23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

POLITIKA: Století s hlavním spojencem

Tomáš Masaryk měl americkou manželku, přijal i její příjmení; syn Jan měl také americkou manželku, sestru prvního velvyslance USA v Československu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Salajka 8.3.2019 23:40

Re: Spojenci ČR

Smlouvy s Německem mají podobnou hodnotu dnes jako včera. Např. v roce 1934 byla uzavřena mezi Německem a Polskem. Se vzrůstající expanzí Německa od roku 1933 usiloval Beneš o normalizaci vztahů s Ruskem. S uznáním de iure čekal až poleví odpor spojenců Rumunska a království SHS a především vyčkával, až podobný krok učiní Francie, proto k němu došlo až v r. 1935.

Mimochodem první Národní fronta byla vytvořena již počátkem 30tých let. Představa, že Beneš mohl podstatně zasáhnout do rozdávání karet při poválečném uspořádání je iluzorní. Kde měl najít spojence proti armádě a vnitru prošpikovanému komunisty. ??? Mohl zabránit ostrakizaci agrárníků? Měl se jinak postavit k pozemkové reformě ?

M. Prokop 8.3.2019 21:11

Re: Ten článek je poněkud jednostranný,

Válku se sověty, kvůli nám a Polsku, si nikdo nemohl dovolit, s tím souhlasím. Nicméně mezi válkou a úplnou kapitulací před sovětskými požadavky stále ještě je velká škála možností. Třeba pustit Pattona do Prahy (moc chtěl) by válku se sověty nevyvolalo. A našly by se i jiné věci.

M. Prokop 8.3.2019 21:07

Re: Spojenci ČR

Garantem naší západní hranice jsou smlouvy s Německem, Rusko naštěstí ne. Podobně je to s Polskem, kde je problém mnohem vážnější.

Ten zbytek by byl na článek, tak jen stručně orientace na Sovětský svaz je až válečná záležitost, od doby, kdy přestal být německým spojencem. Před válkou ani náhodou.

Ano, Beneš byl pod tlakem vnitropolitických záležitostí (po válce), ale ustupoval jim příliš ochotně. První chyba byla NF a pak už to jelo jak dráha.

J. Lancik 8.3.2019 17:29

Re: Ten článek je poněkud jednostranný,

Venovani? Rekl bych, ze nezbyti, dovedete si predstavit jinou alternativu? Ja ne, po kapitulaci Nemecka nastala chvile opojeni ktere muze pochopit jen ten prozivzi a hlavne vsechny utrapy valky prezivsi. Predstavte si, ze by Roosevelt ci Truman, v UK Churchill predstoupili pred kongres nebo parlament a vyhlasili valku Rusku, valku kvuli osvobozeni Polska. Neco takoveho bylo proste nmyslitelne.

V USA tehdy Stalin pro Americany uncle Joe, osobnost velmi popularn, byly tam poradany pro pomoc Rusku penezite sbirky. Jit proti Rusku by znamelo mobilizovat daleko vic vojska. Moznost dalsiho niceni v uz tak katastrofalne znicene Evrope? Nemyslitelne, nemyslitelne. Osobne verim, ze kdyby se Truman nebo Churchill, jen pokusili yhlasit Rusku valku nasadili by jim okamzite sveraci kazajku. Neco tak nepopularniho by si nikdo nedovedl predstavit, zvlaste vojaci, vic nez stastni, ze vsemu utrpeni je konec a netrpelive cekali na odchod domu ke svym rodinam. Nebylo to venovani, jen smireni se s nastalou situaci.

R. Nenechal 8.3.2019 16:56

Re: No ano,

M. Prokop U vas je tezko kterou zemi mate za spojence Opevujete zde Klause a ten by nejradeji prodal Cesko za par dolacu Rusku :):)

R. Nenechal 8.3.2019 16:51

Re: No ano,

USA je muj spojenec take Aspon ho ja osobne povazuji za spojence Komousi a debilci at si trhnou a nacpou se k Rusum

J. Holíček 8.3.2019 14:37

Re: Rozumný rozbor

Nevím co je Sputnik. Podejte mi ruku a ukažte.

V. Povolný 8.3.2019 13:45

Re: No ano,

vám asi hráblo.

K. Salajka 8.3.2019 13:26

Spojenci ČR

Hodžova koncepce Federace ve Střední Evropě má tu slabinu, že předpokládá, že se Maďarsko vzdá Revize Trianonské smlouvy a že Němci akceptují rovnoprávné postavení s ostatními členy federace. Polský nárok na Těšínsko je už jen drobnost.

Orientace na Sovětský svaz neměla alternativu - přitom si viditelně Masaryk i Beneš byli vědomi jejího úskalí - což je zřejmé ze způsobu jakým upozadili Karla Kramáře. Cestu do Moskvy těžko Benešovi vyčítat - kdyby jí nepodnikl, Velká Británie, by se mohla cítit vázaná Mnichovskou dohodou. Kdyby chtěla, měla VB dost času, aby Benešovu vládu uznala dřív než Sověti.

Bylo sice jasné, že vliv USA ještě zesílí, ale vždy tu byla hrozba, že se vrátí k izolacionismu. Rozdělení sfér vlivu velmocí mohl Beneš ovlivnit v daleko menší míře než při jednání ve Versailles.

Je dobře si připomenout, že Beneš čelil také vnitropolitickým tlakům, přičemž např. při volbě v r. 1935 se opozice shodla na tom, že ho nechce, a teprve když zíkal Beneš hlasy fašistů s SDp a od Hlinky odstoupil jejich kandidát Bohumír Němec.

I dnes bohužel platí, že garantem naší západní hranice je Rusko, protože se mu nehodí posílení Německa. Ukazuje se, že v moderní době je vedle hranice více chránit pozitivní identitu národního státu.

M. Prokop 8.3.2019 13:21

Re: Největšími viníky WW2, samozřejmě kromě Německa,

Ale neblbněte. Po hrůzách první světové se nedalo očekávat (bohužel), že vnitřní poměry Francie i GB připustí nějakou další válku jimi začatou. Takže, jako demokratické země proti odporu vlastního obyvatelstva prostě nemohly.

Z italské fronty by porážka Německa trvala ještě déle, mimo jiné i z logistických důvodů. Otázka spíš je, zda měla být italská fronta vůbec otevřena.

M. Prokop 8.3.2019 13:17

Re: Jalta

Ano, ale ...

... Beneš sice podepsal spolupráci, ne však vazalství.

Zdali by se Československo mohlo vyvíjet jinak, nebýt ostudného výsledku voleb v roce 1946, těžko říci.

Rakousku se to podařilo, Polsku ne. Každopádně, na Jaltě se Stalin dozvěděl, že se s reálným odporem nesetká.

M. Prokop 8.3.2019 13:13

Re: No ano,

Váš spojenec asi ne, vy máte své dubisko.

Můj ano.

M. Prokop 8.3.2019 13:12

Re: Ten článek je poněkud jednostranný,

Jistě. Nebylo to prodání, ale věnování.

Že si to pak Češi posrali ještě více sami na tom nic nemění.

Podobně jako Češi dopadli i Poláci, kteří komunisty nevolili a plat jim to bylo prtný.

J. Matuška 8.3.2019 12:51

"Oba byli kulturní a morální bohémové..."

To bych neměl zapomenout: Václav Havel = kulturní a morální bohém.

K. Pavlik 8.3.2019 11:59

Re: Jalta

To ano, ale pote co jim nekdo paradne slapl na kuri oko.

V. Petr 8.3.2019 11:26

Také šlo opustit nesmyslný požadavek "bezpodmínečné

kapitulace," což by mohlo vést ke svržení Hitlera v Německu. Namísto toho ten "píp" Morgenthau, ovlivněný sovětským agentem na svém ministerstvu, vyhlásil šílený "Morgenthaův plán," který, ačkoliv byl Rooseveltem nakonec odmítnut, nesmírně pomohl Gobbelsově propagandě!

A proboha, nesrovnávejte nás s Rakouskem. Američané, vinou generála Eisenhowera, který byl v zajetí politiky již mrvého F. D. Roosevelta, obsadili jen malou část Československa. Toto nelze vůbec srovnávat s Rakouskem, které bylo až do roku 1956 rozděleno na čtyři okupační zóny, stejně jako Německo. Čtyři okupační sektory měla i samotná Vídeň.

A jakou jsme měli svobodnou volby ve skutečnosti se ukázalo r. 1968, kdy Brežněv řekl v srpnu unesenému Dučekovi "Výsledkem WW2 je, že patříte do naší zájmové sféry a abychom tento stav udrželi, jsme ochotni vést další válku. Pokud bych i já toto nepodpořil, tak bych tady neseděl."

V. Petr 8.3.2019 11:13

Největšími viníky WW2, samozřejmě kromě Německa,

byli Britové. To oni vymysleli politiku appeseamentu, která začala už roku 1926 dohohodou v Locarnu, za kterou, mimochodem, dostal bratr Neville Chamberlaina Austen Nobelovu cenu míru! Mnichovská dohoda, ke které dotlačil Chamberlain Daladiera, byla je logickým koncem této politiky, ve spojení s úpadkem Francie po WW1.

Toto se změnilo nástupem W. Churchilla, ale roli "užitečného idiota" převzal F. D. Roosevelt, který se nesmyslně domlouval se Stalinem aniž si uvědomil, co jsou bolševici zač. Výsledkem bylo např. faktické odepsání italské fronty!

To, že Beneš nebyl státník na úrovni je ovšem pravda!

J. Václavíková 8.3.2019 11:03

Re: Rozumný rozbor

To by nesplnili misi.

J. Václavíková 8.3.2019 11:02

Re: Ten článek je poněkud jednostranný,

Ano. Jako většina našich nedávných historických narativů, i tento je zkreslený.

M. Zima 8.3.2019 9:36

Ten článek je poněkud jednostranný,

a v komentářích figurují stanoviska, která neodpovídají skutečnostem.

Např. : "Prodání Československa v Jaltě". Nekonalo se. Češi se ve skutečnosti prodali sami.

V. Pokorný 8.3.2019 9:23

No ano,

Tomáš Masařík přijal příjmení své americké manželky. No a co jako? USA není žádný náš spojenec. To Česko je jen posluha a vykonavatel povelů, které přijdou z USA, jako největšího státního teroristy na Zeměkouli. Viz návštěva předsedy vlády pana Babiše.

F. Navrátil 8.3.2019 9:19

Správná cesta

Velmoci nemají přátele. Mají jen zájmy. Faktem ovšem je, že USA nás, na rozdíl od Německa nebo Ruska, nikdy neobsadily.

M. Valenta 8.3.2019 9:14

Re: Jalta

oprava: vytáhly

M. Valenta 8.3.2019 8:57

Re: Jalta

Možná jste to ještě nezaznamenal, ale USA vytáhli Evropany 2 x z pěkný šlamastiky - takže spojenec velmi dobrý.

K. Janyška 8.3.2019 8:54

Škoda, že nás momentálně reprezentuje nečeský zločinec.

To se nemělo stát.

Zemane, Zemane, to si odskáčete. Můj Bůh 50 na 50 to vidí... Dzp.

V. Církva 8.3.2019 8:36

Re: Jalta

Tak Jalta byla neštěstím, ale větším (kromě popisovaného podcenění Ruska nejen Benešem ale téměř všemi občany ČR) bylo že Západní fronta byla otevřena až v červnu 1944. Zkrátka ať se nám to líbí nebo ne, Rusové nás prostě osvobodili/dobyli a jako vítězové si to tu uspořádali po svém.

Jen jsme jim nemuseli tolik lézt do zadnice I když, byla tu krize, spojenci jako Francie nás hodili přes palubu, za války byli komunisté jedni z nejaktivnějších proti nacistům. Byla tu panšova ské ideologie. Jinými slovy nelze nikomu vyčítat co se stalo. Jedna chyba se udělá. Jen už se nesmí opakovat!. Takže poklonkování Francii, Němcúm či Rusku ale partnerství, žádné kometování s neomarxismem ani komunismem! Žádné kvóty a nedobrovolné ilegální muslimské "uprchlíky".

ČR patří našim občanům. To je Čechům, ale i Romům, Židům Vietnamcům, pokud se tu přizpůsobili a hodlají přizpůsobit.

A. Reček 8.3.2019 8:29

Re: Jalta

Bohužel v květnu 1946 mnoho našich občanů v Čechách a Moravě uvěřilo předvolební propagandě KSČ a volilo je. Na Slovensku tomu tak nebylo! Rovněž pozdější příklon socdemáků ke komoušům umožnil převrat v únoru 1948.

A. Reček 8.3.2019 8:23

Je to tak

Hlavním našim strategickým spojencem je a věřím, že i nadále bude USA.

J. Pokoutný 8.3.2019 8:05

Re: Rozumný rozbor

Tak se vezměte za ruce a odtančete na Sputnik. Tam najdete spóoustu souznějících.

J. Lancik 8.3.2019 7:15

Re: Jalta

Zminil jsem se o Ceskoslovensku, Madarsko vyhasilo Rusku valku a jako porazny stat bylo Rusum vydano na milost nebo nemilost. Co se tyce Polska, Vy jste neslsel o Lublinske vlade? Byla to vlada polskych komunistu zijicich v moskevskem exilu. Exilovou vladu v Londyne Rusi neuznali a prohlasili, ze uznavaji za jedinou legalni vladu Polska tu kterou vyhlasili polsti komuniste v Lublinu, ale popsat to by bylo na cely clanek. Jednoduse rozhodlo pravo silnejsiho a to byli Rusi.

U nas to mohlo dopadnout taky tak, kdyby se pohadali Benes s Gottwaldem, Rusi by uznali Klemu za jedineho legalniho vladce a Benes by stravil zbytek zivota ve vyhnanstvi. Jenze v pripade CSR toho zapotrebi nebylo, oba byli "hodni chlapci".