25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

TECHNIKA: Ztratíme svobodu řídit auto?

Automatizované systémy přebírají stále víc lidských činností. Jednou nás můžou vytěsnit od volantů aut a připravit nás o svobodu řídit vlastní auto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kubáč 22.2.2019 13:05

Obávám se že zákaz ručního řízení

nebude motivován nedokonalostni člověka, ale neschopností robotů přizpůsobit se jemným detailům provozu s lidskými řidiči typu : "on mi mírně zpomalí a já prudce vyrazím doleva".

A. Pakosta 21.2.2019 22:51

Re: Akce budí reakci a stane se to, co se nachází kdesi

Roboti JSOU preciznější, pane Langere. Právě proto se čím dál více používají v chirurgii pro jemné operace, vyžadující preciznost. Robotická ruka se nezatřese, pokud to nemá naprogramované. Robotické auto nezapomene vyhodit blinkr, nebude předjíždět před zatáčkou a nevyjede se zataženou ruční brzdou.

Problém ale vidím jinde. Lidská psychika (přinejmenším mužská) je přírodou vyladěná k boji o přežití. A tento boj nám v reálném životě stále více chybí - proto tak raketově roste obliba všech možných "adrenalinových sportů" - ba i těch nemožných, jako je zorbing nebo snowtubing. A řízení auta je jednou z posledních "vážných" činností, kde se adrenalin přece jen uplatňuje. Když ovládám tunu hmoty v rychlosti 25metrů za sekundu, vím moc dobře, že stačí jeden chybný pohyb a můžu být mrtvý a pár lidí třeba se mnou - nebo budou mrtví jen oni a já budu mít na krku odpovědnost. Je to stav pro člověka přirozený a bude nám to chybět. Střílečky na počítači nám skutečné riskantní situace nenahradí.

J. Kanioková 21.2.2019 21:08

Přiznám se, že mě to spíš děsí,

coby dlouholetou profi řidičku..

J. Anděl 21.2.2019 20:57

Všechno se mění a člověk je pořád stejný

Lidský svět se pořád proměňuje a člověk se vývoji přizpůsobuje. Pocit "svobody za volantem" nezmizí, transformuje se do jiné činnosti. Vůbec se nebojím, že by si s tím člověk neporadil.

P.S.: řídím velice rád.

V. Kain 21.2.2019 17:27

Re:

A pak se nakonec vyrojí spousta magorů kteří tu ohavnost budou podporovat.

L. Sindi 21.2.2019 16:36

Hm, obavam se, ze z lidi bude stado neschopnych hlupaku (krom nejakeho procenta odborniku), ale mozna je to i zamer. Takove stado se lepe ovlada.

J. Jurax 21.2.2019 16:26

Jenže dron není autonomní, je ovládán člověkem že země rádiem. Takže převzít ovládání je možné.

O. Tůma 21.2.2019 16:20

Re: EU už oficiálně plánuje zákaz ručního řízení aut

"Hackerský útok na autopilota" ano, "poslal k zemi" ne.

Všechny úspěšné hackerské útoky na dopravní letouny totiž provedli "white-hat" hackeři, tzn. bezpečnostní výzkumníci kteří hledají zranitelnosti v systémech aby na ně upozornili tvůrce a umožnili jejich opravu.

Chris Roberts dokázal opakovaně hacknout Airbusy a Boeingy přes infotainment a ovládnout části autopilota, v jednom případě se mu povedlo vyslat na jeden motor požadavek na zvýšení výkonu, čímž došlo k asymetrickém tahu a bočnímu pohybu letounu. FBI jej vyslýchala řadu hodin.

Americká agentura Homeland Security pak dokázala naprosto zvenčí hacknout starší Boeing 757 a ovládnout blíže neufrčené "avionické systémy".

Obecně se říká, že jediné letouny zabezpečené proti hackování jsou Boeing 787 a Airbus 350. Všechno starší, co zároveň není dost staré aby to žádný stupidní infotainment nemělo, je zranitelné.

J. Jurax 21.2.2019 15:56

Jistě.

Ale infotainmentu nemá s případným autopilotem nic společného, leda snad že by využíval dopravní či meteorologické informace, které by ovšem musely být pro něj specificky kodovány.

Infotainment je problém dnes, neboť rozptyluje řidiče. Autopilota rozptýlí stěží ... :-)

J. Jurax 21.2.2019 15:50

Ovšem piloti jsou cvičeni a opakovaně přezkušováni na trenažérech i za letu právě proto, aby správně reagovali nejen v krizových situacích.

J. Jurax 21.2.2019 15:45

No, může to dočasně oslepit piloty, ba jim i trvale poškodit zrak, což při startu nebo přistávání opravdu není nic žádoucího ... nicméně myslím, že tak výkonný laser, aby mohl nějak na větší vzdálenost poškodit letadlo rozhodně není běžné zboží, co se ukryje ve větší tašce ...

V. Šedivý 21.2.2019 15:42

Re:

V autech je dost problém "infotainment" - aby se cestující nenudili, je nutno umožnit jim síťové spojení s kdejakou blbostí.

A v tu chvíli je bezpečnostní problém na světě.

Kdyby autopilot v letadle zároveň umožňoval psát příspěvky na Facebook, padají letadla jak zralé hrušky.

J. Jurax 21.2.2019 15:36

S pravděpodobností hraničící s jistotou ne, byť jistě nevím všechno, navíc v letadle jsou piloti ... a hacker se dostane jen tam, kam se dostane po síti. Nevím, zda by se za letu mohl dostat do autopilota, zda ten je za letu na nějakou síť napojen a technicky uzpůsoben k přijímání dat, natož příkazů z ní. Nebo že by se dal nějak zvenčí zavirovat. Autopilot neběží pod Wokny ... :-)

J. Jurax 21.2.2019 15:26

No jo, s blbostí eurokomisařů - zde vlastně eurokomisařek, abychom genderově nekřivdili - je nutno počítat jako s faktem.

J. Jurax 21.2.2019 15:24

Neřekl bych.

Není hovadiny tak veliké, aby v ní nějaký eurodobroser neviděl spásu lidstva.

Z. Lapil 21.2.2019 14:49

Re: Akce budí reakci a stane se to, co se nachází kdesi

Asi není, ale právě proto si myslím, že je (zatím) marná snaha snažit se včlenit automaty do "živého" provozu, ale že je potřeba zjednodušit jim zadání tím, že jim vyhradím bezpečný prostor.

Třeba jsem mezitím vymyslel tramvaj, kterou samozřejmě v centru Prahy nesvěřím robotovi (buď by porážel lidi nebo by byl příliš opatrný a nedokázal prosáknout třeba rojením uprostřed Václaváku), ale někde třeba u Anděla, kde začíná zvláštní tramvajový pruh a s lidmi a auty se potká na přesně definovaných místech opatřených semafory, by řidič vystoupil a nechal tramvaj, ať dělá, co umí. Omlouvám se za pragocentrický příklad, ale doufám, že je to jasné i bez znalosti místopisu.

Obecně tak asi platí, že prvními uživateli budou velkopodniky schopné finančně i funkčně instalovat samostatný systém. Výtah v Bílé labuti jezdí bez řidiče odjakživa (tedy - co pamatuju), v lepším vlaku je strojvedoucí víceméně proto, aby měl kdo mačkat antispací tlačítko (na červenou vlak zastaví sám a závory si stáhne taky sám), tuším v Bratislavě jezdí autonomní vlak někam na Petržalku...

Netvrdím, že je to jednoduché, ale právě proto si myslím, že je zbytečné trvat na tom, že automat musí umět totéž, co živý řidič. Asi znáte: perfektní je nepřítelem dobrého. Aneb kdyby se Lautin a Klement pokoušeli vymyslet auto s antibloky a schopné zaparkovat bez zásahu řidiče, tak vyráběli jízdní kola dodnes.

R. Langer 21.2.2019 14:41

Re: EU už oficiálně plánuje zákaz ručního řízení aut

Ne, ale ono u letícího letadla úplně stačí, když se na něj jenom posvítí trochu výkonnějším laserem, a hned je veselo. Ani nemusíte nic hackovat. ;-)

https://1url.cz/kMG96

J. Hajský 21.2.2019 14:30

Re: EU už oficiálně plánuje zákaz ručního řízení aut

Existuje už ověřený hackerský útok na autopilota, který poslal velké dopravní letadlo k zemi?

R. Langer 21.2.2019 13:55

Re: Akce budí reakci a stane se to, co se nachází kdesi

No, ono to právě není tak jednoduché, a proto to zatím zdaleka nefunguje tak, jak má. ;-)

R. Langer 21.2.2019 13:52

Re: Bezpečnost na prvním místě?

Jak jsi přišla na to, že kůň nemůže na silnici, ty naše malá hloupoučká UI? Máš na to nějaký odkaz, nebo zase jenom tak volně fantazíruješ?

Nemusíš to ani hledat, za b) je správně... ;-)

Z. Lapil 21.2.2019 13:49

Re: Akce budí reakci a stane se to, co se nachází kdesi

Možná jsem použil špatné slovo, ale lepší mě ani teď nenapadá. Chtěl jsem říct, že jsou lepší v jízdě "nárazník na nárazník" a v udržování přímého směru. Jedním z mých ošklivých řidičských zážitků je jedna francouzská silnice - snad 20 km (rozhodně mnoho a mnoho minut) rovná jak když střelí a šňůry tam i zpátky se v rychlosti kolem 100km/h míjely ve vzdálenosti... nechci kecat, ale metr to nebylo.

Křižovatka totéž v bledě modrém - pro automat je rozhodně zadání "zvolni co nejméně a projeď za tím, komu dáváš přednost, ve vzdálenosti nejméně xx metru" menší problém, než pro člověka.

Jinými slovy - tvrdím, že řidičský robot JE jednoúčelový automat. Zvlášť pokud má jistotu, že se mu do zadání nenamotá nepřesný a nepředvídatelný člověk.

Jestli se do toho nenamotají politici, připadá mi pravděpodobný vývoj na způsob uzavřených "vnitropodnikových" sítí */ postupně přerůstajících do "veřejného prostoru". Budeme-li zvlášť opatrní, postavíme vedle cyklostezek i robotostezky.

*/ Proč by měli třeba v Amazonu vodit vozíky lidé s papírkem "vyzvedni bednu z regálu ABCD", když to stejně dobře zvládne autonomní vozík "s děrným štítkem". Řekl bych, že se to principiálně neliší od lepších automatů na láhvové limonády: před regál najede nosič, regál do něj vystrčí flašku a odveze ji na předávací poličku. Otevře se okýnko a vy sáhnete a máte. Jasně, to o čem píšu, je 2D a velkosklad je 3D, ale v době, kdy příruční placička zvládne grafiku skoro realistických her, to nemám za problém.

R. Langer 21.2.2019 13:46

Re: Info ze dne 19. únor 2019

Ano, to je celý náš lhář Musk - dotační "vizionář". :-D

S. Šporková 21.2.2019 13:46

to bude až druhá fáze

Nejdřív většinu z nás připraví o možnost řídit auto všemožné regulace, zákazy běžných (a levných aut), zavedení elektromobilů, na které nebude většina lidí, mít či placení obrovských daní ze starších aut (na které taky nebude většina z nás mít)

R. Langer 21.2.2019 13:45

Re: Automatizace

Tak tak!

R. Langer 21.2.2019 13:44

Re: Automatizace

Autopilot je jednoúčelový automat v relativně volném prostoru, podporovaný navíc okolní přizpůsobenou technikou.

Autonomní automobil v běžném provozu je něco zcela jiného, a zdaleka ne uspokojivě vyřešeného.

R. Langer 21.2.2019 13:43

Re: EU už oficiálně plánuje zákaz ručního řízení aut

To je ovšem plácání hlupáků zcela odtržených od reality... ;-)

O. Tůma 21.2.2019 13:23

Článek o hackování moderních aut

Aby všichni viděli, že "asistenti" a roboti nutně "nezabrání nehodám", ale naopak je mohou brutálně vyvolávat a sloužit k páchání teroristických útoků na tisíce km:

https://www.autickar.cz/blog/clanek/odborna-prednaska-hackovani-a-ovladnuti-modernich-aut/529/

O. Tůma 21.2.2019 13:17

Re: Info ze dne 19. únor 2019

Že prý kamery Tesly dokáží odvézt řidiče zasněženou bílou silnicí okolo sněhem pokrytých bílých polí pod bílou sněžící oblohou do cíle, a přitom ho nerozmáznout o první bíle natřený kamion.

Musk se již dříve nechal slyšet, že je nutné lidem zakázat řízení, protože "je nepřijatelné aby lidé mohli ovládat dvouapůltunové smrtící zbraně!"

Tesla (a ostatní elektromobily) jsou každopádně snem Velkého Bratra, protože nepřetržitě online práskají na řidiče jeho okamžitou pozici, rychlost i zrychlení. Minimálně v USA a Číně.

A některé automobilky už chtějí zneužívat tato data k "převýchově" řidičů...

O. Tůma 21.2.2019 13:14

Re: Automatizace

Akorát že FAA i ICAO opakovaně varují, že autopiloty dělají z pilotů nekvalifikované ňoumy neschopné správně reagovat v krizových situacích.

Akorát ICAO i FAA kategoricky odmítá byť úvahy o tom, že by letouny mohly být autonomní bez lidské posádky.

A to je letectví oproti pozemním komunikacím úloha z dětské školky: tři nezávislé navigační systémy nezávislé na počasí, vždy umetené a osvětlené přistávací dráhy, jasně vymezené letové koridory s přísně vynucovanou vertikální i horizontální separací, a všechno centrálně řízené dispečery ATC.

Autonomním autům může věřit jen člověk, který nikdy nepřišel do styku s vývojem IT systémů nebo komplexnější průmyslové automatizace.

O. Tůma 21.2.2019 13:09

EU už oficiálně plánuje zákaz ručního řízení aut

Eurokomisařky Bulcová a Bieńkowska:

"... budoucnost BEZŘIDIČSKÉHO propojeného a autonomního řízení"

"...strategie bezpečného PŘECHODU k autonomní mobilitě"

Už dnes přitom víme, že auta vybavená elektronikou schopnou zasahovat do řízení je reálně možné hackovat přes internet a vypnout jim např. brzdy, nebo aktivovat "asistenty" které točí volantem.

Otázka na rádio Jerevan: co se stane, pokud hacker aktivuje "asistenta" v nových Volvech, který má strhnout auto do příkopu v případě hrozící kolize?

Odpověď: auto zatočí do příkopu a rozmáčkne posádku o betonový můstek, což dopravní policie vyhodnotí jako nehodu z mikrospánku řidiče.

Nenechme si nikdy sebrat kontrolu nad auty! Kromě nebezpečí hackerů by to totiž znamenalo i to, že když vláda bude chtít potlačit demonstraci, prostě vydá rozkaz Policii, a všechna autonomní auta odmítnou přivézt demonstranty do cíle.