29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

EVROPA: Jistěže je to boj proti automobilům

Otevřený požadavek na omezení svobody pohybu vyjádřil novinář Roman Šitner v článku Německé dilema (LN, 20.10.2018). Záminkou mu byl povzdech generálního ředitele společnosti Volkswagen Herberta Diesse.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 6.11.2018 16:10

Re: Auto je sice symbolem svobody,

No jo, jenže republika není jenom Praha. Dokonce Praha není republikový etalon.

Je mnoho míst, kde se bez auta nedostanete smysluplně do práce, nechcete-li na cestě strávit dvě hodiny tam a dvě hodiny zpátky veřejnou dopravou. Je mnoho míst, kde si bez auta obtížně nakoupíte, protože hypersuper je daleko a malé obchůdky zkrachovaly. Je mnoho míst, kde veřejná doprava o víkendu jede čtyřikrát za den. Jsou města, kde intervaly MHD jsou jedna hodina, přičemž město přejedete autem za čtvrthodinku a pěšky naštorc z lesa do lesa taky za hodinu (v jednom takovém žiju).

Nehledě na to, že auto nezřídka vyjde při obsazenosti dvěma třemi osobami levněji než veřejná doprava při nesrovnatelně lepším komfortu - zvlášť máte-li zavazadla.

Ale souhlasím - do vnitřní Prahy vjede jen zoufalec ... :-)

V. Hanus 6.11.2018 8:21

S EU

na věčné časy. Ano i minutu déle!

V. Církva 6.11.2018 8:17

Tak v každém případě

Auto je symbolem svobody. I když ještě horší je že nám EU nezdražuje jen auta ale povinností stavět pasívní či nízkoenergetické domy bude bydlení brzy superluxus pro vyvolené anebo způsobí šroubováním hypoték další finanční krizi.

A. Alda 6.11.2018 9:14

Přesně tak.

Zanedlouho si už nový dům nebude moci nikdo postavit. I bohatí lidé se tak stanou relativně chudými.

R. Langer 6.11.2018 11:07

Re: Přesně tak.

Ano, to bude další krok.

M. Hatlák 6.11.2018 8:15

5 000 mrtvých?

Černí baroni, poručík Hamáček: Kefalín, tyhle starosti můžete pustit z hlavy... Lidí je na světě jako sr...ek.

M. Drašner 6.11.2018 8:09

Guru Pinhos

nebo možná Piňos mi dnes rozsvítil ráno z ČT2 a poskytl energii na celý den. Jak? Svou ekologicko-ekonomickou vizí energetické politiky ČR. Takže: stát postupně postará o to, aby se přestalo topit uhlím. Dá na to tak 40 mld. Kč ročně, což je desetina škod, které vytápění uhlí způsobí - máme totiž nejhorší ovzduší v Evropě a možná i na světě (na chvíli jsem odskočil do koupelny tak si nejsem 100% jist). Za těch 40 mio uhradí občanům přechod z kotlů na uhlí na high tech kotle na uhlí, z těch na kotle na štěpky / pelety a konečně na tepelná čerpadla. To bude žůžo! Ale protože jsou drahá a někteří lidé by na to nemuseli mít, zakoupí obce ty high-tech kotle a budou je půjčovat těm nejchudším (a také si je hlídat, aby je chudáci nejchudší nezpeněžili).

Docela by mne zajímalo 1) kolik Hnutí Duha dostává ročně od státu, 2) kolik bere guru Pinhos (nebo Piňos, ale portugalský přepis se mi líbí víc) a 3) proč si lidé stále ještě občas myslí, že se mezi námi nevyskytují maskovaní mimozemšťané?

P. Kučera 6.11.2018 7:53

Zákonitá situace

Nejprve užitečná služba stane časem populární. Zároveň pak slouží i pro prezentaci sociálního statusu, chcete-li, tak krmení ega. A roste, roste..., až se její rozsah stane obtížný a zápory převáží nad klady. Tak se hledá udržitelné řešení, tedy regulace nebo proměna, nová kvalita. Svět se většinově vrátí k poskytování funkce (v případě aut bezpečná rychlá a pohodlná doprava z místa A do místa B a potlačí se exhibice vlastnictví, která zůstane jen pro mimořádně bohaté exhibicionisty. Jaké je cílové řešení?

99% aut bude vlastněno dopravními společnostmi. Nejvíce jich bude velikosti Smartu, všechna ale automaticky řízená, poháněná vodíkem vyráběným větrem, Sluncem, vodou. Robotické řízení omezí dopravní nehody na naprosté minimum, škody (jejich zbytek) budou lehce pojistitelné. Takováto auta budou samozřejmě ve velikostních kategoriích po 30 cm od 2,5 do 5,5m, s náležitým cenovým odstupňováním za službu. Platby budou automatizované na účet vlastníka dle najetých kilometrů a délky obsazení vozu. Začátek a konec pracovní doby se rozprostře od 5 do 12 hodin, resp. na celý den, aby se zabránilo převisu poptávky (dopravním špičkám). To vše bude doplněno řádově levnější hromadnou dopravou.

Líbí? Nelíbí?

Dobrý den.

M. Klas 6.11.2018 8:41

Re: Zákonitá situace

Mně se líbí ten vodík vyráběný větrem a Sluncem. Kolik se ho takto dá vyrobit? A co když nebude foukat a svítit?

T. Hraj 6.11.2018 9:21

Re: Zákonitá situace

Vyrobit se dá (ačkoli zrovna elektrolýza je drahá). A foukat a svíti stále nemusí, protože energie se právě dá akumulovat ve vodíku. Jenomže...

Mnohem horší než s výrobou je to totiž s uskladněním vodíku. Stlačení i zchlazení je energeticky náročné (tj. snižuje ekonomičnost) a navíc malé molekuly vodíku z nádob unikají (což opět snižuje ekonomičnost). K tomu např. tekutý vodík je vysoce korozivní (všechny nádoby, ventily atd. musí být z drahého nerezu). A to úplně pomíjím otázku bezpečnosti.

Elon musk je spíš velmi schopný PR manager než vizionářský vynálezce, ale že je vodík slepá cesta, v tom má asi pravdu.

R. Langer 6.11.2018 11:11

Re: Zákonitá situace

No, už tu máme dvě auta na vodíkové články. Novinka. Je to sice drahé jako prase a provoz je dražší než normální auto, ale funguje to... ;-)

V. Petr 6.11.2018 12:57

Palivové články měla už kosmická loď Apolo

To nemění nic na tom, že pro auta jsou zatím moc drahé a vodík je navíc výbušný!

J. Pospíšil 6.11.2018 15:00

Re: Zákonitá situace

Už je vyřešené levné a bezpečné skladování vodíku? A jeho koncentrace tak, aby se nepřeváželo v drahých a těžkých nádržích pár deka paliva s nižší výhřevností než u nafty a benzínu. Zatím je to příliš málo využitelné energie za příliš hodně peněz a spousta omezení bezpečnostních.

J. Sedlář 6.11.2018 8:42

Re: Zákonitá situace

Boží. Ten "se" co rozprostře ty "pracovní doby" to bude dělat pomocí (de)generátoru náhodných čísel ?

NMechte mě hádat, Váš status je zaměstnanec v korporátu nebo stádní ?

A. Sedláčková 6.11.2018 9:01

Re: Zákonitá situace

Mně se to líbí. Jsem závislá na veřejné dopravě, protože si nemohu dovolit jezdit autem - problém s oční vadou. Možná si někdo vybaví dost debilní seriál Knight reider o statečném muži, vlastnícím výjimečné auto, které dělá všechno za něj - od řízení po povídání s ním. V úvodu každého dílu je auto uváděno jako "auto, počítač, muž". Takové auto chci:-):-):-)

A. Alda 6.11.2018 9:23

Slunce vodík nevyrábí,

ale spaluje. A až ho většinu spálí, budeme mít problém.

J. Pospíšil 6.11.2018 15:03

Re: Slunce vodík nevyrábí,

Tak ten bych zatím neřešil.

K. Wágner 6.11.2018 7:49

Čarování se statistikou

V souvislosti s emisemi aut umře předčasně jen v Evropě 5000 lidí každý rok? Inu, nic než čarování se statistikou...

Podobně tomu bylo nedávno s tvrzením, že lidí hospitalizovaných s nemocemi souvisejícími s tabákovým kouřem meziročně ubylo o více než devět tisíc.

A jak říká Vladimír Pikora: (Podle oficiálních dat kouření prospívá zdraví. 21. června 2018, Reflex) "To zní skvěle. Zapadá to i do obecného poznání, že kouření škodí zdraví. Jen idiot by to popíral. A prý za to opět může protikuřácký zákon.Problémem je, že jiné statistiky tu první vyvracejí. Meziročně totiž vzrostlo inkaso spotřební daně na tabákové výrobky. A to hned čtyřikrát rychleji, než rostla sazba daně. Spotřebu můžeme popsat i prodanými kolky. Těch se prodalo meziročně více u cigaret i doutníků. A nárůst nebyl malý. Nebo je 25 miliónů krabiček málo? Jak to je možné, když ubylo kuřáků a protikuřácký zákon je příčinou toho, že bylo hospitalizováno o devět tisíc lidí méně? Data jasně říkají, že spotřeba cigaret s protikuřáckým zákonem neklesla! To tvrdí jen fake news. Jestliže ale neklesla spotřeba cigaret a ubylo nemocných, tak jediné logické vysvětlení je, že cigarety jsou zdravější, než bývaly. To však zní jako blbost, že ano? Logičtějším vysvětlením je, že nemocných ubylo z nějakých jiných důvodů a jen idiot to spojil s protikuřáckým zákonem."

P. Kučera 6.11.2018 7:59

Re: Čarování se statistikou

Pane Wágnere, ano. Jestliže se řekne, že ročně umírá na zplodiny 5000 lidí, bylo by fér sdělit, o kolik (časový údaj). Pak bychom se dozvěděli, že u lidí pracujících venku na ulici ve velkých městech je to 1000 lidí na milion, a sice předčasně o 6 měsíců. U průměru populace ČR (10 milionů) pak 8 milionů o 20 minut. Jenže to nikdo neví. A nebylo by to tak burcující!

J. Pospíšil 6.11.2018 14:56

Re: Čarování se statistikou

že by poklesl počet zemřelých nevěřím. Snad zemřelých v tom půlroce. Pořád platí, že zemře každý.

Seriozní závěry by zněly fakt jinak. Kouření zkracuje život. A pak by měly být statistiky závislosti zkrácení na množství vykouřeného. Není prostě možné, aby jakkoli intenzivní kouření zkracovalo život stejně.

Nějak se nám statistici flákají.

P. Rada 6.11.2018 7:41

Odpověd je snadná?

Autor příspěvku o automobilitě zřejmě doposud vůbec neví "která bije" a na zpozdilou nutnost přebujelý osobní motorismus regulovat si usnadnil fantazijně, že totiž mimo jiné jde o komunistické manýry:

..."Odpověď je snadná: ke zjednodušení a upevnění vlády. Už komunisti to věděli..."

Problém tkví ale spíše v odpovědi, zdali má živoucí planeta pro počet obyvatel dost prostoru, surovin i recyklačních schopností aby dlouhodobě ustála situaci kdy si kde kdo bude moci dovolit co je mu libo.

V případě osobního motorismu se dnes lidská "libost" dožaduje využívání energií zhruba o 3 řády vyšší než dovoluje biologická podstata člověka - o požadavcích na prostor, materiál a recyklování toho všeho nemluvě. Jsou takové nároky lidského ega oprávněné?

Autor má zřejmě zato že ano a bezohledně navíc spochybnuje i výsledky lékařské vědy ohledně dýchatelnosti imisí. Papír takovéto egoistické bláboly zřejmě snese - ale realita s nimi má každodenní dopravní konflikt který pan Fencl zřejmě nevnímá.

J. Sedlář 6.11.2018 8:44

Re: Odpověd je snadná?

Pojďme tedy řešit příčiny, ne důsledky.

P. Rada 6.11.2018 9:10

Re: Odpověd je snadná?

Jsem pro ale jak vidno sotva komu se chce a bez společné vůle nevnímám situaci jako bezkrizově řešitelnou.

Zamilovali jsme si totiž systém enormní mobility a nechce se nám jej měnit.

https://technet.idnes.cz/jak-si-zamilovat-system-0sw-/veda.aspx?c=A121204_153944_veda_mla

J. Sedlář 6.11.2018 12:20

Re: Odpověd je snadná?

Vy jste to nepochopil, byť jste to sám uvedl. Příčinouje množství lidí. Vše ostatní je důsledek.

P. Boublíková 6.11.2018 7:06

Kvalitní a fungující hromadná doprava

může auta do značné míry nahradit.

Proč vlastnit auto? 1) Občas nebo i dost často je potřeba přepravit různé objemné a těžké předměty, například na chalupu vozím v jednom kuse mulčovací kůru, hnojiva, různé krámy na zahradu, což bych busem neodvezla. Zpátky domů pytle ořechů, jablek atd. atd. A když už auto mám, jezdím s ním i do práce, ačkoliv mnoho času tím neušetřím. Podobný problém je při cestě na dovolenou, zvláště když jsou v rodině malé děti. Těch věcí, které je potřeba vzít s sebou, a tahat se se zavazadly při přestupech... Auto na dovolenou by se dalo půjčit v půjčovně, ale pokud člověk neřídí pravidelně, je zde nebezpečí, že by se dovolená mohla změnit v horor.

2) Pro mnoho lidí je auto prestižní záležitost, a než by jezdili "sockou", raději platí všechny náklady spojené s provozem auta, i když ho ve skutečnosti nepotřebují.

P. Boublíková 6.11.2018 7:10

Re: Kvalitní a fungující hromadná doprava

Na rozdíl od hromadné dopravy je auto volnost, svoboda - pokud ovšem není totálně ucpaná silnice :-)

Když jsem si pořídila svoje první auto - ten pocit, že si můžu kdykoliv zajet kamkoliv, byl nepopsatelně skvělý :-)

M. Klas 6.11.2018 8:47

Re: Kvalitní a fungující hromadná doprava

Když jsem ještě pracoval, pozoroval jsem, že žena (MHD) byla často nemocná, já (autem) jsem zastonal jen velmi zřídka. K tomu ještě pro rýpaly - jezdil jsem téměř každý den mimo bydliště, vozil jsem spoustu věcí. Takže ne z lenosti.

Š. Hašek 6.11.2018 9:12

Re: Kvalitní a fungující hromadná doprava

Vidím to velice podobně jako Vy paní Boublíková.

Užili jsme si automobilů, dnes si užíváme hromadnou dopravu. Nelze ale generalizovat.

Máme několik známých a ti si rovněž užívají svobodu "plné peněženky". Svobodu neuvažovat o pojištění, servisech, zimních gumách, utrženého nárazníku, ........ . Myslím to vážně!

Vychází mi to pohodlí s automobilem na takových (skromně) 700 000 na patnáct let ....... a potom hromada rezavého šrotu. Ale ať si každý dělá to, co uzná za vhodné. Několik majitelů auta v mém okolí opravdu potom stále hovoří o penězích, které nemají - oni je ovšem vrazili do toho plechu a dnes přemýšlí, jestli vyjet není moc drahé.

J. Pospíšil 6.11.2018 14:48

Re: Kvalitní a fungující hromadná doprava

A navíc v autě se lépe brečí, než v tramvaji.

P. Harabaska 6.11.2018 6:45

Majitelé a provozovatelé automobilů plní

v moderní společnosti funkci oslíčka, který se otřese. Hrubější duše by řekly, že plní funkci dojné krávy. Nejdřív v ceně auta zaplatí kdejakou daň, potom kdejakou daň a mastný zisk pro majitele a provozovatele zaplatí u čerpačky, no a potom ho zase vydojí na parkovištích a vyčuraní městští radní, kteří si na automobilistech parkovacími zónami rádi vylepší městský rozpočet. Na ně z toho jistě také něco zbude. Dodavatelé pohonných hmot vymýšlejí stále nové důvody a finty, proč zdražit tu benzin, tu naftu. Jednou je zpracování nafty méně náročné než výroba benzinu, a tak je nafta levnější, jindy je po naftě moc velká poptávka, tak je třeba ji zdražit, atd., atd. A ty, spotřebiteli automobilisto, plať, ať se všichni ti zlodějové, kteří tě obklopují, mají dobře. Sedí pěkně v teple a sledují, jak jim to v bance uspokojivě roste.