25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: 2035

Tisíckrát nic umořilo osla, a tisíc drobných pochybení a flákáren, které jsou v normálních podmínkách zanedbatelné, způsobilo katastrofu. Jako katastrofu hodnotím energetickou kalamitu, starou právě čtyřicet let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Hrbek 2.1.2019 17:39

Panu Kovanicovi lze jen doporučit,

aby než o něčem napíše, se, i z jemu dostupných zdrojů, podrobně informoval. Severní Německo (nezávisle na tom zda bylo kapitalistické či socialistické), postihla ještě horší katastrofa než Československo. A i v Československu byly různé oblasti postiženy různě. Ani za socialismu nebyli Češi tak blbí, aby proti sněhové a mrazové katastrofě nic nedělali. A díky jejich schopnosti improvizovat se jim to dost dařilo. A rozhodně ne hůře než v Německu.

Jinak pro ilustraci - Průměrná denní spotřeba uhlí na jeden blok elektrárny v Dětmarovicích je cca 1600 t, což je cca 32 železničních vagonů. Zásoba černého uhlí na jeden blok by, podle toho co učili pana Kovanice, měla být na jeden blok až 1000 vagonů, což je, vzhledem k potřebnému překládání při obměně zásob (vykládka, skladování a nakládka uhlí není žádná legrace a je třeba se neustále bránit vznícení), očividná blbost. Obvyklá havarijní zásoba je na 3 až 7 dnů. Jinou otázkou jsou homogenizační skládky a samozřejmě strategická rezerva.

Legrační je i představa o elektrických rozmrazovacích tunelech pro železnou rudu. Železná ruda se ve vagonech přepravila do VSŽ a tam se neelektrickou energií rozmrazovaly. V uhelných elektrárnách, kde je dostatek tepla, se na odmrazování používá horký vzduch.

Pokud jde o výrobu elektrické energie, tak v letech 1960/70 byla v uhelných elektrárnách vybudováno kapacita 1980 MW a v letech 1970/89 dokonce 8640 MW. A byly postaveny Dukovany. Výstavbu jaderné elektrárny Temelín, zablokovala na 7 let z politických důvodů Klausova vláda. Kolik nových elektrárenských kapacit bylo vybudováno po roce 1989?

Nevím jestli pan Kovanic někdy zodpovídal za chod velkého průmyslového podniku. Rozhodně to nikdy nebylo a stále není lízání medu. A přes nejrůznější kádrové potíže jsme stále měli i vynikající odborníky. Výroky - "začalo rozhodovat politbyro, či jiný kolektivní kretén" do věcné diskuse nepatří.

Š. Hašek 2.1.2019 18:55

Re: Panu Kovanicovi lze jen doporučit,

Trefná poznámka!

Obecně - mám známé, kteří dnes požadují stoprofungování čehokoliv, i kdyby se přes Sněžku převalila deset metrů tlustá vlna vody z Baltu. Ti chytřejší z nich se aspoň zakoktají, když se jich zeptám kam by uložili tu rezervní republiku, která by sofort nastartovala. Kdo to zaplatí se už ani neptám.

Pracoval jsem dlouho v provoze, který měl s takřka válečnou dokonalostí definované rezervy pro různé události. Definice a prostředky (pro neznalé) byly skoro stejné, za Husáka - jako dnes. Detaily nepodstatné a vlastně jen odvozené od modernizace a někde navýšení finančních prostředků. Dneska si majitel obrazovčičky fakt myslí, že poručí vesmíru!

Humanističtí filosofové a klotové rukávy (nic ve zlém) mají poněkud zkreslené představy o fungování "určitého soukolí/hodinového strojku" a možných zálohách. Někdy až legrace, občan "bez kapesního nože na otvírání piva" požaduje zázraky!

M. Krátký 2.1.2019 22:17

Re: Panu Kovanicovi lze jen doporučit,

už jsem to tady asi před dvěma dny popisoval - uhelnou kalamitu v zimě 1962/63. Bylo nás řidičů záklaďáků v autorotě v Chebu asi 2 x 30 - bažantů a mazáků. A když začaly zamrzat vagony s uhlím ze Sokolova do Prahy tak jsem já bažant společně s mazákem Hruškou nastoupili ( a bylo nás asi 6 párů ) a vzali naše krásné Tatry 111 s vlekem 10 tun a tři týdny jsme jezdili Sokolov Praha Žíškovské sklady každý den 20 tun ořechu. Do dneška jezdím rád a furt - minulý týden jsem byl na otočku v Istanbulu s mojí služební Octavií 1,9 TDi 3660 km - hezký nový rok 2019

J. Skála 2.1.2019 9:49

Šaman jako ždy přehání,

aby to bylo údernější. Na Silvestra nebylo patnáct, ale 8 až 10 (teplota Na slunci je blbost, je to teplota teploměru, ale to ví i Šaman). Ráno nebylo -25, ale -17. Klid komunílních pracovníků je pověra, přetrvávající dodnes - snažili se, ale rozsah kalamity byl příliš velký. Že by třetího ráno nebylo NIKDE posypáno, je nesmysl.

Tenkrát to neodhadli ani meteorologové z celé Evropy, a rozsah kalamity byl všude obdobný komunismus nekomunismus.

L. Dočekal 2.1.2019 11:35

Re: Šaman jako ždy přehání,

Berte v potaz,že všude nebylo stejně.

Š. Hašek 2.1.2019 11:41

Re: Šaman jako ždy přehání,

Máte pravdu, měl jsem totiž toho prvního šichtu. A nebyly mobily a nebylo brusele .....

Mám nejasný dojem, že akční soudruzi brusele jsou dnes často blbější než Jakeš a Mamula dohromady (Jakeš moula vychytralý, Mamula svině vychytralá). Kdyby bylo zítra minus sedmnáct, tak Witowské zamrzne rtěnka. Určitě není připravena. A ještě se bude chlubit!

Zkráceno. Psáno s vědomím, že to zas schytám (soudruhem jsem nebyl a kaviár mám rád).

J. Kříž 2.1.2019 13:13

Re: Šaman jako ždy přehání,

Kladenská MHD vyjela jako jedna z mála už na Nový rok podle svátečních jízdních řádů a TS sypaly, ne že ne - jen se naráz nedalo všechno stihnout, tak se jezdilo díky řidičům jak to šlo. Ale jezdilo, Poldovka byla zčásti v provozu a jinde se na něj museli připravit.

Š. Hašek 2.1.2019 13:29

Re: Šaman jako ždy přehání,

Já taky jel svátečněnoční MHD tramvají. A řídič vždycky projel výhybku asi dvakrát tak, jak byla postavena, couvnul ...... a potom ji "malíčkem" na tágu přestavil. Nebyli u toho hasiči, televize a hotovost DP. Ale ty veksle se jaksi musely "husákovsky" přehazovat ručně.

To sněžilo a bylo tak minus deset, sněžilo a zároveň mrzlo to, co ještě o půlnoci natávalo. Jó, to byly časy/zimy!

V. Petr 2.1.2019 15:23

Pokud se pamatuji, tak na Silvestra ve 12-14 hodin bylo

+12 (ne na slunci, ale ve stínu!). Ve 22.00 bylo -14, ráno bylo méně, ale to si přesně nepamatuji - ty dva předchozí údaje nicméně sedí.

Připomínám, že v té době nebyla u nás v provozu žádná jaderná elektrárna, ač už probíhal náběh prvního bloku V1 v Jaslovských Bohunicích.

A jedna "maličkost," v době nejhlubší krize komunisté dokonce na několik dnů přestali rušit Svobodnou Evropu. Docela by mě zajímala diskuze kolem tohoto rozhodnutí.

P. Papež 2.1.2019 18:36

Na Zbraslavi bylo 17' C. Proto jsem měl lehké polobotky. Samozřejmě neměřeno na slunci.

V. Hejdak 2.1.2019 0:55

No v roce 2035

už se baba Merkel nejspíš už bude smažit v pekle a tam je teplo docela dost. My ostatní se na ty větrníky budeme koukat z nebe a foukat.

F. Navrátil 2.1.2019 9:35

Re: No v roce 2035

V roce 1978 jsme šli na silvestrovský bál v polobotkách a ráno pak si museli na polobotky natáhnout ponožky, protože jinak se nedal udělat ani krok. Byl to teplotní zvrat, jaký jsem už nikdy nezažil. Nemyslím si však, na rozdíl od autora, že vinu nese komunistický režim. Jaké následky by měla dnes podobná klimatická katastrofa, když pár hrstí sněhových vloček dokáže zastavit dopravu na páteřní komunikaci?

Š. Hašek 2.1.2019 11:48

Re: No v roce 2035

Jo, jo.

Je to fantastické, bez legrace, nějaká "brázda tlaku okluzního".... votočí se to ....... a (desítky milionů) miliony tun vzduchu od Středozemního moře jsou přemoženy miliony tun vzduchu od Špicberk. Dnes tedy zásadně z Ruska, že?

V menším se to děje všude z "pondělí na úterý". padesátkrát za rok, jen tady kolem. Každá změna o osm stupňů přes noc je pouze cvičením ........... a jednou za třicet let "se jede na vostro"!!!

V. Petr 2.1.2019 15:26

Nepověšení zelených na větrníky má stejné následky,

jako reálný socialismus, neboť marxista a neomarxista se tak moc neliší!