25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Legenda o Palachovi

Dalo by se říci, že 50 let po jeho sebeupálení víme o Janu Palachovi vše. Že se těžko najde něco, co ho postaví do zcela jiného světla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Podracký 19.1.2019 14:17

Komentáře naznačují všeobecnou situaci

, že dnešek Palachovi nerozumí. Palach měl rodiče komunisty, Palach se neupálil za západní demokracii, Palach se upálil za socialismus s lidskou tváří nebo alespoň za něco z něho. Předpokládal, že lze pozvednout především komunisty, aby neustupovali z reformního směru. Dělat z něj symbol demokracie a svobody je nesmysl a zneužití. Přesto bychom si ho měli vážit. Byl odvážný a snažil se zachovat něco z výdobytků "pražského jara", což jsme tenkrát chtěli všichni. Je otázkou, co by říkal dnešku, zda by nebyl v Komunistické straně. Při jeho poctivosti se dá dokonce předpokládat, že by byl proti štvaní proti Rusku.

J. Kanioková 17.1.2019 21:27

Takže desítky let o něm téměř ani slovo,

a teď se to rojí spíš zase naopak jeho "dehonestací". Docela mě to štve.

Š. Hašek 17.1.2019 21:37

Re: Takže desítky let o něm téměř ani slovo,

Nemám ten pocit, paní Kanioková.

Jen je opět na scéně hodně "přilepovačů". Ale uznávám, že všelijací přilepovači jistým způsobem "odebírají hrdinům z jejich činů".

Jan Palach uvěřil v autentičnost Smrkovského, Dubčeka, ........ . Nebyl sám. Potom už byl sám ve svých myšlenkách ........

Jednou za čas se narodí takoví lidé. Velcí minimálně v tom smyslu, že nepošlou na hranici zástupy pěšáků ....... ale jen a jen sami sebe.

K. Horák 17.1.2019 19:57

Včera havloidi

zneužili památku Palacha. Zvláště Česká televize. Otázka ke proč se nepálil Vaclav Havel ???

Š. Hašek 17.1.2019 21:30

Re: Včera havloidi

Poněkud jadrné.

Ale máte pravdu. Proč?

J. Vintr 17.1.2019 18:38

Tenkrát v šedesátém osmém, stejně jako dnes

naprosté většině lidí nedocházelo, že okupace Sovětským svazem se nedatuje od 21.8.1968, ale že počíná už od roku 1945. A že "pražské jaro" nebylo žádnou vzpourou proti Moskvě, ale nejspíš se odehrávalo přímo v režii Moskvy. A že tedy Palachův protest byl kompletně mimo mísu.

J. Kanioková 17.1.2019 21:16

Nebyl,

bylo to zoufalství ! Zoufalá doba plodí zoufalé činy.. A hlavně pro naši generaci (tedy i jeho generaci) to bylo zdrcující zklamání.

J. Vintr 17.1.2019 22:12

Re: Nebyl,

To nebylo zoufalství. Bylo to zbytečné romantické gesto mladého naivního člověka, který se kompletně mýlil v hodnocení situace. To ovšem nebyla jeho chyba. V té době chyběly informace. Ono to "uvolnění" před srpnem nebylo ani zdaleka tak veliké, jak se nám tehdy zdálo.

J. Jurax 17.1.2019 23:02

Souhlas.

B. Hamal 17.1.2019 18:28

Kdyby všichni bojovníci

za velkou ideu místo akce spáchali sebevraždu muselo by se vítězství dostavit jaksi samospádem a neměl by je ani kdo oslavit.

M. Jandáková 17.1.2019 15:46

Memo

..."Kdosi také neodborně rozpáral vazbu několika podsvazků spisu týkajícího se Palacha. Oficiální záznam o poškození archiválie z 12. ledna 2009 konstatuje, že kromě zničení vazby došlo i ke "ztrátě listů".

Zdroj: https://1url.cz/pMELJ

J. Koubek 17.1.2019 15:34

Můj dojem

Čím dál víc mám dojem, že z něj brzy bude Ježíš a že se k němu budeme povině modlit.

K. Salajka 17.1.2019 13:07

příspěvek k odkazu

Dobrý příspěvek k Palachově památce. Také dnešní vláda může dělat kroky proti tomu, čím nás ohrožují sousedé ať ze západu či východu. Nemusí jít o vyhlášení války. Stačí nedat prostor lživým a zavádějícím informacím. Nebo by se tím politicky odepsala ?

Anonymní tažení proti fake news je účinnější než cenzura !

Jinak mi ale zpravodajství těchto dní svojí intenzitou připadá jako hodování na mršině.

J. Schwarz 17.1.2019 11:48

Řekl bych to

ještě jinak - Palach apeloval na vedení státu, aby nepodporovalo šíření propagandy okupačních sil, ne na běžné komunisty aby si nevykládali vzájemně báchorky o internacionální pomoci. A já dnes opravdu nepozoruji, žeby dnes státní orgány podporovaly "proruské weby" či veřejnoprávní stanice zvaly jejich přispěvatele do debat. Na druhou stranu Palachova žádost stran cenzury byla opět směřována vedení státu - aby tento neomezoval svobodné šíření informací. Kdyby tedy Palach žil dnes, mohl by klidně se stejnou platností svůj protest adresovat dnešním "elitám"...

J. Kanioková 17.1.2019 21:20

Vnímám to stejně..

P. Zinga 17.1.2019 10:33

Tragické na jeho smrti je to,

že se ho zmocnili lidé, se kterými by on pravděpodobně "nemusel".

Jeho čin jsem neschvaloval tenkrát a dnes už vůbec ne.

Že šel s pistolkou na okupační tanky svědčí o tom, že nebylv ten moment normální. Exaltovaný radikál. A už vůbec ne antikomunista.

K. Janyška 17.1.2019 9:17

Ano, byl to nešťastný nápad mladého, stále ještě nezkušeného

a nezorinetovaného šlověka. Protože však byl podle dobových svědectví velmi levičácky založen, jeho otec byl komunista, bůhví, kdo by z něho časem vyrostl... Dzp.

J. Jelínek 17.1.2019 9:46

Re: Ano, byl to nešťastný nápad mladého, stále ještě nezkušeného

Pravda pravdoucí, to ví jen Bůh a dle všeho i zorientovaný Janyška.

F. Houžňák 17.1.2019 9:07

Pro některé přispěvatele sem hodím větu

"pro její objetí mu objetí celého města nebylo žádnou obětí". Třeba půjdou do sebe a ten pravopis se naučí, aby mohli poučovat jiné lépe a radostněji.

T. Hraj 17.1.2019 14:52

Re: Pro některé přispěvatele sem hodím větu

Pane Houžňáku, básnička je to hezká. Akorát si nejsem jist, jestli je lyrická nebo sprostá. Pravopisně jsou identické :)

F. Houžňák 17.1.2019 15:44

To není básnička, jenom takový pravopisný

špílec (víte odkud?), a co je na něm identického a s čím? Nějak vám nerozumím.

T. Hraj 17.1.2019 15:50

Re: To není básnička, jenom takový pravopisný

To první ́objetí ́ je zpodstatněním jednoho ze dvou možných sloves. Myslel jsem, že v tom je ten fór. Ale možná že jsem pouze pubertální.

F. Houžňák 17.1.2019 16:03

Ale ne, to je zcela nevinné a je v tom

jenom ten pravopis. Vidíte, to mě nikdy nenapadlo hledat v tom ten dvojsmysl. Děkuji za upozornění. I když, kdoví co si pan Přidal při tom tenkrát myslel ...

J. Fridrich 17.1.2019 6:24

A zúčastnili se vzpomínky na svou objet' - Jana Palacha,

„Průvod Prahou připomněl výročí Palachova upálení.“

A zúčastnili se vzpomínky na svou objet' - Jana Palacha, Jana Zajíce a dalších - naši dnešní komunisté, pokračovatelé toho nelidského systému, kdy asijská ŘÍŠE ZLA diktovala svou zlovůli porobeným národům kterých se zmocnila ? Tedy soudruzi Filip, Grebeníček, Skála, Kováčik, Grospič, Semelová a vyznamenaná mlátička policista Vondráček..? Nyní je máme v našem Parlamentu, 30 roků po jejich pádu a kážou nám o morálce, svobodě a demokracii..

E. Pawlica 17.1.2019 8:31

Re: A zúčastnili se vzpomínky na svou objet' - Jana Palacha,

Ano, " ... na roku vrah o morálce káže ..." (c): Do dnešních dnů neuvěřitelně jasnozřivý Karel Kryl.

K. Janyška 17.1.2019 9:26

Re: A zúčastnili se vzpomínky na svou objet' - Jana Palacha,

A komunista Zíma a komunistický zločinec a agent Stb nad svým soudruhem pláčou... Dzp.

F. Navrátil 17.1.2019 12:12

Re: A zúčastnili se vzpomínky na svou objet' - Jana Palacha,

Přehlédl jste účast Štětiny-Plavce, dnešního antikomunisty a hrdiny, který kdysi rozkládal KGB zevnitř.

J. Fridrich 17.1.2019 13:14

Re: A zúčastnili se vzpomínky na svou objet' - Jana Palacha,

Mnohokráte vám děkuji za připomenutí této jistě důležité skutečnosti ve vzpomínce na Jana Palacha..