23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

DOPRAVA: Máme se bát boeingů? Či letadel vůbec?

Dočetli jsme se, že firma Boeing by mohla mít problémy. Kvůli dvěma po sobě jdoucím podobným haváriím ve verzi 737 MAX 8.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. M. 13.3.2019 22:16

No,

mě by zajímal ani ne tak počet úmrtí na miliardu kilometrů, ale počet úmrtí dejme tomu na milión přepravních hodin, tedy nějakého času, po který lidé tráví v dopravních prostředcích a po který se jim může něco stát. Obávám se, že tohle by vypadalo jinak.

K. Horák 13.3.2019 19:46

Už i USA a Kanada uzemnily

ta letadla. Vidím za tím Putina.

A. Hrbek 13.3.2019 22:12

Re: Už i USA a Kanada uzemnily

Nebo je to tím, že podle pana Stejskala jsou i USA komunistické jako Čína.

Pan Stejskal, jako obvykle, do něčeho šlápl.

P. Štěpánek 13.3.2019 23:38

Re: Už i USA a Kanada uzemnily

No jak zagroundoval Singapur a Japonec, tak to byla otázka času, že ti byrokrati-EU či vystresovaní-USA-FAA to vyhlášej taky. Když si vemu, že to letadlo stojí 3 miliardy kus, tak ztráty z odstavení, raději nevědět.

K. Horák 13.3.2019 19:17

Kde soudruzi z Boeingu udělali chybu.

Dvě za sebou jdoucí nehody jsou vyrovnáním. A soudruzi pracují na úpravě softwaru. Kdyby bylo vše v pořádku, tak by na tom nepracovali

M. Starý 13.3.2019 13:51

Hnusný Trump chce uplatnit cla na evropská (německá) auta, tak my (EU) zakážeme boingy. Konečně na něj máme klacek. Nám chcípnul A380, tak máme radost, že sousedovi chcípla taky koza... O motivacích Číny není pochyb.

..

J. Zbořil 13.3.2019 13:26

Předběžná opatrnost?

Jistě, je tady problém... ale předběžná opatrnost způsobila už tolik škod a problémů, když nebyla uplatněna společně s principem přiměřeností, že její zbožnění je ve svých důsledcích likvidační pro evropskou civilizaci a taky tady nezapomeňme na Airbus a jeho zájmy. Svět létat nepřestane a sám jsem létal prakticky každý týden více jak dvanáct let a že by to ve mně vyvolávalo jakékoliv obavy, nevyvolává.

J. Vintr 13.3.2019 12:43

Právě ze zmiňovaného seriálu o leteckých haváriích

je vidět, že příčinami mohou být nešťastné souhry i zcela banálních lidských chyb, technických závad nebo konstrukčních nedostaků. Svět ale není a nikdy nebude zcela bezpečné místo. Člověk se může zabít i když jen špatně šlápne na schodech. A statisticky úplně nejnebezpečnějším místem je postel. Dělat paniku kolem jednoho typu letadla, které má kromě dvou havárií nalétano bezpečně mnoho milionů kilometrů, je prostě hloupost.

J. Klepal 13.3.2019 13:04

Re: Právě ze zmiňovaného seriálu o leteckých haváriích

Panika je jistě hloupost, předběžná opatrnost nikoliv. U nekomerčního létání je stále běžné, že se po nehodě vyhlašuje zákaz létání, dokud nehoda není vyšetřena a piloti se závěry seznámeni. Jestliže je oprávněný předpoklad, že určitý typ letadla má problém s řízením, kdy za dosud přesně neznámých okolností není možné udržet letadlo v horizontálním letu, pak je uzemnění takového letadla odpovědným krokem.

J. Vintr 13.3.2019 21:02

Re: Právě ze zmiňovaného seriálu o leteckých haváriích

Jenže, jak právě ukazuje zmíněný seriál, může určení příčiny letecké havárie trvat hodně dlouho, třeba i víc jak rok. A někdy se příčinu nepodaří určit vůbec. Znamená to, že se tisíce kusů určitého typu letadla, které tvoří velmi podstatnou část světové letecké flotily, mají vyřadit třeba na rok nebo i trvale z provozu?

J. Klepal 13.3.2019 21:47

Re: Právě ze zmiňovaného seriálu o leteckých haváriích

Když si vzpomenete na zákaz létání L-13 Blaník, pak odpověď na Vámi položenou otázku zní ano.

J. Vintr 13.3.2019 22:26

Re: Právě ze zmiňovaného seriálu o leteckých haváriích

Jenže když zakážou létat na nějakém větroni, tak naštvou jen maximálně pár stovek lidí. Když zakážou létat na dost rozšířeném typu velkého dopravního letadla, tak pravděpodobně zkrachuje nebo utrpí velké finanční ztráty nemalý počet leteckých společností a obrovská spousta lidí se nedostane tam, kam chce.

T. Kočí 13.3.2019 12:21

příčina havarie letadla

bývá tak 8 ku 2 v neprospěch lidské chyby versus technická závada-můj odhad. Bývá to také často zavedením nového systému, který posádka nezvládla či nebyla potřebně zaškolena.S automatizací řízení letu tato pravděpodobnost stoupá.

J. Kostelanský 13.3.2019 11:33

Na čom fičí autor?

Ja mám z toho taký pocit, akoby autor tragédie zľahčoval len preto, že sa jedná o lietadlá americkej firmy. Keby to boli ruské lietadlá, tak to by napísal úplne iný článok o ruskom šlendriánstve atď. Pán Stejskal si "ukousl" väčšiu porciu chleba než dokáže zvládnuť. Pretože píše o veciach, o ktorých nemá ani šajnu.

VŽDY, keď nejaký typ lietadla spadne, tak väčšina leteckých spoločností odstaví tento typ lietadla, pokiaľ sa nevyšetria príčiny nehody. V tomto prípade je však situácia ešte oveľa závažnejšia: 1. jedná sa o úplne rovnaký typ lietadla od toho istého výrobcu, 2. obe spadli za veľmi podobných okolností. 3. a to najdôležitejšie a najzávažnejšie, obe lietadlá boli prakticky nové - mali nalietané len pár mesiacov.

Každý pád lietadla sa vždy dôkladne vyšetruje a podľa záverov vyšetrovania sa zmení množstvo vecí - od softvéru lietadla cez manuály a trenažéry až po letecké predpisy.

V minulosti niekoľko lietadiel padlo kvôli "banálnej" veci: piloti neboli dostatočne preškolení na modernizovaný typ lietadla, aj keď boli od toho istého výrobcu. Nožné páky sa tam ovládali trochu inak ako na predchádzajúcom type a v kritickej situácii piloti mohli omylom zvoliť iný postup ako predpisujú manuály.

A na záver poznámka k zľahčovaniu počtu obetí: keby padlo 3. lietadlo rovnakého typu a zahynula by v ňom celá vaša rodina, pán Stejskal (ako tomu slovenskému poslancovi), tak by ste písal asi niečo iné.

J. Lepka 13.3.2019 12:08

Re: Na čom fičí autor?

A proto bylo naprosto nezbytné 2 éra Smartwingu ihned uzemnit a vysypat cestující v Tunisu a Turecku. Co na tom, že ona zmíněná spadla cca 6 minut po startu, kdy ani nebyla v cestovní výšce a riziko předčasného přistání bylo lautr stejné jako při doletu do Ruzyně, prostě předposranost úřadů EU, která Boeingům prostě uzavřela evropský vzdušný prostor. Patří jim to cizákům americkejm, že vyrábějí letadla lepší a levnější než A 380, ve kterých Airbus, potažmo německá a francouzská vláda utopily miliardy. Že by již první dopady proslulé francouzsko - německé smlouvy ?

T. Kočí 13.3.2019 12:32

Re: Na čom fičí autor?

Pane Lepko, vidím to stejně.

J. Kostelanský 13.3.2019 15:34

Re: Na čom fičí autor?

Vy ste ale komik. To si vážne myslíte, že keby v priebehu pol roka spadli niekde vo svete 2 úplne rovnaké modely Airbusu, tak že by americké úrady neurobili nič? Že by to brali len ako nutnú štatistiku?

Je neuveriteľné, kam až môže viesť ideologická zaslepenosť.

Skúste trochu používať logiku. Keď spadne jedno prakticky nové lietadlo so skúsenými pilotmi, tak je to "na pováženou". Keď spadnú v priebehu necelého roka 2 lietadlá úplne rovnakého typu za takmer rovnakých podmienok, tak v tom ťažko môže byť náhoda. V oboch prípadoch bola príčina rovnaká - lietadlo opakovane nechcelo reagovať na príkazy pilotov. Je pritom úplne, ale úplne nepodstatne, či bola chyba v softvéri alebo ju urobili piloti. Ak boli príčinou piloti, tak potom preškoľovanie pilotov bolo nedostatočné...

Pilot Etiópskych aerolínii mal nalietaných 8.000 hodín. Akej bol národnosti či štátnej príslušnosti sa nevie. Ale aj keby bol Etiópčan či Hotentót - pilot s 8.000 nalietanými hodinami nie je zelenáč.

Pre niektorých ľudí Amíci môžu urobiť čokoľvek vrátane rozpútania jadrovej vojny, ale vždy to budú tí "správni", ktorí sa nemýlia... Skrátka vymyté mozgy americkými filmami a seriálmi.

T. Kočí 13.3.2019 12:13

Re: Na čom fičí autor?

tys nám tady chyběl.....

T. Kočí 13.3.2019 12:32

Re: Na čom fičí autor?

to patří Kostelanskému

J. Kostelanský 13.3.2019 15:37

Re: Na čom fičí autor?

Ďalší fanatický americký tajtrlík bez vlastného mozgu...

Máš hlavu asi len na to, aby ti nenapršalo do krku, že?

T. Kočí 13.3.2019 16:13

Re: Na čom fičí autor?

Od té doby ,co se tu uhnízdil Bureš, mně čoboláci, kteří všemu rozumí dost serou.To je vše.

T. Kočí 13.3.2019 16:23

Re: Na čom fičí autor?

Serou mně čoboláci, co všemu rozumí. Máme ho tady ureše. Mažou mi příspěvky!!!!!

D. Nowodny 13.3.2019 20:54

Re: Na čom fičí autor?

Aj vy mate hlavicku bez destniku !

Z. Klouček 13.3.2019 10:08

Kolem 170 lidí

v každém Boeingu 737 MAX 8 z těch dvou. co spadly, zemřelo, aniž měli jakoukoliv šanci. Je naprosto správné, aby lety s tímto typem letadla byly zakázány do doby zjištění příčin pádů a případného odstranění konstrukčních či jiných nedostatků. Samozřejmě to platí i pro všechna ostatní letadla v obdobných situacích. Je to třeba i proto, abychom zbytečně neztratili důvěru k letecké dopravě jako celku.

R. Langer 13.3.2019 10:21

Re: Kolem 170 lidí

Jak se padá s letadlem, abyste měl šanci? :-D

P. Lenc 13.3.2019 10:26

Re: Kolem 170 lidí

Taky mně to napadlo...

M. Prokop 13.3.2019 10:37

Re: Kolem 170 lidí

Třeba takhle: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/na-rece-hudson-v-new-yorku-nouzove-pristal-airbus-srazil-se-s-ptaky.A090115_220826_zahranicni_abr

P. Lenc 13.3.2019 10:43

Re: Kolem 170 lidí

Ano, ale to se rovná v podstatě zázraku a ty se údajně občas dějí.

V. Novák 13.3.2019 14:14

Re: Kolem 170 lidí

To ovšem nebyl pád, ale nouzové přistání.

Z. Klouček 13.3.2019 11:03

Re: Kolem 170 lidí

Míněno ve srovnání s havárií ve většině jiných druhů dopravy, např. v autě. Rád znovu upřesním, nebudete-li rozumět.