19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

TECHNIKA: Ztratíme svobodu řídit auto?

Automatizované systémy přebírají stále víc lidských činností. Jednou nás můžou vytěsnit od volantů aut a připravit nás o svobodu řídit vlastní auto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Hajský 21.2.2019 12:51

Automatizace

Automatizace se nezastaví. Kolik pilotů dopravních letadel by chtělo řídit bez autopilota spoustu hodin?

Automatické jsou celé složité výrobní procesy. I ten soustružník v sériové výrobě jen založí kus (někdy i to zastane robot) a výrobek se zhotoví podle programu. (Samozřejmě něco jiného je výroba např. prototypu nebo jedinečného kusů).

A tak si myslím, že v budoucnu budou běžní lidé jezdit v samořiditelných autech a manuální řízení zbyde na závodníky a řidiče speciálních vozidel.

R. Langer 21.2.2019 12:48

Re: Info ze dne 19. únor 2019

O čem že ten Musk zase lže? :-D

R. Langer 21.2.2019 12:46

Re: Akce budí reakci a stane se to, co se nachází kdesi

Roboti nejsou nijak "preciznější", to je nesmysl. Pouze mají jiné možnosti než člověk, ale jak budou ve skutečnosti zpracovávány a využity je zatím ve hvězdách. O "preciznosti" si autonomní roboti mohou zatím leda tak nechat zdát. A to hodně dlouho, kromě nějakých jednoúčelových automatů.

J. Hajský 21.2.2019 12:28

Re: Pokrok nezastavíš, před prvními auty musel běžet

Řazení s meziplynem vám nechybí?

M. Pivoda 21.2.2019 11:40

Info ze dne 19. únor 2019

Elon Musk is no stranger to bold predictions, and on Tuesday he lobbed another one at self-driving tech doubters: The Tesla CEO said the electric car maker’s full self-driving feature will be completed by the end of 2019. And by the end of 2020, he added, it will be so capable, you’ll be able to snooze in the driver’s seat while it takes you from your parking lot to wherever you’re going.

“I think we will be ‘feature-complete’ on full self-driving this year, meaning the car will be able to find you in a parking lot, pick you up, take you all the way to your destination without an intervention this year,” Musk said during a podcast interview with the money management firm ARK Invest, which is a Tesla investor. “I am certain of that. That is not a question mark.”

Z. Lapil 21.2.2019 11:02

Re: Akce budí reakci a stane se to, co se nachází kdesi

Jen jestli tohle není případ typu "někteří budou jezdit vlevo a někteří vpravo".

Nezapomeňte, že roboti jsou mnohem preciznější než lidé, takže jimi řízená auta, zvlášť budou-li vzájemně komunikovat, potřebují užší jízdní pruhy, menší rozestupy a mnohem přesnější jsou i na křižovatkách. Neboli jakž takž si dovedu představit robota mezi lidmi, ale člověkem mezi roboty bych být nechtěl.

A protože svět nemá přepínač, tuším vývojový mezistupeň na způsob robotická dálnice (možná včetně trolejí; jelikož robot má nějakou optimální rychlost, moc předjíždět se nebude) a "ruční" místní komunikace.

Takže vlastně ano: bude něco, co se nachází uprostřed.

R. Langer 21.2.2019 10:47

Re: Pokud se do toho

Neprospěly nikomu a ničemu, leda těm, co se jim za ně musí platit. A o tom to je. :-(

R. Langer 21.2.2019 10:46

Re: Nechtěla jsem, musela jsem.

Jo? Tak o tom dost pochybuji. Byl by nějaký odkaz?

M. Pivoda 21.2.2019 10:19

Bezpečnost na prvním místě?

A právě proto (z důvodů bezpečnosti) není dnes dovoleno cestovat na koni po silnicích, či dokonce dálnicích.

Bezpečněji se bude cestovat, až automobilový dopravní systém bude sjednocen. Hybridní stav je jen přechodný stav.

R. Gramblička 21.2.2019 10:17

Re: Pokud se do toho

jednak se svět vyvíjí a lidé se tomu snaží přizpůsobit, ale druhak, vemte si, že když jste byl mlád, komunisté pevně drželi v rukách moc, takže neměli potřebu lidem do detailu regulovat životy. Liberálům jde taky o moc, ale tu nejprve musejí získat. Nejsnadnější cestou je přesvědčit občany, aby na ně delegovali co nejvíc svých práv a svobod, no a bezpečnost je mantra, na kterou slyší nejvíc lidí. Za vším je touha po moci nad ostatními, nic víc v tom podle mně není

K. Janyška 21.2.2019 10:07

Akce budí reakci a stane se to, co se nachází kdesi

oprostřed... Dzp.

J. Schwarz 21.2.2019 10:03

Re: Pokud se do toho

Velmi by mne zajímalo, z čeho vlastně ti regulovčíci tak starostliví o "bezpečnost a zdraví Lidu" vycházejí. Když jsme byli my děcka, nic z nových "povinností" neexistovalo - žádné povinné přilby, mobily přes které mají rodiče stálou kontrolu svých dětí, žádné ochranné prvky v domácnosti proti úrazu proudem, povinné prohlídky komínů... Existuje nějaká statistika dokazující, že všechny ty "regulace a normy" něčemu prospěly? Nám se tedy přes všechna ta "nebezpečí", pády se stromů a pod. za které nebyl nikdo "zodpovědný" nic nestalo, přežili jsme...

J. Kraus 21.2.2019 10:02

Zkušenému hackerovi

prý by nebylo těžké převzít ovládání cizího dronu, tedy aspoň ho nasměrovat do země. Ale kde právě nějaký najít, ztratil by čas a příliš by si to neužil. Taková dálnice plná samořiditelných aut, to už by bylo něco!

M. Pivoda 21.2.2019 9:57

Nechtěla jsem, musela jsem.

Jégl: "Položil ale někdo vám otázku, jestli byste se chtěli vzdát řízení a jezdit v robotickém autě? Ve svém nejbližším okolí jsem nenarazil na člověka, který by po takové změně toužil."

Ještě v loňském roce řidiči kamionů v USA seběvědomě sdělovali: "Nás samořídící auta nikdy nenahradí.

Letos ti stejní řidičí prý na veřejnosti prohlašují: "Samořídící auta je třeba zákonem zakázat!!!".

J. Schwarz 21.2.2019 9:56

Ano, taky si

myslím že o "svobodu řídit" nás neobere technika, ale jiní, mocichtiví lidé - regulátoři. Samozřejmě že ve jménu "Dobra". Bude to jiné než s koněm - na tom můžete jezdit i dnes, ale není to výhodné. Samořiditelné auto vám může vnutit jen byrokrat.

R. Gramblička 21.2.2019 7:22

Pokud se do toho

začnou montovat regulátoři, tak zejména z důvodu bezpečnosti, to je alfa a omega současné snahy chránit spotřebitele před vším možným.

Občas si vzpomenu na výtečnou povídku Jacka Williamsona - "Se založenýma rukama" a říkám si, že v takovém světě bych opravdu žít nechtěl. Život bez rizik nemá cenu

P. Dvořák 21.2.2019 5:21

Re: Pokrok nezastavíš, před prvními auty musel běžet

Tak tak. Jsme jedna ze zemí, kde se kupci nových aut nenaučili chtít auto s automatickou převodovkou. Kvedlat a šlapat, splněný sen českého řidiče.

Což nemá nic společného se ztrátou svobody řídit auto ve smyslu tohoto článku.

M. Krátký 21.2.2019 3:20

Pokrok nezastavíš, před prvními auty musel běžet

muž s červeným praporkem - z nástupu automatizace i při řízení auta je mi ale hodně smutno, Už jenom chybějící spojkový pedál a řadicí páka jsou mi proti mysli - dobré ráno

V. Šedivý 21.2.2019 0:54

Kdyby jen

Cožpak o to, že možná ztratíme svobodu řídit auto - tedy ovládat stroj. Pokud to nastane, ztratíme také svobodu rozhodnout se, kdy a kam pojedeme.