22.5.2019 | Svátek má Emil



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


BERLÍN: Vyvlastněním k zářným zítřkům



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 60, poslední: 22.1. 2019 21:52, přehled diskusí

Všeobecně panuje převaha vlastického bydlení..:
Autor: P. Grigar Datum: 22.1.2019 16:30

.. v bývalých státech socialistického bloku. Podle mých zkušeností je daná problematickou dostupností bydlení v minulosti, do pořadníku na byty (pro své děti) se zapisovali už rodičové. Sám jsem se musel upsat čertu - na 10 let do pracovního poměru bez možnosti výpovědi, abych získal byt družstevní/stabilizační.

Re: Všeobecně panuje převaha vlastického bydlení..:
Autor: M. Prokop Datum: 22.1.2019 16:49

V Praze nepomohl ani pořadník, leda tak družstevní výstavba bo odpolednech a weekendech. I podniky měly byty jen pro migranty.

Re: Všeobecně panuje převaha vlastického bydlení..:
Autor: P. Grigar Datum: 22.1.2019 19:52

.. z toho vyplývala rozdílná reakce zájemců o bydlení. Ti aktivnější se pustili do družstevničení, pasivní čekali na státní a s flaškami či obálkami hledali cestičky.

:
Autor: J. Jurax Datum: 22.1.2019 20:13

Souhlasím s Vámi.

Taky jsem se musel upsat čertu, jenže to byl byteček malinký ... a pak jsem si musel postavit družstevně svépomocně. Jinak naděje na byt našem městečku tehdy ještě okresním nebyla. No a s odstupem doby se splatila anuita a být máme v osobním vlastnictví.

A dnes bydlet za komerční nájem - měl bych náklady na bydlení cca třikrát, možná i čtyřikrát vyšší.

Nedostatek bytů souvisí i s životním stylem.:
Autor: J. Vintr Datum: 22.1.2019 13:00

Dříve se v jednom bytě snesly i tři generace, dnes je plno lidí "single" a obývají byt sami. Na stejný počet obyvatel je tak zapotřebí určitě víc jak pětinásobek bytových jednotek.

Re: Nedostatek bytů souvisí i s životním stylem.:
Autor: Š. Hašek Datum: 22.1.2019 14:54

Určitě.

Bude možnost pozorovat i vzrůstající "moderní" nárokovost "mít střechu nad hlavou", rozuměj bytu o lidskoprávní velikosti a komfortu. Nikoliv lůžka a sprchy na chodbě. Samozřejmě bytu, který zaplatí sousedé (moderněji - zaplatí nějaké bytové ministerstvo/bude zadarmo).

Re: Nedostatek bytů souvisí i s životním stylem.:
Autor: M. Prokop Datum: 22.1.2019 16:50

No, snesly ...

Musely snést, obvykle konfliktně.

:
Autor: J. Jurax Datum: 22.1.2019 20:28

No, krátce po svatbě jsme žili tři generace v malém dva plus jedna. Naštěstí ne dlouho ... ono z nezbytí se snesete, ale je to náročné - dodnes vzdávám dík té nejstarší generaci, že nás tam nechala přežít ... družstevní byt prý bude možná už za pět let (moje paní byla v družstvu již deset let, od svých dvanácti, já byl v městečku tehdy okresním přivandrovalec). A pak jsem musel upsat na deset let za podnikový minibyt 2+1 a pak, abych mohl jít za lepším zaměstnáním, musel jsem družstevně svépomocně stavět.

Dnes je to přese všechno jednoduché - půjčky, hypotéky, a mimo velká města jsou byty docela finančně dostupné.

Víte proč se u nás nestaví tzv. nájemní byty?:
Autor: J. Chaloupka Datum: 22.1.2019 10:20

Protože u nás není zákon, platící např. v USA, že můžete vystěhovat neplatiče na chodník, třeba druhý den po té, co z jakéhokoliv důvodu neplatí. I z tohoto důvodu tzv. developeři se snaží byty prodat, aby je nemuseli pronajímat. Moc čekám, na tzv. definici "sociálně potřebného", který má "nárok" na tzv. sociální byt.

Pokud vím, SOUKROMÉ nájemní byty se v Evropě staví jenom:
Autor: V. Petr Datum: 22.1.2019 10:30

ve Švýcarsku! Z důvodů Vámi uvedených. A proto se nevyplatí mnohé byty vůbec pronajmout ale nechat je prázdné do doby, kdy je bude možno výhodně prodat!

To celé je jen jeden z aspektů evropského "sociálního zákonodárství," kdy se stát snaží přenést náklady na svou sociální politiku na soukromé subjekty! A pak se diví, např. "diskriminaci" na pracovním trhu. Ta "diskriminace" je o tom, že si nikdo nevezme "zaměstnance," na kterého bude DOPLÁCET. Zejména, když mu dnes např. musí platit nemocenskou, což dříve nebylo...

Re: Víte proč se u nás nestaví tzv. nájemní byty?:
Autor: M. Prokop Datum: 22.1.2019 10:58

Trochu se to zlepšilo, bývalo to JEŠTĚ horší. Ale pokud Vám přestane platit nějaká samoživitelka, tak jste prakticky v prdeli. Zákonitý následek, každý pronajimatel si sakra vybírá a některé skupiny tak mají smolíka, slušnější byt jim radši nikdo nepronajme. To si "ochránci" typu Křeček neuvědomují, případně uvědomují, ale nehodí se jim to do politické propagandy.

A pak je nějaká Šabatová začne pronásledovat kvůli:
Autor: V. Petr Datum: 22.1.2019 11:09

vymyšlené "diskriminaci." Viz můj příspěvek o "diskriminaci" výše...

Re: Víte proč se u nás nestaví tzv. nájemní byty?:
Autor: M. Valenta Datum: 22.1.2019 14:04

Tento neutěšený stav má kořeny v Klausově letitém odkládání zrušení regulovaného nájemného.

To s tím vůbec nesouvisí.:
Autor: V. Petr Datum: 22.1.2019 14:35

Činžovní domy se nestaví z toho důvodu, že nájemníka nelze vystěhovat dokonce ani když neplatí dlouhodobě nájem!

Mimochodem, pokud by nebyl regulovaný nájem, neprošly by restituce činžovních domů!

Re: To s tím vůbec nesouvisí.:
Autor: M. Valenta Datum: 22.1.2019 14:50

Kdo Vám tohle nakukal?

Re: Víte proč se u nás nestaví tzv. nájemní byty?:
Autor: R. Chodovsky Datum: 22.1.2019 16:29

Regulovaný nájem platil i pro nově postavené byty?

Samozřejmě že ne, jak asi víte.:
Autor: V. Petr Datum: 22.1.2019 17:19

To celé bylo o startovní linii po roce 1990! Což byla zásadní politická otázka a spekulanti, kteří chtěli obecní byty koupit a pronajímat za neregulované nálemné, z větší části neuspěli.

Re: Víte proč se u nás nestaví tzv. nájemní byty?:
Autor: M. Prokop Datum: 22.1.2019 16:48

S Luxem na krku se Klausovi mohlo o zrušení regulovaného nájemného akorát zdát.

Klaus (a další) si také nepřál restutuci činžovních domů.:
Autor: V. Petr Datum: 22.1.2019 17:21

Věděl, že to přinese šílené problémy!

:
Autor: J. Jurax Datum: 22.1.2019 20:44

Ano, jenže tak tehdy byla voličská základna ODS ve velkých městech a voliči tudíž bydleli hlavně v nájemních bytech s regulovaným nájmem. A protože bylo (a je) furt před volbami, hubou dereguloval kdekdo, ale v praxi bylo třeba postupovat obezřetně. I ODS se chtěla u koryt udržet a nová získat.

Ono na regulaci doplácejících majitelů domů s regulovanými nájemníky bylo podstatně míň než těch nájemníků a voličský hlas měli každý jeden.

Re: Víte proč se u nás nestaví tzv. nájemní byty?:
Autor: P. Svoboda Datum: 22.1.2019 16:28

Ano, to je hlavní důvod.

Nedočkáte se!:
Autor: V. Petr Datum: 22.1.2019 17:32

"Potřebnost" se bude posuzovat ad hoc, to by tak hrálo, aby tam byla nějaká pravidla...

Berlín sem, Berlín tam,:
Autor: B. Rameš Datum: 22.1.2019 10:15

pro mne je nepochopitelné, že cena obyčejného bytu pro rodinu (3+1) představuje celoživotní příjem průměrně vydělávajícího obyvatele, alespoň tady v Praze, a v onom Berlíně nejspíš podobně. Pro představu, kdyby se domluvili lidé potřebných profesí, podle mě by si vzájemně postavili takové byty za rok, další dva roky by stálo splatit materiál a něco na pozemek, podle typu stavby. Hrubým odhadem mi tedy vychází nákladová cena takového bytu kolem tří až pěti průměrných ročních platů, řekněme 1,5 milionu. Jenže aktuálně je to desetinásobek. To nemůže vést a také nevede k dobrým koncům.

To je trh. Až narazí za strop, tj. byty nebude nikdo:
Autor: J. Chaloupka Datum: 22.1.2019 10:22

kupovat, ceny se zastaví a možná i klesnou, protože majitel si spočítá, že údržba bytu je vyšší než snížení ceny.

"...podle mě by si vzájemně postavili takové byty za rok ..":
Autor: M. Prokop Datum: 22.1.2019 11:01

Nepostavili. Nutná administrativa taky klidně deset let.

Pokud by bylo lze postavit byty za rok, postaví je i developeři a ceny by stlačil dolů trh.

SOUHLAS!:
Autor: V. Petr Datum: 22.1.2019 11:12

Např. zelení v Praze výstavbu bytů přímo SABOTOVALI!!!

:
Autor: J. Jurax Datum: 22.1.2019 21:11

No, postavit si svépomocně můžete i dnes. Chce to pozemek, peníze na materiál, oběhat ouřednosti a několik let po práci budovat. Ovšem musíte to aspoň trochu umět ... pak se do toho melounu vlezete. Možná.

Stavěl jsem družstevně svépomocně panelák za bolševika, takže trochu vím, co mluvím. A pravím, že podíl vysokoškolsky vzdělaných inteligentů mezi stavebníky by neměl překročit dvacet pět procent, zato se hodí tesař, zedníci, elektrikáři a instalatéři, svářeč na armatury a někdo, kdo umí číst plány. Vysokoškolsky vzdělaní inteligenti se hodí akorát na pomocné práce - výkopy, ježdění s kolečky betonu do základů (co já se jich navozil), obecně házení lopatou, nošení pytlů s cementem a tak podobně. Pod dohledem mohou i zdít tam, kde křivost zdí není na závadu. Nicméně jeden mladý lékař mezi námi proslul jako žádaný obkladač a jedna inženýrka ekonomka uměla nahazovat maltou i stropy. Já to neumím dodnes - tedy tak, aby ta malta z podstatné části na stropě zůstala.

V německých velkoměstech řada lidí,:
Autor: P. Zinga Datum: 22.1.2019 10:11

bez nichž se město neobejde, na bydlení v místě pracoviště nemá.Učitelé, policisté a jiní denně dojíždějí.

Teď k tomu přistupuje problém "krátkodobých pronájmů", jak se eufeministicky říká ubytování turistů, čímž se jednak snižuje kapacita k trvalému bydlení a jednak tlak na zvyšování nájmu. Jestliže tato praxe nejde právní cestou omezit, tak bych s vyvlastněním souhlasil.

Pro autora: velké množství bytů, prodaných uživatelům, skončilo v dřápech velkých investorů. Z toho důvodu máme na severu plno Cikánů z Prahy: vyplatilo se Karlín odkoupit a jeho obyvatele poslat k nám.

Díky, Praho...

Re: V německých velkoměstech řada lidí,:
Autor: P. Zinga Datum: 22.1.2019 10:17

Samozřejmě, tlak na zvyšování nájmů roste.

Asi roste počet těch, co za ty "vysoké" nájmy chtějí :
Autor: J. Chaloupka Datum: 22.1.2019 10:24

bydlet. Až nebude, kdo by je pronajal, tak se ceny nájmů zastaví a možná i trochu klesnou, protože majitel bytu si spočítá, že údržba prázdného bytu jej stojí více, než ztráta z nižšího nájmu.