20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Ostatně soudím, že Cermat(o) musí být zničen(o)!

Klasičtí vzdělanci, absolventi prvorepublikových gymnasií (kteří už skoro všichni zemřeli), věděli, a absolventi socialistických SVVŠ (Střední všeobecně vzdělávací škola), pokud měli klasicky vzdělané učitele, vědí, čeho je parafrází věta v titulu uvedená.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Tichý 14.5.2018 10:18

Proč si kritici testů a testování

obvykle vyberou JEDINOU otázku/úkol, kterou/ý by sami nezvládli - a berou to jako argument nesmyslnosti CELÉHO testu? Jen pár úkolů přece vyřeší úplně všichni, většina jen přiměřený (ale různý) počet a některé úlohy může zvládnout jen mimořádný student se zájmem o předmět. Viz normální rozložení (statistika). Jinak by totiž vůbec nevznikl použitelný žebříček maturantů/uchazečů. Odkdy je ideál, aby to všichni zvládli stejně?

PS: Grafoman Vlk jako obvykle popíše X obrazovek, takže čtenáře otráví dřív, než mu něco smysluplného prozradí. V písemkách by asi neuspěl. BTW: Neschopnost téma udržet, neschopnost téma opustit?

Z. Lapil 13.5.2018 23:24

Re: No, nevím ...

Je to zadní kolo. Viz článek a zejména viz https://www.lidovenoviny.cz/nahled.aspx?d=18.04.2018&e=LN-PRAHA&id=6987591

J. Polák 13.5.2018 21:16

Re: No, nevím ...

Přední kolo nějakého staršího stroje.

K. Janyška 13.5.2018 20:50

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Sektář ? Já ? Jsem prezentátor vědy. Vy ne... Dzp.

D. Stirský 13.5.2018 17:50

A do třetice: učitel či profesor matematiky

nemusí o grafikonu vědět nic. Ovšem ten, kdo jej sestavuje, musí umět perfektně řešit úlohy o pohybu - grafikon, mimo jiné, musí řešit právě setkávání vlaků.

I. Babková 13.5.2018 15:51

Re: Bude-li Cermato zničeno,

Jsem moc zvědavá, jak bude vypadat maturitní test z počtů za 4 roky, až bude povinný pro téměř všechny maturitní obory.

Na kvalitních gymplech s dobrými studenty se maturita z matematiky moc neřeší, protože ji studenti zvládnou bez větších problémů. Já učím na škole, kde počty nepatří mezi oblíbené předměty, studenti radši volí aj. A když se někdo pro ty počty rozhodne, tak zpravidla se začne připravovat až na poslední chvíli a pak je rád za 3 nebo 4. To fakt nechápu. Mohu mluvit horem dolem, na jejich přístupu nic nezměním. A natrénovat na tak jednoduchý test se dá docela snadno, jen se musí trénovat pravidelně po delší dobu.

Mrkla jsem na letošní test matematiky +, není to nějak závratně těžké, speciálně výrazy, funkce, analytika, stereometrie a posloupnosti jsou spíše základní úrovně, trochu mám problém s př. 8 (planimetrie - konstrukce trojúhelníku) - tam si evidentně zhotovitel honil triko. Jinak ten přístup, kdy se testuje všechno a ve finále se netestuje téměř nic, mi přijde maturitní zkoušky nedůstojný. Ale to by bylo na delší debatu.

P. Portwyn 13.5.2018 15:02

Re: Bude-li Cermato zničeno,

Jak se to vezme. CERMAT aspoň neřve, že není potřeba nic znát.

Jinak samozřejmě k dokonalosti mají maturity fakt daleko :o)

D. Stirský 13.5.2018 14:59

Ještě bych si dovolil podotknouti,

že úroveň češtiny českého novinářstva je - čet výjimkám - žalostná. Módní výrazy, floskule, anglicismy.... Já tomu říkám manažersko-celebritně-novinářsko-politická čeština.

D. Stirský 13.5.2018 14:43

CERMAT je mně nesympatický. Vlk ovšem zase

rozvláčně žvatlá, čímž dobře míněný základ rozmělní do těžko čitelné slátaniny. Vzpomínám si na knížku Staropražské romance. Její fiktivní hrdina - starý pán - dostal od Nerudy úkol napsat o různých figurkách, postavičkách a osůbkách tehdejší Prahy. Sepsal studii o mnoha stránkách a Neruda mu řekl: "Výborně, dobrá práce. A nyní z toho udělejte fejeton na sloupeček do vydání Národních listů." Psát stručně, krátce, nerozvláčně, netlachavě, to je velké umění. Jinak ovšem s mnohými názory souhlas. Vymýšlení rádoby vtipných chytáků na studenty svědčí o zamindrákovanosti a tuposti autorů.

P. Portwyn 13.5.2018 14:28

Re: Poslyšte, pane Vlku,

Ale takhle se to přece v médiích dělá standardně...

Vytrhne se otázka z úlohy, která je dělána na "vytažení informace z textu", a pak se na té otázce dokazuje, jak jsou maturity k ničemu. Vzpomínáte na kauzu "kdy porodí vlčice?"... to byla taky otázka na čtení s porozuměním.

Část kritiků prostě nechápe, že se testuje čtení s porozuměním. Další to dělají naschvál.

P. Portwyn 13.5.2018 14:28

Re: Feřtekovina.

Dvoukolejná trať za předpokladu, že jedou přes Prahu. Pokud jedou jinudy, minou se na zastávce, viz poslední věta.

I. Babková 13.5.2018 14:27

Re: Bude-li Cermato zničeno,

Cermato nebo Scio = prašť, jak uhoď.

P. Portwyn 13.5.2018 14:12

Feřtekovina.

Nebo komárkovina.

Článek rozzuřený nad představou, že by děti nedejbože měly něco vědět a něco umět - teda něco jiného, než gůglit a pak psát "názor".

Nejsem odborník na barvy a laky, ale představa, že pod kolem tuba s barvou praskne a rozletí se zrovna tak, že na kole neulpí ani trochu, vyžaduje notnou dávku náhody. Daleko pravděpodobnější je, že se kolo dole upatlá a ten zbytek se při další otáčce otiskne na vozovku...

To, že železniční trať z Plzně do Prahy a většina trati z Prahy do ČB je dvoukolejná, takže se vlaky na ní mohou alespoň v některých úsecích minout, už jen ilustrací pojmu "český novinář". Nemluvě o tom, že se i na jednokolejné trati vlaky mohou minout v jakékoli stanici, kde je více než jedna kolej - což je i na řadě vesnických zastávek.

P. Portwyn 13.5.2018 13:58

Re: Bude-li Cermato zničeno,

Ne, prachy stáhne Scio. Ostatně proto taky ta kampaň.

P. Portwyn 13.5.2018 13:54

Re: když už tu padly matematické otázky,

Ani korunu. Schlamstlo by to Scio, které taky celý bugr kolem CERMATu notně podporuje skrze spřátelené novináře a neziskovky.

Ne že by CERMAT byl ideál, ale názory pana Šteffla (např. "A proč by děti měly znát Ohmův zákon?"), to je teprve síla.

P. Papež 13.5.2018 12:02

Když nechápete o co jde, raději mlčte. Vypadá to, že se přímo či napojením na CERMAT dobře živite.

I. Dvořák 13.5.2018 11:22

Trapný CERMAT.

CERMAT. Bylo by velmi zajímavé, kolik ten nás již stál peněz. A která prasátka se jimi plnila. Je blbost žáky zkoušet z toho, co je škola neučila.

J. Jurax 13.5.2018 10:28

Ehm ... řekl bych, že shoda podmětu s přísudkem je tu v pořádku - TY děti studovaly a neuměly.

Ale půlstoletí po maturitě mi brnká o paměť pojem anakolut neboli vyšinutí z větné vazby ... není-li to ono, znalejší nechť mne případně opraví ...

J. Lepka 13.5.2018 10:17

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Děkuji za reakci, jen jste mi potvrdil, že jste klasický sektář, navíc bez smyslu pro humor.

F. Houžňák 13.5.2018 9:48

V zásadě máte, pane Vlk, pravdu, ale s tou tubou

prostě žvaníte. Když traktor najede na tubu ploškou na zadní pneumatice, tuba rupne a minimálně jednu plošku zbarví (to je první marker na silnici), a k výpočtu průměru kola mi stačí druhý marker, který zasviněná ploška na silnici zcela jistě udělá. Točíte se zrovna na něčem, co smysl dává.

J. Vintr 13.5.2018 6:46

Re: Nejprve soudružka Buzková rozvrátila naše

Asi je. Hlupákům je možno vnutit cokoliv, takže se lépe vládne.

P. Dvořák 13.5.2018 4:18

Re: Jak to chápete? Zcela jednoduše.

"Pak mne ani nepřekvapilo, že jistí vzdálení příbuzní, jejichž děti studovaly v zahraničí na americké škole pro místní diplomaty, neuměly prakticky po návratu nic moc."

1) kdo to psal, nemá páru o shodě podmětu s přísudkem 2) došlo k překlepu.

Vzhledem k tomu, že písmena "I" a "Y" mají na klávesnici umístění téměř na opačné straně diagonály, druhá varianta je prakticky vyloučena.

D. Šimáček 12.5.2018 23:46

Re: když už tu padly matematické otázky,

tak mám taky jednu,

Kolik by bylo možné přidat každému učiteli, byl-li by cermat zrušen?

tahle otázka by prověřila schopnost žáků dohledávat zdroje a klást doplňující otázky (jen učitelů nebo i učitelek)

Z. Lapil 12.5.2018 23:46

Re: No, nevím ...

Mám rád definici: Vzdělání je to, co zůstane, když člověk zapomene všechno, co se naučil ve škole.

Mimochodem - ta tuba s barvou opravdu praskla. Teď jsem to hledal. Spíš si říkám, co to bylo za traktor? 252cm/pí = necelých 80cm průměru kola, to má snad vejtřaska větší.

D. Šimáček 12.5.2018 23:44

když už tu padly matematické otázky,

J. Urban 12.5.2018 23:42

Nejprve soudružka Buzková rozvrátila naše

školství zrušením jednotných vzdělávacích osnov na ZŠ. Sama pochopitelně svého fracka rovněž posílala do soukromé školy. Osnovy byly nahrazeny ŠVP, kam si každý kantor každé školy napíše, co se mu líbí učit a co pak také učí. Inspekce z MŠ pak nezkoumají, co je obsahem a jaké vzdělání dá dětem to ŠVP, ale pouze zkoumá, zda to co je v ŠVP (a může to být třeba to, že je Země placatá) se také učí (teda ani ne tak zda opravdu učí, ale jestli je v souladu ŠVP se zápisem v třídní knize o probrané látce). Úroveň toho, co přijde na střední školy, je pak šílená. Po 4 letech ti, kteří nemají ani základy ze ZŠ, předstoupí před státní maturity (které jim ještě připraví Cerzm r t). No může toto nebýt záměr??

Z. Lapil 12.5.2018 23:35

Poslyšte, pane Vlku,

Vlaky z Plzně do Českých Budějovic (a dále do Brna) opravdu jezdí rovnou (přes Nepomuk, Strakonice, Protivín), a to co dvě hodiny. Jedině že mám dojem, že většina tratě je jednokolejná, takže se nepotkají, ale srazí.

A upřímně - to, že nemáte ponětí o literárních formách z vašich textů vysloveně čiší. Tedy z těch na Psu, žádnou vaši knížku jsem nečetl.

Jako odborný učitel n.p. Barvy a laky byste také mohl vědět, že ne každá barva je dostatečně rychleschnoucí, aby během jedné otáčky kola přestala dělat stopy.

A než se rozvášníte, možná by nebylo od věci zjistit, co přesně kritizujete. Podle Cermatu byl pojem anafora v otázce vysvětlen a následně požadováno jeho nalezení v textu. To mi připadá spíš jako zkouška četby s porozuměním než jako test encyklopedické znalosti.

J. Jurax 12.5.2018 23:02

Re: Článek je zcela pravdivý.

Ale co by nemohl - pro gymnasisty je test obvykle lehký, pro učební obor kadeřnice s maturitou (například, nic proti kadeřnicím) obvykle obtížný.

A nakonec i ty gymply mohou mít různou úroveň - mezi znalci se obvykle ví, že jednička na ústavu A je dvě až dvě mínus na ústavu B - a jednotný test to srovná ...

P. Vandas 12.5.2018 22:15

No i já si myslím, že Catonova hláška o Kartágu...

. by měla být na Cermat aplikována i s vykonaným dobovým dodatkem. " Cermat , jako Kartágo vypálit, rozbourat a ruiny posolit, aby na tom místě nikdy už nic nevyrostlo!" :-):-):-)

J. Jurax 12.5.2018 21:16

Re: Cicero? Cato.

No vidíte, kdybyste si to v mládí nacpal do hlavy skrze to odsuzované biflování, nemusel jste si teď sypat hlavu popelem.

A i strejda gůgl občas poradí špatně, je holt třeba mít pojem o tom, co hledáte, a nalezené verifikovat, když už si nepamatujete letopočty - mimochodem jak zjevno taky jsou k něčemu dobré, i když se proti jejich memorování hojně brojí ... :-)