25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

LESNICTVÍ: Zametání kůrovce pod koberec

Od konce dubna snad nemine den, aby se ve sdělovacích prostředcích „NĚKDO“ rozvážně a rozšafně nevyjadřoval ke kůrovci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Hudzieczek 6.6.2018 11:02

Pane Šejno,

zaměňujete následek a příčinu. Stromy vystavené suchu mají sníženou schopnost bránit se kůrovci. Velmi teplé a suché roky jsme v minulosti už měli několikrát a kůrovcová kalamita se nikdy nerozběhla do takových rozměrů. Na nebezpečí toho, co dnes vidíme, upozorňovali lesničtí odborníci, odpovědní pracovníci VÚLHM, pracovních nižších úrovní státní správy atd., již od roku 2015. Už v kolem roku 2005 bylo zřejmé, že model obhospodařování lesů státním podnikem LČR není schopen zvládnout případné velkoplošné kalamity. Nikdo odpovědný (MZe, MŽP) na to nejenže nereagoval, ale hledal zdůvodnění, proč hospodaření LČR s. p. je jedině správné a nejvhodnější. Po roce 2012 navíc státní rozpočet "vypumpoval" ze státního podniku LČR cca 30 mld Kč, které byly v minulosti deponovány jako rezervní fond pro zvládnutí živelných pohrom. LČR. s.p. v důsledku neuvážené reformy po roce 1992 přišel nenávratně o podstatnou část infrastrukty, potřebné k obhospodařování lesa. O tom mluví autor.

D. Polanský 5.6.2018 6:46

Sucho, sucho

Jsem z Jižní Moravy, přesněji z Brna. Na zahrádku chodím kousek přes les, vidím, co to s lesem dělá. Sucho, sucho a ještě jednou sucho. Jeden buk za druhým vysychá. O zahrádce, kde je jenom dešťová voda ani psát nebudu. Jednoduše katastrofa.

P. Rada 5.6.2018 7:34

Re: Sucho, sucho

Ano poziruji to podobně a už dlouhodobě. Krajina se mění a lesníci s její podstatou nemohou nic zásadního udělat. To, že hospodařili bez ohledu na prognozy klimatologů jen problém vyhrotilo a urychlilo. Nejhorší je, že úzce pětiletkově politicky - jak na to naráží autor - s tím nelze nic dělat. Jen na pětiletku mohou totiž politici slibovat ale za pětiletku se klima nedá zásadně ovlivnit. Dají se sice přijmout adaptační opatření ale taková nezmění za tuto dobu složení lesa...

Lesy, půdu ... svým bezohledným konzumem devastuje na spotřebu wxtrímě náročný člověk který se nyní přicucl na velmi vydatné ale neobnovitelné zdroje. To je past na kterou nejspíše posléze sám jako původní nadstavba biosféry krutě doplatí. Odhaduje se že většinově má 30let do hladomoru ale takovéto informace lze zatím ignorovat podobně jak před lety prognozy klimatického vývoje a jejich dopady na lesy u nás ignoroval Klaus a jemu podobní. Dnes by si měl jít sednout za vlastizradu protože doposud podkopává základy stabilní společnosti.

https://ekolist.cz/cz/publicistika/rozhovory/pecho-klima-se-meni-kvuli-nasi-spotrebe-musime-se-naucit-zit-skromneji

M. Šejna 5.6.2018 7:45

pane Rado

sucho, deště a teplo se plánovat nedají. Určitě tedy ne v pětiletých volebních obdobích.

Nesvádějte tedy všechno na politiky. Leda, že byste narozdíl od nich Vy sám byl schopen už loni předpovědět, že letošní duben a květen budou mít teplotní odchylku okolo 6 stupnů od normálu a že napadne jen 60% srážek.

P. Rada 5.6.2018 8:20

Re: pane Šejno

Asi si nerozumíme - možná jsem to nenapsal výstižně. Zkusím jinak.

Jde o obecný civilizační problém který spočívá ve faktu, že společnost řízená dominantně demokraticky a pětiletkově postrádá dostatečně efektivní dlouhodobé zpětné systémové vazby. To nutně vede k její nestabilitě a jeli společnost rozmohlá až k nestabilitě planetární.

http://abicko.avcr.cz/2010/07/04/meze.html

Politiky totiž volíme dominantně emotivně a navíc jen s krátkodobým mandátem. Dlouhodobé a vleklé procesy jsou přitom schopni lépe popsovat jen odborníci ale ti prakticky v hromadném emotivním systému nemají šance. Většinově si tedy namlouváme, že máme za věky doposud optimální společenský systém ale vzhledem k anomální změně v prostředí do které vstupujeme právě tento systém evidentně selhává.

Opačný případ systémů které panovaly celé věky. Lépe na tom s principu mohl být moudrý faraon a jeho prostý lid v s\stému který mohl lidu nařídit dělat zásoby potravin na sedum hladvých let i za cenu kruté restrikce... a posléze spíše společnost menší krize přečkala. V demokracii se restrikci pohodlně volbou vyhneme .... ale je spíše pravděpodobné, že nemusíme přečkat. mate nás při tom vysoká míra momentálních ekonomických možností která ale stojí nikoliv na naší bytostné podstatě ale na neobnovitelném okolí. Nebo jinak. Princip poklesu entropie jakožto projevu podstaty života celé biosféry (kde jsme dokonce nadsavbou) můžeme nějaký čas "demokraticky/politicky" ignorovat ale jeho zásadním limitům se tím nevyhneme.

O. Zuckerová 5.6.2018 11:37

Re: Sucho, sucho

Ano,, ať jde EP příkladem, žije skromněji. Ať jeho zaměstnanci nelítají jako sarančata z Bruselu do Štrasburku a zpět, když by ty samé nesmysly mohli vysedět na jednom místě!

A. Alda 5.6.2018 13:44

To jste si, pane Polanský, dovolil dost.

Označit sucho za problém pro buky. Pro listnaté BUKY!

Dnes se přeci musí nadávat na smrky a buky je třeba do lesů prosazovat za každou cenu. Nějak Vám ta stranická linie Zelených, ekoteroristů a Šejny unikla.

P. Rada 5.6.2018 3:30

Autorovo "zametání pod koberec"

Autor kritizuje kde koho ale to podstatné co vede k rozvoji kůrovce na úkor smrku - tedy nárůst průměrných teplot a sucha jako důsledek klimatické změny a už mnoho let hlavní stresový faktor - příznačně "zametá pod koberec".

Dělá to přitom podobně jak všechny jím kritizované politické strany (fakta ignoruje) navzdory tomu, že je tento faktor obecně uznáván za dominantní příčinu. S celého jeho článku proto paradoxně i na něj platí...."„Když ignorujeme fakta, zpravidla se nám stane, že přijímáme nesprávná opatření.“.

ttp://www.klimatickazmena.cz/cs/o-nas/aktuality/vliv-sucha-na-soucasny-zdravotni-stav-lesu-v-cr/

https://ekonomika.idnes.cz/les-statni-lesy-cr-ales-erber-kurovec-mytina-sucho-fsy-/ekonomika.aspx?c=A171103_150640_ekonomika_elka

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kurovec-tlaci-dolu-cenu-dreva-a-pujde-jeste-niz-prodelaji-vsichni-rika-sef-nejvetsich-soukromych-lesu-48109

J. David 5.6.2018 5:47

Re: Autorovo "zametání pod koberec"

Rado, Rado. Asanoval jste někdy "kůrovčáky"? Dělal jste někdy kůrovcovou "loupačku"? Asi ne, tak by ste tady nekydal a nedával odkazy. Lýkožrout se musí likvidovat zavčas, a né čekat na podepsaná lejstra. Tyhle ochranáře miluji, jako Frontex.

R. Langer 5.6.2018 6:17

Re: Autorovo "zametání pod koberec"

Je to Zelený sedmilhář a hlavně debil. Co se stane bylo od začátku tzv. "bezzásahových zón" jasné. Ale hlavně že se můžeme vymluvit na "klima". Jsou to zelení škůdci jako je Rada a jemu podobní, kdo za to může, ne kůrovec. Ten jenom využívá jemu na míru vytvořené prospěšné prostředí. :-P

M. Šejna 5.6.2018 7:41

pane Langře

o vašem hulvátsví svědčí vaše schopnost nazývat dikutéry sedmilářem a debilem.

A teď nám laskavě sdělte, kde se na severní Moravě vyskytují ty "bezzásahové zóny". Ona je totiž letos ta kalamita nikoli na Šumavě, ale na úplně opačném konci republiky.

A. Alda 5.6.2018 13:48

No jasně,

když Šumava je už sežraná a kvanta brouků ze Šumavy už doletěly až na východ státu.

M. Šejna 5.6.2018 17:28

pane Aldo

zajeďte se na Šumavu podívat. My tam máme chalupu a sežranou Šumavu tam nevidím.

Zkuste jezdit po Česku. Uvidíte toho víc. Na politických školeních popíračů sucha se dozvíte kulový.

P. Rada 5.6.2018 7:16

Re: Autorovo "zametání pod koberec"

Pane Davide byl jste někdy v okolí např Bělehradu a jižněji nebo ve Španělsku? Pokud ano položil jste tamím lesníkům otázku: ..

..."Asanovali jste někdy "kůrovčáky"? Dělal jste někdy kůrovcovou "loupačku"...

Asi né - že?!

A toho, že se klima za padesát let proměnilo i u nás tak, že už začíná odpovídat takovému které bylo před tou dobou ve stejné nadmořské výšce ale o stovky kilometrů jižněji jste si nevšiml podobně jak autor a další ignoranti změn či dokonce ..."sedmilhář a hlavně debil Langer..."které kolem nás začala přinášet klimatická změna.

Toho čeho si nevšímají lidé ale spolehlivě vnímá smrk i kůrovec a celá široká biosféra která se začíná měnit - odumírat - a pokud to stihne stěhovat do adekvátnějších podmínek.

M. Šejna 5.6.2018 7:48

ano, pane Rado

máte pravdu, že "sedmilhár a debil" Langer patří zde na Psu k jedněm ź nejhorlivější zpochybňovačů globálního otreplování. Podle něj a jemu podobných je oteplování podvod. Takže letošní extrémně teplý leden, duben a červen jsou určitě podle Langra jenom lži alarmistů a podplacených klimatologů.

P. Rada 5.6.2018 8:48

Re: ano, pane Rado

Langer je na druhou stranu, přikladem velmi rozšířeným napříč celou populací a také "spoluobčanem" v demokratickém systému pětiletkově taktovaném kde se chtě nechtě všichni vezeme. Málo kdo má ale dost času a argumentů aby se většinová společnost dokázala na své civilizační cwstě zachovat sebezáchovně. Tím spíše děkuji za Vaše věcné komentáře.

R. Langer 5.6.2018 12:07

Re: ano, pane Rado

Doufám, že nás časem bude mnohem víc, Zelený sedmilháři, a včas skončíme s těmi vasimi klimatickými experimenty. :-P

J. David 5.6.2018 9:04

Re: Autorovo "zametání pod koberec"

Pane Rado, klima se mění oscilačně, holt nějak čochtá, jako precese zemské osy. Budu přízemní, uvedu Grónsko (Greenland). Zelená země Vikingů. Najednou se na čas stala zaledněná, nyní zase taje. "Toho čeho si nevšímají lidé ale spolehlivě vnímá smrk i kůrovec", nemáte až tak pravdu. Lidé to vnímají, bohužel stvořili si byrokrata, který vytvořil lejstro na oteplování, či ochlazování. Mávat lejstrem okolo kmene "picea abies" opravdu asi lýkožrouty nezapudí. Les hospodářský, či les přírodě blízký? Jak kdy, a jak kde. Ptám se (na klima se nevymlouvejte), 300 let byla Šumava lesem hospodářským, byla zelená, a byla vodohospodářskou studnicí severních svahů. Jenom co se toho uchopili "zelení melouni", krapánek nám to znědlo a vody ubylo (mixujte zelonou s červenou, a máte hnědou). Byl jsem a jsem i na stáro haluzák, pragmatik ve smyslu trvale udržitelného biotopu, ať prakticky, či teoreticky. Vyhodit ředitele LČR se zdůvodněním, že může za kůrovcovou kalamitu, to může pouze blb (než zadministruje přikázaná lejstra a učiní opatření, lýkožrout již je vylétlý, a má nasazenu další generaci "inde"), a "perpetum debile" dále frčí.

Pane Rado, klima (jaro, léto, podzim, zima), je mrška podšitá, svojí historickou vrtošivostí nám v plánech dělá bordel, jednou je teplo, jindy zima. Někdo má rád holky, jiný vdolky, holt se naši předci zhlédli v monokultuře smrku, tak si ho opečováváli. Dnes se neopečovává, a dítě se vymklo výchově.

A lesní hospospodářství na pyrenejském poloostrově, i Vy filuto.

Jdu na srnce, do pastevní periody, pokud mi ho ochranaři nezblbnou.

M. Šejna 5.6.2018 9:16

no jistě, přízemní případe Davide

Greenland - Zelená země Vikingů - byla tehdy zelená asi tolik, jako Lednice - ledový zámek Moraváků, nebo Palmovka - palmové území Pražáků.

M. Prokop 5.6.2018 9:32

Re: no jistě, přízemní případe Davide

Leifr Eiríksson sice dělal svému objevu trochu propagandu, ale jelikož se musel uživit v dost tvrdých končinách, nemohl blbnout jako vy. Ostatně, žádný z Vikingů. Takhle můžete blbnout jen v pohodlné současnosti.

M. Šejna 5.6.2018 9:53

trolle Prokope

Grónsko bylo tehdy na pobřeží sice obyvatelné, ale rozhodně nebylo zelené jak Prokop po průjmu.

Vikingové nebyli žádní zemědělci. Byli to hlavně lovci a rybáři.

A. Alda 5.6.2018 13:56

To je tedy hovadina!

Jako všichni Germáni byli i Vikingové především zemědělci. Rybolov byl jen doplňkem, lov byl jako všude vyhrazen šlechtě (a zvěře ostatně moc nebylo). Švédové, Norové a Dánové občas vyráželi na bojové výpravy, jichž se účastnila mládež v době, kdy nebyla zaměstnána zemědělstvím. Lovit zvěř i ryby se dá průběžně, ale orat, sít, sklízet a mlátit jen sezónně. A co se zbytkem času? Vyrazili loupit jako vlci a proto se nazvali vlčími syny.

M. Šejna 5.6.2018 17:06

Re: To je tedy hovadina!

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vikingov%C3%A9#%C5%BDivotn%C3%AD_podm%C3%ADnky

M. Prokop 5.6.2018 9:29

Re: Autorovo "zametání pod koberec"

To máte marný, to už Radovi vysvětloval kdekdo, ale závada je na přijímači.

P. Rada 5.6.2018 9:48

Re: Autorovo "zametání pod koberec"

P. Rada 5.6.2018 10:04

Re: Autorovo "zametání pod koberec"

Pane Davide pro zajímavost pokud by jste byl dostatečně citlivý vůči srnčímu tak ten se dá ochočit podobně jako to známe u divokých koní. Dokáží to ale jen mistři mezi horsmany a možná i ojediněle hajný. S bouchačkou to nejde - s tou to spíše umí "zblblý" terorista který neví která bije a kterého mi poněkud připomínáte. Naopak mohu graficky připomenout, že to klima které se v těchto desetiletích nasouvá i k nám nemá s Vašim pojetím počasí pranic společného už dessítky milionů let:

Teploty v geologicé minulosti...https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/All_palaeotemps.png

Teploty v historické minulosti....http://www.ipcc.ch/report/graphics/images/Assessment%20Reports/AR5%20-%20WG1/Chapter%2005/Fig5-07.jpg

M. Prokop 5.6.2018 9:01

Re: Autorovo "zametání pod koberec"

Rada je panelákový zelený. :-P