26.5.2019 | Svátek má Filip



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


ŠAMANOVO DOUPĚ: Sbohem, Slovensko



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 43, poslední: 15.1. 2019 16:13, přehled diskusí

Náš dějepisář na gymplu - ročník 1910:
Autor: P. Kubáč Datum: 15.1.2019 15:58

Neustále vzpomínal jak po absolvování učitelského institutu v roce 1932 byl poslán na Slovensko, kde jižně od Banské Bystrice ( tedy né

v oblasti maďarské menšiny ) učil maďarsky mluvící dětičky mluvit slovensky.

My Češi jsme Slováky vypěstovali z posledních zbytků, které jsme vyškubli Maďarům, ale je dobře že jsme je v pravý čas kopli do zadku, protože jinak by dodnes na východ jezdily vagóny plné peněz a zpátky by se ozýval pláč nad "diškrimináciou"

Re: Náš dějepisář na gymplu - ročník 1910:
Autor: R. Smatana Datum: 15.1.2019 16:05

Tak prečo stále vyplakávate nad tým štátom, keď ste sa v pravý čas spamätali a kopli Slovákov do zadku? O zruinovaní ekonomiky Slovenska po 19148 roku ste sa asi neučili, čo??? Nevedomosť, ľudská slabosť. Ty vagón peňazí :-)

http://referaty.atlas.sk/vseobecne-humanitne/dejepis/17220/?print=1

"Slovensko bolo v rámci Uhorska tiež relatívne vyspelé, ale úroveň západnej polovice štátu ani zďaleka nedosahovalo. V dvadsiatych rokov vzniklo na Slovensku 184 priemyselných podnikov so 7003 miestami pre robotníkov, ale zaniklo ich 167 s 13 386 pracovnými príležitosťami. Konkurencia vyspelejšieho priemyslu českých krajín viedla k odbúravaniu priemyslu na Slovensku s následným zvyšovaním počtu nezamestnaných a vysťahovalcov. Priepastné rozdiely existovali aj v ideovej oblasti. "

Ach to je plaču pre nič:
Autor: R. Smatana Datum: 15.1.2019 15:06

Tento urazenecký popis rozpadových udalostí akurát poukazuje ta fakt, že Česi ako autor tejto šovinistickej zlátaniny dodnes nepochopili, kde urobili ako väčšinový národ v centralizovanom štáte chybu a stále si môžu klásť iba tú trápnu odvekú otázku: "co to ti Slováci chtejí". Ale skutočnú odpoveď na ňu sa nikdy nesnažili nájsť. Česť patrí vzdelaným ľuďom typu Uhl, Rychlík a Pithart, ktorí to vedeli a vedia. A vy - šovinistický plebs, si môžete svoj omyl, národné ospravedlňujúce báchorky a nevedomosť napraviť napríklad prečítaním si článku slovenského veľvyslanca Petra Weissa, ktorý bol publikovaný pri príležitosti 100. výročia 1.ČSR. A možno pochopíte, prečo už Slováci neverili v 1992 roku Čechom a vybrali si samostatnosť.

http://literarky.cz/civilizace/89-civilizace/27541-esko-a-slovensko-federalizace-a-demokratizace

Pro p. Liptovského:
Autor: J. Kanioková Datum: 13.1.2019 20:33

Nemáte pravdu,: (z druhé strany diskuse)

Autor: J. Kanioková Datum: 13.1.2019 20:23

neházejte nás do jednoho pytle.

Pro mě zůstane Československo do smrti mou vlastí, přesto Vám, Slovákům přeji moc a moc štěstí a pohodu. Mám tam příbuzné i plno přátel.. Nejvíc svátečních přání posílám na Slovensko

Re: Pro p. Liptovského:
Autor: R. Smatana Datum: 15.1.2019 16:13

Nostalgiu Vám nikto nevezme. Štáty vznikajú a zanikajú od pradávna. V EU sme aj tak v skutočnej federácii a vzťahy sa vyčistili. Blízkosť jazyka umožňuje každému, kto chce spoznávať krásy suseda bez jazykovej bariéry, ktorá často znemožňuje naväzovať vzťahy medzi ľuďmi aj cez hranice a skutočne poznať kultúru a život obyvateľov susednej krajiny. Len treba mať vlastný rozum a uvedomiť si, že všetky režimy si prispôsobujú dejiny tak, aby boli občania spokojní a mali svoj "chlieb a hry" a dali pokoj tým, čo sú pri koryte.

Slováci, zvláště běžná populace,:
Autor: J. Kanioková Datum: 13.1.2019 20:11

ti stáli o svůj vlastní stát, jejich suverenitu a svrchovanost až neskutečně moooc! Za každou cenu!

Zažila jsem si to až příliš zblízka. Není třeba za to vinit NIKOHO ! NAOPAK.. Ani skuhrat o referendu..

kdyby proběhlo referendum s otázkou - chcete rozdělení - v Česku by to dopadlo NE, na Slovensku ANO. To vím takřka stoprocentně. Takže co by pak dál ? Jak z toho ven ?

Všem bych přála jeden můj zážitek - už po rozdělení - jela jsem na Slovensko autobusem, bydlím blízko slov. hranic. Řidič měl puštěné rádio a tam bylo jen jakési spíš estrádní žvanění. Dojeli jsme na hraniční přechod přesně v poledne. Řidič zareagoval tím, že přeladil na slovenskou stanici. Tam hráli slovenskou hymnu. Slováků byla v autobuse většina, a ti okamžitě na tu jejich hymnu zareagovali. Začali zpívat, postavili se. Připadala jsem si v tom autobuse jako vetřelec a tiše jsem jen zírala. ONI to opravdu prožívali maximálně, většina z nich i slzela. Byla to takřka "posvátná chvíle".

Re: Slováci, zvláště běžná populace,:
Autor: R. Smatana Datum: 15.1.2019 15:18

Slováci naozaj prežívali v 1993 roku to, čo Česi v 1918. Na druhú stranu - keby bolo referendum, zbabelo by hlasovali pre zotrvanie v spoločnom štáte a doma by nadávali, že sa necítia komfortne v republike a Česi nechcú pustiť delenie moci do regiónov. Zavážil by skrátka faktor strachu pred neznámym. Podobne si to skomplikovali (prakticky to totálne po.sr.ali) Škóti pred pár rokmi a teraz ich vládnúci Angličania stiahli do žumpy brexitu. A to Škóti mali a majú skutočnú samosprávu, o ktorej Slováci mohli pod Prahou iba snívať. Preto som rád, že Slovensko využilo vtedy tú jedinečnú šancu a čechoslovakistickí idealisti typu Gál a jemu podobní boli v menšine a nezabránili prirodzenému chodu dejín. A Klausovi, nech je akýkoľvek narcis patrí vďaka. Na príklade Katalánska je možné vidieť, ako to mohlo pre Slovensko dopadnúť. A na príklade bývalej krajiny Morava je vidieť, ako funguje český šovinizmus v úradnej praxi. Ale to už nie je vec Slovenska.

Trochu divné vidění událostí:
Autor: I. Farbák Datum: 13.1.2019 16:59

Pane autore, opravdu jsem nepochopil, jak jste přišel na informaci, ze 1.1.1969 Slováci jásali a Češi brečeli. V této době jsme brečeli téměř všichni s výjimkou zarytých komunistů (a je opravdu tragické, že ta sebranka přežila až dodnes).

A zapoměl jste na jeden důležitý datum. 26.kveten 1946, kdy Slováci plakali, protože tam vyhrála volby Demokratická strana s výrazne ̈ě nadpoloviční většinou, zatím co Češi volili komunisty.

A dál už to bylo jasné

Václav Klaus naštěstí pochopil,:
Autor: M. Mikulec Datum: 12.1.2019 14:19

ze nemůže lpet na udržení Československa. Rázný Péťa , Pithart, ani Václav Havel to nepochopili. Ignorovali to, ze se osamostatnění národu děje i v bývalé Jugoslávii a Sovětském Svazu. Nebyli to zadní státníci s vizi.

Re: Václav Klaus naštěstí pochopil,:
Autor: Š. Hašek Datum: 12.1.2019 19:39

Ano,

naštěstí jsme měli a máme Klause. Oba.

Souhlas s oběma:
Autor: J. Kanioková Datum: 13.1.2019 19:52

Pravdoláskovníci vímali a vnímají svět jen přes emoce. Racionalita natož předvídavost je nepoznamenala ani v nejmenším.

hi hi:
Autor: R. Szewczyk Datum: 12.1.2019 12:58

když se maďarům začalo říkat slováci, to fakt majsterštyk byl, bezesporu

:
Autor: M. Krčmář Datum: 12.1.2019 23:40

A k tomu Bureš nastrčenej v práglu,tak nevim,esli to braťa něpresrali.

Nevím jak kdo,:
Autor: J. Schwarz Datum: 12.1.2019 12:49

ale já určitě nebrečel ani nehodlal stavět spolu s Pithartem nějaké "dvojdomky". Kdo chce samostatnost, má na to právo. I v ČR samotné bych uvítal méně státní buzerace a více zodpovědnosti jednotlivců, rodin a obcí za vlastní životy.

Re: Nevím jak kdo,:
Autor: Š. Hašek Datum: 12.1.2019 13:05

Možná by "bylo veselo". Smutně veselo.

Pithart je všeználek všeho, od dvojdomku ...... přes brusele ....... až po kritiku presidenta Beneše - nechal se do obrazovek veřejnoprávních slyšet, že by jako s Hitlerem zatočil lépe. A ten manekýn televizní se ani nezakoktal po tak dementním prohlášení. Pithart si asi dodnes myslí, že po Karlu IV je zde on. Jen nevím kam by zapasoval Václava Havla.

Re: Nevím jak kdo,:
Autor: A. Zajícová Datum: 13.1.2019 11:47

tak Beneš s Hitlerem nezatočil vůbec nijak, to je smutný fakt.

Re: Nevím jak kdo,:
Autor: R. Smatana Datum: 15.1.2019 15:28

Ja sa musím Pitharta zastať! Mal snahu o riešenie situácie. Ako jeden z mála českých politikov nepodľahol pýche a šovinizmu. Bol ale v menšine a témy s podtónom "už ani korunu na Slovensko" prevzali iniciatívu politici typu Kalvoda, Kroupa, Sládek a pod. Postoj bol podobne silový a protislovenský, ako je článok k tejto diskusii. Našťastie nenastal ďalší "Homolov puč", ani ďalšie uväzňovanie slovenských politikov a inteligencie, ako tomu bolo v minulosti. Klaus bol realista a prevzal zodpovednosť za kľudné rozdelenie štátu.

https://spravy.pravda.sk/svet/clanok/254454-pithart-vztah-cechov-a-slovakov-nebol-nikdy-rovny/

http://blog.aktualne.cz/blogy/jiri-pehe.php?itemid=18714

Perfektní.:
Autor: Š. Hašek Datum: 12.1.2019 12:40

......... A dnes se ještě sakrovat s Kiskou ......... .

Možná on a Pithart (namátkou) by pořádali osmihodinové diskusní večery s Moravcem ......, co tedy jako dál, dál s tou spoluprací Poszony-Praha a akceptováním nových myšlenek brusele.

S jednou bankou a dvěma podbankami, s dvěma ombudsmankami, že jako se v Bratislavě mluvilo už za Přemyslovců slovensky, že má slovenský občan stejný nárok jako českomoravský, ....... . Stačilo. Já pán, ty pán.

Byl to přirozený proces a Slovákům přeji samostanost.:
Autor: K. Janyška Datum: 12.1.2019 9:13

Nedivím se jim, jezdit do Prahy pro rozumy bylo pro ně urážlivé.

Srovnatelné s rozpadem R-U, SSSR, Jugoslávie a tak... Dzp.

Re: Byl to přirozený proces a Slovákům přeji samostanost.:
Autor: J. Schwarz Datum: 12.1.2019 13:03

Jenomže v té Praze bylo Slováků jako nas/raných a od těch časů, co byl vynalezen telefon nikam jezdit nebylo třeba...

Re: Byl to přirozený proces a Slovákům přeji samostanost.:
Autor: K. Janyška Datum: 12.1.2019 16:49

Na tom nezáleží. Jejich touha po samostanosti byla daleko silnější. ODS, která tam kandidovala s federálním programem, dostala kolem 1 % hlasů přesto, že volební mítinky Václava Klause tam byly našlapané k prasknutí... Dzp.

Ano, souhlas..:
Autor: J. Kanioková Datum: 13.1.2019 20:17

Výpotok MČČ:
Autor: V. Liptovský Datum: 12.1.2019 8:59

Typický pohľad malého českého človeka - za všetko sú na vine Slováci, paušálne teda všetci Slováci. Česi sú tí hrdinovia, ktorí všetko vždy zachraňovali... Milujem takéto paušalizácie - hovoria viac o autorovi ako o téme... Ak sa naozaj takto pozerali Česi na spoločný štát, ako sa mohol udržať?

Re: Výpotok MČČ:
Autor: J. Farda Datum: 12.1.2019 9:27

Česi, Maďari a ďalší neprajníci? :-)

Re: Výpotok MČČ:
Autor: M. Rohovský Datum: 12.1.2019 9:33

Je dobře, že jsme o vás přišli. Chybou bylo se s vámi v roce 1918 spojit. Jenom nechápu, proč je vás tady stále plno ( myslím tím v ČR a tím pádem i např. v diskuzích), máte přece svůj vybojovaný vlastní stát.

Re: Výpotok MČČ:
Autor: V. Liptovský Datum: 12.1.2019 9:50

Obávam sa, že nechápete viac... Zaujímavá je formulácia "jsme o vás prišli". Takýto vlastnícky postoj predsa nemal perspektívu od začiatku... Teóriu "čechoslovakizmu" nevymysleli Slováci. Potrebovali ju Česi proti Nemcom na svojom území... Ale asi je zbytočné diskutovať...

Re: Výpotok MČČ:
Autor: P. Lenc Datum: 12.1.2019 10:02

Máte pane Liptovský zajímavé úvahy.Jenom mně je divné, že ti čehůni poslali za první republiky stovky českých učitelů učit slovenské děti slovenštině.Nebo to chcete popřít?Nemluvě o těch desetitisících Slováků kteří zřejmně "diskriminovaní" vystudovali v ČR a zůstali v ČR.Ta vaše poslední věta je slušně řečeno směšná.

Re: Výpotok MČČ:
Autor: V. Liptovský Datum: 12.1.2019 10:17

Stovky českých učiteľov, policajtov, úradníkov - to všetko je pravda a - možno to len oceniť. Pravdou však je aj to, že český učiteľ na slovenskej škole (či policajt alebo úradník) mal podstatne vyššiu mzdu ako slovenský kolega (je to aj do stej miery logické - veď prečo by išiel na horšie). Ale to trvalo dvadsať rokov, rovnako ako aj podstatne vyššie dane a dopravné tarify na Slovensku. O Podkarpatskej Rusi ani nehovorím... Pokiaľ ide o Slovákov, čo zostali v Čechách - tí predsa zvyšujú HDP tam - pre Slovensko sú "stratení". Takže buďte radi, že ich máte...

Re: Výpotok MČČ:
Autor: J. Schwarz Datum: 12.1.2019 13:08

No, pan Lenc asi nemá na mysli Slováky co zůstali po rozdělení v Česku jako ty, co přicházejí i dnes. Stačí jít v Brně po ulici a každé patnácté auto má slovenskou značku...

Re: Výpotok MČČ:
Autor: P. Lenc Datum: 12.1.2019 13:28

Jo pane Schwarzi, přesně to jsem měl na mysli a i stou druhou vaší poznámkou naprostý souhlas.