19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Škola základ stádnosti

Vždycky jsem měla osypky ze začátku školního roku. Poslední týden prázdnin stál za starou bačkoru. Jako dítě jsem si myslela, že až budu věku vyššího než školou povinného, „syndromu posledního prázdninového týdne“ se zbavím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 25.9.2018 0:48

Re: A vy nejste normální

A vida, jaký gentleman se tu našel ... Vy jste se jistě učil historii i filosofii, ale něco Vám přece jen doma zatajili ...

J. Jurax 25.9.2018 0:42

Re: Ano, učí ti, co celý život nic jiného, než školu nepoz.

Ono jak který. Ale aspoň se vyzná v té fyzice.

Poznal jsem i jednoho až dva učitele, vlastně učitelky, kteří/které pořádně nerozuměli/ly ani tomu co učili/ly.

P. Sulc 25.9.2018 0:37

Re: Ubozi mazankove,

Nepadlo ! Jednak zdaleka nejsem sam, druhym lidem to nevadi, jsou dostatecne inteligentni aby rozumeli i bez hacku a carek a konecne: v USA to nepotrebuj.

J. Jurax 25.9.2018 0:34

Re: Já školství přežil

Dobrý :-)

J. Jurax 25.9.2018 0:33

Re: Jo, paní Šichtařová, kdyby aspoň to přetěžování

Proč by je učili co to je a na co to je - to by bylo tupé memorování, přece si to vygúglí :-)

J. Jurax 25.9.2018 0:29

Re: Tak se vraťme k triviu! Nějaká Maria Therezia.

:-)

Mnohé by to vyřešilo ... a taky rákoska v rukou pedagoga ... :-)

J. Jurax 25.9.2018 0:27

No jo

školství rozumí každý, protože chodil do školy a teď tam případně chodí jeho potomci.

S mnohým v článku nesouhlasím. Když jsem chodil já ročník 1949 na základku já, taky jsme byli přetěžováni, vyučovacích hodin jsme měli cca stejně a navíc byla škola i v sobotu.

Ovšem vyslovit doma (v pubertě, dřív by mne to nenapadlo) svůj dobře uvážený názor, že jsem ve škole přetěžován a drcen povinnostmi vesměs nesmyslnými, například nutností recitovat básně klasiků, znát rok založení Karlovy univerzity či spočítat plochu lichoběžníka (považte, bez kalkulačky v mobilu, tehdy nebyly kalkulačky ani mobily), a přicházím tak o mládí by nebyl dobrý nápad. Tata nevyznával Makarenka a měl pádnou ruku, poněvadž byl ve volejbalu vyhlášeným smečařem.

I to biflování je v rozumné míře nezbytné; jednak cvičí paměť, jednak ani strejda gůgl nepomůže, když nemáte základy nabiflovány. Ovšem výkřik "jemnou motoriku obstarají roboti" považuju za kouzelný, hodný dámy, která ji k ťukání do kompu fakt asi nepotřebuje ... :-)

A ještě - k těm schopnostem a dovednostem zadupaným - jestli to není nezřídka spíš tak, že neukázněný zlobivý harant se politicky korektně nazve kreativním, aby si rodiče nestěžovali, a z téhož důvodu pacholkovi opovážlivému, ba drzému jak opice je raději přiřčeno kritické myšlení než ta drzost a nevychovanost.

Š. Hašek 24.9.2018 20:58

Tak se vraťme k triviu! Nějaká Maria Therezia.

A pokud si maminka bude stěžovat, že jejího ťutínka tam mučí naukou o kočce domácí a k obědu nemá hamburger ........ zavřít na návsi do klece. Voba.

Mě už to fakt nebaví. Zkráceno.

J. Kraus 24.9.2018 20:41

dokončení

Tolik s hlediska lidského. Jak to ale vnímají vyšší světy? Klíčové slovo je úcta. Úcta k lidem, ke všemu živému i neživému, a z úcty láska, láska nikoli osobní, ale láska jako stav vědomí. To je cesta vzhůru. Násilné potlačení úcty, její odmítání, zesměšnění devótnosti je cesta do pekel.

A ještě pár praktických poznámek. Biflování má naučit soustředivosti coby základu poznání, od logiky až k intuici. A ke čtvrté revoluci. „Obstojí jen ti, kteří budou umět s roboty spolupracovat.“ Bože! Bez řemeslníků a vůbec lidí rukama pracujících se to zhroutí všechno. A že už se hroutí, a ne od včerejška. Bez řemeslníků z východní Evropy by Západ dávno padl. U nás v obci elektrikář bere na hodinu 800,- čistého, a to si ještě vybírá zakázky. O zedníka už se nezavadí, funguje snad jen pár starců v odlehlých vesnicích. Vloni koupili dva mladí vysokoškoláci kousek od nás rodinný domek celkem v dobrém stavu, že si ho zrekonstruují. Letos ho prodali, nesehnali nikoho na práci. Tak to je ta čtvrtá revoluce.

J. Kraus 24.9.2018 20:38

Že je žádoucí zabít jakoukoli kreativitu?

Zkušenosti z mého okolí jsou opačné, ale vezměme to z gruntu. Dnešního čtenáře starých pamětí, školních almanachů a podobné literatury by mohlo překvapit, s jakou vlídností a ohleduplností jejich autoři a přispěvatelé vzpomínají na své někdejší učitele a na školu vůbec. I ten nepříliš oblíbený učitel něčím přispěl, a často se právě na takového vzpomíná s pozdním pocitem viny jako na jednoho z nejlepších. Dítě považuje prostředí v němž žije, ať jakékoliv, za normální a normotvorné a těžko se vyrovnává s jeho změnou. Připomeňme zde koncentráčníky, kteří po otevření bran lágrů nevěděli co počít. Ti staří autoři, budovatelé našeho světa, byli ovšem vedeni doma i ve škole, o kostelu nemluvě, k poslušnosti, kázni a úctě. Blbců bylo jistě i tehdy dost, ti dostali aspoň nějaký základ vědomostí, ale jiné přirozená dětská zvědavost vedla cestami vlastního poznání – ležet v knížkách, kdysi snad nejvyšší rozkoš pro mnohého. Dnes dítě hledí do mobilu a když na ně promluvím, nezná slova, jejich význam. A jak známo, zmatená řeč souvisí se zmatenou myslí. Vytrácí se schopnost elementárního logického uvažování – Západ v tomhle opět vede. Vedle knížek ještě do nějakých osmi deseti let je otevřené okno do vyšších světů. Je nejtěžší zločin, když dnešní škola, tedy zatím snad jen ta západoevropská, toto okno násilně zavírá tím, že v dětech podporuje tzv. kreativitu, ubíjí vše jemné, něžné a vznešené, zesměšňuje nesmělost a stud. Vedou děti k otevřenosti, upřímnosti, bezprostřednosti, ale jiný by to nazval neomaleností, nestoudností, bezostyšností. Výsledek vidíme na chování adolescentů na veřejnosti – není příjemné čekat na autobus ve společnosti několika desetiletých kluků, a jet se skupinou patnáctiletých holek, to, jak říkal kolega, aby se pak člověk šel vyzvracet. Ale vzpomeňme na Čapkova pračlověka Janečka a mějme za jisté, že pro ty náctileté bude normou dnešní svět.

Z. Frys 24.9.2018 20:15

Re: Největší lidská hodnota je pravda

Práva? V Plzni? To už byly v 70. letech minulého století tak vyhlášené?? Ale ne, na to bych neměl. Mám jen obyčejný matfyz. Ale tam mě to opravdu bavilo.

https://goo.gl/ZnqdGZ

J. Urban 24.9.2018 20:14

Jo, paní Šichtařová, kdyby aspoň to přetěžování

mělo nějaký smysl. Ale žáci jsou nuceni jen k tupému memorování. Snad je to záměr. Hlavně ne myslet, hlavně žádnou logiku, hlavně žádný vlastní úsudek. Už v první či druhé třídě se třeba musejí učit, kde se těží lupek a kaolin - ale nenaučí je, co to je a k čemu je to dobré.

Z. Frys 24.9.2018 19:20

Re: Ano, učí ti, co celý život nic jiného, než školu nepoznaly.

Že jsem tak smělý, můžu se zeptat, proč jako příklad používáte "atomový (jaderný, nukleární) fyzik" ? Proč ne třeba teoretický fyzik, astrofyzik nebo matematik?

R. Langer 24.9.2018 18:41

Re: Ubozi mazankove,

Klidně si o něm mluvte jak chcete, ale nedivte se potom, že jste tady za hňupa. :-D

R. Langer 24.9.2018 18:40

Re: Školství

O tom tady pořád blábolíte jenom, vy, soudruhu, máte ten třídní boj evidentně zvládnutý... :-D

R. Langer 24.9.2018 18:37

Re: Ano, učí ti, co celý život nic jiného, než školu nepoznaly.

Bohužel, to je velice často pravda.

J. Kratochvíl 24.9.2018 18:17

Největší lidská hodnota je pravda

Pane Frysi, docela vám věřím, že vás to na základní a střední škole nebavilo a ta úžasná VŠ zase na vás nenechala sebemenší stopu. Nejspíš jste studoval asi práva v Plzni, že????

Za mého mládí platilo, škoda každé rány, která padne vedle, pochopitelně ve výchově. Na vás to platí dvojnásob.

J. Kratochvíl 24.9.2018 18:08

Re: Školství

To víte, vyznáte pouze komunismus nebo kapitalismus. Na víc nemáte!!!

J. Kratochvíl 24.9.2018 18:04

A vy jste zase stará a ošklivá ženská!!!

J. Kratochvíl 24.9.2018 18:02

Re: A vy nejste normální

Ne, vy jste stará, ošklivá ženská.

J. Kratochvíl 24.9.2018 17:59

Re: Ano, učí ti, co celý život nic jiného, než školu nepoznaly.

Malá poznámka k tomu vašemu atomovému fyzikovi a mých zkušenostem. Je všeobecné známo, že atomový fyzik se dobře vyzná ve fyzice, ale nedokáže tu fyziku vysvětlit i když se sebe víc snaží a to platí i v ostatních oborech a setkal jsem se s tím i v zaměstnání.

J. Lepka 24.9.2018 17:22

Re:

Naprosto souhlasím, když už tak dlouho, proč mají ještě domácí úkoly? Nejhorší ale je, že se nesrovnatelně prohlubuje diference mezi městy a vesnicí, dokonce i mezi malými a velkými městy, jde hlavně o mimoškolní aktivity, ať už sportovní nebo umělecké. A když se do toho ještě namotají politici se svýma úplně vykolejenýma představama, je to celkem prů.er.

J. Lepka 24.9.2018 17:15

Re: Ubozi mazankove,

Divné by bylo, kdybych vaše komentáře hodnotil pouze osobně, to přenechávám bolševikům a podobné verbeži.

P.S. Navíc mám dojem, že mi připisujete i epiteta jimiž vás počastoval někdo jiný, já se hlásím k té huspenině, dokonce si pamatuji, že důvodem bylo užívání diakritiky. Žel nepadlo to na úrodnou půdu.

P. Sulc 24.9.2018 16:43

Re: Ubozi mazankove,

Mate pravdu.O narodu,ktery obdivuje cely svet od polu k polu se nesmi nikdy mluvit spatne, ani naznakem ne.

J. Chaloupka 24.9.2018 16:11

Za mého mládí jsme se dělili na hloupé a chytré.

Dnes je každé tzv. hloupé dítě dis... (doplňte si sami) a zlobivé děti jsou dnes ADHD. A je to.

J. Chaloupka 24.9.2018 16:08

Ano, učí ti, co celý život nic jiného, než školu nepoznaly.

Bohužel jsou to většinou ženy. Ani atomový fyzik, který by třeba ve 45 letech, šel učit fyziku, nemá odpovídající plat, protože neabsolvoval "peďák". Bohužel. Jinak se domnívám, že v učitelství by měla být tzv. lhůta, třeba po 15ti letech, kdy by učitel šel dělat alespoň na pět let něco jiného. A pak by se mohl vrátit. Jako u rentgenu. A pro ty atomové fyziky, zřídit nějakou pedagogickou nástavbu, třeba dvouletou večerní, aby mohli učit. Ostatně v pedagogice nic nového za pár let nevymysleli, alespoň soudě podle těch pedagogických fakult. A měli by i tu autoritu, protože v životě už něco zažili. A ne, že by učili ti mladí, a pak se divíme, že autoritu nemají. Ani nemohou, nemají žádné životní zkušenosti. Jsou možná o pár let starší, než ti, co mají učit.

R. Langer 24.9.2018 15:50

Re: Školství

Jo, je vidět, že vám je jasný chod celého vesmíru. Tedy pokud na to máte lejstro, kde je to napsané. :-D

R. Langer 24.9.2018 15:46

Re: Jestli je tady někdo poslušný blbeček,

O tom nepochybujte,soudruhu.

R. Langer 24.9.2018 15:45

Re: otázka ale je, kolik by těch géniů bylo

Hm, já jsem dospěl spíše k tomu závěru, že když se dítě ve škole nudí, většinou to není jeho přílišným nadáním. Nicméně já jsem se ve škole na prvním stupni též velice nudil.

R. Langer 24.9.2018 15:41

Re: Autorce i mnohým diskutujícím

Ano, máte pravdu, v tomhle s vámi souhlasím, pochopil jsem to trochu jinak i proto, že vzdělání považuji za hodnotu i dnes.