29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Maturitní masakr? Ale kdeže…

Milujeme vypjaté tragické momenty a silná slova. Takže zprávy o maturitních propadlících provázejí označení jako „masakr“ či „tragédie“. Ano. Ten nebo onen maturitní test neudělalo skutečně hodně studentů. Ale...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Mikulec 10.6.2018 10:25

Nevim, kde

author vzal, ze se nadava ucitelum matematiky. Ucitelum se nenadava, ucitelum se pridava. Hlavne prace, obcas I penez. Co se tyka ucitelu, je to totez jako ve zdravotnictvi: Nikdy neslysime o zlepseni kvality, zato vzdycky slysime o prisypani penez. A v tom tu logiku postradam.

P. Portwyn 9.6.2018 18:20

Re: Ano, ustupování z náročnosti výuky, přesně !

No ono už se to objevuje.

Znáte pana Hubatku? Vede velmi dobrá školení. A ten to charakterizuje jako dobu "rodičů-klientů": Tady máte moje dítě a vychovejte mi ho...

P. Portwyn 9.6.2018 14:21

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Já myslím, že obojí, ale že 1) je důležitější.

Podle současného pojetí je to profese s nulovou odpovědností. Když Vy jako technik něco poděláte, spadne barák nebo výrobní linka, budou velké finanční škody a možná i lidské ztráty. Vaše odpovědnost je značná a jasně definovaná.

Když novinář napíše hovadinu, tak na námitku opáčí "to byla novinářská nadsázka" nebo "chtěla jsem vzbudit diskuzi". A co má jako bejt... Absolvoval jsem řadu diskuzí s poměrně známými redaktory. Byla to zbytečná námaha.

U manažerů bych tipl, že převažuje důvod 2) - považují za blbce ostatní. I když tu zodpovědnost taky často přenášejí na jiné...

Z. Lapil 9.6.2018 10:50

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Dobrý příklad, děkuji.

Někdy nevím, jsou-li novináři takoví hlupáci, nebo jestli mají za hlupáky čtenáře.

A nemusíme ani do novin. Já jsem technik. Projektant. Někdy řeknu "Tohle nejde". Prý proč. Vysvětlím to - obvykle to není z jednoduchého důvodu, bývá to situace "100x nic umořilo osla", načež následuje reakce "Tohle nemůžu investorovi poslat, to by nepochopil".

Obvykle to dopadne tak, že odejde zjednodušená odpověď a následuje investorova námitka, kterou jsem ve své "složité" odpovědi předvídal a eliminoval. VŠICHNI s tím máme víc práce jen proto, že "styčný důstojník" neuvěřil, že ten na druhé straně je blbec.

Z. Lapil 9.6.2018 10:38

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Je to tak. Já ani nechtěl ta čísla řešit, jen jsem upozornil na nesrovnalost čili na to, že nejspíš bavíme na základě prapodivných podkladů.

Z. Lapil 9.6.2018 10:35

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

S klavíristou to není dobrý příklad (improvizace je mimochodem regulérní učební předmět pro muzikanty), ale rozumím, co jste chtěl říct.

Analýza potřeb, umístěnky... Mně se tohle nezdá. Takové věci zkoušeli komunisti a že by to nějak dobře fungovalo...

Jasně, jdou-li všichni na školu, něco to stojí, ale kladnými stránkami je skutečnost, že nezapadne utajený talent jen proto, že se mu podařilo napsat 5*6=36 a to, že se aspoň jednou v životě potkají "všichni se všemi. Už v dobách glasnosti jsem četl, že v ČSSR je velmi malá "sociální prostupnost", neboli že je velmi pravděpodobné, že potomek dělníka bude dělníkem a potomek inženýra inženýrem. Nemyslím, že by to dnes bylo podstatně jinak.

Správnější mi připadá vycházet z toho, že lidi nejsou hloupí (připomínám: opravdu hloupých je zhruba tolik, jako opravdu chytrých) a nechat lidi - i velmi mladé - ať se o sebe postarají, jak umí. Nebo si snad troufáte ukočírovat 10 000 000 lidí, notabene v systému zdaleka nikoliv uzavřeném, aby všichni dělali to správné a zároveň se měli dobře?

Zpátky do školy: jednou z cest, jak omezit růst počtu studentů ad absurdum je školné. Klidně nějaké symbolické, na způsob 30,- Kč u doktora. Představuju si tisícovku při zápisu do dalšího ročníku (při dosavadním průměru do 2,0 budiž odpuštěno) - to by snad nikoho nepoložilo a zároveň je to prvotní filtr proti tomu, aby na výběrovou (tedy nikoliv základní) školu šel kdekdo a, jak říkával náš třídní, kazil tam inventář a vzduch.

P. Portwyn 9.6.2018 10:04

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Jde o to, že z věty "člověk má být přiměřeně sebevědomý" novinářům před 28 lety jaksi vypadlo slovo "přiměřené". No a tohle je výsledek.

Kdysi, když jsem ještě učil na základce, jsem se snažil jedné třídě poradit, jak se učit. Dostal jsem odpověď "my se učit nepotřebujeme, my jsme nejlepší". Na mou otázku, v čem že nejlepší, jsem dostal odpověď "prostě nejlepší". Podle toho dopadli.

Oni nebyli hloupí. Ale nepřiměřeným sebevědomím a následným flákáním se ten dar, co dostali od pánaboha, promrhali.

To bylo před více než deseti lety. Od té doby se to stalo pravidlem.

K. Pazdera 9.6.2018 10:04

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Ta polovina poklesu úspěšných je asi zavádějící. Určitě by se našel algoritmus jaký podíl na neúspěšných mají ti co ji nedají ani na podzim, pak opakují čtvrťák a znovu 2 možnosti...no a pak přestup na jinou školu, takže maturují v 25. Taky se mi zdá poněkud podivným, že stát přispívá jak na státní a církevní školy. Ještě jedna poznámka, ve Finsku je prý 90% z populačního ročníku u maturity úspěšných, no nevím, ale je to potřeba pro zemi? Zajímavé by bylo znát, kolik je studentů na středních a vysokých školách proti co do počtu a směru. Nyní údajně převažují humanitní a manažerská studia. To se pak školí budoucí nezaměstnaní, či aktivisti v neziskovkách, což stát přijde nastejno, ani jedni nevytváří přidanou hodnotu a jsou živeni z daní poplatníků, čili zůstane méně pro důchodce, ale o tom jsem psal zde, jak různými reformami se z mírně nadprůměrných důchodů se stávají důchody průměrnými letos na jaře. Školství potřebuje reformu, ale zatím všechny provedené uškodily. Uvedu příklad, omezení či zrušení školství učňovského za pravicových vlád, nebo násilná inkluze za poslední socialistické vlády nic dobrého nepřinesly

K. Pazdera 9.6.2018 10:01

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

To, že jsou přijímáni všichni je důsledek liberálních názorů na svobodu.nevím jaký je názor na svobodu v této době, stále si myslím, že je svobodnější klavírista, který umí...to znamená hraje podle not, než ten co jen svobodně mlátí do kláves. Ono i ti vyhození studenti něco stojí, ať již ze soukromých, či vysokých škol, vše platí daňoví poplatníci. Asi tady chybí analýza kolik je potřeba odborníků v různých profesích, jaká je participace velkých privátních podniků na výchově odborníků ve státních školách. Dříve to bylo jednodušší, stát rozhodl, kolik vezmou jednotlivé podniky absolventů, vzpomínám na rok 1963, kdy jsem končil elektro fakultu, že jsem nedostal zadání, pokud neuzavřu smlouvu o nástupu po promoci do příslušného podniku, tehdy na to platil zákon...tedy narychlo vydaný, neb se zdálo, že absolventi vysokých škol raději zůstávají na katedrách jako asistenti, nebo nastupují do výzkumných ústavů, takže mohou se tam vrátit až odpracují 3 roky v nějakém podniku. Určitou logiku to má. Nyní školy berou neúrekom studentů..i ty co na to nemají.

J. Jurax 9.6.2018 1:57

Re: Podle mě

No jo, starý vtip je, že student Langerhansovy ostrůvky situoval někde poblíže Islandu ...

J. Jurax 9.6.2018 1:53

Re: Povinná maturita z matematiky

Beethoven ovšem neměl maturitu. A jeho mecenáši po něm chtěli hudbu, nikoliv třeba účetnictví nebo výpočet klenby hodovné síně - tam by tu matiku potřeboval.

Povinná maturita z matematiky není pedagogický paskvil a diktatura technokratických pseudoelit, nýbrž samozřejmý požadavek na někoho, kdo se chce zvát vzdělancem. Naopak její zrušení byla humanitní hovadina od těch, které matika děsila celou střední školu.

Mimoto - já bych raději zrušil maturitu z češtiny. Česky umíme jakž takž všichni a řekněte mi, kdo potřebuje v praxi určovat vedlejší větu příslovečnou přípustkovou či anakolut? Kdo tohle nevěděl a byl na to tázán, vyhořel, stejně jako když neznal básnické sbírky Jana Nerudy. Do roka po matuře jsem to všechno spolehlivě zapomněl. No a dnes soudě podle textu a mluvy v médiích to ti, kdož se tam projevují, nejspíš zapomněli taky; a o mluvě některých celebrit a politiků hanba mluvit.

A maturitu z cizího jazyka bych taky zrušil - mluvit se dá i bez ní, ne, a jsou důležitější předměty, třeba chemie, fyzika, biologie nebo dnes informatika.

Osvětlím na vlastní zkušenosti - před půlstoletím jsem z devíti dnů svatého týdne (od soboty do neděle včetně) dřel šest dnů češtinu, dva dny ruštinu a poslední den jsem si dal pohodové opáčko z matiky a fyziky. Na jedničky to vyšlo, protože v češtině po mně naštěstí nechtěli veršotepce, ale Jiráska, a toho jsem měl přečteného - jako pachole jsem četl Husitskou trilogii místo tehdy nedostupných kovbojek a ten větný rozbor jsem taky nějak uhrál; ale těch osmi dnů nasávání zbytečných informací mi bylo líto ... :-)

Z. Lapil 9.6.2018 0:44

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Je pravda, že člověk svázaný představou své vlastní neschopnosti těžko něco dokáže.

A naopak je samozřejmě pravda, že sebevědomí neopřené o reálné schopnosti udělá z člověka troubu možná ještě spolehlivěji.

Z. Lapil 9.6.2018 0:41

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Vysloveně v těchto dnech mi bylo tvrzeno, že překvapivě hodně studentů NEzvládne ani vysoké školy "okecávací". Že by vývoj dospěl do fáze "přijati jsou (skoro) všichni, tedy i takoví, kteří příslušnou školu nezvládnou"?

To bych měl za pozitivní zprávu.

Š. Hašek 8.6.2018 21:33

Re: Výborný článek

Souhlas.

Mám nejasný dojem, že "problém matematika" byl vytvořen i proto, že matematika (a obecně učení) "bolí". A bylo to docela hezky zamaskováno "pokrokem" a "reformou bolševické chemie, fyziky, matematiky, geometrie". Čím mladší ministr/politik, tím radikálnější "objevy" stran reformy. Kouzelné slovo/heslo/plk. Reforma!

Budoucnost budiž milostiva k těm dítkám, co je rodiče a okolí přesvědčí, že v hlavě nemusí být skoro nic - jen "umět klikat a čučet na vobrazovčičku". A umět to nalistovat a CtrlC. Říkala Buzková, Valachová ......

Tak mě napadlo, tuhle se jedna maminka chlubila v tramvaji chlubila, že její čtyřletý umí už anglicky říci slovo autobus. A čekala, že všici půjdou gratulovat! Já v tom nevidím žádné velké terno ....... Ve čtyřech letech budoucí vědátoři mají dost jiné problémy (většinou dost špinavé, mokré, umouněné, proč žába vydrží sakra dlouho pod vodou, jak škrtaj sirky .....), tak nějak myslím.

M. Baloun 8.6.2018 21:09

Situace je bohužel mnohem zapeklitější

Naše školství stejně jako všechno ostatní postrádá jakoukoliv koncepci, nebo dlouhodobé směřování. Každá vláda se snaží být originál a dokázat všem, že ona konečně přišla na to, jak na to.

Takže nyní v naší zemi maturita není důležitá jen k případnému studiu VŠ, ale je potřebná prakticky pro každé trochu lepší povolání. Zároveň, ale došlo k rozhodnutí, že to musí být opravdová, ale opravdová zkouška zkoušek.

Výsledek? Absolvovat střední školu zakončenou maturitou (nota bene s povinnou matikou) je o několik parseků těžší, než získat humanitní Bc titul na některé z placených VŠ.

Co tím chci říct? Jestliže (obzvláště ve státní správě) je maturita vyžadována prakticky na všechny posty, měla by být maturita a maturita (franmcouzský model - státní maturita je vyžadována k přijímacímu řízení na VŠ). A také si v neposlední řadě myslím, že nad úrovní vysokých škol by se už někdo měl vážně zamyslet. Myslím tím někoho kompeteního a odpovědného.

F. Houžňák 8.6.2018 20:44

Ovšem Beethoven nechtěl, pokud vím,

studovat universitu, ale věnoval se od útlého dětství hudbě. Mozart a další učitelé po něm asi matematiku nechtěli.

F. Houžňák 8.6.2018 20:38

Za kopečky u Němců má každá škola svoji maturitu,

a čím levičáčtější škola, tím primitivnější maturity. Takže jedničkáři z Brém by v Bavorsku měli tak s bídou čtyřky. Taky můžete (ne všude, ale často) nahradit matematiku kotrmelci. Jestli vy o Německu nemáte iluze.

P. Portwyn 8.6.2018 18:54

Re: Hořekování nad neúspěšnými studenty

My jsme normální okresní gymnázium, a z matiky nevyletěl nikdo.

Ani nikdo nebyl o bod nad hranou nebo tak.

K. Pazdera 8.6.2018 18:50

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Ta polovina poklesu úspěšných je asi zavádějící. Určitě by se našel algoritmus jaký podíl na neúspěšných mají ti co ji nedají ani na podzim, pak opakují čtvrťák a znovu 2 možnosti...no a pak přestup na jinou školu, takže maturují v 25. Taky se mi zdá poněkud podivným, že stát přispívá jak na státní a církevní školy. Ještě jedna poznámka, ve Finsku je prý 90% z populačního ročníku u maturity úspěšných, no nevím, ale je to potřeba pro zemi? Zajímavé by bylo znát, kolik je studentů na středních a vysokých školách proti co do počtu a směru. Nyní údajně převažují humanitní a manažerská studia. To se pak školí budoucí nezaměstnaní, či aktivisti v neziskovkách, což stát přijde nastejno, ani jedni nevytváří přidanou hodnotu a jsou živeni z daní poplatníků, čili zůstane méně pro důchodce, ale o tom jsem psal zde, jak různými reformami se z mírně nadprůměrných důchodů se stávají důchody průměrnými letos na jaře. Školství potřebuje reformu, ale zatím všechny provedené uškodily. Uvedu příklad, omezení či zrušení školství učňovského za pravicových vlád, nebo násilná inkluze za poslední socialistické vlády nic dobrého nepřinesly.

I. Babková 8.6.2018 18:49

Re: Ano, ustupování z náročnosti výuky, přesně !

A za pár let vám možná řekne, že je musí učit smrkat a sedat na nočník. Přeháním, ale nějak mi to nedalo a muselo to jít ven. Asi jako když Vlasta Burian v tom slavném filmu pravil: A já to musím říct.

I. Babková 8.6.2018 18:43

Re: Příčiny propadu jsou tři

:-)

I. Babková 8.6.2018 18:41

Re: Podle mě

Připomněl jste mi skvělý skeč Felixe Holzmanna, ve kterém se svým hereckým partnerem (bohužel neznám jméno) simulují vědomostní soutěž. Partner se Felixe Holzmanna zeptá: Kde leží Adis Abeba? Felix odpoví ve smyslu, jak mám vědět, kde leží Adis a Béba?

I. Babková 8.6.2018 18:37

Re: Povinná maturita z matematiky

Máte pravdu, unifikace vzdělanosti nesluší.

O vlivu hudby na prostorovou představivost napsal hezký text pan Jaroslav Petr na oslovi:

www.osel.cz/728-jak-je-to-s-mozartovym-efektem.html

I. Babková 8.6.2018 18:28

Re: Hořekování nad neúspěšnými studenty

To máte pravdu, test z počtů má laťku úspěšnosti 33 %, za 26 úloh s podúkoly se udělí maximálně 50 bodů. Nevím, jestli minimální počet dosažených bodů je podle Cermatu 16 nebo 17 bodů.

I průměrný student si řešení testových úloh může natrénovat tak, aby test úspěšně složil. Musí ale začít s přípravou co nejdříve, pracovat soustavně a systematicky a hlavně se musí naučit rychle rozklíčovat, co se po něm chce. Některé úlohy jsou naformulované tak, že i když student úlohu dobře spočítá, tak udělá chybu v odpovědi, protože si nepřečetl pozorně otázku.

Kolegyně z vyhlášených gymplů mi běžně říkají, že tu státní maturitu z počtů příliš neřeší, úspěšnost mají vysokou.

P. Portwyn 8.6.2018 18:14

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Souhlas. Od mechanika nepotřebuju maturitní vysvědčení, ale správně utažený šroub.

P. Portwyn 8.6.2018 18:12

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Jo tak.

No, to je produkt zbožštělého sebevědomí. Pro řadu lidí je to alfa a omega všeho, čím sebevědomější, tím lepší.

A nevysvětlíte jim, že sebevědomím se rovnice nespočítá a dům nepostaví... dokonce ani sebevědomí nepomůže udělat kotrmelec.

I ti sportovní redaktoři jim to ostatně cpou: hráči "mají sebevědomí na to aby vyhrávali" (že jako kluci hodiny a hodiny dřeli zpracování míče, o tom už se nemluví).

P. Portwyn 8.6.2018 18:06

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Máte pravdu.

Mimochodem někde je ten dril potřeba (a to mám pověst učitele, který dril nevyžaduje). Ale základ prostě musím umět, jinak se nemám o co opřít.

Abych byl konkrétní - když student neví, co je to "součin" nebo "převrácená hodnota", tak je prostě jakákoli diskuze marná.

P. Portwyn 8.6.2018 18:03

Re: Hořekování nad neúspěšnými studenty

Hlavně na to, abyste prolezla, nemusíte zdaleka mít všechno dobře.

Kdysi jsme dali tehdy začínající "úroveň B" žákům 8. třídy ZŠ. Průměrný osmák udělal.

P. Portwyn 8.6.2018 17:59

Re: Podle mě

Pak měl mimořádnou smůlu.

Byl jsem shodou okolností přítomen maturitám ze zeměpisu. Otázky typu "kde je moře nejteplejší?" (v tropickém pásu) opravdu nevyžadují specializované znalosti...

P. Portwyn 8.6.2018 17:57

Re: Ano, ustupování z náročnosti výuky, přesně !

Jak píše paní Babková, zapomněl jsem na geometrii. Jeden z důvodů je to, že děti na ZŠ kašlou na pomůcky.

Ani ne moc off topic - primáni se mne půl roku ptali, zda nemám kapesník. Já vím, že to ty národkářky myslí dobře, dětičkám to usnadníme, na katedře máme krabici. Ale je to ukázka toho, jak jsou děti vedeny k nesamostatnosti. Mami, zařiď, učitelko, zařiď.

Děti za to nemohou, samozřejmě.

Jo a papírové kapesníky cizím dětem fakt zajišťovat nebudu. Nejsem sanitářka.