24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

POLITIKA: Superman

Od roku 2010 se v ČR postavilo 75 km dálnic. Za stejné období v Polsku 783 km a v menším Maďarsku 447 km. Superman očividně lítá do Polska a Maďarska..

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Nový 12.1.2019 14:49

J. A. Baťa navrhl páteřní komunikaci napříč republikou

Není pravda, že se dálnice začaly v Československu stavět za Hitlera. Příchodem Němců stavba skončila.

Už koncem třicátých let minulého století se začala stavět dálnice napříč republikou. Ještě dnes najdete v Chřibských lesích, poblíž Kroměříže a v Ludkovicích (blízko Luhačovic) pozůstatky rozestavěných mostů dálnice. Ve Zlíně se nedokončené cestě z Lesní Čtvrti směrem na Kudlov říká Baťova dálnice.

Ludkovice:

http://6b.cz/Awol

Z. Lapil 12.1.2019 17:39

Re: J. A. Baťa navrhl páteřní komunikaci napříč republikou

Nebudu se hádat. Nejspíš se nějaké drobnosti postavily. O Baťově dálnici se na odkazu píše: Se zajímavou myšlenkou přišel zlínský průmyslník J. A. Baťa, který navrhl páteřní komunikaci napříč Československem v úseku Cheb – Velký Bočkov (dnes obec na ukrajinsko-rumunských hranicích). Celou trasu nechal na vlastní náklady vypracovat. Tento návrh se opět vyhýbal důležitým centrům koncentrace obyvatel a průmyslu naší republiky. Projekt byl schválen příslušnými úřady.

První, u čeho není slovo plán, projekt, či něco takového, je: 13. ledna 1939 schvaluje vláda úřední návrh trasy dálnice Praha – Jihlava – Brno – slovenská hranice, zároveň dává souhlas k přípravným pracím v úseku Chodov u Prahy – Humpolec a v úseku Zástřižly – Lužná na Vsetínsku. 24. ledna 1939 oficiálně začíná stavba v úseku Zástřižly – Lužná kácením lesa v Chřibech, vyměřováním apod. Stejné práce jsou zahájeny v únoru v Posázaví.

Odkazované stránky nejsou vysloveně oficiální, ale nevypadají jako vyslovená partyzánština.

A. Nový 12.1.2019 18:17

Re: J. A. Baťa navrhl páteřní komunikaci napříč republikou

Zadejte si do vyhledávače seznamu "Baťova dálnice" a vypadne vám velké množství odkazů.

V. Kotas 12.1.2019 20:06

Re: J. A. Baťa navrhl páteřní komunikaci napříč republikou

Hlavně šla mimo Prahu, ne tak nesmyslně jako dnes zkrze Prahu.

Z. Lapil 12.1.2019 23:02

Re: J. A. Baťa navrhl páteřní komunikaci napříč republikou

Díky za tip. Docela mě to zajímá, ale zatím nikdy jsem se nedostal k tomu, abych v tom něco podniknul.

Dva z těch odkazů jsem rozkliknul a nezdá se mi, že bych měl nějak extra nesprávnou představu. Takže asi jediný spor mezi námi je v pojmu "nějaké drobnosti". Počítám, že s tím dokážeme žít.

Pro případ, že vás podobné historie zajímají, jsem vám chtěl poslat nějaké vyprávění o Třebovickém/Rudoltickém tunelu na hlavní trati mezi Č. Třebovou a Zábřehem. Zakopl jsem o odkaz o něco delší, ale - řekl bych - prudce zajímavý. Ten Třebovický tunel je tam i s obrázky na straně 8 a pár dalších.

https://akce.fd.cvut.cz/sites/default/files/dokumenty/NEAT2013_4_Marik.pdf.

Kdyby se vám to nechtělo otvírat: v provozu byl v letech 1845-1865, a pak 1932-2005. Vlaky jím překonávaly rozvodí Labe a Dunaje.

K. Novák 12.1.2019 6:16

Ťok je ministrem proto,

že si to firmy dojící stát prostřednictvím staveb a oprav silnic zařídily, protože jim to dojení díky své neschopnosti umožňuje. Babiš ho hned tak neodvolá, protože se nechce s těmi firmami hádat.

P. Sulc 12.1.2019 5:34

Mozna ze to je castecne vysvetleni,

proc Nemci pokladaji Slovany za zaostale. Stale neco nejde, stale jsou nejake hloupe vymluvy, stale se neco okecava, jen ta prace stoji. A ovsem, stale se nekde neco krade. Ani jeden slovansky stat se neblizi v zvotni urovni, sporadanosti a v zakonnosti treba Rakousku. Cim to je, ze se Slovane stale mezi ssebou hadaji a resi neexstujci problemy? Primo ukazkovy priklad je majitelum nedosazitelna Klinika v Praze,Zizkove. Je plna vandraku, ale ti se nedaji vyhodit a policie je k nicmu. Trva to uz res rok, nedovdu s neco podobneho predstavit nekde u Germanu ci v USA. Dovolavat se prava ci stavet dalnice v Cesku je temer nemozne, neschopn Cesi nezvladnou an jedno, ani druhe. jAK to jen delaji Cinani,ze vybuduji za rok mnoho tisic km dalnic, ktere se nepropadaji, nesesouvaji a nedelajise na nich boule ?

L. Novák 12.1.2019 6:05

Re: Mozna ze to je castecne vysvetleni,

Ono je to trochu složitější. My Češi, co pracujeme v dceřiných společnostech Němci (spolu)vlastněných a řízených nadnárodních společností, si zase něco podobného říkáme o nich. Všechno je neuvěřitelně a zbytečně složité, spousta chyb evidentně nekompetentních konstruktérů i manažerů... opožděné dodávky materiálu a dílů, které se dají rychleji a levněji vyrobit u nás doma do okruhu 100 km apod.

Německá byrokracie a europředpisy a certifikáty na každou pitomost, to svou hloupostí daleko převyšuje vady českých zaměstnanců, přenesené z totalitních generací na ty mladší, co komunistickou totalitu a bordel v socialistických podnicích nezažili. ;-)

J. Anděl 12.1.2019 7:33

Nepřenositelnost z lokálním mentality vzešlých norem

Všimněte si pane Nováku, že (zevšeobecněno, zjednodušeno) čím víc jedete na jih, tím větší vidíte bordel. Nemyslím administrativu a úřady, tam nedohlídnu, myslím uklizenost ulic, odpadky. Lze tam však normami a zákony, které docela dobře fungují někde na severu, dosáhnout stejného pořádku? (a ne, nechci řešit či srovnávat sever a jih, východ a západ, o to mi nejde)

Existující normy v EU naznačují, že si to opravdu někteří (rozhodující) z nás myslí. Přitom realita myslím ukazuje, že to tak není. Že normy, které někde fungují přirozeně, přenesené jinam s jinou mentalitou nefungují.

Někde to funguje (ve smyslu, že se stát nerozpadne a firmy nezkrachují) navzdory těm normám. Protože místní si najdou cestu, jak mezi nimi prokličkovat. Koneckonců, jde o přežití.

J. Schwarz 12.1.2019 11:06

Re: Mozna ze to je castecne vysvetleni,

No, "civilizovaní" němci jsou zase schopni vymyslet nějakou ptákovinu a pak se dát se vší důsledností a organizačním umem do její realizace až do konečného totálního rozvratu... Jak dopadne jejich poslední pokus se zrušením němectví v pestré směsici ras se teprve uvidí. Nepočítám ale s tím, že by to dopadlo lépe než předchozí německé pokusy o to být morálním světlem světa...

J. Jurax 12.1.2019 22:40

Re: Mozna ze to je castecne vysvetleni,

Germáni jdou od extrému k extrému. Napřed rasová čistota a Herrenvolk, teď zase multikulturní směsice ras.

V obou případech měl tehdy a má teď vzniknout nový, lepší evropský člověk.

P. Sulc 13.1.2019 0:31

Re: Mozna ze to je castecne vysvetleni,

Jen Nemci? Unika vasi pozornosti, ze tech germanskych narodu je v Evrope vice. Skandinavci treba, Holandane, a ku podivu, pocitaji se k nim i Anglicane, pri nejmensim Anglove a Saxoni byly germanske kmeny, to jiste vite,ne? A zadny slovnsky narod se k nim nemuze ani zdaleka prblizit, a to jsou na tom nejlepe prave ti Cesi a snad jeste Polaci. Balkan, Ukrajna, Rusko, sto let za opicemi: korupce, organisovany zlocin, mordy atd. A zda se, ze jen to Belorusko je stabilni, ale Lukasenko se boji Putina jako cert svecene vody.