25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Naučím tě lovit

Má škola nalít dětem do hlav základní zásobárnu faktů? Nebo je spíše socializovat, naučit je vycházet mezi sebou i v rámci hierarchie a připravit na život se vším dobrým i horším, co obnáší?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Schwarz 24.1.2019 20:26

To je zase moudro...

Fór je v tom, že dnešní "chytrý mobil" umí neskutečné množství ptákovin, které starší člověk nepotřebuje a nepoužívá. Než studovat všemožná nastavení je rozumnější požádat někoho koho to baví, aby mi těch pár věcí co potřebuju našel a nastavil. Konečně, ti "mladí" sice mají nainstalovanou desítku sociálních sítí a řadu udělátek a her, pokud jde o bezpečnost jsou na tom stejně blbě jako ti starší. Ještě nejlíp je na tom člověk, co používá mobil jen na telefonování a nepotřebuje k tomu operační systém který mu nějaký vykuk hackne, vybílí mu konto nebo může sledovat kdy dotyčný není doma...

J. Jurax 23.1.2019 0:23

Už se vyvíjí aplikace, co to prokliká za ně.

J. Jurax 23.1.2019 0:20

Ano.

A co myslíte, důkaz čí lenosti a mentální nedostatečnosti to je?

J. Jurax 23.1.2019 0:17

Zákazy mobilů ve vyučování taky; na šmrdlání po displeji je přestávka. Jinak souhlas.

J. Jurax 23.1.2019 0:14

Ano.

Některé děti mobilním telefonem i telefonují.

J. Jurax 23.1.2019 0:12

Souhlas.

Otcové těchle dětí si na primitivních osmibiťácích psali prográmky, tedy pokud se zajímali o počítače. Dnes si jejich děti jenom šmejdí prsty při hraní nebo plkání na socsítích a vůbec netuší, jak to vevnitř funguje.

J. Jurax 23.1.2019 0:04

Nesouhlas.

Nám zakazovali pod lavicí číst, dnes se nečte, ale šmrdlá s mobilem. Obé při výuce ruší.

D. Kolben-Kolář 22.1.2019 22:08

Povinná literatura pro autora

Manfred Spitzer: Digitální demence.

Vyšla česky před pěti lety. To už měl mít dávno nastudované.

A těm řečem o údajných schopnostech mladé generace se také směji, protože to vidím na vlastní oči. Hodně jich je dobrých, ale průměr nestojí vysoko. Oříznout obrázek v grafickém editoru je pro řadu děvčat za hranicemi jejich běžných možností a splnit takový úkol vyžaduje dlouhodobé speciální školení.

K. Pavlik 22.1.2019 21:42

Re: IT znalosti? Dobrý vtip

Jak se pise v Saturninovi. Neco takoveho se nesmi pred dedeckem ani naznacit. Tam se tez pise: Milous nadherne brusli - proste unikum - slovo brusli nahradte slovem textuje.

P. Portwyn 22.1.2019 19:55

Re:

No, ale ne všechna.

Lidé jsou,jak známo, různé.

Já třeba učím na gymnáziu a naše děti zvídavé jsou - proto taky jsou na gymnáziu. Jenže pak je spousta dětí, které nechtějí nic.

Nebo by možná i chtěly, ale jsou příliš nevychované na to, aby dokázaly na 15 minut potlačit pudy a pracovat. Ne, nechybí mi tam nula.

P. Portwyn 22.1.2019 19:52

Re: Vědomosti jsou základ

No a více k tomu není potřeba napsat.

Naprosto přesné vystižení problému.

P. Portwyn 22.1.2019 19:50

IT znalosti? Dobrý vtip

Dnešní generace dětí umí s počítačem MÉNĚ, než jejich předchůdci.

Důvodem jsou právě "chytré mobily", které nenechávají žádný prostor pro kreativitu.

Je to jen mačkání tlačítek a zábava.

A mimochodem, hlavní průser není v použití/nepoužití mobilů ve výuce. Je ve skutečnosti, že děti do toho krámu civí celé dny a hloupnou.

M. Pivoda 22.1.2019 19:42

2019: rodiče žáků jsou pro plošný zákaz mobilů v ZŠ

Rozptylují notebooky studenty, nebo jim pomáhají?

Zveřejněno dne 10.1. 2008 na Neviditelnem psovi

http://neviditelnypes.lidovky.cz/skolstvi-notebooky-pri-vyuce-d2x-/p_spolecnost.asp?c=A080108_104435_p_spolecnost_wag

R. Tichý 22.1.2019 19:18

Asi 99% deti ma mobil k tomu, aby mohly "byt s kamarady". Umi se pripojit na facebook anebo fotit selfie.

Nema to nic spolecneho s pouzitelnymi znalostmi.

Z. Lapil 22.1.2019 14:53

Re: A proč vůbec

Naučit pořadí kliků... Není to nějak moc biflování?

:-)

Z. Lapil 22.1.2019 14:51

Re:

V té představě vám chybí, že to není úplná cochcárna, ale spíš přístup "dnes se naučím zlomky, i/y si nechám na zítřek". Hodně zjednodušeno.

Ze stránek jisté školy: " Děti si podle svých plánů učiva vybírají, které oblasti se budou věnovat, a s pomocí didaktických pomůcek, učitele nebo spolužáků se zabývají učivem, které právě potřebují pochopit nebo procvičit. Pokud mají pocit, že dané látce rozumí, zkonzultují s učitelem, zda opravdu nastal čas postoupit dál. Na konci každého bloku probíhá společná reflexe – shrnutí co se komu podařilo, či co je potřeba ještě opakovat."

Vypadá to nějak takhle: http://narovine.cz/wp-content/gallery/rozvrhy/plan.jpg

A věřte nevěřte - funguje to. Voni jsou ty děcka neuvěřitelně zvědavý.

Š. Hašek 22.1.2019 14:46

Re: Zbytečně složitý článek

Nikoliv.

Nejdřív naučit. Hlupáci těžkou budou vycházet mezi sebou (ve hloupém soužití, bez povědomí o Máji, Měsíci nad řekou, účinku broku ze vzduchovky dle fyziky, zkráceno). Ani nevím, kdo by pak řídil tramvaj a operoval žlučníkové kameny. Možná robot, který vciťovači vcítí z luftu ve fabrice.

Socializuje rodina, škola už jen přidá osoby do socializačních vzorců. Nakonec "spolupráce při napovídání a opisování" jest zajisté také socializace.

A pokud se týká technických změn - netrvám na tom, že v kabinetu bude jen parní stroj a začne se řidičákem na koňské spřežení. Naklepání kosy (dokáži) možná také nemusí nutně být u přijímacích zkoušek na ZTŠ/"hnojárnu". Nemyslím to hanlivě, zkracuji.

Š. Hašek 22.1.2019 12:44

Re: No

Faktem je, že mít mobil a čučet do něj (o matice) jest základní lidské právo ťutínků, zvláště vychovávaných osamělými moderními rádobyvychovatelkami. Matky dle norem se totiž s dětmi nemažou, neboť potřebují aby mládež došla pro nákup, umyla nádobí a dávala špinavé ponožky včas do koše s prádlem. Nemá nikterak vztah k tomu, že matka občas něco ututlá ...... aby až přijde domů hospodář, nebyl furt velkej brajgl u večeře. Večeři vaří maminka. Tatínek obsluhuje stavebnice a zapaluje oheň v temném lese. Občas provede dceru v prvních tanečních.

Zkráceno. Částečně mimo thema.

Š. Hašek 22.1.2019 12:33

Re: Ano, je třeba naučit nebo přinutit lidi lovit ryby,

Samozřejmě.

Začněme třeba tím, že enterem se ryby neloví. Půjde to asi ztuha.

Strom nevysadí, tlačenka a koblihy ty lidské ruce také nedělají přes gesichtsknihu. Ty ruce většinou jsou i dílem učení, kázně a "buzerace" otce s matkou. Zkráceno

K. Janyška 22.1.2019 11:32

Ano, je třeba naučit nebo přinutit lidi lovit ryby,

ne je jimi krmit už ulovenými někým jiným... Dzp.

P. Lenc 22.1.2019 11:17

No

a potom jste se pane autore probudil. O totální nevzdělanosti našich dětí již na základních školách si už cvrlikají vrabci na střeše a vy začnete "argumentovat" statísíci lety"?A chudáci děti, nesmět si během hodiny popovídat přes mobil, že?Váš článek jako sranda dobrý...

D. Stirský 22.1.2019 10:48

Nu, tak rodiče stále své děti učí.

Příznačné je, že byť jako dospělý přesně víte, kde jste si nabili čumák a před čím děcka varovat, tak to učiníte a stejně si ten čumák potomek musí nabít.(zprofanovaná historka, leč mně se stala: taťka mně učil, že nelze dávat jazyk k zábradlí, když mrzne. I vyzkoušel jsem, pravda, jen mžikově, leč krvácející ranka byla). Bude-li podobné úvahy šířiti stařičký pan profesor s 40 let praxe, řeknu OK, plný souhlas. Jenže tato moudra často hlásají ti, pro které jsou jen zástěrkou. Aby se ze školy stala žvanírna, kde se bude diskutovati o nesmrtelnosti chrousta, a to bez učení se, bez úkolů, bez povinností. Učení totiž bolí! Ono i to biflování - jistě, v rozumné míře - a učení se zdánlivě neužitečným faktům ku pořádné škole patří. Ale zákazy mobilů asi ne.

M. Zdobinský 22.1.2019 10:40

Zbytečně složitý článek

Odpověď na první otázku v článku : ("Má škola nalít dětem do hlav základní zásobárnu faktů? Nebo je spíše socializovat, naučit je vycházet mezi sebou i v rámci hierarchie a připravit na život se vším dobrým i horším, co obnáší?")

Proboha obojí!!!

A pokud se týká nových IT technologií? No rozhodně jim nebránit, pokud jejich používání (např.při vyučování) není v rozporu se záměrem v prvním odstavci. Každý rozumný kantor,kterého jsem v životě potkal to tak bral a nebylo potřeba nad tím příliš "filozofovat".

J. Fridrich 22.1.2019 10:34

Úroveň znalostí našich žáků a studentů úměrně KLESÁ se

Úroveň znalostí našich žáků a studentů úměrně KLESÁ se zvyšováním platů našim kantorům - je to neuvěřitelné, ale je to tak.. Neznalosti našich mladých lidí o běžných a základních věcech našeho světa je někdy až zarážející...

Š. Hašek 22.1.2019 10:06

Re: Digitální demence

Tak nějak.

Proč mi jen táta říkával ("přitom netlačil na pilu"), že co budeš mít v hlavě, to ti nikdo nevezme?

Strašné nové věci ve společnosti (zde ovladači tlačítek s mozkem desetiletého) vznikají buď mimoděk nebo cíleně. Vyberme si.

Š. Hašek 22.1.2019 9:28

Re: A proč vůbec

Trefné.

Stačí naučit pořadí kliků ....... "a máte mozek absolventa university". Naznačila Valachová a modernisté.

Š. Hašek 22.1.2019 9:26

Moc věcí dohromady.

Je nutno si uvědomit, že Komenský hodlal rozvíjet mozek nové generace. Mozek člověka.

Začíná se mi jevit, že někdo si plete rozvíjení mozku s "návodem na jednoduché klávesování". Pokud to vezmu jako příjemné vytváření hlupců, zejména pro ty budoucí hlupce příjemné ...... je to přímo geniální varianta vytvoření společnosti ovladačů tlačítek, nikoliv chytrých hlav. Možná, že o to jde.

Je slyšet stále více názorů, že samostatný výpočet a vyjádření se/diktát v mateřském jazyce je něco jako učit děti lovit mamuta/tělesné mučení, které "ničí skvělou budoucnost fejsbůkářů".

Mám dojem, že Komenský by si za náměstka vybral Klause (ml.), Valachovou určitě ne.

Pokud někdo musí neustále být na příjmu s celým světem, nikoliv se spolužáky a učitelem - ať zůstane doma a nezaclání. A ve dvaceti se vrhne (jako dement/radil) do reálného světa.

J. Kavalír 22.1.2019 9:09

Vědomosti jsou základ

Na internetu sice najdete jakoukoli informaci, ale musíte zadat nějaké klíčové slovo.

Autor článku si nepoložil základní otázku. K čemu děti ve škole ty mobily používají?

P. Kubáč 22.1.2019 9:08

Digitální demence

Údajně nejinteligentnější byli lidi v období antiky, od té doby, písmo, knihtisk, počítače, kalkulačky nás odbřemeňují od složitých mentálních operací dokonce do té míry, že "digitální demence" už je psychiatrický pojem.

Problém nejen s mobily, ale Internetem obecně je ten, že zatím žádná umělá inteligence se nevyrovnala člověku, takže pokud si někdo myslí že "myšlenky jsou na Internetu" pak to jsou myšlenky nějakých lidí. Pokud se vzdáme vlastního myšlení "ideje z googlu" jenoho dne neodvratně dojdou.

Proto si myslím, že děti je nutné myslet vlastní hlavou, ale to myšlení musí mít nějaký materiál, který už v té hlavě je - takže zakázat mobily a drilovat a drilovat jak ve středověku.

J. Pokoutný 22.1.2019 8:53

Re:

ovšem problém je, pokud mobily používájí ke komunikaci s kamarády třeba ve stejné třídě v době výuky. Představa, že se děti z vlastní vůle budou učit co chtějí a kdy chtějí mi jaxi z principu nepřipadá správná. Skončí tak nejspíš na fakultách humanitních studií nebo (pro nezaměstnatelnost kdekoli jinde) v neziskovkách, kde jhedině jejich "schopnosti komunikace" zúročí.