20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

ÚVAHA: Národní suverenita

Obvyklé je pokládat suverenitu za termín ze slovníku politické filosofie a zejména v českém kontextu se váže ke státnosti, státnosti ovšem hlavně naší. Náš úkol vyvěrající ze zastydlého národního obrození má podobu: bojovat proti všem (nyní proti Bruselu a lze se jen ptát, kde se zapomněli tito lidé, když jsme zde měli v dobách normalizace půl milionu ruských okupačních vojsk) za vlastní suverenitu všemi prostředky i za cenu ztrát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rameš 23.5.2018 9:30

Banálně jednoduše,

svobodný stát tvoří svobodní občané. Stát (nebo "nadstát" EU), který své občany činí čím dál více nesvobodnými, se sám stává nesvobodným. Nesvobodný občan se, vcelku pochopitelně, cítí frustrován a volá pak po větší suverenitě.

P. Han 22.5.2018 22:48

Re: autorovi asi přeskočilo

Myslím, že ne. Myslím, že mu definitivně hráblo už dávno. Tytéž kraviny plácá už mnoho let. Redakce to sem patrně dává jako komickou vložku.

K. Janyška 22.5.2018 21:13

Re: NÁRODNÍ STÁTY.

Jenže do toho přišla socialistická revoluce a přesvědčení o tom, že lidský svět lze zorganizovat. A nastala další etapa blbnutí lidstva. SSSR, Hitlerovo Německo, Jugoslávie, Čína, Indie,ČSSR a další a další státy a velkostáty prostě zhltly malé národy a jejich státy v domění, že je to navždy.

Avšak civilizaci obchodem nelze zastavit. No a tak ona trhá a dělí dál. Dělí, dělí a bude dělit tak dlouho, až se spontánní síly, které jsou v této věci přítomny, vyváží. Další a další desítky a stovky národních států na světě čeká vznik. A mezi nimi bude platit celosvětová negativní, tedy zákazová, smlouva domluveného nepovoleného jednání a tak bude lidský svět v budoucnu vypadat.

Bude stát na stejném principu, jako jednotlivci. Ty řídí jediné právo pravé, zákazové právo soukromé. A nic jiného. Tak to nesobní vývoj nezměnitelně zařídil, neboť i v lidském světě platí tytéž principy, které platí v celém vesmíru. A ty jsou nezměnitelné.

Mimochodem, jen za posledních zhruba 30 let vznikly nových národních států desítky, včetně České republiky a Slovenska. Z důvodů. které jsem popsal... Dzp.

K. Janyška 22.5.2018 21:13

NÁRODNÍ STÁTY.

Vývoj lidského světa je tažen objevem obchodu a neosobní civilizací, tedy zejména vyšší a vyšší individualizací a subjektivizací jednotlivců právě z účinků z obchodu a interakcí bezpočtu jiných spontánních sil, zejména pak neustále se rozšiřujícího od civilizovaných více k civilizovaným méně spontánního řádu lidské interakce a lidského světa. A ne lidským rozumem. Ten je vývoje produktem, ne autorem. Naopak je plně omezen právě onou interakcí a jejími vývojovými následky.

Co vyplývá z této danosti ? Právě to, že civilizovaní lidé svojí samostatnou činností a různými neřízenými a evolučními aktivitami vyprodukovali národy a jejich národní státy. Samozřejmě, že se jim v jisté době zdálo, že spojením těchto entit a různých jiných skupin nabydou jejich státy na síle a také nabyly. A protože si to mysleli i jiní, a byla to pravda vznikly samovolně obří říše a slepence, které vládly dávnému lidskému světu.

Civilizace je však nezastavitelná a skupiny uvnitř těchto velkostátů se začaly emancipovat z různých důvodů, převládaly však ekonomické a "soudrženecké". To spolu s nájezdy necivilizovaných skupin, všemožnými dějinnými podmínkami a mocenskými vazbami a zvraty a zájmy vládců vedlo ke světu, jaký známe posledních nemnoho století.

P. Han 22.5.2018 17:01

Re: Vysvětlení

Jo, mají ještě třetího bráchu Petra, ale ten se do politiky necpe.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ji%C5%99%C3%AD_Payne

http://www.payne.cz/3xS43787/PayneJan.htm

Z. Lapil 22.5.2018 17:01

Re: Přesně popsáno,

Čím větší konsenzus, tím více demokracie? To se mi ale pranic nezdá - viz volby v dobách reálného socialismu (ten zřejmě nereálný znám jen z vyprávění).

V. Povolný 22.5.2018 13:53

autorovi asi přeskočilo

takže podle pana Payneho je ten, kdo volá po suverenitě frustrovaný primitiv případně furiant trpící pocitem méněcennosti. Ještě pan Payne zapomněl dodat oblíbený argument podobných článků - nevzdělanec. Autor zřejmě upadl do myšlenkového klišé, podle kterého je zřejmé, že kdo s autorem nesouhlasí, musí být nějak vadný. Frustrovaný, pohrdající sám sebou ... tady se tvořivosti meze nekladou.

A na závěr perlička: Brusel v čele EU coby federace bude suverenitu účastnických států dokonce rozvíjet!

Myslím, že autorovi už definitivně hráblo.

R. Gramblička 22.5.2018 13:20

Re: Vysvětlení

voni jsou bráchové?

G. Kovář 22.5.2018 12:14

Re

Omlouvám se. To patřilo pod příspěvek P. Dvořáka

G. Kovář 22.5.2018 12:11

Sedláček?

To je ten autor ekonomiky bobra a kozla?

P. Han 22.5.2018 12:03

Re: Přesně popsáno,

Ano, pro někoho je prospěšné svou individuální suverenitu předat nahoru. Nedovedu si představit, že vy byste si bez řízení shora poradila byť i jen na toaletě. Ty vodicí špagátky dodají sebedůvěru, že?

V. Student 22.5.2018 11:41

No výborně!

Daší, kdo v ideologickém boji neváhá útočit na lidské slabosti. Tento článek je vynikajícím příkladem pokusu o manipulaci pomocí zneužívání psychologických a psychiatrickým poznatků o člověku. Jste pro suverenitu? Tedy vlastně furiant? Pak je s vámi potíž, protože trpíte komplexem méněcennosti. Učí to psychologové.

Mám k tomu tohle: je nesmysl popírat, že jsme všichni tak trochu nesebevědomí. To je totiž každý slušný a normální člověk, protože si je dobře vědom, že na svět nestačí. A že má i své osobnostní nedostatky. Bohužel problémem jsou ti, kteří by nás s těmito nedostatky měli učit žít, to znamená být s nimi vyrovnaný.

Jenže neučí. Psychologové a psychiatři, místo aby tohle sdíleli s námi, obsadili se do rolí těch, kteří ničím netrpí, žádné nedostatky nemají a jsou velmi silní a sebevědomí. Proč? Protože stačí pro prosazení svých zájmů na adresu oponenta říci, že "takhle by přece argumentoval jen hysterik" O odolných jedincích roznášejí, že jsou to psychopati. O matkách, které se rozpláčou, když jim berou děti, říkají, že jsou to obratné manipulátorky. Z morálky a našich nedostatků si udělali bič na ty, kdo jim stojí v cestě.

Psychologové a psychiatři, měli jste pomáhat lidem nést jejich slabosti a nedostatky, a posilovat je tam, kde sami nestačí. Místo toho nejen že jste ze sebe udělali bohy, které lze kritizovat jen takovouto cestou, ale kvůli našim slabostem a nedostatkům nás vydíráte jen o trochu sofistikovaněji, než tento Payne, který se nestydí nazývat se odborníkem na etiku.

Ať tenhle jeho článek slouží jako ukázka, kam směřuje moderní forma manipulace - do našeho nitra, skrze naši nedokonalost. Přeji nám všem, abychom dokázali, až se setkáme se zesměšňováním nebo démonizováním druhých za vlastnosti, které máme také, obrátit se k tomuto soudci a říct: "Co to děláš, člověče?".

P. Han 22.5.2018 11:38

Re: Vysvětlení

Stejně bych rád viděl, jak to funguje, když se bráchové sejdou. Třeba na Vánoce... :-)

P. Han 22.5.2018 11:29

Znovu autorův blábol

a znovu lživé tvrzení, že první z Lockeových pojednání nebylo nikdy přeloženo do češtiny. To, že Payne četl pouze to druhé (Svoboda, Praha 1992), neznamená, že to první nebylo přeloženo. Když už někdo chce recyklovat své starší "úvahy" - nechť mi pan Payne promine, ale nebyl jsem schopen to slovo napsat bez uvozovek -, měl by si je možná ověřit Obzvlášť, jestli právě na této knize tolik bazíruje. Pan Payne se ovšem spolehl na to, že když mu to čtenáři "sežrali" poprvé, podruhé to taky projde. Takže, pane Payne: John Locke - Dvě pojednání o vládě, přeložil a poznámkový komentář napsal Josef Král, vydalo Nakladatelství Československé akademie věd, Praha 1965. Mám ho doma, skutečně existuje. Mohl ho tedy číst Václav Klaus, ač nevím, jestli ho skutečně četl. Ale do okruhu jeho zájmů určitě patří. Mohl ho číst i Jan Payne, kdyby se o něj skutečně zajímal...

P. Vaňura 22.5.2018 10:23

Článek je lež na druhou

EU je úhlavním nepřítelem všech rodilých Evropanů, které hodlá nahradit muslimskými migranty! Její další kroky jsou pak ovlivněny zvrácenou rudozelenou ideologíí, v jejímž rámci půcobí škody, které jsou už dnes větší, než přínosy ze členství v EU (podpora OZE, placení politických neziskovek, faktické zablokování výstavby dopravní infrastruktury, nesmyslná byrokracie všude, kam se člověk podívá).

Turci se nedávno vychloubali, že postavili 9 km dálnice za tři měsíce, u nás se k tomu minimálně tři roky kde kdo vyjadřuje a odvolává...

M. Valenta 22.5.2018 9:25

GDPR u Klause funguje už dávno.

Perfektně utajený Klaus a to včetně jeho rodinné historie a oné profesury získané v době výkonu vysoké státní funkce, což by za normálních poměrů možné nebylo.

T. Hraj 22.5.2018 9:19

Re: Podle sebe soudím tebe!

A dělá to dlouhodobě.

T. Hraj 22.5.2018 9:17

Payne a Pehe - naše národní zlato

Václav Klaus nepochybně JE "přičinlivý samouk". Vzdělává se permanentně a systematicky posledních minimálně 6 dekád a to s takovým záběrem a nasazením, že se o tom Paynemu ani nezdá. Mravenčí pracovitost Klausovi přiznávají i jeho největší odpůrci (alespoň ti féroví). Ale samozřejmě se také mýlí.

A když už jsme u té zakomplexovanosti, podívejme se, kolik článků napsal Payne o Klausovi a kolik Klaus o Paynem. Kdo komu visí na nohavici?

F. Navrátil 22.5.2018 9:17

Podle sebe soudím tebe!

Autor definuje českou společnost slovy jako arogance, primitivnost, bezohlednost, pohrdání, komunistická minulost, rozkrádání a úplatkářství. Říká se tomu oikofobie. Nenávist k domovu, na který lze svádět osobní neúspěchy a prohry.

J. Václavíková 22.5.2018 9:15

Přesně popsáno,

svou vlastní individuální suverenitu předávám nahoru. A je jedno, jestli ji předám Brnu, Praze, či Bruselu, pokud mi to předání nebylo vnuceno zvenčí tanky. Ve všech případech této předané suverenity pak rozhodování probíhá demokratickými procesy, v Bruselu dokonce s mnohem většími požadavky na konsenzus. Kdo v této souvislosti mluví o diktátu, je zcela mimo mísu.

I s tou zakomplexovaností v souvislosti s přepjatým národovectvím máte pravdu. Přesně to jsem si tehdy myslela o odtržení požadujících Slovácích. Komplexy malého národa. A dnes to holt postihlo i některé čecháčky.

K. Janyška 22.5.2018 9:11

Kdo nezná kompozitivní teorii, je slabčák.

Ergo kladívko, Payne je slabčák... Dzp.

R. Gramblička 22.5.2018 8:52

Re: Vysvětlení

ve Svobodných je jiný Payne, ten s knírkem ;-)

Tohohle by tam nevzali ani omylem

R. Gramblička 22.5.2018 8:50

Re: Je faktem, že psychologický faktor

Kovanda, Skala, Michl, Bureš, Tětek

R. Gramblička 22.5.2018 8:44

Frustrát Payne opět mele nesmysly

Něco podobného řekl i rezident Kiska na nedělním fóru Globsec, kde se vyjádřil ve smyslu: největším ohrožením národních zájmů Slovenska jsou ti, kteří kladou důraz na jeho suverenitu

P. Dvořák 22.5.2018 8:34

Re: Je faktem, že psychologický faktor

No právě. Kolik jich je? Bohužel nejvíc je vidět eurohujer a vizionář Sedláček.

M. Krátký 22.5.2018 8:32

Škoda času číst takový nenávistný blábol

Autor má zřejmě potíž s pojmem suverenity své vlastní - osobní. Je to přemoudřelý chudák, který se hřeje na výsluní za naše peníze a tak sám sobě přisuzuje přehnanou sebedůvěru - jeho chyba. Hezký den přátelé.

M. Prokop 22.5.2018 8:23

Re: Je faktem, že psychologický faktor

Čirá nenávist, nic víc.

Kolik těch dnešních ekonomů znáte?

M. Prokop 22.5.2018 8:22

Re: Vysvětlení

A která stranička to je?

M. Prokop 22.5.2018 8:21

"Uzdravení z osobní frustrace"

by potřeboval pan Payne, zřejmě už je jeho stav akutní. :-P

D. Polanský 22.5.2018 7:24

Je faktem, že psychologický faktor

hraje i v politice velikou roli. Je až překvapující, že většina nositelů Nobelových cen byli skromní lidé. Takový profesor Ant. Holý, ač nebyl nositelem této ceny, ovšem měl špičkové výsledky, byl vyloženě skromný a pracovitý člověk. Do politiky častou vstupují lidé, kteří nemají na to, aby obstáli v klasické tržní soutěži. I proto je politika tak často výtahem k moci a penězům pro neschopné.

Čistě technická připomínka. Nikdo nemůže za to, kdy se narodil a kde. Vytýkat někomu, že studoval ekonomiku v době, kdy úroveň ekonomické vědy byla opravdu u nás prabídná, působí z pohledu psychologického přinejmenším divně. Ovšem ani u dnešních ekonomů žádné intelektuální výkony nepozoruji.