18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Zkouška dospělosti z lhaní – další rok

V návalu mediálních třaskavin se mnohá témata rychle proměňují v dým. Státní maturity? Ano, před sedmi osmi lety, kdy byly „spuštěny“, se pohledy na ně nešetřilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 21.8.2018 9:49

Číst a pochopit, to nelze nařídit.

Nemají-li o četbu mlaďasi zájem sami od sebe, z domova, nějakých 20 knih (pokud by byly zajímavé, směšný počet) to nezmění. Co s tím, těžko říci.

J. Jurax 21.8.2018 10:51

No jo, jsem a byl jsem již od věku předpubertálního čtenář závislák, jenž v případě nouze čte i telefonní seznam, aby neměl absťák. Nicméně pravím, že na střední škole byla pro mne tzv. povinná četba prakticky nečitelná.

Pravda, maturoval jsem v roce 1967, leč pochybuji, že by se situace moc změnila ...

Z. Lapil 21.8.2018 12:56

Re:

Já začal povinně číst tak o deset let později, a bez problémů. Fakt je, že jsem měl v rodině osvícenou matku - češtinářku, takže jsem měl exkluzivní předvýběr (tohle tě bavit nebude, tohle bude a tohle zkus, uvidíš. Věštby byly upřesňovány rafinovanými dotazy "Proč se ti to ne/líbilo?" a tak), ale takhle individuální přístup k "učení býti čtenářem" by měl, probůh, zvládnout každý profesionální učitel. Ono těch děcek zas není tolik druhů a vrazit dítku ani Mayem nepolíbenému Babičku se slovy "musí se ti to líbit" - inu, dovedu si představit humánnější způsoby, jak někomu čtení nadosmrti znechutit.

Onehdy jsme seděli u táboráku, sestava zhruba 40 - 60, a shodli jsme se, že není blbý nápad juknout do seznamu školní literatury a konečně si něco z toho přečíst. Řeč začala Glazarové Vlčí jámou; mimo jiné jsme se shodli, že podstata knížky je dost jinde, než nás učili ve škole.

M. Prokop 21.8.2018 21:53

Re:

Já toho přečetl fakt mraky, co nebylo ve veřejných knihovnách, bylo doma. A TV žádná. Taky závislák, dodnes.

Ovšem z povinné četby prakticky nic. Ta mi nějak nešla.

P. Portwyn 21.8.2018 11:47

Re: Číst a pochopit, to nelze nařídit.

Třeba mého syna "rozečetla" češtinářka na gymplu. Výběr takový dneska standardní (Hlava XX, Válka s Mloky, Vyhoďme ho z kola ven...).

Ovšem je fakt, že doma mne s knihou vidí každou chvíli.

Z. Lapil 21.8.2018 13:04

Re: Číst a pochopit, to nelze nařídit.

Jediná šance: jít příkladem.

Blbý je, když středoškolačka, dost šikovná holka, píše do školního časopisu jakýsi seznam "stalo se tento měsíc". Dávala mi to ke kontrole a poradě, ale časem se ukázalo, že místo abych opravoval i/y, tak se ptám, co chce říct, protože tahle formulace zvýrazní to a ona ono. Tak jsem byl rodinnou radou zbaven funkce.

Na jednu stranu je to dobrá půlhodinka měsíčně, na druhou stranu mi to přijde škoda. Ta holka je fakt chytrá a mně tohle pro chytré lidi přijde důležité, umět vyjádřit myšlenku tak, aby se to dobře četlo či poslouchalo.

K. Janyška 21.8.2018 8:40

CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Vzděláním je to, co se dostane do hlav dětí, studentů a ostatních lidí, z platných informací o světě, přičemž je úplně jedno odkud. Není nic tragičtějšího, než tzv. vzdělání informacemi irelevantními.

Z hlediska oborových znalostí a rozšiřovaných technických informací není problém tak velký. Všichni souhlasí s tím, že jedna a jedna jsou dvě a suma dalších takových a daleko složitějších vědomostí je přijímaná všemi jako samozřejmost a je to tak logické a v pořádku, pokud tedy nemluvíme o technice a strategii vyučování. Jsou to vědecky podložené a šířené poznatky a zkouší se z nich.

Avšak z hlediska předání informací vyššího řádu, tedy vědění o lidském světě a principech, na kterých vyrostl a stojí je situce tristní a právě obrácená, než by měla být.

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav, že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

K. Janyška 21.8.2018 8:41

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.

M. Hanko 21.8.2018 7:54

nesmysl

Souhlasím s těmi studenty: chtít po devatenáctiletém mladém člověku, aby vedle všech ostatních znalostí, které jsou po něm požadovány, pozorně přečetl ještě 20 klasických "uměleckých" literárních děl - tak, aby se na každé z nich stal odborníkem - to mi přijde jako naprosto neadekvátní požadavek.

Tento důraz na klasickou literaturu ostatně považuji za úplný přežitek. Proč po dětech nechceme, aby přečetli třeba 20 fyzikálních prací? Nebo 20 matematických knih, který by pak měli perfektně znát? Nebo 20 knih o evoluci? Nebo 20 historických pojednání? Ze všech těchto příkladů považuji oněch 20 literárních uměleckých děl za daleko nejméně užitečné.

Řešením podle mě je tento přežitý a zbytečný požadavek zrušit.

M. Drašner 21.8.2018 9:00

Re: nesmysl

Třeba proto, že se tak dozvědí, že existuje i jiná čeština, než ten paskvil, který šíří česká média? Ještě pochopím jazyk, používaný Ostravakem (snad z uměleckého záměru), ale z jazyka, používaného mnoha osobami v ČT a televizích vůbec by měli Čapek s Vančurou v lepším případě ujímání. A s nástupem genderových jazykoznalců bude ještě mnohem hůř.

M. Prokop 21.8.2018 9:48

Re: nesmysl

Nejen Čapek s Vančurou, i já.

Jenže já jsem "odkojen" četbou knih z předválečné edice ELK a podobného "materiálu".

Takže, "vtutochvílijetootom" mi moc neladí.

I. Novák 21.8.2018 12:48

Re: nesmysl

Ale ty mluvící hlavy jsou všechny studované! Dokonce víc než z počátku museli prokázat maturitou. Aspoň tak v praxi vidíme, resp. slyšíme, skutečný výsledek a hodnotu takového vzdělávání.

P. Papež 21.8.2018 15:31

Čtení knih rozšiřuje slovní zásobu, představivost a myšlení. Měl byste více číst i klasickou literaturu, pochopil byste vic, než jste napsal.

P. Portwyn 21.8.2018 7:49

Pokud ti "středoškoláci"

nehodlají ve svých mladých životech mařit čas čtením ani toho mála, co se po nich chce, tak asi o vzdělání nestojí. Proč má takový "mladý život" vůbec ztrácet čas maturitou?

Na školách žáky zkouší učitelé, kteří je znají. Učitel za 4 roky pozná, jestli žák skutečně čte, nebo zda to jen opisuje z internetu. Nepozná to pouze v případě, kdy buď fláká práci, nebo kdy se studentům podlézá. Takoví učitelé nemají učit a takové školy nemají existovat.

Pokud je potřeba nějaká úprava, tak taková, která by omezila šlendrián.

Jenže to by zas nemělo kdejaké pako "vystudováno" a nebylo by naplněno "právo na vzdělání".

P. Portwyn 21.8.2018 7:55

Titulek = ryzí demagogie

Jinak termín "zkouška z lhaní" je ryzí demagogií. Evokuje názor, že žáci jsou u maturity nuceni lhát. Že chudáčci musí oprat těch 20 knih z netu... Nemusí. Je to jejich svobodné rozhodnutí, kdy se rozhodnou obejít pravidla.

Je to demagogie zhruba na stejné úrovni, jako by někdo prohlašoval, že maturita z matematiky je "zkouška z lhaní", neboť můžete mít na ruce napsané vzorečky.