25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

GLOSA: Než přijdou zákazy

Kdybyste se dnes probrali z dlouhodobého kómatu a někdo by říkal, že je červenec, těžko to vyvrátíte. Hodně stromů již odkvetlo, teploty stoupají někde až ke třicítce a v půdě na okrajích polí se rýsují praskliny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Krátký 9.5.2018 14:14

Aktuální situaci s deštěm můžete sledovat na

www.ventusky.com - zadejte si tam "srážky" třeba ve Vrchlabí a ukáže vám to 5 mm - hezký den

M. Prokop 9.5.2018 14:55

Re: Aktuální situaci s deštěm můžete sledovat na

Ventusky je taky jen předpověď. Aktuálně jen na radaru.

K. Janyška 9.5.2018 10:13

Jen kvalifikované zákazy jsou zdrojem růstu na straně

3 velkých negativ, tedy míru, svobody a spravedlnosti. Pozor na zmatlání všeho vjedno... Dzp.

P. Grigar 9.5.2018 8:56

Pěkně jste nám to vysvětlil, srozumitelně..

...jenom si dovolím připomenout, že dle mého odhadu 9 z 10 "homo údajně sapiens" na zásadní změny v obratu k lepšímu nemá vliv. Může jen v němém úžasu či spíše s otevřenou hubou sledovat zázrak 4 % meziročního růstu ekonomiky, i když de facto o nic takového se nikomu neprosil. To mluvím za sebe, jednoho z devíti.

Z. Lapil 9.5.2018 9:49

Re: Pěkně jste nám to vysvětlil, srozumitelně..

Tak nějak. S připomenutím, že na řízení zásadních změn nejspíš nemá vliv ani lidstvo. Rozhodně ne tím, že - zjednoduším až zironizuji - bude místo na ropu jezdit na uhlí (řeč je o elektromobilech); aspoň netuším, jak by tohle mohlo změnit podnebí.

Co ale každý může udělat: šetřit. První, co mě napadá, je nahrazení nakrátko ostříhaných pažitů, které je třeba zalívat, na trávníky poněkud delší, pod kterými je půda vlhká jaksi samovolně.

Chce to, mimo jiné, aby se stát přestal dotacemi montovat do cen. Protože dotaci dostanete jen na perfektní řešení (nestačí vyměnit okna za lepší, musíte k tomu udělat celou zateplovací fasádu a pokud možno i komplet topení), a - jak je známo - perfektní je nepřítelem dobrého.

Aneb nevím přesně, jak to vypadá s dotacemi na dešťovou vodu, ale u mě doma to šacuju na nějaké tři čtyři tisícovky na zachycení deště z nějakých 80m2. Plus nějaké čerpadlo a hadici, pokud se mi nebude chtít tu vodu nosit k rajčatům v konvi. Jasně, nebude to žádná paráda, barel z OBI nebo odněkud v každém rohu.

To je projekt na KAŽDOU dotaci dražší.

M. Prokop 9.5.2018 9:51

Re: Pěkně jste nám to vysvětlil, srozumitelně..

Dotace slouží pouze k upevnění či zvětšení moci rozdělujících.

Ostatním škodí.

Z. Lapil 9.5.2018 10:03

Re: Pěkně jste nám to vysvětlil, srozumitelně..

Přesně.

Jenže já když se rozkecám, tak se neznám :-).

K. Janyška 9.5.2018 15:51

Re: Pěkně jste nám to vysvětlil, srozumitelně..

Ano...Dzp.

A. Bocek 9.5.2018 8:55

Což takhle trochu zdravého selského rozumu.

Orat po vrstevnici, né však po spádnici, hnojit chlévskou mrvou a vrátit poměr 1 dobytčí jednotka = 1 ha orné půdy, vrátit se k bramborám a opustit řepku.Obnovit malé mokřadové rybníčky. Kukuřici na siláž a jen pro dojnice. Melioračním dělnicím - žížalám omezit přísun herbicidů,pesticidů,fungicidů, insekticidů .......

P. Rada 9.5.2018 9:17

Re: Což takhle trochu zdravého selského rozumu.

Selský rozum napovídá o relativně snadném řešení které sedláci v minulosti opakovaně používali a přežili. Bude ale "selský rozum" dnes stačit? Navíc za situace kdy 80% hospodaří jen v nájmu a nikoli na svém?

V té "selské" minulosti se totiž klima dlouhodobě měnilo jen v tolerancích +- 0.5C - kdežto dnes jsme v průmyslové éře a na počátku anomálně rychlého teplotního vývoje za posledních 55 milionů let - tedy už v Antropocénu - kdy se nevratně v průběhu století změní klima s eliminováním letních polárních ledových čepiček.

Dnes přitom už překračujeme i největší výkyvy teplotního optima posledního interglaciálu který naši předci mohli zažít.. Dopady na biosféru jsou nejzřejmější právě v hospodářských lesích ale začínají tížit i zemědělství. To ale neprodukuje tolik peněz a tak se reakce splečnosti která je přicuclá na jiné zatím vydatnější zdroje oddaluje tuplem.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/All_palaeotemps.png

http://www.ipcc.ch/report/graphics/images/Assessment%20Reports/AR5%20-%20WG1/Chapter%2005/Fig5-07.jpg

M. Valenta 9.5.2018 9:22

Re: Což takhle trochu zdravého selského rozumu.

Hezké, ale už to stačit nebude.

P. Lenc 9.5.2018 9:26

Re: Což takhle trochu zdravého selského rozumu.

Naprosto přesné pane Bočku.

M. Valenta 9.5.2018 10:39

Re: Což takhle trochu zdravého selského rozumu.

Když jsem se před lety vyjadřoval v podobném smyslu jako pan Boček, tak jsem byl za blba a za ekoteroristu.

M. Prokop 9.5.2018 14:56

Re: Což takhle trochu zdravého selského rozumu.

A nepřidal jste nic ze svého obvyklého repertoáru?

M. Valenta 9.5.2018 15:24

Re: Což takhle trochu zdravého selského rozumu.

Abych Vás tedy nezklamal. Co říkáte té osvědčené a léty prověřené kolaborantské ruské trojce účastnící se dnešních oslav konce války na ruské ambasádě? Kam se na ně hrabe Junker a kus čínského bronzu v Trevíru. Mimochodem, abychom zůstali u tématu, všichni tři zasloužení anti-ekologové - ropáci.

P. Grigar 9.5.2018 18:32

Re: Což takhle trochu zdravého selského rozumu.

..abych vás také nezklamal, jděte se svojí jednostrannou ekologicko politickou agitkou do řiti. Nedávno jsem si dojednával kácení větrem polámaných stromů(na topení..) na březích potoka, se správcem povodí jednání jak po másle, byl rád že to zmizí a nebude se mu ucpávat koryto.Jenže na další jednání přímo na místě s ním přijel také studovaný ekolog a bylo po srandě. Ten jouda si například představoval, že půl metru od vody budu řezat kmen o průměru 70cm ve výši 2 metrů od země..pro usazení brouků. Správce jenom obracel oči v sloup..

Taky jsem uvažoval o dvojí instalaci vody v novostavbě, jenže správce kanalizace mi na rovinu řekl, že tím pádem za stočné budu platit paušál, který 3x přesahuje běžnou spotřebu domu, tím se vyrovnávají ztráty a vylepšuje bilance čistírny.Tak jsem aspoň investoval do kombinovaného systému topení a ohřevu vody-plynový kondenzační kotel, teplovodní vložka, podlahové topení z vratné vody v části domu, solární panely(ohřev vody..)vše české výroby.Funguje to k maximální spokojenosti, ovšem o dotaci jsem ani nežádal, tolik komplikací by umořilo i většího osla, než jsem já.

A ta vaše "kolaborantská trojka" nám nenadělala ani zlomek problémů ve srovnání s bolševickými renegáty v EU, kteří ještě neřekli poslední slovo. Končím tím, čím jsem začal..jděte do řiti.

V. Kain 9.5.2018 17:23

Re: Což takhle trochu zdravého selského rozumu.

Běžte to vykládat agrozločinci Babišovi.

V. Kotas 9.5.2018 6:42

Sucho můžeme odvracet tím, že budeme

budovat zádržné systémy na vodu, od mokřadů, retenčních nádrží u dálnic, velkoskladů, parkovišť, až po kaskády rybníčků na kdejakém potoce a přehrady různých velikostí na řekách. To k zachycení přílivových srážek. Protože normální déšť už pomalu neznáme, kdy naposledy pršelo ( ne lilo )celý týden ? Ale aby zde vůbec zapršelo, se musí řešit jinde. Výsledky těch " ekologických srazů odborníků ", jejichž uhlíková stopa je obdivuhodná, zatím nic nevyřešila. Nikdo z nich nechce přiložit ruku k dílu. To je, od obnovy deštných pralesů, až po omezení letecké dopravy.

P. Rada 9.5.2018 8:02

Re: Sucho můžeme odvracet ?

Pane Kotasi .....Výsledky těch " ekologických srazů odborníků " .... tkví v prognostice časové odezvy jevů udávané podle řady scénářů a diverzifikované navíc globálně i lokálně. To už je ale asi na Vás mnoho a tak to raději přehlížíte či pomlouváte... - že?

Navíc sami odborníci jakéhokoliv oboru sotva co zmohou - pokud dominantní společnost nezmění své chování. Zejména pak v případě pomalých změn prostředí s dobou odezvy srovnatelnou s obdobím lidského života je adekvátní reaktivita společnosti daleko méně pravděpodobná jak při náhlých procesech. Např při válečném napadení jsou lidé s principu své mentální reaktivity schopni se výrazně semknout - naopak vůči atakům s dlouhodobě daleko vážnějším dopadem jako je třeba kouření, stravovací návyky... které přes kardiovaskulární příčiny úmrtí prokazatelně násobně převyšují rizika válečných ztrát, sotva co reálně dělají i když je to doslova kosí.

Klimatická změna má navíc dopady dokonce nadgeneračního rozdahu a tak není divu, že už sama podstata lidské reaktivnosti je jednou ze základních příčin celospolečenského selhání. Poslové špatných zpráv to zvláště u stupidních panovníků neměli nikdy lehké a tak jsme tam kde jsme. To, ženapř. ČR ratifikovala Pařížskou klimatickou dohodu jako jedna s posledních a s parlamentními obstrukcemi je pak příznakem vlivnosti líbivých klimaskeptických postojů hlásaných dlouhodobě už s presidentského můstku a právě tuto narcistickou loutku si přitom národ většinově zvolil. Zvolil si tak i míru dopadů o kterých ale co možnástále nechce vědět. Měrnou uhlíkovou stopou vzhledem k HDP a v přepočtu na jednotlivce patříme přitom mezi rekordany.

P. Rada 9.5.2018 6:25

Jarní sucho ...

... kdy se pletiva rostlin teprve tvoří mívá vážnější následky jak sucha letní a pozdější. To letošní přitom vzešlo na rozdíl od vidění autora už ze zimy, která nevytvořila sněhovou pokrývku s postupným odtáváním a tak se pro malý odpar sice doplnila půdní vláha ale nikoliv už zásoby spodních vod. I když na sklonku zimy udeřily neobvyklé pozdní mrazy, opět přitom nedošlo ke kýženým sněhovým srážkám.

Dlouhodobý celoroční index sucha SPEI je také už dvě desetiletí na indexu-1 a tak to v úhrnu opravdu nevypadá ani dlouhodobě dobře i kdyby další měsíce naopak přinesly vydatnější srážky.

Změna klimatu si počíná na přírodě vybírat svou krutou dan hlavně v lesích ačkoliv to ještě nyní v květnu není tolik vidět. Stupidně se chovající klimaskeptici typu V.K. či Kremlík, Zinga... asi jen časem zmlknou ale společnost na svou tolerantnost k dlouhodobě avizovanému problému začne doplácet stále dramatičtěji.

Pokud se přeci jen homo údajně sapiens hromadně probere s letargie a iluzí o tom, že ho zachrání průmyslová ekonomika a zázračné objevy, může být už pozdě. Ekosystémové služby (např že v obvyklou dobu zaprší obvyklým způsobem...) totiž doposud násobně převyšují výkon ekonomiky lidské a pokud o ně lidé přijdou nebude s čeho schodek uhradit i kdyby si to všichni vroucně přáli.

P. Dvořák 9.5.2018 1:18

Sečení otavy?

Neseče se otava náhodou koncem léta? Resp. koncem srpna? Tedy ne v " . . . měsíci májových deštíků a bující trávy . . . "?

To jen na okraj. Faktem je, že jít po louce, kde vám v melioraci pod nohama bublají a průzračným pramenem odtékají litry a litry vody za minutu, je hodně, ale opravdu hodně k nasrání.

M. Krátký 9.5.2018 8:44

Re: Sečení otavy?

to sečení otavy jsem pochopil ve vztahu k pocitu, že je červenec a ne květen - hezký den

J. Kombercová 9.5.2018 13:01

Re: Sečení otavy?

Otava je tráva vzrostlá po prvním sečení, od toho i název.

P. Dvořák 9.5.2018 18:21

Re: Sečení otavy?

Tedy jak jsem psal já. V červnu jsou tzv. "sena" a v srpnu otava.