19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

VĚDA: Jsou už samořídící auta dostatečně inteligentní?

V USA na delší dálnici přelezl řidič automobilu Tesla na sedadlo spolujezdce, aby se tam pohodlněji vyspal během jízdy v režimu autopilot (tzn. kdy automobil ovládaly senzory a algoritmy počítače pro samostatné řízení automobilu).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 16.2.2019 19:33

Ve světlé chvilce si to namluvím do diktafonu a pak si akorát musím pamatovat, jak to přehrát ... ba dokonce si to lze i napsat na papírek a neztratit ho ... :-)

L. Novák 16.2.2019 19:19

Re: Auta na UI

Na druhé straně se běžně používají bateriové pohony různých vozítek ve výrobních halách a areálech, kde není nutné mít zásobu el. energie na stovky km a je snadné je kdykoliv nechat dobít podle potřeby.

Pamatuju se, že už jako děcko jsem obdivoval přepravní elektrické vozíky na vlakových nádražích převážející balíky a zavazadla. Jezdily na běžné 12 V olověné akumulátory...

L. Novák 16.2.2019 19:12

Re: Samořídící auta nejsou a patrně nikdy nebudou schopná

Při vysoké rychlosti na dálnici může mít i drobná chyba řízení fatální následky. Dovedu si představit, že po první hromadné havárii s několika zmařenými životy způsobené "poruchou UI" bude dočasně provoz těchto automobilů zakázán, dokud chyba nebude nalezena a opravena u všech ostatních automobilů. A to jsme se zatím ani nedotkli možnosti, že by s okolím komunikující stroj mohl být "hacknut" a ovládán nezávisle na vůli řidiče nebo napaden nějakým malware (škodlivý SW), který by záměrně změnil funkce UI...

L. Novák 16.2.2019 19:03

Re:

Ehm, když si nebudete pamatovat, kam jste to chtěl jet a proč, tak vám ta automobilová inteligence nebude k ničemu. :-P

M. Prokop 15.2.2019 21:25

Re: Samořídící auta nejsou a patrně nikdy nebudou schopná

Šicí stroje, pračky a myčky jsou poněkud jinde. Ty jsou naprogramované, bez nutnosti reakce na neočekávané okolnosti.

Té reakce bych se dost bál i na té dálnici, takže já si raději dám kafe, abych neusnul, a odkočíruji si to sám.

M. Prokop 15.2.2019 21:14

Re: Auta na UI

Ne, odborník skutečně nejste.

Dodnes neexistuje baterie, mající hustotu energie stejnou jako jednoduchá banda s benzinem. I bez konspiračních teorií.

Pokud by něco takového mohlo existovat, ani vykoupení firem by to nezachránilo před armádami.

M. Pivoda 15.2.2019 20:20

Děkuji za upřesnění

Nikola Tesla (10. července 1856, Smiljan, Rakouské císařství, dnes Chorvatsko – 7. ledna 1943, New York) byl srbský vynálezce, fyzik a konstruktér elektrických strojů, zařízení a přístrojů, dlouhodobě žijící v Americe.

A. Pakosta 15.2.2019 20:20

Re: Samořídící auta nejsou a patrně nikdy nebudou schopná

Velmi podobně kdysi reagovala veřejnost - i tzv. odborná - na možnost rozšíření šicích strojů, automatických praček nebo myček na nádobí.

Stejně tak, jako dnešní letadla řízená autopilotem dokážou překonat tisíce kilometrů, a pilot přebírá řízení jen před dosednutím na ranvej, přistává a potom ručně zavede stroj na stojánku (nikdo nečeká, že by autopilot manévroval na zemi mezi stojícími letadly), dovedu si docela dobře představit, že vyjedu se svým "chytrým autem" v Praze ze sídliště, dojedu k dálnici a tam zapnu autopilota - jak se to už dnes děje s těmi Teslami. Autopilot to odkočíruje na nudné dálnici, a před jejím koncem mne vzbudí a předá mi řízení. Nepotřebuju, aby se uměl proplétat mezi výmoly na okresce, ale potřebuju mít jistotu, že na dálnici za volantem ani náhodou neusnu.

J. Jurax 15.2.2019 20:08

Jinak ano. Zda líp nebo hůř je už otázka.

J. Jurax 15.2.2019 20:04

Povídka vyšla poprvé v roce 1963.

A. Pakosta 15.2.2019 20:04

Dovolte věcnou poznámku

Nikola Tesla byl srbské národnosti, nikoliv chorvatské.

viz např: https://cs.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

J. Jurax 15.2.2019 19:59

No, on ten mozek samořiditelného auta je taky v podstatě jednoúčelový automat. O fotbale či filosofii si s ním nepokecáte a oběd Vám neuvaří.

Ale dovedl bych si představit třeba na dálnici nějakou asistenci do dálnice zabudovaného hardware a software, s nímž by mozek samořiditelného auta komunikoval; dtto třeba ve městech.

J. Jurax 15.2.2019 19:45

Vy se přemísťujete mozkem? :-)

J. Jurax 15.2.2019 19:44

Proč by se bránili? Technicky je samořiditelné auto furt auto, nejspíš i se zachovanou možností řízení člověkem.

Průser by mohl být akorát, kdyby v budoucnu nějaké dobrosery napadlo protlačovat samoříďák silou a zakazovat řízení lidmi všude nebo i jen někde, samozřejmě ku blahu všeholidu, aniž by ten všeholid do toho mohl kecat.

K. Salajka 15.2.2019 19:35

Re: Auta na UI

Možnost použít elektřinu jako pohon pro osobní vozy je známa už asi sto let. Využití bránily technické problémy /především kapacita baterie/, které ale mohly být dávno vyřešené. Výrobci aut na konvenční pohon vývoj blokovali a teprve zdražení ropy v r. 1973 dovolilo uvažovat o tom, že se vývoj zaplatí. Jen kapitálově silná firma jako Toyota mohla přijít s Hybridem, po ní přišli další především miliardář Elon Musk s Teslou. Nejsem na tuto oblast odborník, ale jistě není těžké moje tvrzení ověřit.

J. Ticháček 15.2.2019 18:57

Žádná umělá inteligence neexistuje

A kdoví, zda bude. Zatím jde jen o listování v databázi.

L. Novák 15.2.2019 18:53

Re: až mi seberou řidičák pro celkovou duševní a tělesnou se

tak nebudete potřebovat samořiditelné auto, ale nový mozek... :-P

R. Langer 15.2.2019 18:26

Re: Auta na UI

Proti ČEMU? 8-o

J. Jurax 15.2.2019 18:13

Ale kuš ... vězte, že lepší nediskutoval o autorovi, ale o jeho článku. Ten není energiích ani jejich cenách.

A když jsem měl nohu v gypsu až po koleno nebo při návratu z hospůdky bych samořiditelný automobil uvítal. A až mi seberou řidičák pro celkovou duševní a tělesnou sešlost, byl by samoříďák vhodné řešení ... :-)

A na jakýkoliv - s důrazem na to jakýkoliv - řiditelný samohyb má dnes u nás takměř každý.

J. Svoboda 15.2.2019 17:54

Hrůza hrůzoucí!

Rudozelený pan Pivoda chce prokázat svoji nadřazenost a prudkou inteligenci. V době, kdy mnoho lidí nemá na jakkoliv řiditelný samohyb, on se pohybuje v oblacích.

Málokdo stojí o to, vozit se samořiditelným autem.

Až se rudozeleným politikům podaří vyšroubovat ceny energie do oblačných výšin, co bude samořifitelnými samohyby(?) pohybovat?

K. Salajka 15.2.2019 17:54

Re: Auta na UI

Jako proti elektromotorům - vykoupí firmy, které se vývojem zabývají a pak je stopnou. Vytvoří legislativu, která možnost užití UI ztíží nebo vyloučí. Pro oběti nehody skutečně nemá smysl zavřít do vězení stroj vybavený UI, ale možná jim bude stačit plné odškodnění a podrobné šetření příčin, aby se předešlo opakování problému. Tak jako je tomu u letadel za využití černých skříněk. Zavinění nebude třeba zkoumat, odškodnit bude nutné oba účastníky nehody. Prostě bude třeba vytvořit nové principy, řešení nehod. Asi bude třeba zohlednit rozdílné vybavení vozů Trabant, Hummer, náklaďák.

L. Sindi 15.2.2019 15:54

Rozsireni samoriditelnych aut brani hlavne legislativa - odpovednost je stale ne ridici. Dale je obrovsky rozdil, jestli auto jede po nemecka dalnici, nebo rumunske okresce. Velky problem taky bude koexistence samorititelnych aut a aut s zivim ridicem s nepredvidatelnym chovanim.

Z. Lapil 15.2.2019 15:22

Re: Nejsou,

Máme k tomu dobře našlápnuto: když někdo překročí povolenou rychlost v mém autě a nechytnou ho, platím já. Když někdo bourá v mám autě, pojišťovna navýší pojistné mně.

R. Dubravský 15.2.2019 14:57

Re: Blbost.

Pokud by to auto mělo jezdit jen po prázdné silnici, tak jako to letadlo přistává na pečlivě vyklizenou dráhu, tak by to ani tak velký problém nebyl.

R. Dubravský 15.2.2019 14:53

Re: Poměrně zásadní problém UI naznačil už starý vtip:

Tato událost je pochopitelnější, když si uvědomíte, že v amerických autech se tempomat nazývá "cruise control".

J. Lepka 15.2.2019 13:21

Samořídící auta nejsou a patrně nikdy nebudou schopná

existence bez lidské asistence, resp dohledu. Jen malý příklad, vezměte řidiče z Prahy, či jiného velkého města a porovnejte s řidičem který jezdí max po okresním městě. To bude podobný poměr mezi autem s člověkem za volantem a UI, člověk v závislosti na zkušenostech za volantem vyhodnotí situaci vždy jinak, než sebelíp naprogramovaný automat.

J. Lepka 15.2.2019 13:14

Re: Poměrně zásadní problém UI naznačil už starý vtip:

Ano, to jsem také slyšel a zajímalo by mě, jak dopadlo odvolání. Asi odvoláním sudího, případně přeposláním do cvokhausu, protože prioritní je řidičák, ne návod k použití čehokoliv v autě.

R. Langer 15.2.2019 12:53

Re: Nejsou,

No, za to jste zodpovědný vy sám, stejně jako za nehodu, kterou sám řízením způsobíte. Pokud ale řídí někdo jiný, necháte se zavřít na 5 let do kriminálu, protože to auto přejelo někoho, kdo mu skočil do cesty?

R. Langer 15.2.2019 12:51

Re: Diskutovat nad problémy UI, resp.

Na to ale nemusí upozorňovat, to je totiž samozřejmost. ;-)

R. Langer 15.2.2019 12:49

Re: Auta na UI

Jak se budou bránit?