25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Kdy evropskou měnu?

V médiích ta diskuse na čas utichla, ale ekonomové ji vedou dál. Kdy bude doba pro přijetí eura? Část kolegů zarputile odpovídá: Nikdy! Nebyl bych tak přísný. Moje verze: Až bude euro za dvacku, plat 40 tisíc a Itálie na uzdě...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Písařík 28.7.2018 7:40

To by bylo fajn

Teď jen ještě vymyslet, jak na to. Naše koruna - tu zachovat. Podnikatelům vadit nebude, ti už dávno obchodují v €.

R. Langer 24.7.2018 14:49

Re: Velmi neodborné

Hm, tak to je záhada, že ten vyšší plat nemají v té své "prosperující" ekonomice, ale u nás s tou podřadnou korunou, no ne?

F. Houžňák 24.7.2018 6:51

Každý ať se odstěhuje za prací, kam chce, pokud

ho tam taky chtějí. O tom samozřejmě diskuse není, jak jistě chápete. Ovšem když z nějaké země lidé houfně odcházejí za prací jinam, nesvědčí to o tom, že by země zrovna rozkvétala nebo, chcete-li, byla úspěšná. Sám říkáte "vystěhovávají", což implikuje, že (v zásadě) odcházejí nadobro. No, proč asi? Kdyby to bylo doma tak dobré s vyhlídkou, že se to bude rychle zlepšovat, seděli by doma. Tak to asi v tom Lotyšsku nebude dobré tak, jak váš první komentář naznačoval.

K. Janyška 23.7.2018 20:54

Euro ? Nebuďte hloupí. Je to přejmenovaná marka,

kterou Německo okrádá Evropu. Vy "ekonomové"... Dzp.

M. Mikulec 23.7.2018 19:18

Dokud budou Slováci

chodit za prací z eurozóny do Čech, nic mě nepřesvědčí o skvělém projektu euro.

J. Jurax 23.7.2018 18:34

A cože nemají vyšší plat na Slovači, když tam přece tyjí z výhod eura?

:-)

J. Jurax 23.7.2018 18:26

Ehm ... poučte mne, která země v eurozóně má dnes zdravé finance?

A co jsou to vlastně zdravé finance? Snad ne zadlužení na 75% HDP?

J. Ptáček 23.7.2018 18:08

Re: Míra inflace má jakousi vypovídací hodnotu, jistě,

Neříkám, že je Lotyšsko přímo v rozkvětu. Ale na rozdíl od Řecka, Portugalska a Itálie bylo přes 40 let republikou SSSR, se vším všudy. Bylo na úplně jiné startovní čáře než zmíněné západní země ale i než ČR, která přece jen nebyla přímou součástí SSSR. A že se schopní vystěhovávají do těch nejlákavějších zemí? To se děje všude. Můj syn pracoval coby inženýr skoro deset let v Norsku, pak se vrátil. A proč by ne? To je prostě život.

J. Vintr 23.7.2018 17:49

Re: Kdy evropskou měnu?

Přesně tak. Jen idiot by nasedal na zdechlého koně.

F. Houžňák 23.7.2018 17:10

Míra inflace má jakousi vypovídací hodnotu, jistě,

a srovnání s Čechy, Portugalskem a Řeckem? Jakou míru inflace považujete za optimální, kdy a proč? Když se vám vystěhovává práceschopné obyvatelstvo, není divu, že nezaměstanost, vyjádřená jakýmisi procenty, klesá. Taky přijde na to, jak se ta procenta počítají. Obvykle jsou to jakási hausnumera, která se hodí momentální vládě. Tak například v Němcích do nezaměstnaných nepočítají ty tři miliony dárečků, co přišly za poslední tři roky a ze kterých prakticky nikdo nepracuje a žije převážně z nejrůznějších (bohatých) podpor a z obchodu drogami, dál tam nepočítají ani ty další dva-tři miliony dárečků, které tam (tedy tady, píšu z Německa) už byly a které nepracují, dál z domácích ty, co navštěvují jakési kursy na pracáku, jejichž jediným účelem je právě to, aby jejich frekventatnti vypadli ze statistiky nezaměstnaných, a tak dál a tak dál. Různými čísly se dá různě házet, otázka do kvízu zní vždycky "Kdybyste se musel odstěhovat do cizí země, kterou byste si vybral? Sestavte pořadí a eventuelně zdůvodněte, chcete-li." Třeba je to v tom Lotyšsku docela dobré, já nevím, ale že by to byla zrovna země v rozkvětu, na to bych nijak nevsadil. Ale neznám to tam.

M. Mikulec 23.7.2018 16:56

Jak mnozí znalci řekli,

euro je politický projekt. Eurozóna nás nepotřebuje, a je hloupé si namlouvat, že Evr.centrální banka půjde na ruku zrovna České republice. Italové rozlišují dobu "před eurem", kdy si mohli dovolit koupit nemovitost do osobního vlastnictví, a po euru, kdy drasticky vzrostly ceny všeho, na nemovitosti málokdo finančně dosáhne.

Jsme malá a až moc otevřená ekonomika a euro by nás smetlo do bažin.

J. Kanioková 23.7.2018 15:11

Kdy evropskou měnu?

Nikdy ! EU stejně dopadne blbě ! Už teď je to RVHP II. !

J. Kanioková 23.7.2018 15:09

1***

J. Kanioková 23.7.2018 15:06

Blbost !

J. Kanioková 23.7.2018 15:05

Přesně !!!

J. Kanioková 23.7.2018 15:05

Češi jsou poraženým národem.

Na členství v EU prodělali nejvíc, říká jasně světoznámý ekonom Piketty - https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Cesi-jsou-porazenym-narodem-Na-clenstvi-v-EU-prodelali-nejvic-rika-jasne-svetoznamy-ekonom-Piketty-544980

J. Ptáček 23.7.2018 14:49

Re: No, moc jste toho neposrovnával,

Z hlediska růstu cenových hladin se v Lotyšsku průměrná roční míra inflace od roku 2010 pohybovala ve výši 1,85 %. Nejstabilnějším obdobím pro Lotyšsko byla léta 2012-2013, ve kterých byl nárůst cenových hladin nulový. Od roku 2014 začaly ceny růst průměrným tempem 2,2 % ročně. V roce 2012 velikost lotyšského HDP per capita překročila úroveň 10 000 EUR.

Míra nezaměstnanosti v zemi postupně klesá. Z úrovně 19,5 % v roce 2010 poklesla na úroveň 7 % na počátku ledna 2018.

F. Houžňák 23.7.2018 13:15

Zhruba řečeno,

ano.

F. Houžňák 23.7.2018 13:12

No, moc jste toho neposrovnával,

z čeho soudíte, že nemají problém a země prosperuje? Nevím to, jen se ptám. Kolik Lotyšů se za posledních řekněme patnáct let vystěhovalo za prací? V baltských zemích se to pohybuje někde okolo 10-20%, ale lotyšská konkrétní čísla neznám - teď jsem se podíval a od roku 1990 populace Lotyšska klesla o 27.6%, za posledních 15 let o 16,3%. to tedy moc o nějaké velké prosperitě nevypovídá, spíš naopak, nemyslíte? Kolik k tomu přispělo a kterým směrem euro, těžko říct, ale když se na křivku úbytku obyvatelstva podívám, klesá pořád stejně rychle, takže zlepšení/zhoršení vlivem eura je řádově menší než problémy jiné. A srovnávat Lotyšsko s Čechami - dvoumiliónový stát s desetimiliónovým - taky není zrovna nejlepší. Co takhle s Portugalskem nebo Řeckem? Řecko zavedení eura zruinovalo a Portugalsko taky, sice míň, ale taky. Řekl bych, že vaše argumentace je vedena vaším přáním, jak má to srovnání dopadnout, rozhodně zvonku to tak vyzerá.

J. Ptáček 23.7.2018 12:53

Re: No tak srovnávejte,

Pro rozhodování o přijetí Eura jsou dvě cesty. Buď pracná analýza (šedá teorie)- s nejistým výsledkem anebo řídit se příslovím: Chytrý se poučí z vlastních chyb, chytřejši z chyb cizích. Můžeme se v přijetí Eura s někým srovnat, raději ne s o dost vyspělejší zemí ale ani se zemí s horší ekomomikou. Já bych se srovnal třeba s Lotyšskem, mají podobný osud jako my (byli dokonce svazovým státem SSSR), byť jsou menší. Jezdil jsem tam v době kdy měli ještě LAT, jezdím tam i v době, kdy od r. 2014 mají Euro. Zřejmě jim to jde k duhu a nemají s novou měnou problém, země prosperuje.

A. Alda 23.7.2018 12:49

Měna je vnějším výrazem státní suverenity.

Vzdání se vlastní měny je totéž jako resignace na svou státnost.

D. Polanský 23.7.2018 11:37

Výše průměrného platu nic neříká,

podívejte jak rostou ceny. Takže když průměrný plat bude 40 tisíc, ta ceny budou opět výše a vlastně reálná kupní síla bude stejná jako dnes. na to člověk nepotřebuje ekonomické vzdělání.

Přemýšlím, o čem vlastně článek je. Ale jedno vím jistě: Euro stojí na dost nepevném základě. Takže nikdy.

P. Lenc 23.7.2018 10:23

Re: Velmi neodborné

Ale jistě, souhlas.

L. David 23.7.2018 10:17

Rozum mi to nebere!

Autor článku píše, že si Italové pomáhají tiskem Eura.

Znamená to snad, že si členové euozóny mohou natisknout Eur kolik chtějí a Evropská centrální banka tyto aktivity nereguluje???

J. Svoboda 23.7.2018 10:17

Re: No tak srovnávejte,

Rozdíly životních nákladů jsou minimálné, jídlo a spotřební zboží mají němci levnější, takže z německých platů jsou tam do roka všichni milionáři.... :o)

Pěkný den.

J. Svoboda 23.7.2018 10:14

Re: Velmi neodborné

Vyšší plat a ne záhada ...

Pěkný den.

F. Houžňák 23.7.2018 9:54

No tak srovnávejte,

čas máte, tak nám to shrňte a napište.

P. Lenc 23.7.2018 9:54

Re: Velmi neodborné

Pane Kočí takřka vždy souhlasím s tím co zde napíšete, ale tentokrát si dovolím oponovat.Slovensko opravdu nekrachuje, ale nějak mně nejde do hlavy těch 170000 Slováků v naší republice a "celých" 16000 Čechů na Slovensku. A to nemluvím u slovenských vysokoškolácích studujících v ČR, z nichž velká část po studiích zůstáva v ČR.A když se podíváte na skladbu stavebních dělníků, tak to jsou Slováci a Ukrajinci. A tento stav se nijak výrazně nemění.Zvláštní, že?

J. Ptáček 23.7.2018 9:50

Je to psáno dost narychlo

a jsou uváděna kritéria bez dalších důležitých vazeb. Pokud nám uteče inflace směrem nahoru, pak můžeme mít průměrné platy nad 40 tisíc Kč už "zítra" a nic to nebude řešit. A srovnávat naše platy s platy na zaostalém východě Německa taky není moc vypovídající, pokud zároveň nesrovnáme rozhodující místní životní náklady (bydlení, stravování, cestování, péče o zdraví).

O. Prokop 23.7.2018 9:48

Euro by znamenalo zdražení

hlavně potravin. Ale i např. lékařské péče, atd.