29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ŽELEZNICE: Obávám se, že prezident má pravdu

Asi každého, kdo denně využívá veřejnou dopravu, vyděsily zprávy o nehodách na železnicí, k nimž došlo v posledních týdnech. Stejně jako děsí letecké katastrofy ty lidi kolem nás, kteří se bojí posadit do letadla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Mikulec 9.3.2019 9:06

Re:

Myslíte, že je to pouhá móda? To je zkušenost. I Vladimír Renčín nakreslil hezky vtip, jak si na úřad přivedl tlumočníka. Z vlastní zkušenosti Vám vyjmenuji tolik odstrašujících příkladů a to jen z posledních par let. I když mám datovou schránku, Česká správa sociálního zabezpečení mi zásadně posila papírové dopisy. I když je jejich povinnosti priority datové schránky. V ni není nic, ani se neobtěžuji duplicitně. Jasne porušení zákona. Na úřadě pro azylovou a migrační politiku chodí cizinci, ale úřednice neumějí ani nemecky, ani anglicky. Takže partneři žadatelů tam vyřazují vše, a úřednice se bráni i vzít si od cizinců jejich číslo telefonu: chce to naše české. To je úroveň za desítky tisíc měsíčně z našich daní.

I. Štípek 9.3.2019 0:05

Re:

Víte, i úředník může, a často taky je, fantasticky vzdělaný, bystrý, stoprocentně připravený, přesný, kreativní, spolehlivý a navíc normální a rozumný muž/žena. Ale stalo se módou hlupáků každého úředníka rázně tepat.

V. Liptovský 8.3.2019 19:30

Re: Státní železnice

Len som prevzal slovník oponenta... Aby rozumel.

A. Walletzký 8.3.2019 19:24

Re: Mobily?

Mobilní telefon je schválené náhradní spojení se strojvedoucím na trati, na některých lokálkách může být i hlavním spojením. Se strojvedoucím musí mít možnost komunikovat výpravčí, dirigující dispečer, traťový dispečer, elektrodispečer, strojmistr, nebo dispečer soukromého dopravce. Strojvedoucí si volají i vzájemně mezi sebou pokud se jedná např. o střídání na ose, aby si domluvili místo zastavení k vystřídání, pokud se dobře nedohodnou, tak se každý projde půl kilometru i více. Navíc vznikne časová ztráta, na hlavních tratích jede vlak za vlakem. Špatná komunikace o vhodném místě zastavení se přenese okamžitě na další vlaky ve sledu i v protisměru. Mobil strojvedoucí opravdu nemá pro zábavu a žvanění. Svoje SIMkarty mají i lokomotivy.

Š. Hašek 8.3.2019 17:21

Re: Stejná situace je ve vodní dopravě:

Asi tak.

Z. Lapil 8.3.2019 17:09

Re: Státní železnice

Ta konkurence funguje jen z Prahy na Ostravu, Brno a někam do Starého města u Uherského hradiště. Všude jinde jezdí buď jen ČD, nebo jen někdo jiný.

Mimochodem - není soukromník jako soukromník. Vyslovený monstrpodnik je Arriva (https://cs.wikipedia.org/wiki/ARRIVA_vlaky).

P. Gábriš 8.3.2019 16:56

Re: Státní železnice

Hele, Liptovský, k čemu ta expresivní hanlivá slova? To slušně neumíte??

Z. Lapil 8.3.2019 16:54

Re: Státní železnice

Skoro denně se pohybuju jako cestující na koridoru a celkem to sleduju. Nemám ten dojem.

Jednou jedinkrát jsem zažil, že zpožděný Regiojet předjížděl rychlík ČD jedoucí na čas, který kvůli tomu zastavil, ale to měl ten "státní" maximální rychlost 140,- km/h, zatímco ten soukromý 160. Docela jsem valil oči, tehdy asi dispečerovi uniklo, že RJ vezla náhradní mašina s maximálkou 120km/h (odtud to zpoždění), ale vyžehlil si to u mě, když nás před Prahou posadil každého na jednu kolej a prostě jsme mu to natřeli :-).

Vypadal takhle: https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/140128.jpg

P. Zinga 8.3.2019 16:23

Stejná situace je ve vodní dopravě:

Jak jsem před pár lety řekl řediteli odboru vodní dopravy : Loď postavíš za tři měsíce, ale ty, kteří ji budou řídit, nevychováš ani za tři roky.

P. Grigar 8.3.2019 14:50

Re: Ještě si naprosto přesně vzpomínám na kritické články

..signalizace je spolehlivá a funkční, jenže předpisová ustanovení bobtnají různými výjimkami, kdy neplatí nebo platí s omezením. Před jízdou vlaku obdrží strojvedoucí písemný rozkaz, seznamující ho s odchylkami od normálního stavu v konkrétním traťovém úseku, v období výlukových a stavebních činností činností jde mnohdy o desítky číselných údajů: o kilometrických polohách omezení rychlosti, neplatnosti některých návěstidel, umístění přechodných návěstidel pro elektrický provoz, poruchách přejezdů a s tím souvisejících dopravních opatření. K tomu ještě musí sledovat činnost lokomotivy, vlakové soupravy, stav kolejí, pohyb osob a vozidel v bezprostřední blízkosti trati, provádět další činnosti spojené s pohybem vlaku. A hlavně dodržovat GVD(jízdní řád), tedy dle všech svých schopností a možností jet a dojet včas. Snažil jsem se o maximální stručnost, realita je podstatně obsáhlejší...

P. Grigar 8.3.2019 14:32

Re: STROJ _VEDOUCÍ

.. paní Mikulcová, dovolím si vás opravit. Výprava vlaků výpravčím byla zrušena pouze u vyjmenovaných dopraven, v závislosti na systému zabezpečení jízdy vlaků a rozsahu ostatních pracovních činností, tedy někde vypravují(..a zodpovídají), jinde ne(..za výpravu vlaku zodpovídá strojvedoucí), ale vždy mají práce dost. Pracovníci SŽDC nejsou vázáni Zákonem o státní službě, ale ustanoveními Zákoníku práce, tudíž nejsou státními zaměstnanci. Na provozních profesích se šetří zuby nehty.. za málo peněz hodně muziky. Výsledky takového manažerského přístupu se začínají projevovat stále častěji a s viditelnějšími dopady.

P. Grigar 8.3.2019 14:31

Re: STROJ _VEDOUCÍ

.. paní Mikulcová, dovolím si vás opravit. Výprava vlaků výpravčím byla zrušena pouze u vyjmenovaných dopraven, v závislosti na systému zabezpečení jízdy vlaků a rozsahu ostatních pracovních činností, tedy někde vypravují(..a zodpovídají), jinde ne(..za výpravu vlaku zodpovídá strojvedoucí), ale vždy mají práce dost. Pracovníci SŽDC nejsou vázáni Zákonem o státní službě, ale ustanoveními Zákoníku práce, tudíž nejsou státními zaměstnanci. Na provozních profesích se šetří zuby nehty.. za málo peněz hodně muziky.

I. Štípek 8.3.2019 14:18

Á, Snaživec rozumí všemu,

a hlavně píše o všem, prsty jako obvykle rychlejší než hlava. Když jsme u toho, dlouho jsem si, já vstřícný dobrák, myslel, že by Snaživec mohl tu a tam chvíli počkat, než něco napíše. Marná snaha! No, co by mu bránilo o těch vážných věcech se strojvůdci mlčet a počkat, až budou k dispozici hodnověrné informace podané objektivně po důkladném šetření? Jenomže on je zvyklý troubit na trumpety hned, jakmile se někde zjeví informace, které mu vyhovují. A ty nevyhovující - ty pro něj prostě neexistují; odstrašující melouchy hamižných strojvůdců stejně jako odpudivé vraždy v Palestině. Jak říkám, na svém blogu ať si píše co chce, na idnes má příznivé udavačské zázemí, které mu z cesty odklízí každého nepohodlného diskutéra, ale co dělá na NP? Tomu vážně nerozumím.

K. Salajka 8.3.2019 14:14

Re: Státní železnice

asi jsme za socialismu jezdili jinou železnicí - pamatuji si hlavně špínu a nedochvilnost. Různí dopravci přinesli konkurenci a přiměli k investicím do pohodlí pro cestující. Akorát hajzlíky se nedaří pořád nikomu. Zdá se že státní železnice háže konkurenci klacky pod nohy.

Navazující lokálky by si zasloužily speciální přístup, těžko budou někdy ziskové. Zavádění "železnice zadarmo" na Slovensku i v Čechách je jen trik, který má ztížit přehled o nákladech.

M. Krčmář 8.3.2019 13:53

Ono nemá moc velký význam vracet se z oběda do liduprázdného úřadu.

Š. Hašek 8.3.2019 13:49

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

Pane Liptovský nejste v obraze, nemáte data. Máte dojmy.

M. Mikulec 8.3.2019 13:38

Re:

Snad před polednem, ne???

M. Mikulec 8.3.2019 13:37

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

Cargo jezdí v noci, tak je nevidíte. Ve dne má proiritu přeprava osob.

M. Krčmář 8.3.2019 13:17

To snad nemyslíte vážně, neznám horší pohled než na státního úředníka,jež se v pátek ve tři hodiny vleče domů zcela zmožen.

V. Liptovský 8.3.2019 13:17

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

No neviem, "železnice nestíhá". To by sa mali porovnať prepravné výkony v minulosti a dnes. Čísla nemám k dispozícii, ale obávam sa, že ako v počte cestujúcich, a najmä v preprave nákladov, súčasné výkony vysoko zaostávajú napr. za úrovňou pre tridsiatimi, ba aj päťdesiatimi rokmi... Pravda, potrebovali by sme čísla... Koľko nákladných vlakov vidíte ak cestujete rýchlikom?

P. Čížek 8.3.2019 13:12

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

To není problém jenom na železnici. To je problém který začal výrokem, že ve vyspělých státech každý normální člověk během svého života desetkrát změní profesi. Já k tomu dodávám, že i blbec vytuší, že je pohodlnější sedět na židli u počítače, nežli stát osm hodin u ponku.

M. Krčmář 8.3.2019 13:12

V případě že se dokola opakují stejné chyby jednotlivců, jedná se s největší pravděpodobností o systémovou chybu.

J. Schwarz 8.3.2019 13:11

Re: Ještě si naprosto přesně vzpomínám na kritické články

Pokud jde o ty řidiče pak jiný kraj, jiný mrav. Například v Turecku brali řidiči výstrahu na přejezdu i závory jen jako varování a klidně mezi nimi kličkovali. Když jsem zastavil jak je zvykem u nás, troubili na mne i tamní policajti co jeli za mnou.

J. Schwarz 8.3.2019 13:06

A z čeho vylývá ten

tlak a nedostatek lidí na potřebných místech? Z idiotské "vzdělávací" politiky, kdy školy chrlí "vzdělance" dobré tak na úřednická místa socialistických vlád. Úředníků přibývá, lidí na užitečnou práci ubývá a pak jsou přetíženi, což se úředníkovi nestane. Není pak divu když je touhou mladých taky vystudovat něco, s čím je možné usadit se v kanceláři a bez odpovědnosti za cokoli brouzdat po internetu.

Z. Lapil 8.3.2019 12:35

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

Jeden z těch dvou, co jsem o nich povídal, říkal že ani to není úplně pravda.

Ale fakt je, že na koridoru to vypadá, že je opravdu poněkud převlakováno, zas na druhou stranu - ty vlaky by mohly jezdit 2x delší, možná za cenu prodloužení jízdní doby. Pokud není nějaká zrada v tom, že ty "socialistické" patnáctivozové nudle jezdily 120 a rozpohybovat je na 160km/h není zrovna snadné.

Ale souhlas: je to krapet složitější, než lze snadno vysvětlit, neřku-li napravit. Až se mi chce říct, že vlaky slušně jezdily i v době, kdy se přímo v Čechách válčilo, a od té doby je to horší a horší. Ale neřeknu to, TAK starej ještě nejsem :-).

Z. Lapil 8.3.2019 12:25

Re: Strojvedouci

Na té mapě je krásně vidět, když někde vznikne hnízdo zpožděných vlaků . A IDOS vám řekne, jaké výluky a mimořádnosti ten který vlak má, takže ano - to, že má vlak za sebou místo střetu vlaku s osobou NEMUS9 znamenat, že to je příčinou zpoždění, ale jako pracovní hypotéza to docela ujde :-).

O tom vzduchu a ruční brzdě to celé zní takhle: "A udržovaný starší vlak je někdy lepší než třeba s prominutím moderní křáp v podobě 841. Poslední dobou tady na Vysočině je dost poruchový. Už delší dobu tu jezdí minimálně dva s nepoužitelnými dveřmi. V pondělí jsem kvůli poruše 841 přijel pozdě do rachoty. Znám výpravčího z 225tky, který říkal že dvakrát vyběhl fíra z vlaku, že nemá vzduch. A když nedávno fírovi ujel u Velmezu vlak, který i přes zatažení záchranné brzdy (právě kvůli tomu, že neměl dost vzduchu) jel ještě šest kilometru, tak to je na pováženou. A bylo štěstí, že to neskončilo pořádným malérem. Nadáváš na 810, ale ty na rozdíl od 841 mají i ruční brzdu."

Hodně zajímavá debata o dlouhých vlacích (Kanada a okolí) je tady: https://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/can/can000.html

Jestli vás baví historie ne upně dávná, tak ve fotogalerii hledejte Drahoš (já za to nemůžu, to je shoda jmen).

J. Krejčí 8.3.2019 12:00

Mobily?

Tak možná by docela pomohlo jedno systémové řešení: před nástupem na šichtu odevzdat mobil.

M. Mikulec 8.3.2019 11:46

Re: STROJ _VEDOUCÍ

Mate pravdu. Výpravčí už nevypravuji vlaky. Sedí u počítače. Státní zaměstnanci SŽDC.

Že stroj-vedoucí jenom neřídí mašinu, ale na lokálních tratích i prodává ve vlaku jízdenky, musejí se strojvedoucí na zkoušky učit nejen Dopravu, ale i Přepravu osob. To je další zpřísnění podmínek, co dřív nebylo.

V. Liptovský 8.3.2019 11:28

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

Práve pred pár dňami som sa o tom bavil s priateľom, ktorý celý život pracoval v lokomotívnom depe v stredných Čechách. Už je na dôchodku. Podľa jeho názoru začínajú chýbať kvalifikovaní inžinieri, teda absolventi bývalej Vysokej školy dopravnej (strojári, elektroinžinieri, dopraváci, ktorí už pre vek odchádzajú či už odišli). Depá a iné prevádzky často (vraj) dnes vedú ekonómovia, manažéri bez dopraváckej kvalifikácia a teda súčasný stav je odrazom tohto prístupu k železničiarskej kvalifikácii. Len predávam, čo som kúpil... Ale to je pohľad zblízka, takže sa mi vidí reálny.

V. Liptovský 8.3.2019 10:59

Ešte citát

Rozčlenenie železnice vo Veľkej Británii ako jednotného podniku viedlo k výraznému zhoršeniu ponuky koľajovej dopravy, ktorú sprevádza meškanie vlakov, ich nedostatočná vybavenosť, chatrnosť dopravných prostriedkov a katastrofálny stav dopravných ciest. Pod vplyvom ťažkej dopravnej nehody, ktorá sa začiatkom októbra stala pri Hatfilde, sa britská vláda rozhodla vložiť za tri nasledujúce roky do plne privatizovanej spoločnosti 60 miliárd britských libier (zhruba 4 350 mld. Sk) na zlepšenie železničnej infraštruktúry (koľají, zabezpečovacej a oznamovacej techniky), uvádza nemecký denník Handelsblatt. Na európskom kontinente sa britský spôsob privatizácie pokladá za negatívny príklad.

Zdroj: https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-/cislo-November/liberalizacia-prevadzky-zeleznic-sa-neda-docielit-podla-rovnakeho-vzoru.html