29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

105 PLUS: Tolerance, respekt, přijetí

Minulou sobotu se konal charitativní běh FUN & RUN 2018.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Vave 23.5.2018 0:03

Děkuji vám všem

za přečtení i podnětnou diskusi. Není to jednoduché téma a oceňuji, že se zde neobjevil žádný homofobní výpad.

Současně se omlouvám za pozdní reakce, ale celý den mě trápila migréna a večer jsem odpadla.

Z. Vave 23.5.2018 0:00

Re: Milá Vave,

Máme taky v rodině lesbický pár, jsou spolu určitě víc než 26 let. A přesto, že jsou v celé široké rodině přijímany odjakživa přirozeně, stejně u synovce v určitém věku kriticky a tragicky převážily obavy z přijetí vně rodiny.

Prague Pride opravdu není jen Pride Parade. Jak píše Eva Ž, je to spíš karneval (u nás tradičněji Masopust), který sebou nese i výstřelky. Sama za sebe jsem od odmítání takového předvádění dostala k respektu. A jsem rozhodnutá se letos osobně přesvědčit o atmosféře celého průvodu, abych se nemusela spoléhat jen na vybrané záběry v médiích.

Z. Vave 22.5.2018 23:49

Re: Tak nějak podobně

Možná je to v některých případech narcistní a možná u někoho móda, ale to se odvíjí spíš podle typu osobnosti, než podle sexuální orientace.

Ono to ale opravdu není jednoduché. Dospíváš, a to je samo o sobě složité období. Najednou zjistíš, že je to u tebe jinak, než u ostatních, jinak, než se předpokládá. Nerozumíš tomu. Máš pocit, že jsi divná, vadná a nechceš být.Proto zkoušíš tzv. normální vztah, ale ten tě nenaplňuje. Zdaleko to není jen o sexualitě, jak si mnoho lidí myslí. Jde o souznění, o to, s kým chceš být. Jednoho dne si to musíš přiznat a jsi na to sám. Doma táta občas trousí poznámky o buzerantech. Mají v tvých očích ošklivou nálepku. Tohle je hodně kritický čas. Jednoho dne to řekneš a mimo osobního coming outu uděláš coming out veřejný. Je to osvobozující, i když to někdy mladé lidi stojí ztrátu rodiny.

Pro heterosexuály je to jednoduché. Předpokládá se podle vnějších znaků, že tohle je kluk či muž a tohle holka či žena. A od toho se odvíjejí další věci. Gay či lesba někdy mají potřebu doplnit další informaci. Souvisí to převážně s jejich sebepřijetím a s jejich zkušenostmi. Často mají za sebou zklamání, ochladnutí či odmítnutí okolí ve chvíli, kdy se o jejich orientaci dozví. Říkají to tedy rovnou. Ber, nebo nech. Jsem taková/ý a maková/ý.

Nemám za sebou takovou zkušenost, ale o problémech se sebepřijetím vím své. A jestli k tomu někdo potřebuje to či ono, ať to použije a udělá, když tím nikomu neubližuje a někoho neomezuje. Což myslím není tento případ. Kdo ví, možná za čas bude vnímání sexuální odlišnosti obecně někde jinde a coming outů ubyde, ale možná ne. Když se to řekne veřejně, nemusí se pak dotyčný už nikdy bát, že to na něj tzv. praskne. A to je zcela nepochybně osvobuzující pocit. Protože když se cokoli zatajuje, vzniká z toho po čase pocit provinění. Tají se něco, co není dobré, čestné, v pořádku. Ale sexualitu, ať už takovou, nebo makovou, máme danou a určitě to není naše vina.

E. Žampachová 22.5.2018 20:58

Re: Tak nějak podobně

Víš, Vave, to, že jsou v modě coming outy je svým způsobem narcisistní. Potřebuješ někde hlásat, že jsi heterosexuál? Bude ti za tohle prohlášení někdo polácávat po rameni?

Já mám k veřeným prohlášením jistou rezervovanost. Většinou ti lidé za to něco očekávají. Jestli obdiv? Nebo jen zadostiučinění? Může to být i jen povznuzení pro jiné. Nevím, nedokážu se do toho vžít.

E. Žampachová 22.5.2018 20:53

Re: Milá Vave,

Souhlas. Proč by měli mít jiná práva? Na druhé straně s adopcí si už nejsem tak jistá. Dětí je k adopci málo a přece jen vzor "tradiční" rodiny je asi lepší. I když záleží na jednotlivcích, asi to nejde šmahem rozhodnout.

Pride parade je show a neberu ji vážně, asi jako karneval v Riu. Jen u nás není tak kulturně zakotvený, jako v tom Riu. Je to šaškárna.

E. Žampachová 22.5.2018 20:47

Re: Milá Vave

Nemluvím samozřejmě o uzavřeném klubu. Ale spíš o hospodě, kde se schází určitá skupina a ostatní netoleruje. Ale to je u nás spíš rarita. Mně jde jen o to, že některým aktivistům už ani nejde o menšiny, jako o to se zviditelnit za každou cenu. Ale tyto extrémy jsou na obě strany, třeba výroky našich rádoby rasistů. Někteří se holt musí předvádět za každou cenu a berou si za štít kohokoliv. Netolerance je špatná z jakékoliv strany a k aktivizmu mám hlubokou nedůvěru.

A. Bytová 22.5.2018 19:38

Re: Milá Vave,

Možná je to jen můj dojem, ale speciálně ona Pride Parade mně přijde poměrně agresivní, myslím tím ono demostrační poskakování v kostýmech jakýchsi. Ptala jsem se na smysl tohoto jednoho z těch mých kamarádů a ten se jen otřásal hnusem. Zdá se mu, že tyto spektákly celému problému spíš škodí. Ano, žijme si každý jak chceme, ale přílišné vnucováni opravdu spíš škodí.

Na straně druhé, registrované partnerství považuji za velmi dobrou věc, jedno dlouhodobé "manželství" máme i v širší rodině.

Z. Vave 22.5.2018 19:16

Re: Tak nějak podobně

Musím se zeptat, milá zano, kdo a kdy a kde se dožaduje obdivu? Asi žiji v jiné bublině, ale nevím o tom.

Z. Vave 22.5.2018 19:14

Re: Milá Vave,

Milá Abytko, ale homosexuálové přexe nestojí o to, aby byli obdivováni za to, že jsou homosexuálové, ani já jsem o tom tak nepsala. Jde o to, že v praktickém i v partnerském životě mají problémy, které heterosexuálové vůbec řešit nemusí.

Samozřejmě, mezi homosexuály stejně jako mezi heterosexuály se najdou exhibicionisté a výstředníci, jejichž počínání je hodně na očích, ale to jsou vájimky, ne pravidlo.

Z. Matylda 22.5.2018 19:10

Re: Tak nějak podobně

Hm, přesně tak.

Z. Vave 22.5.2018 19:09

Re: Milá Vave

S tím samozřejmě souhlasím - tedy s tím, že příslušenství k nějaké menšině by nemělo být polehčující okolností a že jedna pravidla by měla platit pro všechny, menšina nemenšina.

S tím klubem, no nevím. Když si udělají klub blondýny, horolezci či akvaristé, tak je mi jasné, že se tam asi nedostanu, protože nejsem ani jedno, ani druhé, ani třetí. Možná to i chápu, protože si dovedu představit, že tam lidé chodili na čumendu.

A. Bytová 22.5.2018 18:51

Re: Milá Vave,

Omluva za zdvojení.

T. Zana 22.5.2018 18:38

Tak nějak podobně

Jako EvaŽ a Abyt to mám taky. Na lidech s jinou sexuální orientací je jiné jen tohle.

Můj první šéf byl 4%. Byl to fajn člověk.

Ale jde mi na nervy, když mě s tím někdo mlátí po hlavě a dožaduje se obdivu.

A. Bytová 22.5.2018 18:29

Milá Vave,

měla jsem a mám mezi homosexuály několi dobrých a dlouholetých kamarádů a nikdy mi v nejmenším nenapadlo je nějak odlišovat či drakonizovat, je to jejich věc, ale na straně druhé nevím, proč bych je za to měla obdivovat.

A. Bytová 22.5.2018 18:26

Milá Vave,

měla jsem a mám mezi homosexuály několik dobrých a dlouholetých přátel a nikdy mi v nejmenším ani nenapadlo je nějak odlišovat nebo drakonizovat, je to jejich věc, ale zase na druhé straně nevidím důvod, proč je obdivovat.

O. Joklová 22.5.2018 16:47

tolerance je jedna vec, prijeti druha... dost lidi je tolerantnich tak nejak obecne, v teoreticke rovine - mne homosexualove nevadi (uz to je dost priserna formulace), ale kdyz to zacne byt vic osobni tak - za sousedy bych je mit nechtel :-(((((

Z. Iva 22.5.2018 13:36

Re: Milá Vave

Evo, to přesně mi vadí. Když někoho napadnou cikáni nebo je chytí při loupeži, přepadení, tak se nesmí napsat, že to byli oni, označí se jako mladìk, skupina mužů.... Pokud někdo vztáhne ruku nebo jen slovně napadne výše jmenované, hned se vyrojí zástupci dobroserů a řvou o rasismu

E. Žampachová 22.5.2018 13:26

Milá Vave

souhlasím s tím, že by neměli být jiní (rozuměj menšinoví) diskriminováni, ale na druhé straně některá hnutí je upřednostňují. Jak homo, trans a jiné sexuály, tak třeba jinak barevné než bílé. Je diskriminace, že do homo baru nepustí nehomosexuálního člověka? Půjdu na to úpně drsně - když v Zimbabwe zabíjeli bílé farmáře, bojovníci proti rasismu ani necekli. Tohle mi vadí. Jakákoliv diskriminace je špatně, ale nekritická preference menšin je neméně špatná. Ta plodí rozmach extremistů.

Homosexuály beru jako normální lidi, podobně jako nemám problém s Afričany, Vietnamci apod. Ale nesnáším, když nesmíme mít výhrady proti "menšinovému jedinci", chovajícímu se jako dobytek, jen proto, že je to menšina a my bychom jej diskriminovali. V Euroamerické civilizaci je už nemenší problém "politická korektnost".

Sama patřím k většině v naší oblasti a nezačínám se za to stydět.

Z. Vave 22.5.2018 12:55

Re: Mně osobně

Pokud vím, Duhový pochod nevnímají pozitivně i někteří homosexuálové. Ale pro jiné je tato akce nesmírně důležitá, protože právě na ní nebo po ní dokážou udělat coming aut. To je asi mnohem podstatnější, než naše případná nelibost.

Co se týče průvodu, je to jako se vším. Někdo se do něj pouze spořádaně zařadí, pro jiného je to příležitost tančit a zpívat a někteří mají potřebu jít ještě dál. Docela zajímavé je, že ty sporné a provokující extravagance neprovádějí zdaleka pouze homosexuálová.

Z. Maw 22.5.2018 11:31

ps: tim chci rict ze o takovych lidech ani nevim, jak jezdi do prace, odkud jsou, jestli maji deti, zvirata, chodi do prace... takze jejich orientace je opravdu dost mimo me

Z. Maw 22.5.2018 11:23

ja tim myslim kamarady, mezi kamarady nikoho, pokud jde napr. o kolegy, sousedy, tak to je mozne ale clovek kterymu 1x tydne reknu na chodbe "dobry den" pro me neni "znamej" a pak to tezko muzu vedet.

Z. Iva 22.5.2018 10:45

Mně osobně

Je šumák, jakou má kdo orientaci. Ale vadí mi to, že se pořádají akce typu " duhový" pochod, k čemu to je? Aby se prezentovali jako něco "víc" než většina? Jen spoustu lidí znechutí. Vpomeňte si na "končitu buřt", naprostá zvrácenost, ze které hyperkorektní mádia doslova učůrávala.

Naopak to vypadá, že být zdravý bílý hetero, je naprosto nepřijatelná věc.

Z. Vave 22.5.2018 10:29

Re:

Milá Maw, je možné, že ve svém okolí nějakou lesbu či gaye máš. Dokonce je to pravděpodobné. Ne všichni ale dokáží jít s barvou ven. Mimochodem, tak se jmenuje iniciativa, která vznikla právě na základě nešťastné smrti synovce a která se snaží o to, aby se podobné tragédie již neopakovaly.

Z. Inka 22.5.2018 9:34

Re: tohle téma je pro mne docela oblíbené

Milá Vave, já s nima měla příběhů krásných! Oba byli velmi hezcí muži a tak jsem byla občas požádána, abych tu či onu s jedním či druhým seznámila. A to v té době nešlo říct - on už partnera má.

Na druhou stranu byly i příběhy nepříliš hezké, ten výše postavený měl dokonce jakousi partnerku, která s ním chodila na oficiální akce. Nevybral si zrovna dobře a ke konci jejich "spolupráce" myslím, že toho dost litoval. Taková holt byla doba

Z. Vave 22.5.2018 8:37

Re: Pro mě je důležitější

Je to křehký věk a stačí někdy jen pár dnů a někdy dokonce jen pár minut, aby skočil lidský život a aby se nenapravitelně změnil svět mnoha lidem.

Z. Vave 22.5.2018 8:35

Re: tohle téma je pro mne docela oblíbené

To jsou moc pěkné příběhy, Inko. Děkuju Ti a přeju si, aby všichni lidé na světě měli možnost svobodně žít s člověkem, se kterým je jim dobře.

Z. Vave 22.5.2018 8:34

Re: hezký den

To je moc dobře, Xerxová. Ono umělecké a vysokoškolské prostředí je odjakživa mnohem tolerantnější. Bohužel znám spoustu příběhů, kdy rodiče nebo blízcí známí zavrhují mladé lidi, kteří se sami snaží vypořádat se svou orientací.

Rodiče většinou potřebují čas na to, aby se s tím vyrovnali - obecně maminkám to jde lépe, ale pro dítě, které se v tom topí, ten čas někdy bývá moc dlouhý. Problém je to i s dospělými, kteří se odváží provést coming out. Tam to pro okolí také bývá šok.

Z. Lika 22.5.2018 8:33

Pro mě je důležitější

jaké vlastnosti lidi mají, jestli jsou fajn, je s nimi radost pobýt, jsou spolehliví, nejsou to manipulátoři nebo využívači apod.

A smrt dospívajícího je vždy velká tragédie, soucítím s rodinou. Dospívání není lehké snad nikdy, jen ze svého okolí si pamatuji čtyři úmrtí dospívajících.

Z. Inka 22.5.2018 8:01

tohle téma je pro mne docela oblíbené

neb moje "chůva" - neboli kluk od sousedů, starší o deset let a dostávající mne pravidelně na starost, byl gay. Prožila jsem s ním jako studentem bouřlivé jaro 1968. Byl to nesmírně pohledný chlap, černý s jižanským temperamentem. Maminka ho vychovávala sama a z jeho "stavu" byla nesmírně nešťastná. Můj tatínek jim sehnal chalupu u nás, takže jsme spolu trávili hodně času. Když jsem dospěla, předváděli jsme si navzájem pro schválení své potenciální životní partnery. Jeho maminka doufala, že skončíme spolu, tak jsme ji při tom nechávali. Když jsem mu šla představit Bimba, potkali jsme na dvoře jeho chalupy kluka, který se k Bimbovi hrnul, byl to jeho spolužák z peďárny. Tak jsme si - v té době ještě nevědomky - přestavili své životní partnery. Ovšem léta osmdesátá jim příliš nepřála, sice nakonec mohli spolu žít, ale mnoho klidu jim okolí zřejmě nepopřálo. Navíc byli oba ve svém povolání úspěšní a alespoň jeden i dost vysoko, takže těch očí, ve kterých byli trny, bylo nespočítaně.

Dnes mám privátního učitele, který žije se svým partnerem, snad nikdo z jejich okolí se až tak nepodivuje. Nesmírně jim to přeju a byla bych ráda, kdyby se na ně společnost nedívala jako na něco jiného...

Z. Xerxová 22.5.2018 6:39

hezký den

hezké úterý všem Zvířetníkům a zvířátkům... :o)

Vavísku - zase silné téma k zamyšlení. Protože umělecké směry přitahují řadu těchto studentů a studentek, mám docela solidní zkušenosti. Ať už s těmi, na kterých to poznat není až po ty, kteří to "křičí" do celého světa. A rozdíly fakt nedělám. A máme na univerzitě i dost kolegů (a rozhodně ne jen na uměleckých oborech, nýbrž i na těch klasických) - a netají se se svou orientací.