25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ESEJ: Jak Marx popřel sám sebe

Odhalení pomníku Karla Marxe v Trevíru přineslo s sebou bouřlivou mediální diskusi. Na jedné straně kritici oprávněně poukazovali na to, že filosof otevřeně propagoval násilný třídní boj, což pak jeho následovníci důsledně dovedli do krvavé praxe.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Jandáková 17.5.2018 23:53

.

Perfektní článek.

M. Pivoda 17.5.2018 17:32

Dnes na ČRo2 kardinál Duka vyjádřil mylný názor

Český kardinál Duka totiž na CRo2 (v pořadu "Jak to vidí") řekl, že pokud by nebylo učení Karla Marxe, nevznikla by v Rusku revoluce v roce 1917.

To je zásadní omyl našeho nejvyššiho představitele Římsko-katolické církve. Bohužel.

Revoluce nevznikají proto, že někdo něco kritického napíše, ale proto, že stav ve společnosti se dostane do neudržitelného stavu. A přesně taková neudržitelná situace vznikla v Rusku v roce 1917. Mnozí lidé tam v té době skutečně neměli co ztratit, "než své okovy". Rozhodovali se, zda zemřou pomalu hladem, nebo rychle v revoluci. Takže šli do toho. Učení Karla Marxe se dostavilo až jako zdůvodnění jejich zoufalého revolučního činu. V roce 1917 v ruském feudalismu vznikla úplně jiná revoluce, než v důsledku rozporů kapitalismu, o čemž teoretizoval Karel Marx.

K. Janyška 17.5.2018 19:12

Re: Dnes na ČRo2 kardinál Duka vyjádřil mylný názor

Měl pravdu. To Marxem a socialismem zpitomělí Němci poslali Lenina do Ruska a financovali ho. Bohužel se jim podařilo civilzaci v SSSR zastavit na 70 let... Dzp.

K. Janyška 17.5.2018 19:14

Základním omylem Marxovým a Freudovým je, mylně

vysvětlili lidskou mysl... Dzp.

-----------------------------------------------------------------

CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Pro platnou odpověď na tuhle kardinální, ale také možná nejsložitější, otázku lidstva vůbec, musíme do kompozitivní teorie. Tedy ke vždy nejvyššímu, vědou, a jen vědou, permanentně aktualizovanému a stále prokazovanému, vědění o lidském světě, a to jen a jen bez pověr a mýtů. Je to tedy suma vědeckých, a jen přísně vědeckých, informací, vzájemně provázaných a neodporujících si, získaná kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná Kontrarevoluce vědy od A.F.Hayeka.

Co tedy přináší toto přísně vědecké pojednání z hlediska nalézání odpovědi na předmětné téma ? Samozřejmě, že vše podstatné, co s lidskou myslí souvisí, tedy jejím vznikem, funkcí a důsledky z její existence. Popisuje, jak vznikla a vyvíjela se a co pro život člověka znamená dnes a bude znamenat navždy. Vždyť její existence je neodělitelná od existence biologického lidského těla a je jedinou možností pro jeho adaptaci na svět, tedy na situaci, prostředí a budoucí neznámé tak, aby přežil.

K. Janyška 17.5.2018 19:15

Re: Základním omylem Marxovým a Freudovým je, mylně

Náš prapředek, mějme na mysli toho, který žil v tlupách a genetickou stavbou byl už podoben nám, byl řízen instinkty stejně, jako jiné druhy zvířat. Ostatně v jejich říši tak tomu je dodnes. Jen člověku se podařilo z důvodů, které nejsou předmětem této úvahy, dostat se ve vývoji dál a souběžně s ním se také zvyšovala jeho schopnost se přizpůsobovat všemu, co ho obklopovalo. A nezůstalo to bez následků. Jako odezva na tento neosobní spontánní vývoj se mu v mozku, tedy organizačním zařízení těla, vyvinutém genetickou evolucí, vyvíjela evolucí kulturní i schopnost reagovat více a více na události v jeho okolí a přenosem minulých zkušeností v čase a jejich nápodobou i schopnost je používat. Vyvinula se nejsložitější entita vesmíru, lidská mysl. Pozvolna a v dloudé době tak narůstala schopnost našeho prapředka myslet.

Co to však myšlení je ? Je to schopnost lidské mysli, která sídlí v mozku, produkovat závěry, které jsou platné a na základě kterých se člověk dokáže efektivně adaptovat na spontánní řád světa a na spontánní řád lidského světa, které jsou zdrojem úplně všeho vzniklého na Zemi, tedy i samotné lidské mysli. Takže i ona vznikla jako reakce na ně, přesněji řečeno, jako vnitřní adaptační uzel spontánního řádu lidského světa. Jak to však dělá, že myslí ?

zp.

K. Janyška 17.5.2018 19:15

Re: Základním omylem Marxovým a Freudovým je, mylně

Prostřednictvím abstrakce, coby spontánně vyvinutým nástrojem lidské mysli k uchopení nekonečného množství konkrétního, tedy její nejsložitější a nejdůležitější součástí, ze které vybíráme informace pro další adaptační potřeby, aniž bychom to samozřejmě věděli. Je to výběr iniciovaný vnějšími impulsy přiváděnými smysly nebo také vnitřním uvažovacím mechanismem. Kdykoliv myslíme, abstrakce, tedy tato obří a složitá databanka, ale také vnitřní supersložitý spontánní řád informací, je přítomna. Rozum je pak pouhou kázní, se kterou k tomuto stroji ve stroji přistupujeme a jakobychom ho žádali o řešení pro naše uvažovací potřeby.

Lidská mysl není tedy primárně sídlem emocí a nálad a lásky a nenávisti atd, ale má úkol primárně "přežívací", který ji zadává vnější prostředí a ona ho umí zpracovat a vygenerovat řešení k přežití člověka. Je vnitřní součástí a uzlem spontánního řádu lidského světa, ba co víc, jeho základem. Souběžný vývoj člověka a jeho světa s lidskou myslí všechno spojil vjedno. Z toho vyplývá zásadní poznání. Nedá ses tím hnout. Nahradit tzv. pravidla správného chování, která jsou obsahem lidských myslí je nemožné. Jen evolučním vývojem a jen v vnitřními impulsy, které reagují na sebezáchovné, seberegulační a sebepořádací účinky spontánního řádů lidského světa, který je lidské mysli ředitelem... Dzp.

J. Jurax 17.5.2018 23:19

Re: Dnes na ČRo2 kardinál Duka vyjádřil mylný názor

Ehm ... revoluce v Rusku v roce 1917 byly dvě; ta druhá by zjednodušeně řečeno bez Lenina a bolševiků nadopovaných Marxem (a tedy bez Marxe) možná nebyla nebo by měla výrazně odlišný průběh a hlavně důsledky.

I hladové bouře, mají-li uspět a ovládnout teritorium aspoň dočasně, musí mít vůdce a nějakou jednotící ideu nebo ideologii ...

M. Pivoda 17.5.2018 14:49

Sdělení pro Čechy: Karel Marx si pomník zaslouží

Karel Marx si pomník (za svůj intelektuální výkon) zaslouží určitě více než český ekonom Václav Klaus, který přivedl českou ekonomiku do stavu levné ekonomiky (montovny pro zahraničí) a dnes pro změnu (zde na Neviditelném psovi) nás dokonce poučuje o klimatologii.

To jen pro srovnání.

R. Langer 17.5.2018 15:44

Re: Sdělení pro Čechy: Karel Marx si pomník zaslouží

Ano, ve vašem alternativním vesmíru určitě, pane Pivodo. :-D

V mém vesmíru bych ovšem Marxe zavřel za porušování zákona o podněcování násilí proti jednotlivci a skupině obyvatel. To jsou ale věci, co? :-P

M. Pivoda 17.5.2018 17:21

Pro Romana Langera

Langer: " ... bych ovšem Marxe zavřel za porušování zákona o podněcování násilí proti jednotlivci a skupině obyvatel."

Podle mého hrubého odhadu by za podněcování násilí proti jednotlivci a skupině obyvatel mohla být v Česku stíhána až třetina diskutujících na Neviditelném psovi. A právě proto mi asi majitel blogu Neviditelný pes v e-mailu napsal, že v zájmu svého duševního zdraví diskuzi na Neviditelném psovi nesleduje.

To jsou ale věci, co?

J. Jurax 17.5.2018 23:20

Re: Sdělení pro Čechy: Karel Marx si pomník zaslouží

Ehm - tohle je projev neumělé umělé inteligence ... :-)

J. Lepka 17.5.2018 13:21

Bože, jak slyším termín dialektik, ježí se mi srst

a ihned si vybavuji ty dva šašky z Ein Kessel Buntes (snad jsem to napsal dobře) jak se dohadují zda ten vysavač vysává nebo nasává.

Pozoruhodné, že to byli Němci jako Marx a přibližně stejně vtipní. Inu Němec je Němec.

J. Orel, Mgr 17.5.2018 12:34

Záviděnihodný idealismus

projevují diskutující, kteří se domnívají, jak jsou geniální, a vyvracejí Marxe na deseti řádcích. Marx se samozřejmě mýlil, důsledky jeho myšlenek byly katastrofální a humbuk kolem jeho výročí je jistě mylný a zavádějící. Ale patří do dějin lidského myšlení.

R. Langer 17.5.2018 15:47

Re: Záviděnihodný idealismus

Chybné premisy netřeba vyvracet.

A. Alda 17.5.2018 11:57

Dokonalé.

Velmi vřele s Vámi, pane, souhlasím.

M. Pivoda 17.5.2018 10:57

Dialektika. A kam Karel Marx nemohl dohlédnout.

Inženýři při realizaci složitějších inovací nehovoří o dialektice, ale o nezbytném postupu cestou pokusů a omylů. Pro velké projekty neexistuje jediná správná a všechny problémy pokrývající teorie. Proto je nutný experimentální postup.

Jinak: konec současného kapitalismu se kvapem blíží (úplně pro všechny, tzn. i pro překabátěné české komunisty na kapitalisty) v důsledku zrychlujícího se technologického pokroku. Není však dosud zcela jasné, který konec historie nastane. Lze vidět dva možné extrémy, které se do roku cca 2045 vyjasní.

Buďto se přes minimální nepodmíněný příjem pro každého občana propracujeme k tzv. technologickému socialismu.

Nebo zvítězí jeden kapitalistický macho a ostatní se (i geneticky) tomu podřídí. Viz stav u hmyzu: plným životem tam žije jen včelí královna, ostatní včely jí jen posluhují. Rozdíl u lidské společnosti bude ale v tom, že místo pracujících lidí (proletariátu či prekariátu) zde budou levnější a spolehlivější roboti. Tzn., lidská nezaměstnatelná část populace bude vyhubena jako nepotřebná, nebo držena v omezeném počtu jen někde v rezervaci pro exoty.

Vyberte si, prosím. V budoucnosti (do roku 2045) se ale zde může objevit například i mimozemská civilizace. Pak by to mohlo dopadnout jinak, než kam jsme schopni dnes dohlédnout a extrapolovat vývoj.

J. Jelínek 17.5.2018 11:09

Re: Dialektika. A kam Karel Marx nemohl dohlédnout.

A víte co? Vy máte vlastně pravdu, tedy v tom, že víme kulové co bude, je to ještě horší, než s předpovědí počasí, stačí jedna "černá labuť" a všechno je jinak. Nicméně bez psaní možných scénářů budoucnosti se lidé asi nemohou obejít a snad je to tak i dobře. Jen se z toho nesmí stát bič na přítomnost.

R. Langer 17.5.2018 16:12

Re: Dialektika. A kam Karel Marx nemohl dohlédnout.

Ne, pan Pivoda pravdu fakt nemá. Ten má jen moc bujnou fantazii. Zcela odtrženou od reality. ;-)

M. Pivoda 17.5.2018 17:41

Čemu se asi před 30 lety věnoval Roman Lager?

Já jsem v září roku 1988 prezentoval (jako výzkumnou práci) aplikaci specifické české umělé inteligence. Jde o obor, který je popsán už i na české Wikipedii (https://cs.wikipedia.org/wiki/Um%C4%9Bl%C3%A1_inteligence)

Co asi dělal v roce 1988 Roman Langer? Přisluhoval propagátorům Lenina, Stalina i Karla Marxe nebo intenzivně studoval VUML?

Č. Berka 17.5.2018 10:35

Marxovo dílo moc neznám, ale mám dojem

že autor úplně vynechal Marxem formulovanou základní podmínku komunistické společnosti- a to je..."až s všestranným rozvojem jednotlivců vzrostou i výrobní síly a všechny zdroje sdruženého bohatství potečou plným proudem, společnost bude moci vepsat na svůj prapor: Každý podle svých možností, každému podle jeho potřeb." Komunismus je tedy u Marxe podmíněn rozvojem vědy, techniky a "nasycením poptávky". Mezi kapitalismem a komunismem je u Marxe přechodný stav, kdy přetrvává mnoho z kapitalismu. Motorem pokroku je v minulosti i dnes soutěž a touha po hmotném bohatství... ale to nemusí být na věky a ani to nemusí být ekologicky udržitelné...není to žádný přírodní zákon. Peníze a majetek nejsou jedinou motivací k práci- spousta lidí dělá práci, která je baví a dává jim smysl, i když by si jinde vydělali daleko více

K. Janyška 17.5.2018 8:51

Autore, musíte, prostě musíte, ke kompozitivní teorii,

tedy zejména k teorii spontánního řádu lidského světa. Jinak vy ani jiní nepochopíte zhoubnost Marxova díla... Dzp.

J. Dvořák 17.5.2018 8:18

Klíč k Marxovi

Pro pochopení Marxe je podstaná kniha Engelse "Postavení dělnické třídy v Anglii", je to v pravdě hororové čtení, odsud se odvíjí úvahy o beztřídní společnosti, na to se naroubuje teorie nadhodnoty (i když ne původní), něco z Hegelovi dialektiky a je hotovo...., jako myslitel se však nedá v humanitních vědách obejít OK, dv

D. Polanský 17.5.2018 7:14

Jednoduchá řešení se hledají vždy

když je zle nedobře. Za K. Marxe byla zcela běžná dětská práce, postavení proletariátu bylo těžké, bída, nemoci, těžký přístup ke vzdělání. K. Marx ve svých pracovních poznámkách si vedl podrobné údaje o rozsahu dětské práce, velice pečlivě se odvolával na zdroje těchto údajů. Marx s Engelsem hledali řešení. Našli je, ale nebylo dobré. Podcenili jeden nesmírně důležitý faktor, a tím byly dopady pozdějšího vědeckotechnického pokroku. Ovšem to ve své době, za dané sociální situace, těžko mohli odhadnout.

V každém případě K. Marx zůstane i do budoucna jedním z největších myslitelů, konec konců i článek autora je toho malým důkazem.

F. Houžňák 17.5.2018 12:12

Ještě větším myslitelem než Marx byl Lenin,

a ještě větším myslitelem než Lenin byl Stalin. Ten ty Marxovy skvělé myšlenky uváděl ve velkém měřítku do praxe. Škoda, že jste si to nemohl užít na vlastní kůži někde na Kolymě.

D. Bystriansky 17.5.2018 13:36

Re: Ještě větším myslitelem než Marx byl Lenin,

Pan Polanský by i na Kolymě filosofoval, kde udělali soudruzi z NDR chybu!

R. Langer 17.5.2018 16:05

Re: Ještě větším myslitelem než Marx byl Lenin,

Vždyť Stalin byl dobrý člověk, jenom jako každý i on dělal chyby, že.

R. Langer 17.5.2018 16:08

Re: Jednoduchá řešení se hledají vždy

Myslím, že pro zlepšení podmínek dětských zaměstnanců by úplně stačilo, kdyby jim Engels zvednul platy. A ani by už nemusel filozofovat. :-D