25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ZDRAVOTNICTVÍ: Základní péče se bortí

Tak jsme se dozvěděli v MF Dnes, že nám to zdravotnictví zase kazí ti doktoři. Vystudovali za naše peníze, pracovat se jim nechce a ještě si dovolí odcházet za lepším do okolních evropských zemí, kde dostanou 4-5násobek českého platu!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Prokop 17.8.2018 9:35

Re: Potrefená husa - cena za služby

112 tis se Vám prosím zdá dostatečné? Kdyby dal sestře průměrný plat 30 tis ( a to dát při 112 tis Kčpříjmu nemůže), tak mzdové náklady sestry jsou cca 55 tis Kč. K tomu nájem 10-20 tis, léky , leasing přístrojů, úklid,ajťácké služby, software a další, tak mu kolik zbyde? Buďte v obraze!!

O. Prokop 17.8.2018 9:02

Re: Potrefená husa - cena za služby

Vážený pane, když se ve zdravotnickém systému nevyznáte, tak nic nepište. Ano, vzhledem k tomu že je Vám přes 890 let, tak má praktik za Vás 147 Kč . A kolik je takových? Většinu má mladších a tam je cca 50-60 Kč. A těch 1300 Kč, co má za Vás ročně, Vám připadá moc? To dá jakákoliv žena za 1 návštěvu u kadeřníka. Jste typický český pacient, který by chtěl za málo peněz moc muziky. Švédský stůl v našem socialistickém zdravotnictví je destruující. A proto to jde do krachu. A za injekci 204 Kč? Kolik se platí u zvěrolékaře?

K. Pavlik 16.8.2018 19:21

Re: Potrefená husa

Porušuji zákoník práce - no to mate kliku ze to neni v USA. Tam by vas nekdo mohl zalovat ze jste neudelal spravne rozhodnuti protoze jste byl prepracovany.

Neni nahodou to porusovani zakoniku prace vlastne schvalovani neporadku?

Z. Koutecký 16.8.2018 18:57

Re: Potrefená husa - cena za služby

No, pane Prokope, je mi přes 80 let a ve zdravotnickém systému se moc nevyznám, ale podle vyúčtování pojišťovny, jsem byl u svého praktického lékaře v roce 2017 2x, vždy mi předepsal jen léky a jednou k tomu mi ještě sestra píchla vakcínu proti chřipce.Vždy záležitost na 10-15 minut. Za píchnutí té injekce inkasoval lékař 204,96 Kč a za každý měsíc onoho roku, ať jsem tam byl, či nikoliv, inkasoval kapitační platbu 147,90 Kč, nikoliv 50,-Kč, jak píšete. Tím nechci říci, že praktičtí lékaři jsou u nás dostatečně placeni, jen mi ta kapitační částka nějak nesedí s Vaším údajem. A pokud jde o návštěvy lékařů v domácnostech, tak si pamatuji, že náš rodinný lékař ve 40. letech minulého století dopoledne ordinoval a odpoledne a večer jezdil po návštěvách, a i za minulého režimu pohotovost i pohotovostní návštěvy lékařů doma byly samozřejmé.

Pokud jde o návštěvy lékařů doma dnes, tak jsem dost skeptický v tom, jak dalece je lékaři vůbec vykonávají. Podle zkušeností s mojí tchýní, která se dožila 99 let, ovšem byla v posledních 10 letech dost nemocná a vystřídala několik praktických lékařek, moc asi tuto službu nevykonávají.Jen jedna z nich byla ochotna přijet v případě potřeby za ní domů. Bohužel, změnila působiště.Dopravit nemocnou tchýni do ordinace bylo sice možné, ale celá rodina s tím měla dost práce a zdraví babičky to asi moc neprospívalo. Kdybychom nebyli na blízku, neměli auto nebo možnost zavolat taxi, tak by to byl dost těžko řešitelný problém. Možná, ovšem, že na venkově je tomu jinak než v Praze, to nevím.

O. Prokop 16.8.2018 14:14

Re: Potrefená husa - cena za služby

.. váš článek je z říše snů. Při podfinancovaném zdravotnictví( čísla jsem napsal výše) nelze očekávat zázraky. Kdyby zrušili smlouvu s pojišťovnami a platilo by se cash, pak bychom poznali, jaká je reálná cena práce lékaře, aby mohl zaplatit sestru, nájem, léky, přístroje, vybavení a samozřejmě sebe. To za cca 50 Kč kapitace opravdu nelze.

O. Prokop 16.8.2018 14:06

Re: Potrefená husa

souhlas. S tou tezí o umírání taky. Ale tak jako když není personál v autobusové dopravě, tak autobus nejede. Nejezdí řidič 300 hodin měsíčně, tak jako vy jste v nemocnici. Bez toho, aby se to přímo dotklo cestujícího, tedy občana- voliče-pacienta, tak politici nic neudělají. Nechají dále porušovat zákony, budou spoléhat na Váš altruismus ( já přidávám sebezničující altruismus), budou se ohánět Hippokratovou přísahou a budou vás lékaře a sestry brát jako rukojmí. Budou vyhrožovat, vymýšlet další podmínky za uzavírání smluv s pseudopojišťovnami. Nyní to chtějí řešit nátlakem na praktiky. Řešení je jednoduché, ale pro nás občany ne populární. Ambulantní lékaři, kteří mají odvahu, ať zruší vazalské smlouvy s pojišťovnami. Na ambulantní léčbu se musí zavést připojištění, tak jak je to všude v záp. Evropě, i ve výše vzpomínaném Finsku. Socialismus ve zdravotnictví musí už skončit.

P. Papež 16.8.2018 13:51

Máte pravdu. Mně osobně připadá, že MZ udělalo z praktických lékařů nepřítele, aby ostatní odborni lékaři neobtěžovali MZ s řešením problémů , ale rovnou "zaútočili" na praktiky. Podle diskuze je patrné, že se to MZ daří.

J. Prikner 16.8.2018 13:39

Re: Potrefená husa - cena za služby

Praktičtí lékaři by měli vzhledem k odpovědnosti a nutnému spektru orientace i odlehlých oborech medicimy mít minimální mzdu 700 kč/hod, ale - měli by mít povinnost ordinovat 6x 5 hodin týdně a z toho - sloužit určitý počet pohotovostí (podle požadavku jeho regionu) - v rámci smlouvy mít 10hod týdně na vzdělání v oborech, který určí jeho řídící pojišťovna za těchto 40 hod týdně a cca 160 hod / měsíc mít hrubý příjem 112000 Kč.

Pro zajištění služeb mu musí pojišťovna zajistit

- ordinaci vybavenou základní nutno přístrojovou technikou - zdravotní sestru v přiměřeném rozsahu pro ošetření pacienta a administrativní pokrytí požadované evidence - pravidelný úklid ordinace. Náklady na zajištění služeb budou různé podle možnosti koncentrace praktiků do jednoho objektu - izolované ordinace v malých obcích budou asi dražší , ale tam asi bude levnější provoz.

Myslím, že takto by měla uvažovat pojišťovna při pokrytí služeb praktiků. Zde je nutné si klást otázku , zda a k čemu je počet sedmi nebo kolika zdravotních pojišťoven, to si myslím, že asi v tom Finsku mají jen jednu - jistě ušetří na administrativě a nákladech na pokrytí země službami praktiků.

Š. Hašek 16.8.2018 13:34

Až si mnozí ujasní,

že zdraví je jejich, nikoliv ministra .......

Ale to by se musel udělat dlouhý krok zpět ........ stejně k tomu dojde.

Š. Hašek 16.8.2018 13:32

Re: Zdravotnictví za Marka Twaina

Pěkné, pravda, principiálně v cajku.

Teď se zas "řeší", že jsou nemoci, které vyžadují cca 180 000 měsíčně. A Moravec si pozve lidi, co to budou "louskat" - tedy jako jak ze státní daně (definované, omezené) ošetřit každého (nedefinovaně, neomezeně) - poněvadž na to je nárok a je to zadarmo. A Moravec svraští čelíčko a ti vašnostové budou počítat peníze jak propadlík ze druhé třídy základky. A tvrdit, že perpetuum mobile se dá udělat, jen chtít, soudruzi!

To nemá cenu. Socialismus (zvláště rozvinutý) je horší než mor a cholera.

M. Šturma 16.8.2018 10:16

Re: Potrefená husa

Vážený pane kolego, už v minulé diskusi ohledně ZZS jsem si nemohl nevšimnout, jak Vám praktičtí lékaři leží v žaludku.Nevím, jestli jste někdy pracoval jako všeobecný praktický lékař, ale předpokládám, že nikoliv. Víte, ona je celá ta věc krapánek složitější, než ji tady Vy z pohledu nemocničního lékaře a člena vedení prezentujete. Možná by stálo za to si do té ordinace VPL někdy sednout a vyzkoušet si, jaké to je. Já pracoval a sloužil 16 let v oblastní nemocnici na ARO a jezdil jsem na ZZS, takže si troufnu říct, že mám docela dobré srovnání z obou stran. Vaše představa, že si s plnou čekárnou lidí budu ještě odskakovat k telefonujícím pacientům je značně naivní, to bych nedělal celý den nic jiného. Ono za těch šest hodin mi tam těch pacientů projde třeba taky 60 a všichni mají nějaký problém, nebo potřebu. A nemusí to být nutně jen rýma, nebo bolavá záda, ale taky třeba IM, nebo akutní břicho. Pokud budu v ordinační době provozovat návštěvní službu, tak mě pacienti v čekárně sežerou. Já navíc narozdíl od ZZS vyrážím k pacientovi do terénu vybaven pouze tonometrem, ušima a zkušenostmi, nemám sebou plně vybavenou pojízdnou ambulanci s EKG, ani za sebou nemám pohodlí komplementu nemocnice. Takže ano, pokud mi pacient během ordinačních hodin zavolá, že je mu tak špatně, že ke mně do ordinace nedojde a udává kupříkladu bolesti na hrudi, nebo bolesti břicha, tak mu zavolání záchranky rozhodně doporučím. A to pomíjím fakt, který Vy jakožto zaměstnanec vůbec nevnímáte a to skutečnost, že za domácí návštěvu mi od pojišťovny přísluší cca 54 Kč, což nepokryje ani projetý benzín. Navíc, pokud odešlu pacienta tentýž den k hospitalizaci, nezaplatí mi pojišťovna ani to.To neznamená, že bych návštěvní službu neprovozoval, já se ale musím v tu chvíli rozhodnout, jestli bude mít návštěva nějaký význam, jestli je možné jí odložit po ordinačních hodinách, nebo jestli je to věc akutní, na kterou pacientovi i z důvodu prodlení doporučím raději volat ZZS.

J. Ptáček 16.8.2018 10:10

Zdravotnictví za Marka Twaina

Čas od času navštívím lékaře a nechám se vyšetřit, protože i lékař musí z něčeho žít.

Potom zajdu do lékárny, protože i lékárník musí z něčeho žít.

A nakonec ty léky vyleju, protože i já chci žít.

Mark Twain

Š. Šafránek 16.8.2018 9:43

Re: Potrefená husa

Porušuji zákoník práce, stejně jako všichni moji nemocniční kolegové. A to mimo jiné proto, že je nutno zajistit 24-hodinovou péči o pacienty a polovina lékařů (ti ambulantní, mezi nimi praktici) se na ní nepodílejí. Nepatřím mezi zastánce teze, že aby se změnil systém, musejí umírat pacienti. Nové lékaře ze dne na den nevyrobíme. Stát v posledních 20 letech zcela rezignoval na demografické prognózy, na predikci nutného počtu lékařů, kterou před 15 lety zpracovala Česká lékařská komora a jejíž nejčernější scénář je dnes realitou. Pokud se příští rok přijme víc mediků, plnohodnotnými lékaři se stanou za 10 let.

O. Prokop 16.8.2018 9:43

Re: Potrefená husa

omluva, moje chyba, když to po sobě nečtu:

Chtěl jsem se zeptat, když pracuje v nemocnici, tedy kolik hodin měsíčně je v práci.

J. Schwarz 16.8.2018 9:30

To je trest Boží

za volbu socialistů všech odstínů. Ti potom hlásají - chceme-li veřejné služby na vysoké úrovni, musíme platit daně / z toho to EET, vysoké spotřební daně i nejrůznější regulace /. Situace má naději se zlepšit až veřejnost panstvu řekne, že o žádné další "kvalitní veřejné služby" zvláště od samozvaných ochránců sociálních jistot nestojí. protože ve výsledku dostane jen víc arogantnějších úředníků, víc pokynů, regulací a buzerací maskovaných za různé "ochrany" zdraví, životního prostředí atp. Celá společnost se plíživě posouvá ke stavu, kdy klíčovou "kompetencí" a základním předpokladem úspěchu bude znalost jak požádat o dotaci na cokoli, dokonce i na "dešťovku" - když doposud každý zahrádkář dešťovou vodu chytal i bez dotací.

K. Janyška 16.8.2018 8:53

Ano, z doktorů se stali podnikatelé z dotací

a tak jsou z nich Babišové. Jak děsivé.. Dzp.

M. Mikulec 16.8.2018 8:52

Re: Potrefená husa

Promiňte mi troufalost, ale Vaše první tázací věta postrádá přísudek, a tím i smysl.

O. Prokop 16.8.2018 8:45

Re: Lékaři jsou

ano, jsou. Ale počítáte mezi lékaře např. ty, co jsou v pojišťovnách, hygienici, nepracující důchodce, ženy lékařky na mateřské( ženv našem zdravotnictví je už pomalu 70%), ale i pracující důchodci, kteří vlastně drží celý systém zdravotní péče nad vodou, úplně "funkční" nejsou ani mladí, co nemají atestaci. Nemluvím o lékařích v politice a dalších úřadech a hlavně o těch, kteří jsou sice evidování v Lék. komoře,ale pracují v zahraničí. A taky cizinci, kteří neumí pořádně česky a dokonce pracují v nemocnicích bez aprobačních zkoušek- tedy nedostudovaní, o kterých 144 Ukrajincích, kteří "promovali" např. na vyšší zdravotní škole ve Lvově, se nedávno mluvilo. Jsem zvědav, kolik jich do toho1/2 roku ty zkoušky udělá...

P. Kubáč 16.8.2018 8:40

Zdravotnický systém ve Finsku

Nedávno jsem slyšel přednášku jistého vysoce postaveného finského zdravotnického bafuňáře a to jsem se nestačil divit.

Finsko je rozděleno na 11 regionů, každý s přibližně stejným počtem obyvatel, v čele každého regionu je ekvivalent naší fakultní nemocnice, kde zasedá rada, která rozdhoduje o osudu menších nemocnic ve svém regionu, každá menší nemocnice řídí zdravotní péči na svém území, které je zvoleno tak aby obsahovalo přibližně stejný počet lidí. Velitelská pravomoc se týká i praktiků a ambulanntních specialistů, takže žádná "záplava" kardiologů a neurologů ve velkých městech.

Když jsem to poslouchal úplně jsem viděl komunistické KÚNZ a OÚNZ a jak Štěpána Šafránka - Internistu !!! - poslali na obvod do Bezdíkova. Kupodivu Finský systém není Finy považován za porušování finských lidských právy a "podnikatelského prostředí" - jak křičí naši doktoři, kdykoliv chce vláda poněkud omezit bordel !

Takže bych autora článku prosil aby si nestěžoval, že mafiánské praktiky a nedostatek ( opravdového a účinného ) řízení, ze kterých sám léta profitoval teď začínají jeho i systém ohrožovat.

O. Prokop 16.8.2018 8:33

Re: Potrefená husa

Kolik jste pane doktore měsíčně ve Vaší nemocnici práci? Neporušuje Zákoník práce? Co se týče těch praktiků, tak Vám rozumím, ale chtít pro 30% praktiků v důchodovém věku, kteří nemusí být úplně zdraví, aby zajišťovali 24 hodinovou péči? To by náš pacient nesměl mít komunistické myšlení, že lékař je sluha, který bude plnit kdykoliv jeho požadavky. Když jste vzpomněl Německo, Švýcarsko- doplňte nám, kolik těch výjezdů má u nich praktik v noci? Rozmazlený není praktik, ale občan-volič- pacient, kterému politici ( aby vyhráli volby) slibují- lžou, že mají nárok na rychlou kvalitní péči za pár pětek. A výsledek vidíme- nefunkční postgraduální vzdělávání, personální devastace, podfinancování ( na léčení 1 pacienta ročně jde u nás cca 1000 Eur ročně- 260 mld Kč celkem, v tom Německu je 3200 Eur)V HDP u nás 7%, v Německu 11% . Co bych já jako český pacient s nejnižší spoluúčastí v EU ještě více chtěl? Za peníze na Škodovku si jezdím v Mercedesu a ještě je mi to málo.

J. Pražák 16.8.2018 8:31

Systém je skutečně špatný, ale jinak

Pacient je nesvéprávný polootrok asociálního systému, kde si ani nemůže připlatit za lepší péči. Ambulantní specialista je placen pouze do určitého množství výkonů na jednom pacientovi. Protože žádné kuře nechce hrabat zdarma, stejně i lékař i při pooperačních vyšetřeních redukuje neplacené výkony. Kvůli rutinnímu vyšetření v ceně méně než 100 Kč, které by pojišťovna neproplatila, došlo k fatálnímu, nevratnému poškození zdraví a podstatnému snížení kvality života.

Kdy už voliči pošlou tento asociální, krutý systém do historie?

O. Prokop 16.8.2018 8:18

dodatek

když bude lékař specialista mít prac. dobu 2x týdně do 18. hodin, k tomu 1x týdně od 7. hodiny, tak dostane od pojišťovny 1 halíř za bod více, tedy za cílené vyšetření dostane o 3,5 Kč více.

27.7. se konaly promoce v Karolinu, byly 3 běhy. Ve 2. běhu promovalo 27 mediků, z toho 3 kluci. 14 čerstvých doktorů odchází hned do zahraničí.

Š. Šafránek 16.8.2018 7:49

Potrefená husa

Čeští praktičtí lékaři, na rozdíl od praktiků ve všech okolních zemích, nemají povinnost zajišťovat 24-hodinovou péči o své pacienty. Tedy nejenom že se s kolegy v regionu nemusejí domlouvat na pohotovostní službě, aby si navzájem pomohli (v pondělí to pohlídám já, v úterý ty, ve středu Franta...), jako třeba kolegové v Německu, v Švýcarstu atd, ale dosud nebyli ani nuceni podílet se na pohotovosti, kterou jsou za této situace nuceny v Česku organizovat nemocnice. Tudíž systém pohotovostí se rozpadá, protože nemocniční lékaři kromě služeb na svých odděleních musejí suplovat i běžnou pohotovost a nezvládají to. Zaplaťpámbů, že se konečně Ministerstvo po dlouhodobém tlaku nás, představitelů nemocnic, odhodlalo na rozmazlené praktiky zatlačit. Pane kolego - možná svým lamentem dojmete laické čtenáře, ale ne někoho, kdo vyjednává s praktiky na obsazení pohotovostních služeb a dostává odpověď ano, jistě, ale za 2000 na hodinu VÁM (nikoli vlastním pacientům, ale mně) vyhovím... (Jsou samozřejmě i u nás slušní praktici, kteří pohotovost slouží, protože si uvědomují absurditu situace a jsou si vědomi odpovědnosti za své pacienty, neradí jim, aby si po obědě raději už volali záchranku, jako jiní kolegové, ale je jich sotva polovina.)

D. Polanský 16.8.2018 6:59

Lékaři jsou

když uvedu, že nejsou, měl bych to doložit čísly. Rovněž bych zmínil počty studentů. Pohotovosti jsou zneužívány pacienty, což je všeobecně známo. Zpoplatnit. Ležím v nemocnici a ušetřím, což je super komunismus.