29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

TECHNIKA: Ztratíme svobodu řídit auto?

Automatizované systémy přebírají stále víc lidských činností. Jednou nás můžou vytěsnit od volantů aut a připravit nás o svobodu řídit vlastní auto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 21.2.2019 11:02

Re: Akce budí reakci a stane se to, co se nachází kdesi

Jen jestli tohle není případ typu "někteří budou jezdit vlevo a někteří vpravo".

Nezapomeňte, že roboti jsou mnohem preciznější než lidé, takže jimi řízená auta, zvlášť budou-li vzájemně komunikovat, potřebují užší jízdní pruhy, menší rozestupy a mnohem přesnější jsou i na křižovatkách. Neboli jakž takž si dovedu představit robota mezi lidmi, ale člověkem mezi roboty bych být nechtěl.

A protože svět nemá přepínač, tuším vývojový mezistupeň na způsob robotická dálnice (možná včetně trolejí; jelikož robot má nějakou optimální rychlost, moc předjíždět se nebude) a "ruční" místní komunikace.

Takže vlastně ano: bude něco, co se nachází uprostřed.

R. Langer 21.2.2019 12:46

Re: Akce budí reakci a stane se to, co se nachází kdesi

Roboti nejsou nijak "preciznější", to je nesmysl. Pouze mají jiné možnosti než člověk, ale jak budou ve skutečnosti zpracovávány a využity je zatím ve hvězdách. O "preciznosti" si autonomní roboti mohou zatím leda tak nechat zdát. A to hodně dlouho, kromě nějakých jednoúčelových automatů.

Z. Lapil 21.2.2019 13:49

Re: Akce budí reakci a stane se to, co se nachází kdesi

Možná jsem použil špatné slovo, ale lepší mě ani teď nenapadá. Chtěl jsem říct, že jsou lepší v jízdě "nárazník na nárazník" a v udržování přímého směru. Jedním z mých ošklivých řidičských zážitků je jedna francouzská silnice - snad 20 km (rozhodně mnoho a mnoho minut) rovná jak když střelí a šňůry tam i zpátky se v rychlosti kolem 100km/h míjely ve vzdálenosti... nechci kecat, ale metr to nebylo.

Křižovatka totéž v bledě modrém - pro automat je rozhodně zadání "zvolni co nejméně a projeď za tím, komu dáváš přednost, ve vzdálenosti nejméně xx metru" menší problém, než pro člověka.

Jinými slovy - tvrdím, že řidičský robot JE jednoúčelový automat. Zvlášť pokud má jistotu, že se mu do zadání nenamotá nepřesný a nepředvídatelný člověk.

Jestli se do toho nenamotají politici, připadá mi pravděpodobný vývoj na způsob uzavřených "vnitropodnikových" sítí */ postupně přerůstajících do "veřejného prostoru". Budeme-li zvlášť opatrní, postavíme vedle cyklostezek i robotostezky.

*/ Proč by měli třeba v Amazonu vodit vozíky lidé s papírkem "vyzvedni bednu z regálu ABCD", když to stejně dobře zvládne autonomní vozík "s děrným štítkem". Řekl bych, že se to principiálně neliší od lepších automatů na láhvové limonády: před regál najede nosič, regál do něj vystrčí flašku a odveze ji na předávací poličku. Otevře se okýnko a vy sáhnete a máte. Jasně, to o čem píšu, je 2D a velkosklad je 3D, ale v době, kdy příruční placička zvládne grafiku skoro realistických her, to nemám za problém.

R. Langer 21.2.2019 13:55

Re: Akce budí reakci a stane se to, co se nachází kdesi

No, ono to právě není tak jednoduché, a proto to zatím zdaleka nefunguje tak, jak má. ;-)

Z. Lapil 21.2.2019 14:49

Re: Akce budí reakci a stane se to, co se nachází kdesi

Asi není, ale právě proto si myslím, že je (zatím) marná snaha snažit se včlenit automaty do "živého" provozu, ale že je potřeba zjednodušit jim zadání tím, že jim vyhradím bezpečný prostor.

Třeba jsem mezitím vymyslel tramvaj, kterou samozřejmě v centru Prahy nesvěřím robotovi (buď by porážel lidi nebo by byl příliš opatrný a nedokázal prosáknout třeba rojením uprostřed Václaváku), ale někde třeba u Anděla, kde začíná zvláštní tramvajový pruh a s lidmi a auty se potká na přesně definovaných místech opatřených semafory, by řidič vystoupil a nechal tramvaj, ať dělá, co umí. Omlouvám se za pragocentrický příklad, ale doufám, že je to jasné i bez znalosti místopisu.

Obecně tak asi platí, že prvními uživateli budou velkopodniky schopné finančně i funkčně instalovat samostatný systém. Výtah v Bílé labuti jezdí bez řidiče odjakživa (tedy - co pamatuju), v lepším vlaku je strojvedoucí víceméně proto, aby měl kdo mačkat antispací tlačítko (na červenou vlak zastaví sám a závory si stáhne taky sám), tuším v Bratislavě jezdí autonomní vlak někam na Petržalku...

Netvrdím, že je to jednoduché, ale právě proto si myslím, že je zbytečné trvat na tom, že automat musí umět totéž, co živý řidič. Asi znáte: perfektní je nepřítelem dobrého. Aneb kdyby se Lautin a Klement pokoušeli vymyslet auto s antibloky a schopné zaparkovat bez zásahu řidiče, tak vyráběli jízdní kola dodnes.

A. Pakosta 21.2.2019 22:51

Re: Akce budí reakci a stane se to, co se nachází kdesi

Roboti JSOU preciznější, pane Langere. Právě proto se čím dál více používají v chirurgii pro jemné operace, vyžadující preciznost. Robotická ruka se nezatřese, pokud to nemá naprogramované. Robotické auto nezapomene vyhodit blinkr, nebude předjíždět před zatáčkou a nevyjede se zataženou ruční brzdou.

Problém ale vidím jinde. Lidská psychika (přinejmenším mužská) je přírodou vyladěná k boji o přežití. A tento boj nám v reálném životě stále více chybí - proto tak raketově roste obliba všech možných "adrenalinových sportů" - ba i těch nemožných, jako je zorbing nebo snowtubing. A řízení auta je jednou z posledních "vážných" činností, kde se adrenalin přece jen uplatňuje. Když ovládám tunu hmoty v rychlosti 25metrů za sekundu, vím moc dobře, že stačí jeden chybný pohyb a můžu být mrtvý a pár lidí třeba se mnou - nebo budou mrtví jen oni a já budu mít na krku odpovědnost. Je to stav pro člověka přirozený a bude nám to chybět. Střílečky na počítači nám skutečné riskantní situace nenahradí.

J. Kraus 21.2.2019 10:02

Zkušenému hackerovi

prý by nebylo těžké převzít ovládání cizího dronu, tedy aspoň ho nasměrovat do země. Ale kde právě nějaký najít, ztratil by čas a příliš by si to neužil. Taková dálnice plná samořiditelných aut, to už by bylo něco!

J. Jurax 21.2.2019 16:26

Jenže dron není autonomní, je ovládán člověkem že země rádiem. Takže převzít ovládání je možné.

M. Pivoda 21.2.2019 9:57

Nechtěla jsem, musela jsem.

Jégl: "Položil ale někdo vám otázku, jestli byste se chtěli vzdát řízení a jezdit v robotickém autě? Ve svém nejbližším okolí jsem nenarazil na člověka, který by po takové změně toužil."

Ještě v loňském roce řidiči kamionů v USA seběvědomě sdělovali: "Nás samořídící auta nikdy nenahradí.

Letos ti stejní řidičí prý na veřejnosti prohlašují: "Samořídící auta je třeba zákonem zakázat!!!".

R. Langer 21.2.2019 10:46

Re: Nechtěla jsem, musela jsem.

Jo? Tak o tom dost pochybuji. Byl by nějaký odkaz?

J. Schwarz 21.2.2019 9:56

Ano, taky si

myslím že o "svobodu řídit" nás neobere technika, ale jiní, mocichtiví lidé - regulátoři. Samozřejmě že ve jménu "Dobra". Bude to jiné než s koněm - na tom můžete jezdit i dnes, ale není to výhodné. Samořiditelné auto vám může vnutit jen byrokrat.

R. Gramblička 21.2.2019 7:22

Pokud se do toho

začnou montovat regulátoři, tak zejména z důvodu bezpečnosti, to je alfa a omega současné snahy chránit spotřebitele před vším možným.

Občas si vzpomenu na výtečnou povídku Jacka Williamsona - "Se založenýma rukama" a říkám si, že v takovém světě bych opravdu žít nechtěl. Život bez rizik nemá cenu

J. Schwarz 21.2.2019 10:03

Re: Pokud se do toho

Velmi by mne zajímalo, z čeho vlastně ti regulovčíci tak starostliví o "bezpečnost a zdraví Lidu" vycházejí. Když jsme byli my děcka, nic z nových "povinností" neexistovalo - žádné povinné přilby, mobily přes které mají rodiče stálou kontrolu svých dětí, žádné ochranné prvky v domácnosti proti úrazu proudem, povinné prohlídky komínů... Existuje nějaká statistika dokazující, že všechny ty "regulace a normy" něčemu prospěly? Nám se tedy přes všechna ta "nebezpečí", pády se stromů a pod. za které nebyl nikdo "zodpovědný" nic nestalo, přežili jsme...

R. Gramblička 21.2.2019 10:17

Re: Pokud se do toho

jednak se svět vyvíjí a lidé se tomu snaží přizpůsobit, ale druhak, vemte si, že když jste byl mlád, komunisté pevně drželi v rukách moc, takže neměli potřebu lidem do detailu regulovat životy. Liberálům jde taky o moc, ale tu nejprve musejí získat. Nejsnadnější cestou je přesvědčit občany, aby na ně delegovali co nejvíc svých práv a svobod, no a bezpečnost je mantra, na kterou slyší nejvíc lidí. Za vším je touha po moci nad ostatními, nic víc v tom podle mně není

R. Langer 21.2.2019 10:47

Re: Pokud se do toho

Neprospěly nikomu a ničemu, leda těm, co se jim za ně musí platit. A o tom to je. :-(

M. Krátký 21.2.2019 3:20

Pokrok nezastavíš, před prvními auty musel běžet

muž s červeným praporkem - z nástupu automatizace i při řízení auta je mi ale hodně smutno, Už jenom chybějící spojkový pedál a řadicí páka jsou mi proti mysli - dobré ráno

P. Dvořák 21.2.2019 5:21

Re: Pokrok nezastavíš, před prvními auty musel běžet

Tak tak. Jsme jedna ze zemí, kde se kupci nových aut nenaučili chtít auto s automatickou převodovkou. Kvedlat a šlapat, splněný sen českého řidiče.

Což nemá nic společného se ztrátou svobody řídit auto ve smyslu tohoto článku.

J. Hajský 21.2.2019 12:28

Re: Pokrok nezastavíš, před prvními auty musel běžet

Řazení s meziplynem vám nechybí?

V. Šedivý 21.2.2019 0:54

Kdyby jen

Cožpak o to, že možná ztratíme svobodu řídit auto - tedy ovládat stroj. Pokud to nastane, ztratíme také svobodu rozhodnout se, kdy a kam pojedeme.