16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

EVROPA: Proč chybí vážná diskuse o ekonomických tématech?

Vážná ekonomická diskuse nejen u nás, ale i v celé Evropě chybí, protože zásadní ekonomické téma (tím není, kterou dálnici postavit či jak velké subvence dát „zelené“ energii) je – pro dnešek, snad ne pro zítřek a doufejme, že určitě ne pro pozítřek – rozhodnuto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 28.5.2018 14:55

Pro Petra Vaňuru

Souhlasím s nadpisem vašeho diskuzního příspěvku. V tomto směru ale spor nevedeme.

Já jsem výše hovořil o technologické inovaci a vy jste do diskuze vtáhl i inovaci sociální. Nebudu zde toto zajímavé téma více rozvíjet přestože autor článku, pod kterým zde diskutujeme, byl nebo stále je členem spolku inovátorů Josepha Schumpetera.

P. Vaňura 28.5.2018 16:56

Promiňte, ale já jsem tomu porozumněl opačně

Samozřejmě, technické inovace trh (a svět) mění.

Z. Lapil 28.5.2018 18:09

Re: Pro T. Hraje

Troufnu si tvrdit, že sebeinteligentnější ruka inovátora bídně zhyne, když se jí inovované nepodaří prodat.

Napadlo mě: vy jste velký propagátor umělé inteligence (proč ne), ale uvědomujete si, že často v rozvojových zemích nahrazují lidské ruce pokročilou (ne nutně inteligentní) technologii, protože A/ jsou levnější B/ investor dá radši vydělat zástupu chudých nosičů než jednomu řidiči.

Ad absurdum dovedeno při stavbě Hladové zdi v Praze, inteligentně použito ve 30. letech při stavbě Brněnské přehrady: "Stavba přehradní hráze probíhala v době hospodářské krize. Cílem proto bylo, zaměstnat na ní co nejvíce dělníků za použití minimálního množství mechanizace. Součástí stavby byl pouze jeden kompresor, malý parní jeřáb a dvě větší míchačky na beton, který se rozvážel v ručních dvoukolových vozících a také se ručně pěchoval."

Zdroj: http://www.brnenskaprehrada.cz/p_hist.html

M. Pivoda 28.5.2018 18:42

Pro Z. Lapila

1. Podnikatelé inovátoři mohou fungovat jen tržní ekonomice. Tady není nic dalšího k diskuzi. Nikdy jsem nenavrhoval cestu k nedostatkovému socialismu. Inovátoři podnikatelé posilují konkurenceschopnost země!!! Já jsem se někdy (v roce cca 2000) osobně Václava Klause ve Zlíně ptal na jeho postoj k českým inovacím (tzn. jak je urychlit ve smyslu Josepha Schumpetera). Klaus tehdy reagoval, že v Česku není třeba v tom směru nic podstatného měnit. To byla ale Klausova vážná chyba.

2. Můj spolužák, který (v době českého reálného socialismu) prodával české strojírenské výrobky do Egypta mne informoval, že tam měli nezaměstnanost cca 50%. A proto mu také v Egyptě argumentovali, že pro ně je levnější zaměstnat místní lidi s lopatami, než kupovat české strojírenské výrobky. To je tedy známý problém. Příchod aplikací umělé inteligence ten problém jen zvýrazní. Přemýšlejte proto, prosím, v předstihu co s tím, než ten problém vypukne v plné síle. To je také smysl mých diskuzních příspěvků na Neviditelném psovi.

Z. Lapil 28.5.2018 18:57

Re: Pro Z. Lapila

Ad 1/ Souhlas. Možná bych si rejpl, že nepodmíněný příjem není cesta k socialismu, ale rovnou socialismus, ale prosím - to nechme na jindy

Ad 2/ Já si pořád myslím, že trh nedovolí předimenzovanému vstupu umělé inteligence právě proto, že bude jednak drahá (možná bych se divil, kolik aut na světě nemá antibloky nebo dokonce okna - nová jsou drahá a bez nich to jde taky), jednak - všimněte se, jak moc jdou na odbyt ruční výrobky, od sousedovic vajec (dobře, tak vajec sousedových slepic) přes bastlení starých aut (nová jsou moc drahá) až po zdroje energie (cyklista se obejde bez motoru).

M. Pivoda 28.5.2018 19:27

Re: Pro Z. Lapila

Umělá inteligence jsou počítačové programy a ty lze namnožit v neomezeném počtu kusů. Drahý je první kus, ostatní jsou prakticky zadarmo.

Roboti, inkarnace umělé inteligence, jsou sice relativně drazí ale jejich náklady budou klesat jako u jiné technologie - viz progresivní pokles ceny mobilních telefonů během posledních dvaceti let! A roboti mohou pracovat 24 hodin denně a nestávkují.

Minimální nepodmíněný přijem je zatím stále ve stádiu experimentování s cílem zjistit, co praktického od toho lze v budoucnosti očekávat. A to je dobře se aktivně připravovat na budoucnost.

Dovětek: Současné problémy Venezuely souvisí sice se socialismem v té zemi, ale primárním a hlavní příčinou byla závislost Venezuuely na ropě, o které se mylně předpokládalo, že nikdy neztratí na své hodnotě.

R. Langer 28.5.2018 19:31

Re: Pro Z. Lapila

Ropa stoupá. Očekáváte že Venezuela bude taky stoupat? :-D

M. Pivoda 28.5.2018 19:33

Ano. Ropa i mužský pohlavní orgán dočasně stoupnou

Ha. Ha. Ha.

M. Pivoda 28.5.2018 19:57

Dovětek

Dlouhodobý trend je ale v obou případech zřejmý a neodvratný.

R. Langer 28.5.2018 20:46

Re: Dovětek

Jo, ale ropa není hlavní důvod. :-P

A. Nový 28.5.2018 12:28

Re: Důstojné diskuzní téma pro ekonoma

Pivoda je takový Janyška v bleděmodrém.

R. Tesařík 28.5.2018 12:37

Re: Důstojné diskuzní téma pro ekonoma

Pokoušel..

J. Kanioková 28.5.2018 14:12

P R O B O H A ... !

M. Pivoda 28.5.2018 17:04

Re: P R O B O H A ... !

Vážená paní Kanioková:

Musím vás odkázat na kostel nebo nějakou motlitebnu.

Bůh vševědoucí určitě ví, co jste tím svým výkřikem "Proboha!" chtěla říci, já bohuřel ne.

Z. Rychlý 28.5.2018 20:06

Re: P R O B O H A ... !

Já to vím taky, ale já byl nemusel být tak kulantní jako paní K. Někdo tu napsal, že jste Kajan v bleděmodrém. Souhlasím.

M. Pivoda 28.5.2018 21:19

Jak to vidím já?

Na každou blbost nemusím reagovat.

M. Valenta 28.5.2018 9:47

Klaus proti Klausovi a hned 4x

Proč ekonomové prohrávají? Protože se zabývají tématy kterým nerozumí, třeba klimatologií či architekturou.

Ochrana životní prostředí neznamená útok na svobodu člověka, ale jeho záchranu nebo alespoň prodloužení pobytu na této planetě, že to znamená určitá omezení je pochopitelné, tedy alespoň pro mne.

Bývalý dlouholetý představitel státu, hovoří o nemoudrosti státu. Zde bych i souhlasil, neboť Klaus jistě ví o čem je řeč.

A Marx v Trieru? Třeba dostane taky růžový nátěr jako ten výtečník v Bubenči a zaslouženě.

M. Prokop 28.5.2018 9:49

Re: Klaus proti Klausovi a hned 4x

Valenta proti realitě ...

M. Valenta 28.5.2018 11:20

Re: Klaus proti Klausovi a hned 4x

Vy na ni máte patent?

M. Prokop 28.5.2018 15:34

Re: Klaus proti Klausovi a hned 4x

Já se o něj nesnažím.

J. Kanioková 28.5.2018 14:14

Přesně !

J. Václavíková 28.5.2018 11:41

Re: Klaus proti Klausovi a hned 4x

Jak může někdo, kdo se označuje jako ekonom, ignorovat pojem ,,tragedie obecní pastviny"? Vždyť je to směšné!

J. Kanioková 28.5.2018 14:15

P R O B O H A ... ! Jste normální ?

T. Hraj 28.5.2018 12:05

Re: Klaus proti Klausovi a hned 4x

ad 2) Enviromentální projekty mívají velmi málo společného s ochranou živtního prostředí a velmi mnoho s ekonomikou a jejím pokřivováním pomocí přerozdělování obrovských sum.

ad 3) Asi ví. Kam se ale potom vytratil jeho údajný narcisismus?

ad 4) žádný nátěr nezakryje hold Marxovi od samotného "premiéra" EU.

P. Zinga 28.5.2018 9:38

EU chystá zákaz

plastových "slámek". Po klimatu a dieselu nové ohrožení lidstva.

M. Valenta 28.5.2018 10:08

Re: EU chystá zákaz

Je řeč o plastu pane Zingo. Dnes se např. vymýšlí jak stamilióny tun tohohle svinstva dostat zase z moře ven, ale Vy si klidně srkejte dál a to co možná nejtlustějším a nejdelším. V Keni a v Tanzánii klesají již několik let příjmy z turistiky. A víte proč? Všude jsou igelitky. Na stromech v trávě, v příkopech.... . Kdo se má na to koukat, že.

T. Hraj 28.5.2018 12:09

Re: EU chystá zákaz

Kéňa má 50 milionů obyvatel, Tanzanie 56, kdyby každý uklidil 10 igelitek, možná by se turisti vrátili.

P. Vaňura 28.5.2018 12:39

Mýlíte se, právě problém plastů ukazuje na debilitu EU

Dlouhodobým cílem EU totiž je, aby se odpady neskládkovaly, ale spalovaly. Pak ale plasty, neobsahující halogeny nejenže nevadí, ale dokonce spalování usnadňují!

Připomíná to toho generála z Hlavy 22, který intrikoval ve dvou směrech. Jednak, aby se stal hlavou odboru, který rozhoduje a jednak, aby rozhodoval jeho dosavední odbor. V obou případech uspěl a tak se stal hlavou odboru, který ale ztratil právo rozhodovat, které přešlo na jeho dřívější odbor...

M. Valenta 28.5.2018 14:52

Re: Mýlíte se, právě problém plastů ukazuje na debilitu EU

Když Klaus hovoří o ekologii připomíná spíše desátníka Milo Minderbindera, co ve jménu trhu nechal bombardovat vlastní ležení.

M. Prokop 28.5.2018 15:35

Re: Mýlíte se, právě problém plastů ukazuje na debilitu EU

Kazí vám ekoracketeering?