17.2.2019 | Svátek má Miloslava



DISKUSE K ČLÁNKU

Nejste přihlášen/a. Vkládat příspěvky mohou pouze registrovaní čtenáři.

Formát tel. čísla "+420 xxx xxx xxx"

SPOLEČNOST: Proč nesouhlasím s Palachovým činem



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 57, poslední: 19.1.2019 10:08, přehled diskusí

Mohl místo sebeupálení:
Autor: I. Schlägel Datum: 19.1.2019 10:08

držet hladovku až k smrti. Mohl zvolit ozbrojený odpor jako Mašíni. Mohl vylepovat letáky a burcovat národ tak dlouho, dokud by ho nezavřeli. Vždy by se našlo dost lidí, kteří by ho za to kritizovali. Kdyby věděl, že posledním národním vzepětím proti okupaci bude jeho pohřeb, asi by to neudělal. Autor je po bitvě generálem.

Glorifikace Palacha přinesla včera další oběť.:
Autor: J. Krásenský Datum: 19.1.2019 5:49

Zbytečnou oběť. Palachův čin byl zoufalý a zoufale sentimentální je dosud obhajoba jeho činu. V devětašedesátém se po Palachovi upálilo dalších snad dvacet nešťastníků, z nich nám připomínají dva - Zajíce a Plocka - a u ostatních přebírají normalizační hodnocení jejich činu a osobností - nevyrovnaní, s osobními problémy, z neznámých nejasných důvodů... Jako by hodnota sebeobětování spočívala na morálním životě oběti. Dnes ovšem nikoliv na morálním, ale mediálním. "Úloha osobnosti v dějinách spočívá prakticky..." (Kryl). Bez podpory medií je takový protest bezcenný. Media nastupující normalizace zatajila jména dalších "pochodní", současná zatajují či relativizují motivy "pochodní" v demokracii ač morální pohnutky obětí nejsou slabší, než ty Palachovy. Jednoho čin oslavujeme, jiné za totéž odsuzujeme. Falešný sentiment.

Palach chtěl probudit národ:
Autor: V. Podracký Datum: 18.1.2019 20:04

Udělal to ve výjimečné době, když ještě nebylo prohráno. Chtěl probudit hlavně komunisty, kteří se už distancovali od Dubčeka a přebíhali na druhou stranu. Komentáře dokazují, že lidé té době nerozumí. Bohužel se projevuje černobílé vidění (nejen v tomto případě). Nezapomeňme, že komunisté začali "obrodný proces", na nich záleželo, jestli se úplně poddáme, nebo budeme se snažit něco zachránit. Komunisté v tomto procesu selhali.

V březnu 2003 :
Autor: K. Wágner Datum: 18.1.2019 18:26

Na Václavském náměstí se v březnu 2003 upálil tehdy devatenáctiletý Zdeněk Adamec z Humpolce, který se odkazoval na činy Jana Palacha a Jana Zajíce. Mladík tehdy zanechal dopis nazvaný Pochodeň 2003, kde uvedl, že jde o protest proti „takzvanému demokratickému systému“.

Stoprocentně souhlasím:
Autor: O. Zuckerová Datum: 18.1.2019 14:02

s autorem článku.

O tom, že čin Jana Palacha nebyl krokem:
Autor: J. Kanioková Datum: 18.1.2019 13:04

zoufalého a nešťastného člověka, svědčí přepis rozhovoru, který s Palachem před jeho smrtí natočila ošetřující lékařka Zdenka Kmuníčková.

Palach jí sdělil, že k tomu, aby se zapálil, potřeboval vztek.

Svůj čin nenazval sebevraždou, ale akcí.

Anglický sociolog Michael Biggs napočítal v období 1963–2002 na celém světě 533 doložitelných případů sebeupálení vyjadřujících politický protest, přičemž skoro polovina jich připadá na Indii. V někdejším sovětském bloku se podle webu www.janpalach.cz v období 1968–1989 prokazatelně takto, na výraz protestu, sebeupálilo nejméně šestnáct osob.

Re: O tom, že čin Jana Palacha nebyl krokem:
Autor: Š. Hašek Datum: 18.1.2019 16:20

Ale byl!!!

Měl si počkat "pouhých" dvacet let ...... a potom se do toho dát! Bez benzínu!

Neberte prosím, jako další hodnocení Palacha! Neberte prosím jako generálství po bitvě, jako chytrolínství proplouvače dějinami! Jsem proplouvač bez legitimace KSČ a spolupráce.

Berte jen jako poznámku. A poučení mladším, novým, budoucnosti. Hořet a trpět mají gauneři, nikoliv páteř národa. Asi zoufalá střelba do gaunerů bývá účinější, než střelba do svojí hlavy. Začínat by se mělo hlavami gaunerů. Když už jsme u zoufalých, sebevražedných činů.

Naši hrdinové:
Autor: J. Ptáček Datum: 18.1.2019 12:10

Moc se stydím, ale budu donekonečna opakovat výrok z dramatu "Život Galileiho" od marxisty Bertolda Brechta: "Běda národu, který musí mít své hrdiny". Ano my je mít musíme. Bohužel. Jan Hus, popravení šlechtici po bitvě na Bílé hoře, letci RAF, vojáci v Rudé armádě, Milada Horáková a taky Jan Palach a někteří další. Místo rádoby moudrých odsudků si na ně aspoň s úctou vzpomeňme. Zaslouží si to.

Souhlasím s panem Hlostou v 9:22:
Autor: E. Jank. Datum: 18.1.2019 10:51

Polemizovat s autorem článku z časových, prostorových a hlavně pietních důvodů neshledávám jako potřebné. I vzhledem k tomu, že internet je nositelem pouze a výlučně názorů, v žádném však objektivní pravdy.

Re: Souhlasím s panem Hlostou v 9:22:
Autor: Š. Hašek Datum: 18.1.2019 11:36

Pokládám za potřebné. Jaká je "definovaná pravda činu Palacha"?

Většina příspěvků je slušných, věcných. Nepolemizovat lze s nesmysly. Případně se "nepolemizuje se se svatozáří a Pythagorovou větou" Jan Palach není ani jedno ani druhé.

A snad i Jan Palach měl na mysli diskusi a polemiku.

Pár poznámek:
Autor: P. Urban Datum: 18.1.2019 10:49

Sebevražda může být, a často bývá, znakem slabošství. Nikoli ovšem sebevražda upálením.

Sebeupálení Jana Palacha národ neprobudilo. Ti, kteří se řídili doporučením pana Trošky národ probudili?

Nechci zpochybňovat hrdinství lidí typu Rambouska, Mašínů atd. Ale konečným výsledkem tohoto opravdového hrdinství bylo co? Znamená riskovat život víc, než jej zcela obětovat?

Významným katalyzátorem konce komunismu v roce 1989 byl "Palachův týden". I kdyby Palach svým činem nedosáhl nic jiného, tohle bylo víc, než dokázala všechna československá podzemní hnutí odporu dohromady.

Oprava:
Autor: P. Urban Datum: 18.1.2019 10:56

... všechna československá protikomunistická podzemní hnutí odporu dohromady.

Re: Oprava:
Autor: P. Zinga Datum: 18.1.2019 12:57

Pane Urbane, Plach nebyl, nebyl antikomunista. Proto je pro dnešní komunistobijce stejně adekvátní jako pro ty "nácky" z Itálie.

Škoda Palacha:
Autor: T. Kočí Datum: 18.1.2019 10:19

Bylo málo Mašínů. Pak by se kolaboranti moc do fronty nehrnuli.

Re: Škoda Palacha:
Autor: P. Urban Datum: 18.1.2019 10:51

Trochu by se zapopravovalo a fronty by se opět naplnily.

Je mi Palacha, coby tehdy mladého člověka, líto. :
Autor: K. Janyška Datum: 18.1.2019 9:33

Zvláště, když vím, že to byl nezkušený levičácký popleta. A také s jeho činem nesouhlasím. Kdyby to udělali všichni, kdo by český národ provedl špatnými dobami... Dzp.

Re: Je mi Palacha, coby tehdy mladého člověka, líto. :
Autor: Š. Hašek Datum: 18.1.2019 10:20

Opět souhlas.

Re: Je mi Palacha, coby tehdy mladého člověka, líto. :
Autor: T. Kočí Datum: 18.1.2019 10:24

Popletů bylo hodně. Hesla jako Lenine probuď se, Brežněv se zbláznil atd.svědčila o tom, že málokdo pochopil , v čem žijeme. Ostatně sám Palach dvakrát navštívil SSSR, uviděl realitu a propadl zoufalství. Jeho čin byl zoufalý.

Re: Je mi Palacha, coby tehdy mladého člověka, líto. :
Autor: K. Janyška Datum: 18.1.2019 10:33

Ano, vypadá to tak. Navíc jeho otec byl komunista, takže měl v hlavě totální zmatek.

A to heslo si pamatuji a opravdu perfektně vystihuje tehdejší politickou retardaci lidí... Dzp.

Re: Je mi Palacha, coby tehdy mladého člověka, líto. :
Autor: I. Procházková Datum: 18.1.2019 15:37

Jeho otec nebyl komunista! Jen matka vstoupila do KSČ v roce 1957, protože měla strach, aby její synové neměli problémy (Palachovi měli před osmačtyřicátým ve Všetatech cukrárnu, kterou jim znárodnili) a mohli studovat.

http://janpalach.cz/cs/default/jan-palach/detstvi

Na životopis, který psal sám Jan Palach, pak můžete kliknout dole - najdete ho vpravo za fotografiemi.

Jan Palach nebyl nezkušený levičácký popleta, z rodiny k tomu neměl předpoklady. Vyplývá to z celého jeho životopisu a kdo tu dobu po osmašedesátém nezažil jako dospělý, nepochopí tu beznaděj. Palach byl příliš citlivý a řešil to takto drasticky; jiní emigrovali, jiní se naoko podrobili a další komunistům podlézali. Každý prostě podle své nátury, ale nebyla to žádná procházka růžovou zahradou.

Kdo by český národ provedl špatnými dobami?:
Autor: P. Urban Datum: 18.1.2019 10:52

No přece ten, kdo je jimi také provedl. Gustav Husák.

Re: Kdo by český národ provedl špatnými dobami?:
Autor: M. Prokop Datum: 18.1.2019 16:30

Chyba.

Ne provedl, ale přivedl.

Pravda, ty vzpomínkové oslavy byly trochu přehnané.:
Autor: M. Prokop Datum: 18.1.2019 9:29

Ale proč kdekdo dnes cítí tu potřebu se k činu Jana Palacha vyjadřovat, to je mi tajno. Pokud se takový dotyčný domnívá, že bylo třeba dělat něco jiného, měl to dělat tehdy, nebo kdykoliv do roku 1989 včetně. Pokud pro věk nemohl, nemá pravděpodobně onen prožitek bezmoci a píše o něčem, co těžko může pochopit.

Re: Pravda, ty vzpomínkové oslavy byly trochu přehnané.:
Autor: K. Janyška Datum: 18.1.2019 10:34

Bezmoc zfanatizovaného 20-letého je však normální. Kdyby se pro to všichni pálili, kdo by tu zbyl... Dzp.

Re: Pravda, ty vzpomínkové oslavy byly trochu přehnané.:
Autor: Š. Hašek Datum: 18.1.2019 11:38

Nikoliv kdekdo a jen vyjadřovat.

Někteří tady chtějí připomenout a diskutovat.

Palch byl hrdina!:
Autor: M. Hoblík Datum: 18.1.2019 9:28

Palch byl hrdina! Přinejmenším takový, jako byli aktéři atentátu na Heidricha. Bohužel, svým činem nevyřešil nic, možná ještě uškodil.

Re: Palch byl hrdina!:
Autor: R. Brzák Datum: 18.1.2019 10:13

Srovnáváte nesrovnatelné. Atentát byl jasným vzkazem - budeme bojovat za svobodu, i když Vás přitom budeme muset zabíjet. Nebyl to čin zaměřený na smrt atentátníků, nebyl to čin sebevražedného atentátníka - oni zemřeli v boji.

Palach byl nešťastný ze situace v jeho milované zemi a tím, že se upálil, dal najevo svůj nesouhlas s ní. Neukázal cestu k boji - ale ke smrti jakožto jedinému východisku z nesvobody. Jakkoliv hluboce lituji jeho bolesti (nejprve psychické a potom fyzické), neukazoval cestu žádnou.

Re: Palch byl hrdina!:
Autor: Š. Hašek Datum: 18.1.2019 10:20

Nějak se toho zamotáváte, pane Hoblíku.

Takže byl škodící hrdina?! Co nám povíte dál?

Taky k tomu cosi napíši, ačkoliv už dávno zbytečně:
Autor: P. Hlosta Datum: 18.1.2019 9:22

Já v Palachovi vidím kontrapunkt toho, jak postupně začali lidé spolupracovat v normalizaci, neochotni spadnout v sociální úrovni, tedy obětovat relativní blahobyt protestem proti okupaci a zradě. Jeden burcuje sebeupálením, druzí bezcharakterně lezou komunistům do....!

Re: Taky k tomu cosi napíši, ačkoliv už dávno zbytečně:
Autor: Š. Hašek Datum: 18.1.2019 11:30

Bezchybné konstatování.

Já si jen myslím, že čin Jana Palacha si zaslouží rozsáhlejší pozornost a diskusi. Ze všech stran. Myslím, že ten student "je rád, že se - aspoň dnes a nejen o něm - nemlčí". Zkráceno.