19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

FEJETON: Kuba, náš vzor

Opravdu to není téma číslo jedna, ale téma číslo, dejme tomu, dvacet sedm to je. Jaká budou auta za pět let, za deset? Pro někoho je odpověď jasná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 15.2.2019 16:26

Upřesnění pro P. Dvořáka ohledně klikové hřídele

Strojní inženýr mi poslal toto upřesnění:

Pokud jde o silniční elektromobily, tak dosud všechny dostupné modely mají centrální motor a nebo dva motory ve středu náprav. Motory v kolech zatím nikdo pro silniční auta nepoužívá, brání tomu fyzika, značný nárust neodpružené hmoty kol. Při současném stavu kvality povrchů vozovek kdekoliv ve světě by s takovým pohonem nedalo jezdit rychleji než 50 km/h. Zatím pohony v kolech mají jenom vozítka na měsící a Marsu, která jezdí krokem a průmsylové vozíky a manipulátory, které nemají odpružené nápravy.

K. Wágner 15.2.2019 8:21

Re: Hledám historické paralely

Tak USA není tak úplně ten správný vzor. Přečtěte si, kam to vede, co tam chtějí prosadit Demokratičtí socialisté: stoprocentní přechod na obnovitelné zdroje energie, zrušení jakýchkoli spalovacích motorů a letecké dopravy, kompletní přestavba bez výjimky všech obytných a průmyslových budov ve Spojených státech, bezplatné zdravotnictví a školství, progresívní zdanění všech majetných až do 70, případně 90 % příjmů pro nejbohatší, masívní postátnění ekonomiky.

M. Pivoda 14.2.2019 21:02

Pan Kusák si možná vzpomene na Moorův zákon

Za každých 18 až 24 měsíců se zdvojnásobuje výkon mikroprocesorů, a přitom i výrazně klesá cena.

M. Pivoda 14.2.2019 20:57

Pro M. Mikulec

Ano, já jsem svůj diskusní příspěvek sice napsal provokativně (a čekal jsem proto s jistotou na nějakou dámskou repliku), ale zamyslete se, prosím, nad tím, co jsem chtěl sdělit oproti uvažování autora fejetonu Ondřeje Neffa.

Dnes žijeme v technologicky-intenzivní době. Elektromobilitou velké změny teprve začínají. Držte si klobouk, pojedeme z kopce!!!

F. Kusák 14.2.2019 20:43

Re: Pro Viktora Šedivého

Co to je stabilní exponent. O stabilitě se mluví v jiných souvislostech, např v teorii systémů. Vy jistě máte na mysli, jestli je exponent konstantní, tak to vás mohu uklidnit, určitě není. Ten exponenciální vývoj se samozřejmě týká jen časově omezené části, a celá ta křivka se nazývá růstová. Dá se popsat matematickou formulí a je to také do značné míry parametrická funkce. Skutečný vývoj je pak stochastickou funkcí a teoretická funkce je korelací onoho vývoje. Navíc se neustále mění kvalitativní parametry vývoje. Nikdo Vám přesně neřekne, jaká bude situace třeba za padesát let. Nejste v mechanistické fyzice, a ani tam to není možné.

M. Mikulec 14.2.2019 20:37

Re: Hledám historické paralely k předestřené vizi sci-fi Ondřeje

Nemate moc fantazie na úrovni. Dnes se všechno odvíjí od byznysu, a ze ti nejméně majetné vláda dře z kůže, n3ni nutno dodávat. V USA jezdí malým elektromobilem už mnoho let kdejaký mexický přistěhovalec, tam ovšem nepanuje evropská drahota, která musí uživit bruselské parazity.

F. Kusák 14.2.2019 20:25

Re: Kde udělali soudruzi chybu?

Jestli jste to dobře četl, tak ti, co nemají jinou možnost, samozřejmě autem jezdit musí. Já jsem také kluk z vesnice a do školy jsem musel chodit pěšky, nic tam nejezdilo, takže nejsem nějaký pražský ignorant. Nějak mně ovšem nedochází, proč by na cestu do práce nemohli použít elektromobil. Bylo by to i levnější. A jako strojař, který se také nějakou dobu živil co by konstruktér, jsem přesvědčen, že elektromobil by mohl stát zlomek nějaké snobské Tesly. Těch 200 km by s přehledem ujel. Jenže chce to posilovat výrobu elektřiny, zejména z jádra, budovat rozvody elektřiny a nabíjecí stanice atd. atd. To jistě není záležitost několika málo let.

M. Pivoda 14.2.2019 18:18

Principiálně sice možné, ale (zatím) šíleně drahé

Bezdrátové nabíjení.

"Nebudu si kupovat auto, které musím opakovaně zapojovat do elektrické zásuvky," říká inženýr Olaf Simon, který uspořádal zkušební proces bezdrátového nabíjení v německém Berlíně. "Bezdrátové nabíjení je tak pohodlné."

M. Pivoda 14.2.2019 17:52

Hledám historické paralely k předestřené vizi sci-fi Ondřeje

Zapomněl jsem se zeptat své matky, jaké to bylo, když se její rodná víska rozhodla přejít na osvětelení obce elektřinou.(Odhaduji, že to mohlo být někdy kolem roku 1930.)

Že by si všichni (na protest) tehdy doma začali shromažďovat svíčky? Myslím ale na situaci v normální obci, nikoliv v ženském klášteře.

M. Pivoda 14.2.2019 16:39

Pro diskutujícího P. Dvořáka

Elektromobily nepoužívají klikovou hřídel. Elektromotory jsou umístěny v kolech automobilu.

M. Pivoda 14.2.2019 16:25

Pro Vladislava Kolmana

Pokud diskutující Vladislav Kolman dosud nevěří, že Země je kulatá, nýbrž je plochá, mohly by se mu hodit následující údaje o Zemi:

Elementy dráhy (Ekvinokcium J2000,0), Velká poloosa 149 597 887 km, 1,000 000 11 AU, Obvod oběžné dráhy 9,4×108 km, 6,283 AU, Výstřednost 0,016 710 22, Perihel 147 098 074 km, 0,983 289 9 AU, Afel 152 097 701 km, 1,0167103 AU, Perioda (oběžná doba) 365,256 96 d, (1,000 019 1 a), Synodická perioda d, Orbitální rychlost - maximální - průměrná - minimální 30,287 km/s 29,783 km/s 29,291 km/s, Sklon dráhy - k ekliptice - ke slunečnímu rovníku 0,000 05° 7,25°, Délka vzestupného uzlu 348,739 36°, Argument šířky perihelu 114,207 83°, Počet přirozených satelitů 1 (Měsíc).

Stačilo to k přesvědčení? Pokud ano, můžeme začít s exponenciálním vývojem.

J. Jurax 14.2.2019 15:11

Jenže svět zdaleka nejsou jenom informační technologie. Znáte jistě technologie, jež se zpočátku rozvíjely stejně exponenciálně a pak zpomalily, ba stagnovaly. Naopak znáte technologie životně důležitější než ty informační, jež známky exponenciálního vývoje nevykazují.

Mimoto až do řekněme začátku 40. let minulého století informační technologie exponenciální vývoj nevykazovaly.

J. Jurax 14.2.2019 14:50

Nebudou auta. Bude nulový přenos; blíže viz scifi bří Strugackých, třeba Brouk v mraveništi ... :-)

K. Salajka 14.2.2019 13:20

nápady

Eliášek ať se nebojí. Dudlík mu přišijou plastovou šňůrkou k oušku, aby s ním nesvinil sterilní životní prostředí.

R. Langer 14.2.2019 11:58

Re: Kde udělali soudruzi chybu?

To zase bude nefunkční kravina, už to vidím dopředu.

R. Langer 14.2.2019 11:56

Re: Kde udělali soudruzi chybu?

Hm, asi tak...

R. Langer 14.2.2019 11:55

Re: Sjednocení Němci

To se NEUVIDÍ, protože to prostě prakticky NENÍ MOŽNÉ!

R. Langer 14.2.2019 11:53

Re: Pro Viktora Šedivého

A co to má společného s "exponenciálním vývojem informačních technologií (IT)", kromě exponenciálního nárůstu byrokratického aparátu a spotřeby papíru, ty naše naše malá hloupoučká UI?

Jakpak se nám za posledních 130 let exponenciálně zvedla kapacita akumulátorů, účinnost slunečních panelů, či kapacita energetické přenosové soustavy, to už nám už asi ale nevysvětlíš, co? Ty "exponenciálo"! :-P

R. Langer 14.2.2019 11:45

Re: Jsou PROGNÓZY a prognózy. Rozlišujte, prosím.

Nevěřím ti o těch Němcích ani slovo, ty naše malá hloupoučká UI, a za pár let si řekneme, kdo měl pravdu. Zmatená jsi tady leda tak ty. :-P

P. Dvořák 14.2.2019 11:41

Re: Pro Viktora Šedivého

Nejsem si tak zcela jist, jestli třeba i desetinásobný vývoj informačních technologií dokáže rozpohybovat jedinou klikovou hřídel.

Ctrl + Alt + Enter! a jen tak si frčíme?

V. Kolman 14.2.2019 11:38

Re: Pro Viktora Šedivého

Zmiňujete se pane Pivodo o (cituji): "exponenciálním tempu" a o "exponenciálním vývoji".

Jako technik vznáším 2 otázky:

1.) - Je exponent stabilní, nebo se v čase mění?

2.) - Jaká je číselná hodnota tohoto exponentu?

Bez těchto údajů se jedná o nic neříkající floskuli.

V. Kolman 14.2.2019 11:32

CO KDYŽ TO BUDE ÚPLNĚ JINAK?

Co když automobily zavane čas? Místo automobilů se budou po nebi prohánět "čisté" a nehlučné solární samořiditelné oktoptéry (SSO)?

P.S. A příště vám milé dětičky, budete-li hodné, povím pohádku o Karkulce :-) :-) :-)

M. Mikulec 14.2.2019 10:56

Re: Sjednocení Němci

Pane Kusaku, rozlišujte precizní technická data od ekoteroristickeho zeleného rozhodování politiku. V emisních limitech VW byla precizní technická data sestřelena hloupým ideologickým rozhodnutím zelených politiku. Hlas techniku nebyl vyslyšen, Němci ostatně mají poslušnost v krvi, no a dopadlo to konfliktne.

M. Pivoda 14.2.2019 10:36

Pro Viktora Šedivého

Podíváme-li se do historie, do posledních cca 130 let exponenciálního vývoje informačních technologií (IT), uvidíme, že ten technologický pokrok (dle měřitelných parametrů) nezastavily ani války, ani ekonomické krize.

Tuto zákonitost objevil Ray Kurzweil. V dnešní době ho zvou jako řečníka při udělování Nobelových cen.

V. Šedivý 14.2.2019 10:15

Re: Jsou PROGNÓZY a prognózy. Rozlišujte, prosím.

Jenže současnost a budoucnost neovládají němečtí inženýři, obchodníci a bankéři, tu mají v rukou lidé, kteří nemají ani ždibec onoho technologického zázemí. Jsou to lidé, kteří se naučili, že ekonomické zázemí je natolik solidní, že zvládne i šílené experimenty.

J. Pokoutný 14.2.2019 10:04

Re: Kde udělali soudruzi chybu?

Ano, je to skvělé z města nad 20000 obyvatel, kudy prochází koleje. A co ten zbytek, vesnice, samoty, voni chytrej? Moje matka chodila kdysi do školy každý den 6+6 km; dovedete si představit dnešní rudozelené humanitáře, jak ujdou půlku z toho... jednou?

M. Pivoda 14.2.2019 9:54

Jsou PROGNÓZY a prognózy. Rozlišujte, prosím.

Lidé bez technolologického zázemí (novináři a absolventi humanitních směrů) dokáží být jak nekriticky optimističtí (viz například předpovědi z 50. let o skvělé budoucnosti socialismu), tak také nekriticky pesimističtí - viz tento Neffův komentář.

Věřte, že Němci se nezbláznili. Německo má silnou technologickou historii. Jejich vedení ví velmi dobře, o čem mluví. Němci ví, kam se technologický vývoj ubírá a jakým tempem.

Některé technologie, které se vyvíjejí exponenciálním tempem, dokáží zmást mnoho lidí - dokonce i lidi s technologickým zázemím. Je to taková smutná událost dnešní doby, že místo nástupu životní moudrosti (s přibývajícím věkem), nastupuje trapnost.

F. Kusák 14.2.2019 9:53

Re: Kde udělali soudruzi chybu?

Neberu Vám Vaše iluze, ale věřte, jsem taková náplava z Prahy do naší malé středočeské vesničky a mám-li jet autem do Prahy, pak raději vlakem, za pár minut v centru. To samé, pokud jedu dále, třeba na Moravu, volím raději vlak. Je to pohodlnější a rychlejší. Bohužel, i zde jsme zaspali dobu. Jel jsem rychlovlaky v zahraničí a je to paráda. Dávno tam neplatí, že hromadnou dopravou jezdí jen socky. Doma mám spíše dojem, že auty jezdí do práce jen hlupáci. Samozřejmě vyjímám ty, kteří nemají jinou možnost. A princip spalovacího motoru nezměníte a nezměníte ani jejich účinnost. Samozřejmě, že zastánci klasiky budou mít v mnohém pravdu. Nic není černobílé. Já jsem ale přesvědčen, že v městech a v jejich blízkém okolí, je varianta elektromobilu perspektivnější.

F. Kusák 14.2.2019 9:34

Re: Sjednocení Němci

Oni jsou ti Němci takoví technicky omezení chudáčci, že dost dobře neví, co dělají. Já bych zase řekl, že německé technické školství bychom jim mohli jen závidět, alespoň podle mých zkušeností. To, proč je tlak na elektromobilitu, spočívá v něčem jiném, totiž někam se doplazit jakýmkoliv autem, je v současné době horor. Takže trend asi půjde jinudy. Myslím, že to bude kombinace dopravy hromadné a individuální. To, zda to budou čistě elektrická auta (a ještě jaká?) nebo kombinace spalovacího a elektrického motoru s využitím rekuperace, se uvidí. Je to proces a to chce určitý čas. To však Němci také vědí. Ten německý energetický mix je do jisté míry velkou neznámou, anebo že by počítali do značné míry s ruským plynem. To je asi nejlogičtější a pro Německo to bude znamenat unik z fatální závislosti na arabské ropě a plynu. Se zkapalněným plynem ze Spojených států se zde jaksi nepočítá. Proč asi?

M. Mikulec 14.2.2019 8:32

Sjednocení Němci

dobyli Evropskou unii. A nedělají malé chyby. Potíž je, ze si dobíjení elektromobilů představují jako dobíjení mobilu. Až nám primichaji do benzinu líh, starší a zachovala auta proste nevydrží. Dojeli jsme, dobyli nás. Sami euro-narizovatele si budou jezdit v osmivalcich.