16.11.2018 | Svátek má Otmar



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


LESNICTVÍ: Vrtěti kůrovcem



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 50, poslední: 19.7.2018 17:52, přehled diskusí

Milej zlatej,:
Autor: M. Gavlák Datum: 13.7.2018 14:37

smrkové monokultury v našich lesích nejsou původní, byly sázeny za účelem rychlé produkce dřeva k těžbě. Obhajovat je je naprostý nesmysl. První kůrovcová kalamita na Šumavě v 19.století nebyla náhoda. Přirozený les je smíšený, těm žádný kůrovec neublíží a lze proti němu lehce bojovat. Kdo na Šumavě opravdu byl a nezná ji jen z televizních zpráv, moc dobře ví, jaký prales pomalu a jistě roste na kůrovcem zničeném Plechém a na Trojmezí a jaká holina zůstala na rakouské části po "ošetření" podobném tomu, za které lobují hlavně experti jako je Jan Zahradník z ODS, který tak nějak cudně mlčí svých ekonomických zájmech v oblast...

Re: Milej zlatej,:
Autor: P. Rada Datum: 13.7.2018 19:30

S nepůvodností smrků máte pravdu - ale jen zhruba do období půlstoletí zpátky.

Háček je totiž v tom, že už dnes máme za celá minulé desetitisíciletí nepůvodní klima které má navíc trendem namířeno do ustálení jemuž odpovídala doba před cca 10MILIONY let a tak u nás už prakticky nic významného se nevyskytuje jako původní - do budoucna nemluvě.

Re: Milej zlatej,:
Autor: M. Prokop Datum: 13.7.2018 21:08

A jaké klima je to "původní"? Ledovec v Krkonoších?

Re: Milej?:
Autor: P. Rada Datum: 14.7.2018 7:59

Abychom si porozuměli ve významu slova "původ" - jak Vy pane Prokope odpovídáte / kde se cítíte mít svůj "původ"?

Mám si podle Vaší reakce např. myslet, že původem se cítíte v inerglaciálu lokalitou Krkonoše?

Ekologové chtějí přirozený les:
Autor: K. Novák 396 Datum: 13.7.2018 14:35

bez lidských zásahů pouze v prvních zónách národních parků, popřípadě v rezervacích. Ty zabírají nepatrnou část plochy lesů u nás a jejich účelem není produkce dřeva. Ve druhých a třetích zónách, které první zóny obklopují a fungují jako nárazníkové zóny, se už nějaké zásahy dělat mohou. Mimo parky a rezervace mohou pak "pěstitelé lesa" a dřevorubci řádit bez omezení, takže v zásazích proti lýkožroutům jim nic nebránilo a nebrání.

Re: Ekologové chtějí přirozený les:
Autor: J. Lukavsky Datum: 13.7.2018 18:10

Otázkou je, jak ten přirozený tj. smíšený les na Šumavě získat. Z uměle vysázené monokultury smrku to lze jen tak, že postupně vytěžíme smrk a budeme dosazovat buk, jedli ..... Buk i jedle mají totiž nepatrnou schopnost šíření semen. Bukvice jsou těžké a jedlová šiška se rozpadá na stromě, čili semenáčky mohou postoupit o pár metrů za obvod koruny za jednu generaci. Spoléhat se na přirozenou obnovu je tedy čirá bláhovost. Současné smrkové monokultury mají již samozřejmě podrost semenáčků, ale opět jen smrku, na transmutaci věřil naposledy Mgr. Kelly aj. alchymisti. Čili tím, že jsme ponechali I. zónu osudu (tajuplným silám Přírody Matičky) jsme založili pouze a jedině další kohortu (stejnověkou populaci) smrku, ta za 100-150 let opět doroste, sežere jí kůrovec a cyklus se bude opakovat. Umělá monokultura smrku není stabilní, stejně tak jako bramborové pole. Možná to ti navrhovatelé mysleli dobře, ale jak známo "cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly" a "největší škody na přírodě napáchají ti co to myslí dobře". Probatum est.

J.L.

Re: Ekologové chtějí přirozený les:
Autor: K. Novák 396 Datum: 13.7.2018 18:19

Jeďte se na Šumavu podívat.

Re: Ekologové chtějí přirozený les:
Autor: P. Rada Datum: 13.7.2018 19:24

Pane Nováku nějak jste zapoměl dotyčné ekology jmenovat či uvést zdroj. Dá se to napravit?

Re: Ekologové chtějí přirozený les:
Autor: J. Lukavsky Datum: 15.7.2018 17:32

Na Šumavu jsem pracovně jezdil už za totáče, i za dráty. Takže jsem zažil první nástup kůrovce, nejdřív pár uschlých smrků. Viděl jsem i Bavorský les na začátku bezzásahovosti a za pár let. Nějaká konkretní připomínka by nebyla?

J.L.

Re: Ekologové chtějí přirozený les:
Autor: L. Pořický Datum: 19.7.2018 17:52

1* !

Podnětný článek,:
Autor: J. Lepka Datum: 13.7.2018 14:21

jen očekávám, kdy do nás začnou ta správně orientovaná media hustit termín "zdravý člověk", kterým se bude řešit krize ve zdravotnictví.

Vrtěti kůrovcem.:
Autor: L. Harvánek Datum: 13.7.2018 10:24

Když celou tuhle planou diskusi kolem našich lesů sleduji, mám pocit, že největší slovo mají ti, kdož les ani z rychlíku neviděli. Tak především jedním z hlavních úkolů lesa je produkce dříví. Ne jen tak ledasjakého, ale takového, který člověk vyžaduje. Těžko tedy budeme moci využívat dříví z nejrůznějších listnáčů pro účely, k nimž se nehodí. Ono totiž smrkové dříví má své klady a nelze je nahradit dřevem jiným. Takže pěstování smrkových monokultur je nezbytnou nutností a mělo by se nechat na zvážení lesníků, jakým způsobem zvolí ochranu proti zmiňovanému kůrovci. Ostatně kdo může tvrdit, že jiná lesní dřevina nebude vystavena útoku škůdců?Les bude vždycky mít především hospodářskou podobu a to ostatní včetně zadržování vody a ovlivnění mikroklimatu je jen úlohou doplňující.

Re: Vrtěti kůrovcem.:
Autor: P. Lenc Datum: 13.7.2018 10:48

Pane Hervánku ano,problém ale je, že lesník v tom pojetí v jakém má být se stal pro různé "ekology" škůdcem a v podstatě v tom mají podporu některých a v tom s autorem nesouhlasím když oproti němu mluvím o některých politicích.Doslova záškodnická činnost "ekologických nevládních organizací, většinou v malém počtu, ale o to hlasitějších a placených "neziskově" z peněz daňových poplatníků nabylo v průběhu devadesátých let kriminálních rozměrů.Je to opravdu tristní stav.

Re: Vrtěti kůrovcem.:
Autor: P. Rada Datum: 13.7.2018 11:29

Pane Lenci pokud už jste nadnesl téma ..."Doslova záškodnická činnost" ... pak se račte podívat na definice symbiozy a její specifickou anomálii parazitování. Zkuste nezaujatě přiřadit chování druhu homo.

Podud si nebideme nic nalhávat tak homo - údajně sapiens - se k okolí dominantně chová jako parazit. Neprodukuje totiž prakticky nic co by jiné druhy mohli ke svému životu potřebovat.

To, že něktří do uvnitř tohoto druhu pokrytecky svádí vinu na jiné příslušníky je pravidelně jen o racionalizaci či analogiích na zlodějský pokřik "chytte zloděje!".

Re: Vrtěti kůrovcem.:
Autor: M. Prokop Datum: 13.7.2018 11:41

Nejhorší paraziti jsou zelení. Dojí ze státu dotace a škodí mu.

Re: Vrtěti kůrovcem.:
Autor: P. Lenc Datum: 13.7.2018 12:59

Rado, tak nevím jestli jste opravdu tak blbý, nebo to jen hrajete.

Re: Vrtěti kůrovcem.:
Autor: V. Kotas Datum: 13.7.2018 13:50

A kerej ty seš, zelenej, nebo sluníčkovej neziskovej ?

Re: Vrtěti kůrovcem.:
Autor: P. Rada Datum: 13.7.2018 19:39

Hulvát jse už podle výraziva Vy. Já jen patřím k lidstvu které se fosilama zdrogovalo a poté jaksi zbláznilo.

Pokud ale víte o něčem významném co dělá lidský druh pro zachování života na rodné planetě dejte vědět. Úhrnem to totiž vypadá, že entropise přes veškerou technologičnost ještě více roste a tak se rozluštění Fermiho paradoxu dozvíme asi už brzo. Zároven padne naprostá většina odhadů jak dlouho může na dluh žít expanzivní technická civlizace.

Já ji dávám už jen 3 desetiletí. Rozpad smrkových kultur u nás je totiž zřejmě jen dalším nedostatečným mementem.

Re: Vrtěti kůrovcem.:
Autor: Z. Lapil Datum: 13.7.2018 15:27

Nóóó... Třeba zrovna les člověk sází, chrání před škůdci, hnojí, vápní, zbavuje nemocných jedinců, semenáčky chrání před sežráním...

Re: Vrtěti kůrovcem.:
Autor: P. Rada Datum: 13.7.2018 19:43

Ano snažil se - např za Marie Terezie... ale jak to vypadá tak lesy na planetě spíše vykácel a začal žít s půdních zásob živin které vytvořili za tisíce let. Dnes už je ani nestíhá fakticky obnovovat at vezmu v úvahu ty tropické nebo boreální.

Re: Vrtěti kůrovcem.:
Autor: V. Kotas Datum: 13.7.2018 11:03

To není pocit, to je bohužel skutečnost. A ne jenom v lesnictví.

Re: Vrtěti kůrovcem.:
Autor: M. Gavlák Datum: 13.7.2018 14:40

Aha. Stejně jako je prvotním úkolem deštného pralesa produkovat palmovej olej, že? Takovou blbost jsem už dlouho neslyšel. Nežijete náhodou ve městě? Kdyby se tímhle řídil svět, není tady za chvilku co dýchat...

Re: Vrtěti kůrovcem.:
Autor: J. Lukavsky Datum: 13.7.2018 18:28

No co se kyslíku týče, tak olejové palmy ho produkují stejně jako prales, stejně tak pole a louky jenom nedýchají... Ale jistěže palma olejová je problém snížení diverzity a vyhubení původní zvířeny. Ale šlo by to jednoduše vyřešit: skoro polovina palmového oleje se povinně přidává do paliv. Takže pokud by se toto chvályhodné a bohulibé nařízení zrušilo tak poptávka po palmovém oleji by klasla na polovinu a šimpanzové by nám děkovali. Ale stejně tak zrušením povinného přidávání řepkového oleje do paliva by jsme prospěli naší půdě a přírodě. Ale vono to tak krásně zní, že? A producenti mají zaručený odbyt!

J.L.

Re: Vrtěti kůrovcem.:
Autor: P. Rada Datum: 13.7.2018 19:47

Co že? .... "olejové palmy ho produkují stejně jako prales"... ???!

Re: Vrtěti palmovým olejem ?:
Autor: P. Rada Datum: 13.7.2018 20:03

...."Pokud je prales vypálen, popel obohatí půdu, která je tak velmi úrodná, nicméně díky dešťům dochází k rychlé půdní erozi a živiny jsou rychle vyplaveny, takže již po 2–3 letech se získaná oblast nedá pro zemědělství použít"... (https://cs.wikipedia.org/wiki/Tropick%C3%BD_de%C5%A1tn%C3%BD_les)

S pralesa se tak stává "Zelená poušt|": ... https://www.youtube.com/watch?v=god62gLOx_4

Autor říká:
Autor: I. Vermis Datum: 13.7.2018 9:41

"Nyní je místo zásadních řešení podsouván laické veřejnosti názor, že za

všechno může smrk a lesníci, kteří jej sází! Jako by žádná jiná dřevina

neměla svého hospodářsky významného škůdce!" - ale nikdo snad nechce vysazovat monokultury "jiných dřevin"! Škůdcům právě nejvíce vyhovují monokultury.

:
Autor: J. Jurax Datum: 13.7.2018 11:34

I kdyby za problém mohli kdysi dávno lesníci - jakože nemůžou - tak by měl být v přítomnosti účinně řešen. A to není díky blbosti politiků, ekologickým teroristům a komerčním zájmům - ty nejspíš ekoterorismus a hlavně blbost politiků z pozadí indukují.

Velmi reálné.:
Autor: M. Prokop Datum: 13.7.2018 9:32

.

Babiš a jeho zájmy. :
Autor: K. Janyška Datum: 13.7.2018 8:55

Tak nebo tak šéfuje už 5 let a jeho firmy z těžby dřeva profitují nejvíce ze všech... Dzp.

Re: Babiš a jeho zájmy. :
Autor: P. Rada Datum: 13.7.2018 9:11

Zkuste se pana Janyško přestat opakovat jak přek kopírák - i když věcně v lokální konkrétnosti máte proavdu - a podívejte se třeba na vývoj lesů v Kanadě. Tam se na nich lesnictví oproti nám nepodepsalo prakticky vůbec. Přesto tam lesní požáry a kůrovcové kalamity nabývají historických maxim.

https://zpravy.idnes.cz/pozar-v-kanade-provincie-alberta-dom-/zahranicni.aspx?c=A160508_073516_zahranicni_jw

http://www.lesprace.cz/casopis-lesnicka-prace-archiv/rocnik-86-2007/lesnicka-prace-c-12-07/stav-lesu-zapadni-kanady-ocima-ceskeho-lesnika