24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

POLITIKA: Školné na vysokých školách - kolik?

Studenti středních škol se chystají na maturity a poté na zkoušky na vysoké školy. Je tudíž vhodná chvíle zamyslet se nad financováním vysokých škol, zejména těch veřejných, na kterých studentům školné platí stát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rameš 4.5.2018 10:22

Re: Školné ano, ale bez nutnosti půjček.

Nejsem odborníkem na daňovou správu, ale přijde mi to zbytečně složité a k podvodům náchylné. Nechť si student vezme (dejme tomu virtuální) půjčku od příslušné školy či fakulty a tu pak, klidně bezúročně, přímo a adresně dané škole či fakultě splácí, včetně možnosti postihu jako u jiných dluhů. To už by si školy ve vlastním zájmu ohlídaly a náklady z hlediska daňových poplatníků jsou nula. Ano, byla by zapotřebí nějaká počáteční investice, ale vzhledem k tomu, že nyní platí všechno stát, není co ztratit.

Z. Lapil 3.5.2018 23:09

Re: zohlednit také vojenskou službu

Řekl bych, že voják je v této souvislosti stejný plátce daní jako kterýkoliv jiný státní zaměstnanec, včetně třeba většiny učitelů.

Z. Lapil 3.5.2018 23:01

Re: Výše školného dle užitečnosti pro stát....

Nedávno jsem tady někde četl myšlenku: nechť je stanovena cena studia. Předpokládá se, že příslušný absolvent bude v ČR několik (deset?) let pracovat. Odejde-li do ciziny, "vrátí" částku za neodpracované roky.

Vlastně něco jako svého času podniková stipendia: po dobu studia ti budeme cosi platit, ale deset let budeš pracovat u nás.

Dost se mi to líbí jako pojistka proti zbytečnému utrácení za budoucí "emigranty", která zároveň umožňuje celkem slušnou svobodu.

Z. Lapil 3.5.2018 22:49

Re: Výše školného dle užitečnosti pro stát....

USA koupili Aljašku od Ruska, ale to jen hodně na okraj.

D. Mentzlová 3.5.2018 21:10

zohlednit také vojenskou službu

Ano, správná připomínka. Autor počítá, jaké daně platí vysokoškoláci, ale občané prospívají státu nejen placením daní, ale také třeba vojenskou službou.

Pokud by si vysokoškoláci měli platit školné, měli by mít slevu ti, kteří konají vojenskou službu. Tedy v praxi asi nejlépe, kdyby byly vojenské vysoké školy zadarmo.

P. Portwyn 3.5.2018 20:32

Re: Docela zajímavé, souhlas

Obávám se, že protiakce neprojde přes vrchnost v Berlíně... ehm vlastně v Bruseli. Oni ty naše doktory potřebují, a to, že pak u nás chybí, je fakt nepálí.

P. Portwyn 3.5.2018 20:30

Re: Školné ano, ale bez nutnosti půjček.

P. S. Ale souhlasím, že by nějaká vazba být měla.

P. Portwyn 3.5.2018 20:27

Re: Dopřejte mládeží krásu života.

Popravdě mládeži se něco dopřává pořád... někdy to budí dojem, že všichni jenom kmitají kolem mládeže.

Je načase pokusit se obnovit aspoň základní povědomí o vazbě příčina-následek, začít mládež navykat na to, že někdy je třeba překonat obtíže, a na elementární odpovědnost.

Zda je tou cestou školné, je na diskuzi, ale něco se už zkusit musí. Současný stav je neudržitelný.

P. Portwyn 3.5.2018 20:24

Re: Školné ano, ale bez nutnosti půjček.

To neprojde kvůli EU.

Navíc pokud někdo vystuduje medicínu a pak pracuje jako dealer nebo co, tak jsou to stejně vyhozené peníze...

M. Pernický 3.5.2018 20:04

Dopřejte mládeží krásu života.

Pane Strunz, jsem proti platbam školného. Ani studium na Vš není zadarmo. Bylo by zajímavé, jakou částkou jste vy přispěl na své studium. Když to máte za sebou ,tak to neznepříjemnujte jiným . Různá hlediská pro,nebo proti školnému lze vyargumentovat.

J. Kanioková 3.5.2018 19:33

:)))))))))))))))

J. Kanioková 3.5.2018 19:31

Přesně !

J. Kanioková 3.5.2018 19:28

Docela zajímavé, souhlas

Mi tedy hodně pije krev, že někdo tady vystuduje a ne "za své", a pak vezme roha. Zrovna včera jsem četla, že Bavorsko, nebýt českých doktorů, by se zdravotnictvím dost vybouchlo..

V. Kain 3.5.2018 19:23

Re: „Pomáhají studiem především sami sobě...

Vermis nebuďte trapný,víte moc dobře koho tím pan Novák myslel.

V. Kain 3.5.2018 19:22

Re: „Pomáhají studiem především sami sobě...

Těch 23.000 je zaváděno až nyní a to ještě s velkým otazníkem.Kdoví jestli v tom není nějaká kulišárna.Do této doby to bylo jedno z nejhůře placených zaměstnání.A pokud jde o ty vystudované otitulované vysokoškoláky tak by mě zajímalo,že když krátce po promoci lékař zvedne krovky a odlétne k sousedům protože tam má 4x větší plat,tak jak je to s placením daní.Tady vystudoval za hubičku a stát z něj má tak akorát velké h....

I. Širůček 3.5.2018 18:46

Re: „Pomáhají studiem především sami sobě...

Takže všichni učitelé, lékaři ve státních nemocnicích atd. - to jsou všechno ti zbyteční byrokrati?

I. Širůček 3.5.2018 18:44

Re: Školné ano, ale bez nutnosti půjček.

Mně připadá spíše naivní, rozumnější bych viděl půjčky, které by se po absolvování školy nesplácely, ale "odepisovaly" - pokud absolvent zůstane pracovat v republice. Při odchodu do zahraničí splácely.

J. Kulheim 3.5.2018 16:15

Re: Školné ano, ale bez nutnosti půjček.

Kolik budou platit studenti, kteří odejdou pracovat do zahraničí. Jako chcete vybírat peníze od Slováků, kteří zde studují bezplatně.

L. Novák 3.5.2018 16:02

Re: Na školné racionálně

Pan Plíva to napsal správně. Socialistický stát a plánovací komise... A jak to dopadlo? :-P

L. Novák 3.5.2018 16:00

Re: „Pomáhají studiem především sami sobě...

Co je to "vysokoškolák ve státní sféře"? Zbytečný byrokrat, který za svůj plat občanům nic užitečného nepřináší?

J. Kanioková 3.5.2018 14:48

K tomu se vyjadřovat nechci, neznám všechny

podstatné informace. Jen už dlouhý čas "potkávám" články, jak to vypadá v USA. Děs ze studentských půjček tam už panuje dlouhé roky.

"Celková částka celkových studentských půjček, která v současné době činí 1,48 bilionu dolarů (téměř o 50% více než veškerý dluh z kreditních karet v Americe), má do roku 2024 dosáhnout ohromných 3,3 bilionu dolarů."

https://www.zerohedge.com/news/2018-01-14/nearly-40-student-loan-borrowers-default-2023

Dluhová apokalypsa.- http://jdem.cz/d4r8g8

Nejsem proti placení VŠ studia, jen si nejsem jista, jak ten systém vymyslet a pak udržet v reálné fukčnosti.

J. Kanioková 3.5.2018 14:27

NENÍ to téma o nástupním platu.

P. Portwyn 3.5.2018 14:06

Re: Regulece školným

Problém je taky v tom, že veřejnou komunikaci neovládají strojaři a spol., ale žvanilové z pseudooborů. Ti si to svoje ohlídají politicky...

P. Portwyn 3.5.2018 13:57

Re: Školné ano, ale bez nutnosti půjček.

Zajímavý nápad, a řekl bych, že docela spravedlivý.

I. Mertl 3.5.2018 13:37

Re: Výše školného dle užitečnosti pro stát....

Milý Winstone, peníze samozřejmě svět víceméně řídí, koukněte se jen domů. Jsou to peníze, co rozděluje svět, a ne elity. Ale už jste slyšel, že by Saudové koupili nějakou zemi? Jo, Rusové, ale oni Krym, Královec, Podkarpatskou Rus nekoupili, ale ukradli.

A. Alda 3.5.2018 13:37

Proč myslíte?

Každý přece ví, na které škole studoval a komu tedy patří jeho školní "naddaň" a uvede to v daňovém přiznání jako jiné věci, které tam uvádí. Na výběru nevidím nic složité - systém rozmanitých úlev a slev a odečitatelných položek dnes fungující je mnohem složitější. A redistribuce rozhodně nebude složitější než dnešní redistribuce mezi cca 3600 obcí.

K. Luboš 3.5.2018 12:58

„Pomáhají studiem především sami sobě...

...k vyššímu výdělku“.

To si p. autor snad dělá kozy! Např. nástupní plat vysokoškoláka ve státní sféře je cca 19.000 brutto. Nástupní plat pokladní v marketu je ale asi 23.000 brutto. A průměrný hrubý plat učitele střední školy je v CZ něco přes 26.000!

J. Plíva 3.5.2018 12:56

Re: Na školné racionálně

Takže, pokud rozumím, udělá se prognóza počtu obyvatel a jejich stratifikace a jakýsi program exaktně vypočte potřebný počet nezbytných profesí.

Vy tomu věříte? Ale řekněme, že se podaří takto stanovit , že v roce 2030 bude třeba 5823 lékařů ( z toho 992 zubařů, atd.) Plán tedy máme a přijde mocný pán (nebo paní) a sdělí vysokým školám, kolik studentů jim stát zaplatí. Bože, moje představivost míří na ubohou vysokou školu - tam se budou dít věci.

To já raději budu věřit astrologii.

F. Navrátil 3.5.2018 11:54

Re: Na školné racionálně

Programování není centrální plánování. Pokud bude financování škol postaveno na principu příspěvku na hlavu, pak vám budou vysoké školy v zájmu ekonomického zisku chrlit polovzdělance a mlátiče prázdné slámy jako Baťa cvičky. Možná se vám to bude zdát neuvěřitelné, ale lze exaktně zpracovat podle prognózy vývoje počtu obyvatel a jejich stratifikace program, kolik bude třeba pedagogů, lékařů a dalších nezbytných profesí. Věřte, že stovky genderových specialistů, kritiků komixů, politických etnografů, politologů, etnokulturních analytiků, a pod. mezi potřebnými profesemi nebudou. Ti si budou muset svého studijního koníčka zaplatit.

M. Pesat 3.5.2018 11:12

bez komentare, zdrij lidovky.cz

"KARLOVY VARY Jen dvě děti zvládly přijímací zkoušky na plánovanou vojenskou školu, jejíž pobočka má sídlit v Sokolově. Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO) žádá ředitele zřizovatelské školy v Moravské Třebové, aby vyhlásil ještě druhé kolo přijímaček. O vojenskou školu, která měla v Sokolově zřídit obor Elektrotechnika, kraj velice stojí.

Zdroj:lidovky.cz

Cest :-(