18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Co vyvážet?

Prý jsme montovnou Evropy. Hlavně německou. No a? Jsme snad všichni Einsteini? Mnozí přece nejsou schopni nebo nemají chuť být konstruktéry, manažery, opravovat velesložité stroje anebo pracovat s přesností na setiny milimetru či léčit lidi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 12.11.2018 16:06

Re: Užitečný článek k pochopení způsobu uvažování lidí

Ideální je, když se dostanou do diskuze dva magoři...

V. Novák 12.11.2018 16:04

Re: Háček není v technice jaderných elektráren

Konkurovat cenou můžete na trhu a ne na netrhu zmršeném dotacemi a povinnými odkupy.

V. Novák 12.11.2018 16:02

Re: No, už když mě bylo takových deset let, věděl jsem

... prděním ...

L. Novák 11.11.2018 23:11

Re: No, už když mě bylo takových deset let, věděl jsem

Jo. A proto vyhynuli dinosauři... Destabilizovali planetární klima... :-D

Vykořisťování dinosaura dinosaurem. Ten zelený komunista z tebe leze všude.

M. Prokop 11.11.2018 21:52

Re: To si vážně myslíte, že město je závislé jen na jednom

Copak myslí?

M. Prokop 11.11.2018 21:49

Re: ......

Jo, vy uvěříte každé 3,14čovině, pokud je nabarvena na zeleno.

Technologiím se nevěří, technologie se ověřují.

P. Rada 11.11.2018 20:25

Re: ......

Když takto někdo reaguje jen sám na sebe pak se nedivím, že mu leží v hlavě především problém léčení.

L. Novák 11.11.2018 18:57

Re: ......

Ty nejsi vyléčený vůbec, naopak bys léčení potřeboval. Jenomže na blbost žádné léky nejsou. :-)

P. Rada 11.11.2018 17:58

Re: ......

To, že se něco nazve pilotním ... ještě vůbec neznamená, že to pak bude snadným vzorem dalším. Sám jsem dříve bvěřil v takovéto možnosti. Dnes jsem s víry zázračných technologií víceméně vyléčen.

Pokud by totiž takové snadné cesty existovaly bylo by s podivem proč nikde ve vesmíru žádné stopy inteligence doposud nenalézáme.

P. Rada 11.11.2018 17:50

Re: No, už když mě bylo takových deset let, věděl jsem

Jak jste příšel na nápad : ...".p.Rada se úzkostlivě vyhýbá přiznání"... - nejde spíše o vaši úzskost, váš problém si něco přiznat?

Zde jsem i dříve zastával názor, že celá desetitisíciletí byl člověk sám sobě zdrojem. Dokonce to bývalo tak, že mezilidské vykořistování bylo v podobě otročení dlouhodobou součástí celých civilizací. Hierarchické systémy vykazují přeci nejen hominidi.

Dnes se vykořistování člověka člověkem mnohde přeneslo na planetu ale nabylo pro lidskou chtivost tak masivně, že má destabilizující účinky např na planetární klima.

J. Kanioková 11.11.2018 17:06

......

V Číně začala výstavba pilotního rychlého reaktoru - http://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/cine-zacala-vystavba-pilotniho-rychleho-reaktoru/?fbclid=IwAR1CAmsSzEZTxsG2AmezauYtj9uKDKPjdN1Xom2kFwb9Xtt2TZ3zHp0ilJo

P. Grigar 11.11.2018 12:18

Re: No, už když mě bylo takových deset let, věděl jsem

..p.Rada se úzkostlivě vyhýbá přiznání, že v určitých oblastech je nejsnadněji obnovitelným zdrojem člověk. Zatracený Schweitzer a jeho následovníci.. jak dlouho to dokážeme financovat?

M. Pivoda 11.11.2018 11:19

Role vědce a podnikatele je odlišná

Podnikatel ve svém podnikatelském plánu musí povinně mít extrapolaci budoucího vývoje tržeb a zisků, aby investor rizikového kapitálu byl ochoten investovat své peníze do toho projektu. Investor zpravidla rozumí jen penězům, nikoliv věcné stránce projektu. Ještě horší jsou ekonomové, kteří vzývají Neviditelnou ruku trhu, která věcné problémy za ekonomy vyřeší sama.

(Český) vědec se možná může vyhýbat praktické stránce života, nikoliv ale podnikatel.

V kontextu energetiky je velmi důležité rozlišovat trendy lineární a exponenciální. V porozumění trendům právě spočívá velký přínos Ray Kurzweila. Podrobnější informace poskytnu v kurzu inovací. V diskuzním příspěvku jsem již téměř vyčerpal povolený počet znaků.

M. Foltyn 11.11.2018 11:02

Re: No, už když mě bylo takových deset let, věděl jsem

Takže vaši představu kde brát elektřinu jsem se zase nedozvěděl. Máte pravdu, je daleko vyšší spotřeba, ale také nesrovnatelně vyšší výroba. Zateplováním domů a výměnou žárovek se dá něco ušetřit, ale hlavní spotřebitel je průmysl. Co se týče vaší otázky,tak hodně záleží na tom, kolik se podaří lékařům bez hranic zachránit lidí. Pokud budou hodně úspěšní, máme se co obracet. Chce to hlavně, aby lidé nepříliš v technice kovaní,(jako například vy)technikům do toho moc nemluvili, pak to půjde, zdroje jsou.

L. Novák 11.11.2018 10:44

Re: Žvásty zeleného magora "Rady" o "blacoutu" :-)

Běž už konečně k tomu MUDr Chocholouškovi, ty "blacoute" jeden pitomý! :-P

J. Tachovsky 11.11.2018 10:42

Re: Háček není v technice jaderných elektráren

Proc by se nemela prodat ? Je levnejsi, muze konkurovat cenou.

L. Novák 11.11.2018 10:40

Re: No, už když mě bylo takových deset let, věděl jsem

Ty tady jenom blábolíš a plácáš a věcný obsah to nemá žádný. Samé hovadiny a hloupé odkazy, které s podstatou článku a problematiky nesouvisí. Ty bys mohl dělat (už to děláš) zeleným magorům faráře, a tady zasí*áš prostor žvásty úplně mimo téma. Technické problematice nerozumíš a jsi tady za blba už celá léta...

P. Rada 11.11.2018 9:52

Re: No, už když mě bylo takových deset let, věděl jsem

Pane Foltyne toto dorum má omezené sdělovací možnosti které ale lze doplnit odkazem a tak informaci značně rozšířit. Někomu ale stačí jen naznačit. Dopředu však sotva vím, kdo a s jakým zájmem bude readovat a komu bude co stačit. Někdo preferuje jen citoslovce či smailíky. Já prederuji postup udělat co lze - to je ale zde bez odkazů sotva sdělitelné.

Opakuji: ..."My jsme si podle průměru měrné spotřeby energií přivykli za poslední půlstoletí na dávku která zhruba stokrát převyšuje to, co konzumovali naši pradědové." ...

Pokud naši předkové (kterých si co do houževnatosti a skromnosti cením) dokázali přežít a rozvíjet se na zhruba setině dnešního množství a to bez dnešních technologičnosti a informatiky - pak považuji za velmi pravděpodobné, že lze nahradit, modifikovat či eliminovat množství třeba i "čtyřech pětin" dnešní míry spotřeby neobnovitelného a přitom žít smysluplně.

Zkuste mi prosím naopak popsat vlastními slovy, na jak dlouho a za jakých okolností si představujete, že může vydržet součastný růstový trend spotřeby všeho možného na podstatě neobnovitelného v prakticky uzavřeném systému této planety?

P. Rada 11.11.2018 9:20

Re: To si vážně myslíte, že město je závislé

Kéž by riziko blacoutu zůstalo "nesmyslem". Nejsem ale naštěstí asi sám kdo si ho uvědomuje:

http://oenergetice.cz/elektrina/cviceni-proveruje-pripravenost-strednich-cech-na-blackout/

M. Foltyn 11.11.2018 8:40

Re: No, už když mě bylo takových deset let, věděl jsem

Plynu je v zásobnících dost, ale rozhodně ne dost na plynové elektrárny. OZE jsou schopny pokrýt naši spotřebu asi z jedné pětiny, a to ještě někdy v létě, určitě v zimě ani náhodou. Rád bych od pana Rady viděl, kde chce brát ty čtyři pětiny. Pokud možno bez blbých odkazů, jestli to dokáže vlastními slovy.

J. Pražák 11.11.2018 3:56

Re: No, už když mě bylo takových deset let, věděl jsem

Plyn v zásobnících na 120 dnů spotřeby je dostatečná rezerva, když ruské plynovody obejdou problematickou Ukrajinu a Bělorusko. Rus zatím vždy dodržel dodávky a bude to tak i nadále, protože by si pokazil renomé a dnes už je CNG skoro tak levný jako plyn dodaný plnovodem. Plynové elektrárny jsou také drahé na hlavního dodavatele energie. Jedině jako paroplyn+vytápění blízkého města odpadním tepelem.

L. Novák 11.11.2018 0:55

Re: Nehledejte logiku....

.... který navíc ještě nezvládá český pravopis. :-) Ale odborné termity, s těmi mává rád... :-P

L. Novák 11.11.2018 0:52

Re: To si vážně myslíte, že město je závislé

Přestaň plácat nesmysly...

L. Novák 11.11.2018 0:50

Re: No, už když mě bylo takových deset let...

Zelený komunista a kazatel "Rada" nás bude učit, jak máme žít... :-)

P. Rada 10.11.2018 23:28

Re: To si vážně myslíte, že město je závislé

Výpočet procenta soběstačnosti jen na 15% potenciálu např u takové aglomeracer jako je Praha jsem nevymyslel já. Vzniklo to postupným vytěsněním řady drobných podnikových zdrojů mimo region města a v neposlední řadě neochotou investovat do systému energetických záloh peníze které se možná nevrátí.

Takto vznikla asymetrická riziková situace, kdy by na blacout dramaticky doplatila většinová společnost - kdežto provozovatelé dominantních energetických zdrojů by mohli energii ve stejné době třeba i vyvážet se ziskem.

Autorovi příspěvku jde analogicky hlavně o zisk za každou cenu - at je "co vyvážet"... Přitom evidentně rezignoval na zdravý vývoj společnosti a na technologie s vysokou přidanou hodnotou a to považuji za zcestnost..

P. Rada 10.11.2018 23:06

Re: No, už když mě bylo takových deset let...

Pokud si někdo ve svých "deseti" na něco zvykne ale neví, že je to víceméně zlozvyk - může mu to zůstat jak "železná košile".

My jsme si podle průměru měrné spotřeby energií přivykli za poslední půlstoletí na dávku která zhruba stokrát převyšuje to, co konzumovali naši pradědové. Přivykli jsme si navíc i na stabilitu, komfort a další historicky ojedinělé souvislosti odttrhující nás od dřívějších rytmů života a to až tak, že tuto civilizační anomálii mylně považujeme za normu která nám jako jediná může zaručit spokojenost.

Neštěstím této historicky zvláštní situace je ale pravděpodobně fakt, že si sotva už umíme představit něco jiného, trvanlivějšího a vývojově smysluplnějšího třeba podoně jak je to zvenku vidět u drogově závislých.

Tu a tam sice ještě někdo žije podstatně skroměji a dokáže přitom prožívat radost s bytí - většina společnosti však svou radost opírá nikoliv o své ale o cizí energie a přivlastnění nemovitostí. To ještě s principu nemusí být špatně. Špatné je sobecké nerespektování dlouhodobě neudržitelné situace.

J. Jurax 10.11.2018 22:51

Mýlíte se.

A kde konkrétně je podle Vašeho soudu naivní a hloupý?

Vy jste profesí energetik nebo tak něco?

V. Petr 10.11.2018 22:03

Extrapolace je ošidná a vědec se jí raději vyhne!

V. Petr 10.11.2018 21:00

To celé, jako mnoho jiného zla, je jen důsledkem

nepověšení zelených na větrníky. Elementary, dear Watson...

V. Petr 10.11.2018 20:56

U A1 došlo k havárii (dokoce dvěma) díky nedbalosti obsluhy.

A existují i konspirační teorie, že za tím stáli Rusové.

Ta elektrárna šla opravit, ale vyšlo by to draho!