25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ASIE: Dobré ráno, Afghánistáne!

Názvem komentáře jsem se rozhodl odkázat na slavný americký film „Dobré ráno, Vietname!“ Proč to? Jelikož válka v Afghánistánu, který se kdysi stala „sovětským Vietnamem“, jakýmsi „Vietnamem“ mocných říší zůstává.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Janyška 30.1.2019 19:24

Žádná porážka.

Není třeba obsazovat území cizích států navždy. Jen je-li to nutné pro obranu světové civilizace a civilizovaných... Dzp.

Š. Hašek 30.1.2019 20:58

Re: Žádná porážka.

Co když kombinace Saudů a evropského automobilisty je pro civilizaci (naši) horším zlem než mák někde v Afghánistánu.

Zatím se Pavel chlubí, že naši hoši dělají bububu na chasníky z hor, suchých, ovčích, místních, vlasteneckých, vnuků dědů, ..... fakt jsem hrdý na toho komouše/generála!!! Lump. Složil asi pět přísah. Narodit se tam v těch horách, tak by ho předhodili hladovým prasatům, u nás se nafukuje před Witowskou. No nic, pane Janyško.

J. Jurax 30.1.2019 19:05

To je těžké.

Válka, do níž se nechce moc investovat a bojovat se musí s jednou rukou za zády se vyhrát nedá. Navíc když není jasno, co je vlastně jejím cílem a zda její oficielně deklarovaný cíl je vůbec reálný.

V. Loula 30.1.2019 15:33

Takže konečně si přiznejme

jednu věc: Pro většinu Afgánců je koalice vedená Američany chápána jako okupanti ( přesně stejně jako Sověti u nás po roce 1968). Vzhledem k jiné mentalitě Afgánců lze ovšem očekávat, že po stažení Američanů budou sympatizanti současné Amerikou podporované vlády vesměs pověšeni na kandelábry.

Řešením by možná byly nové volby pod mezinárodní kontrolou, ovšem lze důvodně očekávat, že současná vláda těmito volbami bude smetena. Pravděpodobně tam potom vznikne ryze náboženský stát po vzoru Saudské Arabie (což by nám teoreticky nemělo vadit, protože SA jsou naši spojenci).

M. Prokop 30.1.2019 15:40

Re: Takže konečně si přiznejme

V Afghanistánu nemá mezinárodní kontrola voleb význam, konec konců, ani ty volby. Ty jsou možné tam, kde většina obyvatel jejich výsledky uznává.

Jakým paktem nebo čím je SA náš spojenec?

J. Jurax 30.1.2019 19:08

No, SA je spojencem našeho spojence v NATO, spojence pohříchu dominantního.

P. Harabaska 30.1.2019 16:42

Re: Takže konečně si přiznejme

Protože v Afghánistánu zase až tak moc kandelábrů není, objevil jste mimoděk novou šanci pro chřadnoucí český ocelářský průmysl. Kdo se ujme vývozu ocelových trub nebo raději už hotových kandelábrů do té země, kde se očekává v tomto oboru konjunktura?

P. Grigar 30.1.2019 17:07

Re: Takže konečně si přiznejme

.. kandelábr pro ně je a ještě hóódně dlouho bude zbytná věc. Na trhu by se u nich spíše mohl uchytit Mikov nebo KDS.

T. Kohout 30.1.2019 18:27

Re: Takže konečně si přiznejme

Talibán vždy vyvraždil předchozí vládu. Oni už si nějak poradí i bez kandelábrů. - Kolikrát se tohle ještě bude opakovat? Proč se "Západ" není sto poučit z dějin? Demokracie, volby v tamních horách?

T. Kohout 30.1.2019 18:24

Re: Takže konečně si přiznejme

K čemu tam volby? Že by tam něco změnily volby je úchylná představa chorých mozků. Nechme tam ty lidi si žít svým způsobem života a hlavně se starejme o to, ať ten svůj způsob života neexportují jinam, zejména ne k nám, do Střední Evropy.

M. Kodeš 30.1.2019 18:39

Re: Takže konečně si přiznejme

Obecně se málo čte, Afgánce nikdy nepodceňujte, zdůrazňoval major Hopfire v knížce Patricka Ryana "Jak jsem vyhrál válku" - Zatraceně lstivý bestie- a vidíte, taky mu, jako mladému Churchillovi nikdo nevěří a proto to tak vždycky dopadne :-))

Š. Hašek 30.1.2019 13:50

Pane Kopecký,

dovolím si poznamenat, že "všichni zvenku" v Afghánistánu již jsou poraženi.

Jde o prachy, zbrojení a pocit důležitosti. Ostatně "úspěchy bojové" a diety vojsk si stejně daňový poplatník není schopen zkontrolovat.

Doporučuji se zaměřit na chameleona, komunistu Pavla, který i usíná s heslem "Za Prahu v Aghánistánu".

P. Harabaska 30.1.2019 16:44

Re: Pane Kopecký,

Třeba se to heslo nějak vhodně aktualizuje. Kdysi se hlásalo heslo No pasaran a nakonec z toho byl Narpasan.

M. Krátký 30.1.2019 11:56

na Viditelném-Mackovi je to popsané takto :

To nám ti Američané nemají dělat, domlouvat se s Talibánem! Kde se teď bude bojovat za Prahu? Ve Venezuele?

Hezký den přátelé

M. Prokop 30.1.2019 13:34

Re: na Viditelném-Mackovi je to popsané takto :

Macek blbne čím dál, tím víc.

Š. Hašek 30.1.2019 13:51

Re: na Viditelném-Mackovi je to popsané takto :

Nejsem si jist.

V. Loula 30.1.2019 15:34

Re: na Viditelném-Mackovi je to popsané takto :

Myslím, že blbne někdo jiný.

M. Prokop 30.1.2019 15:41

Re: na Viditelném-Mackovi je to popsané takto :

Pravda, mnoho jiných, ale v podobném duchu.

T. Kohout 30.1.2019 18:31

Re: na Viditelném-Mackovi je to popsané takto :

Tak ono se už něco najde, žádná starost. Války musí být i kdyby na chleba nebylo. Pro koho by se všechen ten matroš vyráběl a navíc teď když se bude zbrojit víc, o stošest? Don rozhodl.

J. Zmek 30.1.2019 10:50

Konečně jim to došlo.

Všichni dávno věděli, že tímto způsobem se v Afganistánu vyhrát nedá. Škoda desetisíců zmařených životů o penězích nemluvě. Stará pravda zní, kam amíci vstoupí tam spousty let tráva neroste/u rusů se to mohli o Afganistánu naučit/. Nebýt pitomí tak se mohli snažit o režim jaký byl za posledního afgánského krále a hlavně nemít pořád frňák nahoře, my jsme ti nej na světě.

Ś. Svobodová 30.1.2019 9:49

Je to jednoduché

Tálibové s Američany musí sepsat takovou dohodu, která se bude dát interpretovat jako vítězství (oběma stranami). Spojenci zmizí, Tálibové se pustí v tichosti do vybíjení nesouhlasícího obyvatelstva (ovšem včetně zastánců IS a jiných nehodících se skupin, takže to bude prezentováno jako boj proti teroru), za podpory Saudů vybudují wahábistický stát v Kábulu a pár okolních lokalitách. Ve vzdálenějších končinách budou dál místní náčelníci válčit o svá údolí a políčka s makovicemi...

Problém odložen na několik desetiletí...

P. Lenc 30.1.2019 10:02

Re: Je to jednoduché

Ten problém se paní Svobodová táhne staletí.Nakonec, Angličané o tom ví své.Myslím si, že Trump udělal jen dobře.

V. Novák 30.1.2019 10:07

Re: Je to jednoduché

Toho nesouhlasícího obyvatelstva na vybíjení tam moc není. Taliban měl takovou podporu, protože nevyžadoval v podstatě nic, co by bylo většině místních cizí. A protože přinášel středověký pořádek do země žijící v raném středověku, mohl během nepříliš dlouhé doby zahnat warlordy ze Severní aliance, kteří aliovali stejně jen pod tlakem talibů, na desetinu území. A odtud je vysvobodila intervence USA.

P. Grigar 30.1.2019 10:49

Re: Je to jednoduché

.. není nutno cokoli dodávat.

J. Jurax 30.1.2019 19:16

Ano.

Pro Evropu je ovšem důležité, že to vyprovokuje další migrační vlnu těch, kdož budou záliby ohroženi nebo nebudou chtít pod nimi žít nebo to aspoň budou tvrdit. A že bude apelováno, aby byli, ač muslimové, v Evropě přijati jako bývalí spojenci, kteří se nemají kam vrátit.

M. Valenta 30.1.2019 11:21

Re: Je to jednoduché

Otázka zní, jak dlouho po odchodu spojeneckých vojsk se onen náboženský stát spokojí s hrou na vlastních makových políčcích.

P. Grigar 30.1.2019 13:08

Re: Je to jednoduché

.. tak dlouho, dokud mu bude jasně dáváno najevo, že všude jinde dostane po čuni.

P. Harabaska 30.1.2019 9:32

Přečetl jsem si někde v nějaké diskusi

na webu starostlivou otázku čtenáře: Probůh, odejdou-li naši spojenci z Afghánistánu, kde pak budeme bojovat za Prahu?

Š. Hašek 30.1.2019 13:52

Re: Přečetl jsem si někde v nějaké diskusi

Přesné.

K. Janyška 30.1.2019 9:30

Ne. Není třeba obsazovat území cizích států navždy.

Jen je-li to nutné pro obranu světové civilizace a civilizovaných... Dzp.