25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

FRANCIE: Ať jedí koláče – a jezdí Teslou

Nejprve k titulku, slušelo by se totiž uvést jedny historické fake news na pravou míru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ticháček 6.12.2018 19:16

Re: Pro Vítězslava Nováka

On se zatím nenašel nikdo, kdo by komukoli rozmlouval koupi elektromobilů za vlastní peníze. Problém je spíš opačný.

A mimochodem: zkuste se jednou rozepsat o tom, jak si takové sdílení představujete. Naše vesnice dojíždí komplet. Až na důchodce. Jenže do několika směrů, do ještě více cílových míst, někteří vozí děti, jiní jezdí sami, můj bratr odchází ráno v pět, já, pakliže jsem náhodou v sezóně doma opouštím barák před desátou. Někde mezi se pohybuje zbytek lidí. Návraty dom7 jsou také různé. Zkuste nám do vsi vymyslet sdílení, které by dokázalo uspokojit alespoň desetinu lidí. Nebo se alespoň jednou podívejte jak se žije mimo diskusní fórum.

M. Pivoda 6.12.2018 20:22

Pro J. Ticháčka

Zákazníci byli ochotni zaplatit zálohu (tuším asi USD1000) za elektromobil Tesla Model 3 asi dva roky dopředu, čímž tu firmu a rozjezd Modelu 3 fakticky pomáhali financovat. Nikdo je koupi a dokonce čekání nenutil.

Sdílení automobilů je jedna z možností. V USA v roce 2019 již spouštějí elektromobily s automatickým řidičem. Takže od roku 2025 se v USA již nebude vyplácet vlastnit osobní automobil (který normálně tráví 90% času v garáži). Dopravní službu si objednáte na určitý čas. Automobil přijede, odveze či přiveze vás domů, a pak odjede poskytovat další placenou službu. Ubude parkovišť.

Ujišťuji vás, že žiji v reálném světě, dokonce většinu času trávím na vesnici.

J. Ticháček 6.12.2018 21:07

Re: Pro J. Ticháčka

Myslel jsem tím, že existuje tlak na to, aby elektromobilitu podporovali i ti, kdo o ní ani za mák nestojí. To za prvé.

Za druhé není třeba nijak významné úsilí k tomu, aby stě dokázal zjistit, že k automatickému řidiči vede stále stejně dlouhá cesta jako od pokusů Mercedesu před pětatřiceti lety. Prostě to umí to samé jako tehdy a jen o málo více.

Za třetí si nedokážu představit, kolik dopravních prostředků bude nutno k tomu, aby si kdokoli objednal dopravu na určitý čas. Nějak mi z toho vychází, že to bude asi stejné jako dnes, jen by ty dopravní prostředky parkoval někde jinde, než u vlastního domu.

A za čtvrté. Prohlédněte si vesnici ve které tráví té tu většinu času. A pakliže tam nezajíždí každých dvacet minut autobus pražské MHD, zkuste mi sem napsat rozvahu, jak by tam vypadalo to Vaše sdílení.

M. Pivoda 7.12.2018 0:17

Pro J. Ticháčka podruhé

Automatizovaný řidič funguje výborně ve standardizovaných situacích (naučil se to pomocí strojového učení ("deep learning") na velkých objemech dat). Ale přesto nezvládá netypické situace, jako když například uvidí převrácený autobus na silnici. Jsou to sice málo časté, ale dosud neřešitelné situace pro ten druh umělé inteligence.

Berte ale současně v úvahu, že na českých silnicích ročně zemře cca 600 lidí, pokud za volantem sedí lidé.

Ostatní někdy jindy. Jdu spát.

P. Zinga 6.12.2018 10:05

Re: "Ať jedí koláče – a jezdí Teslou" ???

Pivodo, elektromobil není žádný vynález dneška a ani budoucnosti: byl tu dřív než spalovák. Mimo Vás vědí všichni, proč skoro zanikl a udržel se coby kára na nádraží.

A o větrnících platí to samé:fouká/nefouká,-melem/nemelem, vyrábíme proud/nevyrábíme.

Tak jako z hov*a bič neupleteš, nedostaneš z Pivody rozumné slovo.

V. Petr 6.12.2018 10:18

Proboha, co to pořád žvaníte!!!!????

Mobilní telefony NIKDO NEDOTOVAL a už vůbec nezdražoval lidem klasické telefonní linky! Nikdo není proti elektromobilům, jako takovým, ale proti nejnesmyslnějším omezováním klasických automobilů ve jménu "štastných zelených zítřků."

Ostatně, někdy kolem roku 1900 byly elektromobily docela v kurzu, ale neobstály v konkurenci normálních aut. Brání tomu základní fyzikálně chemické zákony. Řešením by mohly být až palivové články, ale o tom se píše už 50 let, ostatně palivové články měly už kosmické lodě typu Apolo. Pořád ale nejsou konkurenceschopné, až někdy budou, prosadí se SAMY!

M. Pivoda 6.12.2018 10:23

Pro Petra Vaňuru

Elektromobil (a jakýkoliv jiný automobil) je přece jen podstatně dražší výrobek než mobilní telefon. Srovnáváte tedy nesrovnatelné. A proto i politika vůči odlišným výrobkům musí být odlišná.

V. Novák 6.12.2018 10:53

Re: Pro Petra Vaňuru

S tím srovnáním jste přišel vy. Tak, prosím, neuhýbejte a neodklánějte.

Na ceně vůbec nezáleží: Mobily se prosadily v tržním prostředí. Poměrně levné (mnohem levnější než mobily) zářivky se nedokázaly prosadit v tržním prostředí a byly vnuceny zákazem žárovek.

Až se dokáží elektromobily prosadit v tržním prostředí, tedy bez vnucování a bez zakazování konkurence, pak se prostě prosadí. Budiž jim přáno.

Prozatím to nezvládly za více než 100 let, protože elektromobily tady byly dřív, než automobily se spalovacím motorem. Zhruba ve stejné době, kdy se objevila parní auta.

M. Pivoda 6.12.2018 11:10

Pro Vítězslava Nováka

Neuhýbám. To mé srovnání elektromobilu s mobilním telefonem (v diskuzi výše) je velmi užitečné pro pochopení technologického vývoje. Vývoj elektromobilů půjde rychle (a dokonce i rychleji, pokud nebudou podrážet nohy Elonu Muskovi), takže neposuzujte budoucnost dle současného stavu. Výrobky postupně zlepšují své parametry a postupně cena klesá. Nemusí to ale jít lineárně.

Nemohu zde dělat celou výuku předmětu Inovace, abychom si vysvětlili, proč se před cca 100 staly spalovací motory (a nikoliv elektromobily) tzv. dominantním designem pohonu pro automobily. Jenže dnes, v důsledku technologického rozvoje existují již i jiné konkurenceschopné technologické alternativy. A navíc se zpřísnily ekologické limity. Proč? Před sto lety lidem nehrozila rakovina plic z tak malého počtu tehdejších automobilů.

Neviditelná ruka trhu, před lety v Česku tak úporně vzývaná ekonomem Václavem Klausem (dnes spíše klimatologem) toho v tomto státě dokázala také hodně zku(r)vit. Musím použít tyto výrazové prostředky, protože mi již dochází povolený počet znaků diskusního příspěvku.

M. Prokop 6.12.2018 11:25

Re: Pro Vítězslava Nováka

Omyl. Neviditelná ruka trhu napravuje to, co různí Pivodové kurwí.

V. Petr 6.12.2018 11:42

CO2, o který jde Macronovi PŘEDEVŠÍM, nezpůsobuje

rakovinu plic! Pokud jde o rakovinotvorné látky, jejich podíl oproti dřívějším automobilům poklesl a to ŘÁDOVĚ!

J. Lepka 6.12.2018 11:50

Re: Pro Vítězslava Nováka

Opět naprosté nepochopení tématu, pane Pivodo, na elektromobilu není co vyvíjet, jeho schéma je jasné již dobrých 180 let. Vyvíjejí se maximálně komponenty ergo akumulátory i když ani to není přesné, protože i vodíkové palivové články jen vyrábějí elektřinu. A díky fyzikálním (a chemickým, samozřejmě) zákonům jsou a ještě dlouho budou akumulátory (či jejich náhrada) drahé, těžké a netrvanlivé, u akumulátorů navíc s neuvěřitelnými problémy při dobíjení a posléze recyklaci. A navíc, dovedu li problém ad absurdum, dovedete si představit rozvojový svět, příkladně Indii, jak se snaží prosadit elektromobilitu? Kdo to zaplatí???

F. Nightsdale 6.12.2018 13:02

Citace:

"A díky fyzikálním (a chemickým, samozřejmě) zákonům jsou a ještě dlouho budou akumulátory (či jejich náhrada) drahé, těžké a netrvanlivé, u akumulátorů navíc s neuvěřitelnými problémy při dobíjení a posléze recyklaci."

Zdroj je předpokládám: "Vědci vyzkoumali..."

Jako zní to hezky, tak nějak jakoby chytře, jakkoliv je to nesmysl.

Baterie prodělaly obrovský vývoj a v dnešních telefonech máme baterie s kapacitou, kterou před deseti lety měly baterie o velikosti krabičky cigaret.

Dnes má velikost krabičky cigaret powerbanka s 20Ah - přičemž 37Ah měly autobaterie Škody 100-120.

Navíc se zvyšují i nároky na baterie - "životnost" například znamená dobu do poklesu reálné kapacity baterie pod 80%

O výdrži vozů Tesla pak máme i zprávy od provozovatelů vozů s nájezdem přes 1,5 km - srovnatelné ICEV by za tu dobu potřebovalo stovky tisíc korun na údržbu a za rozdíl v nákladech na palivo + by mělo již roklepanou karoserii...

M. Prokop 6.12.2018 13:50

Re:

Pokud máte pravdu, tak se Tesla i jiné značky elektromobilů prosadí stejně tak, jako se prosadily spalovací motory proti koním.

Netřeba je uměle zvýhodňovat.

Jo a s tou powerbankou, zkoušel jste ji připojit třeba ke startéru? 20 Ah by na jedno nastartování mělo bohatě stačit, motorky (kolem 600 - 1000ccm) mají ještě slabší baterie a nastartujete na ně.

F. Nightsdale 10.12.2018 1:33

Powerbanka má pouze USB výstup, abych to mohl zkusit, musel bych ji rozebrat, což se mi úplně nechce (Musel bych odlepovat krytky)

Takhle: Ony se prosadí samy, když to bude nutné, ale jde o to, že je žádoucí výměnu akcelerovat.

Velká elektrárna za městem bude vždy efektivnější co do energie i čištění spalin, včetně ztrát na vedení, než milion malých spalovacích motorů nejlépe s vykuchanými filtry, zamořujících ulice toxickým smradem a mikročásticemi s vysokým rakovinným potenciálem.

Je to alternativa k plošným zákazům á la Čína.

J. Lepka 6.12.2018 13:58

Re:

Skutečně se domníváte, že nárůst kapacity u akumulátorů má lineární vzestupný trend? Obávám se, že budete notně zklamán.Navíc existují i další problémy, jimž jsem nevěnoval pozornost cíleně, protože to je téma pro dostatečně fundované jedince a odborníky, např. samovybíjení. Nicméně z vašeho podrážděného komentáře vyplývá, že nerozlišujete mezi nabíjením mobilu, ergo powerbanky a elektromobilu. ten rozdíl je cca ve stovkách ampér. Mimochodem disponuji powerbankou, která dokáže v nouzi i ten diesel nastartovat a věřte tomu nebo ne, přes noc se nenabije.

F. Nightsdale 10.12.2018 1:38

Nerozlišuji, není k tomu důvod. Jistě, mírně se liší kapacitou a třeba tolerancí k vyšším nabíjecím proudům, ale to je vše.

Tak to záleží na parametrech powerbanky - je logické, že 50 Ah powerbanka s maximálním nabíjecím proudem 1A se za noc nenabije.

Ovšem jsou i powerbanky, co v klidu zvládají třeba 10A.

Obdobně to platí pro elektromobil.

R. Langer 6.12.2018 14:02

Re:

Neprodělaly, a jsou na hranicích svých fyzikálních možností. Proto občas také tak pěkně vybuchují. :-P

V. Novák 6.12.2018 12:50

Re: Pro Vítězslava Nováka

Uhýbáte. Stačí porovnat dvě vaše tvrzení v tomto jednom vlákně:

"Pro lepší pochopení současné situace s elektromobily, vzpomeňte si na první mobilní telefony. Ty (ač toho ještě mnoho neuměly) byly extrémně drahé, a proto si je mohli dovolit jen ti nejbohatší. A dnes (za cca 30 let)? Kdo nemá mobil, je debil!"

"Elektromobil (a jakýkoliv jiný automobil) je přece jen podstatně dražší výrobek než mobilní telefon. Srovnáváte tedy nesrovnatelné. A proto i politika vůči odlišným výrobkům musí být odlišná."

Netřeba nic vyučovat - spalovací motor se prosadil, protože uhlovodíky mají velkou hustotu energie, tedy z malého objemu a malé hmotnosti dostanete hodně energie. Žádný jiný použitelný zdroj nebo akumulátor zdaleka nedosahuje parametrů spalovacího motoru na uhlovodíky.

Až dosáhne - pak se ozvěte...

M. Pivoda 6.12.2018 15:27

Pro Vítězslava Nováka

První moje srovnání se týkalo rychlého technologického rozvoje, ve druhém srovnání jde o stání dotační (zvýhodňující) politiku. To jsou dva různé kontexty.

Ano. Hustota energie v naftě a benzinu byl hlavním faktorem při prosazení se spalovacích motorů. Nicméně vznik tzv. dominantního designu je vždy souhra několika faktorů. Na to bych potřeboval tu výuku.

V tržní ekonomice je rozhodující vždy zákazník. Když se zákazník rozhodne pro elektromobil (poněvadž u něj výhody elektromobilu převáží nad nevýhodami), nikdo mu v pořízení elektromobilu nemůže zabránit.

Máte sice výdrž (což oceňuji), ale mýlíte se.

V. Novák 6.12.2018 15:36

Re: Pro Vítězslava Nováka

Mám.

Nemýlím.

Až převáží - v tržním prostředí - pak se ozvěte...

J. Jurax 6.12.2018 13:51

Ano. Konkurenceschopné alternativy.

Tou ovšem elektromobil bez dotací a administrativní pozitivní diskriminace přinejmenším zatím není.

R. Langer 6.12.2018 14:00

Re: Pro Vítězslava Nováka

To vaše srovnání elektromobilu s mobilním telefonem je TOTÁLNÍ BLBOST. A žádnou výuku tady se nestarejte a běžte se raději sám učit základní fyzikální zákony, Neználku, o neviditelné ruce trhu ani nemluvě. :-P

J. Jurax 6.12.2018 14:14

"Nemohu zde dělat celou výuku předmětu Inovace, abychom si vysvětlili, proč se před cca 100 staly spalovací motory (a nikoliv elektromobily) tzv. dominantním designem pohonu pro automobily.".

To fakt nemusíte. Takovou trivialitu u nás každý ví, spíš mne zaráží, že kvůli tomuhle byste musel dělat celou výuku předmětu Inovace - Vy učíte na střední škole?

J. Pospíšil 6.12.2018 17:21

Re: Pro Petra Vaňuru

Vůbec nechápu, proč by měla být na výrobky politika.

Prostě výrobce nabídne něco užitečnějšího, praktičtějšího a levnějšího v různém poměru těchto vlastností a když ta kombinace přijde zákazníkovi pro něj dobrá, tak to koupí. Když ne, tak ne.

M. Pivoda 6.12.2018 17:29

Nebudu se pouštět do diskuze na jiné téma

Ovlivňování výrobků je poměrně složitá hra/záležitost politiků. Například se dotují levné pleny pro kojence, protože politici nechtějí, aby národ vymřel.

Ale to je jiné téma, než cílené povzbuzování prodeje elektromobilů.

Někdy se jedná o "problém slepice a vejce", metaforicky řečeno. Povzbuzujte slepici, a ona vám snese dříve a větší vejce.

J. Lepka 6.12.2018 11:41

Re: Proboha, co to pořád žvaníte!!!!????

Pane Petře, nemáte pravdu, teda úplnou pravdu. Jistě mobilní telefony nikdo nedotoval, ale s tím zdražováním jste vedle, jak ta jedle. Ještě mám v paměti, jak jsem rodičům kupoval mobil, protože poplatky za pevnou linku (bez hovorného) za rok překročily pořizovací cenu mobilu.

J. Jurax 6.12.2018 14:05

No, nevím, taky jsem měl pevnou ... kdy to bylo?

Nebo jste koupil mobil za korunu s "výhodným" tarifem?

V. Petr 6.12.2018 16:42

Ono to není tak jednoduché. Všiměte si, dnes kde kdo

preferuje pevnou platbu a tu chce dokonce i když produkt skoro neodebíráte. To před 30 lety neexistovalo! Kromě poskytovatelů telefonních služeb a Internetu jsou to dokonce i dodavatelé elektřiny a plynu. Ty telefony začaly takto zdražovat tuším kolem r. 1995. Tehdy měl Telekom monopol, dal mu ho stát v rámci akce "pevná linka na každou samotu." Nakolik to dnes souvisí s kartelovými dohodami a monopolem si netroufám odhadnout, ale i já jsem byl nucen pevnou linku odhlásit.

Jenže se nestalo, že by stát uvalil na pevné linky daň a mobily dotoval. Ovšem, současné "uvolňování" pásem pro mobilní sítě na úkor televize považuji za SVINSTVO od státu! DVB T2 je HORŠÍ, než současný standard!

M. Prokop 6.12.2018 11:22

Re: "Ať jedí koláče – a jezdí Teslou" ???

A ty mobily byly zvýhodňované a alternativa omezovaná, když to přirovnáváte?