25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

DOPRAVA: K zákazu provozu boeingů verze MAX

Dvanáctý březen 2019 vejde do dějin civilního letectví jako „den zákazu“. Z rozhodnutí agentury EASA (European Aviation Safety Agency) byl na Starém kontinentu pozastaven provoz Boeingů 737 ve verzích MAX 8 a 9.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. David 14.3.2019 7:55

Asi budu za blba...

Ale pokud jsem "fíra" jakéhokoliv "přibližovadla", přepnu veškeré "autopiloty" do stavu "asistentů slave", kdy mohou pouze do řízení "kydat", ale nemít právo "master", jako třeba Tesla. Airbus, jak s ním autopilot kdysi jebnul do lesního hvozdu, nešel piloty vypnout. Nač tam ti piloti kurňa vlastně byli? Jo jo pokrok, ale všeho s mírou heuristiky lidského odhadu, intuice a řešení. "Udělátka" občas zblbnou ze zdegenerovaných dat na vstupu, třeba díky hnízdu vosiček v pitotově trubici. A vo tom to je, pilot by měl mít možnost "engemét" vypnout, a státi se Bleriotem.

PS. Vona stačí v cockpitu i flaška s půlkou Coka-Coly, coby horizont, aby pilot věděl, kterak na tom je, gravitace je furt stejná ve směru působení. Asi budu plísněn, ale nešť.

R. Langer 14.3.2019 8:15

Re: Asi budu za blba...

Ale ono to zase nebude tak, jak to píšou v Blesku. Já to vidím spíš na "kvalitní" etiopské piloty.

P. Burda 14.3.2019 8:31

Re: Asi budu za blba...

NO, von ten Bleskův pilot-konzultant nebude taký žádná sláva. Jestli má odlétáno na 737 Max-8 tolik, co psali, tak budu raději létat s těmi Etiopany. Mít na letounu nalétáno 10.000, když od prvního komerčního letu uplynulo zhruba 16.000 hodin, tedy pilotovat 15 hodin denně, bez dovolené, víkendů ... Je div, že nikoho nezabil (tedy až na tu svoji odPornou pomoc novinám).

Ale když i Kanaďané našli společné chování jejich letadel/pilotů jako bylo to v Indonésii a Etiopii, tak bych to viděl spíš na chybu ve firmwaru. Každá umělá inteligence je jen tak inteligentní, jak inteligentní dovedl být její programátor - zatím (a snad navždy).

R. Langer 14.3.2019 9:03

Re: Asi budu za blba...

Hm, já bych tedy s Etiopany raději nelétal. Ale tak je to vaše volba.

J. David 14.3.2019 8:45

Re: Asi budu za blba...

Víte, asi to bude v systému. Mobila mám na telefonování a popřípade na SMS, ne na píčoviny. Analogie. Když se pilot nevěnuje kniplu, ale spoléhá na píčoviny autopilota, jak to pak v datovém chaosu na příjmu může dopadnout? Víte, asi opravdu budu za blba, ale vždy vypínám, pokud mohu, v autě přiblné asistenty. Učil jsem se podřazovat s meziplynem, občas s tím dnes převodovku potěším, byť má synchron, u automatiky občas naladím "kick down", jako u erosenky při souloži přišlápnutím na frajtra, okamžitě podřadí a přidá plyn.

R. Langer 14.3.2019 8:16

Re: Asi budu za blba...

... a je jenom otázkou času, kdy třísknou o zem s nějakým Airbusem, až ho nějaká taková "letecká společnost" nakoupí... :-)

P. Burda 14.3.2019 8:35

Re: Asi budu za blba...

Myslíte třeba Lufthansu? Když straší na cimbuří, je jedno, jestli je to Etiopan, Křovák nebo Germán - je to problém.

A na stranu druhou, i Etiopané chtějí z letadla vystoupit ideálně po svých - tak ani tam nemůže být pilotem kdejaký apendix - i když, možná, může být pilotem apendix s tatínkem v ministerském křesle (ale to i u nás).

Takže největší rozdíl bude v tom, že v těch hicech neznají přísloví: "Co můžeš udělati dnes, neodkládej na zítřek." - a to není o pilotech, ale o pozemním personálu.

R. Langer 14.3.2019 9:04

Re: Asi budu za blba...

Nedělejte si iluze...

J. Poláček 14.3.2019 9:22

Re: Asi budu za blba...

ne, nebudete. Má to háček, hladina kapaliny v nádobě potřebuje jistý čas na ustálení. Takové podmínky panují pouze při letu na trati mimo turbulenci. Během manévru (start, přistání, zatáčka,...) je vám tato pomůcka nanic :-(

PS: ŘS moderních letadel můžou fungovat v několika módech, autoflight je pouze jedním z nich. Samozřejmě že se dá vypnout. I v módu manuálního řízení ovšem pilot řídí např. kormidla nebo motor prostřednictvím řady různých sw a ne na přímo. Pokud je v tomto místě vřazen do řídící smyčky nějaký autonomní prvek týkající se např. optimalizace spotřeby nebo "bezpečnosti", pilot jej neovlivní. Architektura ŘS letadel je mimořádně rozlehlá a komplikovaná a je málo jedinců kteří se v ní vyznají.

M. Prokop 14.3.2019 11:01

Re: Asi budu za blba...

Ad poslední věta, to bude asi ta chyba.

V. Kolman 14.3.2019 11:37

Re: Asi budu za blba...

Přece jenom bych pane Davide za letu bez vidu - v noci, nad oceánem, za bouře (silné turbulence) dal přednost umělému horizontu - "budíku", před coca-colou.

Ve všem ostatním s vámi souhlasím.

P.S.- O flašce koly v kokpitu (coby "navigační pomůcky") se svého času zmiňoval ve svých "podčárnících" už letecký mechanik, pan Jan Čech.

B. Baron 14.3.2019 3:34

Další z mnoha důkazů že ČR je je jenom protektorátem EU

A. Hrbek 14.3.2019 1:07

Pane Stejskale,

ve včerejším článku jste do něčeho šlápl a teď to ještě rozmazáváte. Jste patrně mnohem informovanější a zodpovědnější než ti, kteří, včetně amerického presidenta Trumpa, zákaz vydali. president Trump jako určitou benevolenci dovolil, že letící letadla mohou doletět do míst destinací.A pokud jste si nevšiml, tak i FAA na základě nových informací provoz těchto letadel dočasně zakázala. Seznam států se zákazem a společností s odstavením neustále narůstá.

P. Dvořák 14.3.2019 3:05

Re: Pane Hrbku,

Seznam států se zákazem a společností s odstavením není žádným důkazem toho, že je to skutečně třeba.

Nehledě na to, že vracet (asi téměř padající) letadlo odněkud z Českomoravské vysočiny do Istanbulu, mě opravdu nepřesvědčí, že to bylo z bezpečnostního hlediska to nejlepší řešení.

R. Langer 14.3.2019 5:41

Re: Pane Stejskale,

Jo, šlápl do tuposti evropského leteckého úřadu, a ano, já bych to pořádně rozmazal, aby bylo vidět, jací jsou to idioti. Ale vy s nimi zřejmě souhlasíte, že? Ano, to jsou ty vaše "EU" hodnoty... :-D

J. Strakoš 14.3.2019 6:00

Re: Pane Stejskale,

V článku se ani tak nerozporuje zákaz samotného letadla, ale co budí podivení je logika úřadu, který má zajistit bezpečnost - nedovolit letadlu (potenciálně nebezpečném), které je už ve vzduchu přistát na bližším letišti a vyložit pasažéry. Takhle je to byrokratické nařízení, které vynechalo samotný důvod, proč se nařízení vůbec aplikuje - ochránit cestující.

J. Holíček 14.3.2019 6:49

Re: Pane Stejskale,

Přesně tak! To je "na hlavu".

J. Lepka 14.3.2019 10:17

Re: Pane Stejskale,

Pane Hrbku, buďte prosím tak laskav a vysvětlete nám, co je tak hrozného na vyslovení názoru, že letadla ve vzduchu a v cestovní výšce, která musela opustit evropský vzdušný prostor, byla elementární blbost, naprosto nesouvisící s daným problémem dotyčných eroplánů. Ta letadla se stovkami cestujících musela přistát tak jako tak a domnívat se, že příkazem učinit tak mimo prostor EU rozhodně nebyla bezpečnost pasažérů zvýšena. Prostě jen nějaký úřada od psacího stolu rozhodl, samozřejmě bez osobní odpovědnosti a hlavně bez jakýchkoliv ohledů na problémy, které tím způsobí.

V. Církva 14.3.2019 14:29

Re: Pane Stejskale,

Tak hlavně ať nám pan Hrbek vysvětlí, proč je bezpečnější když se letadlo vrací přes půl světa, než když už doletí kam má. Elementární logika totiž říká, že to bezpečnost zhorší pokud ovšem není na palubě třeba jaderná bomba. To ale nebyl tento případ. EASA tak udělala naprostou volovinu a pokud "odborníci" nepoužívají elementární logiku běžných lidí, měly by úředníci EASA být hnáni k soudu za veřejné ohrožení.

I. Lyčka 14.3.2019 23:59

Re: Pane Stejskale,

Letadla měla ihned zastavit a cestující měli sešplhat dolů. Prostě jako u lanovek :o)