24.4.2019 | Svátek má Jiří



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


FEJETON: Kuba, náš vzor



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 33, poslední: 15.2. 2019 16:26, přehled diskusí

Principiálně sice možné, ale (zatím) šíleně drahé:
Autor: M. Pivoda Datum: 14.2.2019 18:18

Bezdrátové nabíjení.

"Nebudu si kupovat auto, které musím opakovaně zapojovat do elektrické zásuvky," říká inženýr Olaf Simon, který uspořádal zkušební proces bezdrátového nabíjení v německém Berlíně. "Bezdrátové nabíjení je tak pohodlné."

Hledám historické paralely k předestřené vizi sci-fi Ondřeje:
Autor: M. Pivoda Datum: 14.2.2019 17:52

Zapomněl jsem se zeptat své matky, jaké to bylo, když se její rodná víska rozhodla přejít na osvětelení obce elektřinou.(Odhaduji, že to mohlo být někdy kolem roku 1930.)

Že by si všichni (na protest) tehdy doma začali shromažďovat svíčky? Myslím ale na situaci v normální obci, nikoliv v ženském klášteře.

Re: Hledám historické paralely k předestřené vizi sci-fi Ondřeje:
Autor: M. Mikulec Datum: 14.2.2019 20:37

Nemate moc fantazie na úrovni. Dnes se všechno odvíjí od byznysu, a ze ti nejméně majetné vláda dře z kůže, n3ni nutno dodávat. V USA jezdí malým elektromobilem už mnoho let kdejaký mexický přistěhovalec, tam ovšem nepanuje evropská drahota, která musí uživit bruselské parazity.

Pro M. Mikulec:
Autor: M. Pivoda Datum: 14.2.2019 20:57

Ano, já jsem svůj diskusní příspěvek sice napsal provokativně (a čekal jsem proto s jistotou na nějakou dámskou repliku), ale zamyslete se, prosím, nad tím, co jsem chtěl sdělit oproti uvažování autora fejetonu Ondřeje Neffa.

Dnes žijeme v technologicky-intenzivní době. Elektromobilitou velké změny teprve začínají. Držte si klobouk, pojedeme z kopce!!!

Re: Hledám historické paralely :
Autor: K. Wágner Datum: 15.2.2019 8:21

Tak USA není tak úplně ten správný vzor. Přečtěte si, kam to vede, co tam chtějí prosadit Demokratičtí socialisté: stoprocentní přechod na obnovitelné zdroje energie, zrušení jakýchkoli spalovacích motorů a letecké dopravy, kompletní přestavba bez výjimky všech obytných a průmyslových budov ve Spojených státech, bezplatné zdravotnictví a školství, progresívní zdanění všech majetných až do 70, případně 90 % příjmů pro nejbohatší, masívní postátnění ekonomiky.

nápady:
Autor: K. Salajka Datum: 14.2.2019 13:20

Eliášek ať se nebojí. Dudlík mu přišijou plastovou šňůrkou k oušku, aby s ním nesvinil sterilní životní prostředí.

CO KDYŽ TO BUDE ÚPLNĚ JINAK?:
Autor: V. Kolman Datum: 14.2.2019 11:32

Co když automobily zavane čas? Místo automobilů se budou po nebi prohánět "čisté" a nehlučné solární samořiditelné oktoptéry (SSO)?

P.S. A příště vám milé dětičky, budete-li hodné, povím pohádku o Karkulce :-) :-) :-)

:
Autor: J. Jurax Datum: 14.2.2019 14:50

Nebudou auta. Bude nulový přenos; blíže viz scifi bří Strugackých, třeba Brouk v mraveništi ... :-)

Jsou PROGNÓZY a prognózy. Rozlišujte, prosím.:
Autor: M. Pivoda Datum: 14.2.2019 9:54

Lidé bez technolologického zázemí (novináři a absolventi humanitních směrů) dokáží být jak nekriticky optimističtí (viz například předpovědi z 50. let o skvělé budoucnosti socialismu), tak také nekriticky pesimističtí - viz tento Neffův komentář.

Věřte, že Němci se nezbláznili. Německo má silnou technologickou historii. Jejich vedení ví velmi dobře, o čem mluví. Němci ví, kam se technologický vývoj ubírá a jakým tempem.

Některé technologie, které se vyvíjejí exponenciálním tempem, dokáží zmást mnoho lidí - dokonce i lidi s technologickým zázemím. Je to taková smutná událost dnešní doby, že místo nástupu životní moudrosti (s přibývajícím věkem), nastupuje trapnost.

Re: Jsou PROGNÓZY a prognózy. Rozlišujte, prosím.:
Autor: V. Šedivý Datum: 14.2.2019 10:15

Jenže současnost a budoucnost neovládají němečtí inženýři, obchodníci a bankéři, tu mají v rukou lidé, kteří nemají ani ždibec onoho technologického zázemí. Jsou to lidé, kteří se naučili, že ekonomické zázemí je natolik solidní, že zvládne i šílené experimenty.

Pro Viktora Šedivého:
Autor: M. Pivoda Datum: 14.2.2019 10:36

Podíváme-li se do historie, do posledních cca 130 let exponenciálního vývoje informačních technologií (IT), uvidíme, že ten technologický pokrok (dle měřitelných parametrů) nezastavily ani války, ani ekonomické krize.

Tuto zákonitost objevil Ray Kurzweil. V dnešní době ho zvou jako řečníka při udělování Nobelových cen.

Re: Pro Viktora Šedivého:
Autor: V. Kolman Datum: 14.2.2019 11:38

Zmiňujete se pane Pivodo o (cituji): "exponenciálním tempu" a o "exponenciálním vývoji".

Jako technik vznáším 2 otázky:

1.) - Je exponent stabilní, nebo se v čase mění?

2.) - Jaká je číselná hodnota tohoto exponentu?

Bez těchto údajů se jedná o nic neříkající floskuli.

Pro Vladislava Kolmana:
Autor: M. Pivoda Datum: 14.2.2019 16:25

Pokud diskutující Vladislav Kolman dosud nevěří, že Země je kulatá, nýbrž je plochá, mohly by se mu hodit následující údaje o Zemi:

Elementy dráhy (Ekvinokcium J2000,0), Velká poloosa 149 597 887 km, 1,000 000 11 AU, Obvod oběžné dráhy 9,4×108 km, 6,283 AU, Výstřednost 0,016 710 22, Perihel 147 098 074 km, 0,983 289 9 AU, Afel 152 097 701 km, 1,0167103 AU, Perioda (oběžná doba) 365,256 96 d, (1,000 019 1 a), Synodická perioda d, Orbitální rychlost - maximální - průměrná - minimální 30,287 km/s 29,783 km/s 29,291 km/s, Sklon dráhy - k ekliptice - ke slunečnímu rovníku 0,000 05° 7,25°, Délka vzestupného uzlu 348,739 36°, Argument šířky perihelu 114,207 83°, Počet přirozených satelitů 1 (Měsíc).

Stačilo to k přesvědčení? Pokud ano, můžeme začít s exponenciálním vývojem.

Re: Pro Viktora Šedivého:
Autor: F. Kusák Datum: 14.2.2019 20:43

Co to je stabilní exponent. O stabilitě se mluví v jiných souvislostech, např v teorii systémů. Vy jistě máte na mysli, jestli je exponent konstantní, tak to vás mohu uklidnit, určitě není. Ten exponenciální vývoj se samozřejmě týká jen časově omezené části, a celá ta křivka se nazývá růstová. Dá se popsat matematickou formulí a je to také do značné míry parametrická funkce. Skutečný vývoj je pak stochastickou funkcí a teoretická funkce je korelací onoho vývoje. Navíc se neustále mění kvalitativní parametry vývoje. Nikdo Vám přesně neřekne, jaká bude situace třeba za padesát let. Nejste v mechanistické fyzice, a ani tam to není možné.

Pan Kusák si možná vzpomene na Moorův zákon:
Autor: M. Pivoda Datum: 14.2.2019 21:02

Za každých 18 až 24 měsíců se zdvojnásobuje výkon mikroprocesorů, a přitom i výrazně klesá cena.

Re: Pro Viktora Šedivého:
Autor: P. Dvořák Datum: 14.2.2019 11:41

Nejsem si tak zcela jist, jestli třeba i desetinásobný vývoj informačních technologií dokáže rozpohybovat jedinou klikovou hřídel.

Ctrl + Alt + Enter! a jen tak si frčíme?

Pro diskutujícího P. Dvořáka:
Autor: M. Pivoda Datum: 14.2.2019 16:39

Elektromobily nepoužívají klikovou hřídel. Elektromotory jsou umístěny v kolech automobilu.

Upřesnění pro P. Dvořáka ohledně klikové hřídele:
Autor: M. Pivoda Datum: 15.2.2019 16:26

Strojní inženýr mi poslal toto upřesnění:

Pokud jde o silniční elektromobily, tak dosud všechny dostupné modely mají centrální motor a nebo dva motory ve středu náprav. Motory v kolech zatím nikdo pro silniční auta nepoužívá, brání tomu fyzika, značný nárust neodpružené hmoty kol. Při současném stavu kvality povrchů vozovek kdekoliv ve světě by s takovým pohonem nedalo jezdit rychleji než 50 km/h. Zatím pohony v kolech mají jenom vozítka na měsící a Marsu, která jezdí krokem a průmsylové vozíky a manipulátory, které nemají odpružené nápravy.

Re: Pro Viktora Šedivého:
Autor: R. Langer Datum: 14.2.2019 11:53

A co to má společného s "exponenciálním vývojem informačních technologií (IT)", kromě exponenciálního nárůstu byrokratického aparátu a spotřeby papíru, ty naše naše malá hloupoučká UI?

Jakpak se nám za posledních 130 let exponenciálně zvedla kapacita akumulátorů, účinnost slunečních panelů, či kapacita energetické přenosové soustavy, to už nám už asi ale nevysvětlíš, co? Ty "exponenciálo"! :-P

:
Autor: J. Jurax Datum: 14.2.2019 15:11

Jenže svět zdaleka nejsou jenom informační technologie. Znáte jistě technologie, jež se zpočátku rozvíjely stejně exponenciálně a pak zpomalily, ba stagnovaly. Naopak znáte technologie životně důležitější než ty informační, jež známky exponenciálního vývoje nevykazují.

Mimoto až do řekněme začátku 40. let minulého století informační technologie exponenciální vývoj nevykazovaly.

Re: Jsou PROGNÓZY a prognózy. Rozlišujte, prosím.:
Autor: R. Langer Datum: 14.2.2019 11:45

Nevěřím ti o těch Němcích ani slovo, ty naše malá hloupoučká UI, a za pár let si řekneme, kdo měl pravdu. Zmatená jsi tady leda tak ty. :-P

Sjednocení Němci :
Autor: M. Mikulec Datum: 14.2.2019 8:32

dobyli Evropskou unii. A nedělají malé chyby. Potíž je, ze si dobíjení elektromobilů představují jako dobíjení mobilu. Až nám primichaji do benzinu líh, starší a zachovala auta proste nevydrží. Dojeli jsme, dobyli nás. Sami euro-narizovatele si budou jezdit v osmivalcich.

Re: Sjednocení Němci :
Autor: F. Kusák Datum: 14.2.2019 9:34

Oni jsou ti Němci takoví technicky omezení chudáčci, že dost dobře neví, co dělají. Já bych zase řekl, že německé technické školství bychom jim mohli jen závidět, alespoň podle mých zkušeností. To, proč je tlak na elektromobilitu, spočívá v něčem jiném, totiž někam se doplazit jakýmkoliv autem, je v současné době horor. Takže trend asi půjde jinudy. Myslím, že to bude kombinace dopravy hromadné a individuální. To, zda to budou čistě elektrická auta (a ještě jaká?) nebo kombinace spalovacího a elektrického motoru s využitím rekuperace, se uvidí. Je to proces a to chce určitý čas. To však Němci také vědí. Ten německý energetický mix je do jisté míry velkou neznámou, anebo že by počítali do značné míry s ruským plynem. To je asi nejlogičtější a pro Německo to bude znamenat unik z fatální závislosti na arabské ropě a plynu. Se zkapalněným plynem ze Spojených států se zde jaksi nepočítá. Proč asi?

Re: Sjednocení Němci :
Autor: M. Mikulec Datum: 14.2.2019 10:56

Pane Kusaku, rozlišujte precizní technická data od ekoteroristickeho zeleného rozhodování politiku. V emisních limitech VW byla precizní technická data sestřelena hloupým ideologickým rozhodnutím zelených politiku. Hlas techniku nebyl vyslyšen, Němci ostatně mají poslušnost v krvi, no a dopadlo to konfliktne.

Re: Sjednocení Němci :
Autor: R. Langer Datum: 14.2.2019 11:55

To se NEUVIDÍ, protože to prostě prakticky NENÍ MOŽNÉ!

Kde udělali soudruzi chybu?:
Autor: K. Wágner Datum: 14.2.2019 7:26

Tak ta velmi drahá elektrická auta (vhodná především do států kde nemrzne)jsou jen pro ty "ekologisty" co mají vlastní garáž pro noční nabíjení u svého domu. Představa, že v nich budou jezdit i ty zástupy lidí (nazývaných leckdy plebs), co bydlí v těch "králíkárnách" na našich sídlištích, je mylná. A že ten vzestup odběru elektřiny pro nabíjení aut zachrání nějaké soláry, je také úplně mimo. Zdá se, že rudozelení soudruzi někde udělali chybu...Ale už se to rýsuje, když to nepůjde po dobrém, půjde po zlém. Jako s těmi byty: Bytová krize by se mohla řešit vyvlastněním soukromých bytů, které majitelé dostatečně nevyužívají. S takovým kontroverzním návrhem přišel zastupitel za Zelené na Praze 3 Filip Hausknecht, který je zároveň členem bytové komise a majetkového výboru.

Re: Kde udělali soudruzi chybu?:
Autor: M. Krátký Datum: 14.2.2019 7:40

tomu magorovi z Prahy 3 by měli odebrat penis, protože ho na 100% nepoužívá - jinak by nemohl vymýšlet takové 3,14čoviny

Re: Kde udělali soudruzi chybu?:
Autor: K. Wágner Datum: 14.2.2019 8:11

A ještě něco, Astone. Jde o úplně jiné „směrníky vývoje, jak je nastavují v Německu“, kdy starší diesely nejsou do role kubánských amerik nikterak odsouzeny. Německá vláda již připravuje zásadní nařízení pro úpravy starších dieselů, které neplní emisní normu EU6. Ty by měly být dodatečně osazeny redukcí výfukových plynů pomocí AdBlue. Právě Německo jako první zavedlo u nových aut s naftovými motory (odtud třeba i naše nová Octavia) systém čištění výfukových plynů selektivní katalyckou redukcí SCR (Selective Catalytic Reduction), využívající AdBlue. Pod Adblue se rozumí vodný roztok syntetické močoviny, který se vstřikuje přes katalyzátor a chemicky rozkládá oxid dusíku na neškodný dusík a vodní páru. SCR dokáže u vozidla plnící normu EU5 snížit emise oxidů dusíku ve městě až o 50%, mimo město dokonce o 70% a lze ho nainstalovat od emisní normy EU4. V tomto případě tedy nedojde „na svět Šíleného Maxe“ ani za 40 let. Navíc se za pouhých pár let budeme setkávat i s novými naftovými motory, u kterých už nebude třeba redukci SCR do auta montovat. Inu pokrok ani chytré hlavičky nezastavíš...

A ropa? Ta poteče z ropných polí proudem dalších 40 let bez problémů. Stovky a stovky nových vrtů chrlí (a budou chrlit) další a další barely...

Re: Kde udělali soudruzi chybu?:
Autor: F. Kusák Datum: 14.2.2019 9:53

Neberu Vám Vaše iluze, ale věřte, jsem taková náplava z Prahy do naší malé středočeské vesničky a mám-li jet autem do Prahy, pak raději vlakem, za pár minut v centru. To samé, pokud jedu dále, třeba na Moravu, volím raději vlak. Je to pohodlnější a rychlejší. Bohužel, i zde jsme zaspali dobu. Jel jsem rychlovlaky v zahraničí a je to paráda. Dávno tam neplatí, že hromadnou dopravou jezdí jen socky. Doma mám spíše dojem, že auty jezdí do práce jen hlupáci. Samozřejmě vyjímám ty, kteří nemají jinou možnost. A princip spalovacího motoru nezměníte a nezměníte ani jejich účinnost. Samozřejmě, že zastánci klasiky budou mít v mnohém pravdu. Nic není černobílé. Já jsem ale přesvědčen, že v městech a v jejich blízkém okolí, je varianta elektromobilu perspektivnější.

Re: Kde udělali soudruzi chybu?:
Autor: J. Pokoutný Datum: 14.2.2019 10:04

Ano, je to skvělé z města nad 20000 obyvatel, kudy prochází koleje. A co ten zbytek, vesnice, samoty, voni chytrej? Moje matka chodila kdysi do školy každý den 6+6 km; dovedete si představit dnešní rudozelené humanitáře, jak ujdou půlku z toho... jednou?