19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

USA: Starbucks na hanbě

Řetězec zavře 29. května 2018 všech 8000 kaváren v USA, aby podrobil svoje zaměstnance „protirasistickému školení“ (racial bias training; špatně se to překládá).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Urban 19.4.2018 23:11

A to vše proto, že komunismus je diagnóza neschopných, jimž to nedosažitelné, vzdalující se jim díky jejich tuposti, slibují ti všehoschopní.

J. Jurax 19.4.2018 22:42

No,

je až pozoruhodné, jak se manažeři Starbucks po§rali ... naštěstí nemám nikde Starbucks v dosahu - naše malé moravské městečko není až tak světové - protože jinak bych tam musel NECHODIT ... :-)

Jak patrno, v USA to taky stoji za vyližkapsu, když se tam tohle vůbec může stát ...

J. Schwarz 19.4.2018 20:45

Ti levičáci

a politkorektníci jsou opravdu magoři! Vždyť Starbucks by na tom byli líp kdyby raděj rovnou prohlásili že jejich podnik není pro negry! O tolik zákazníků by zase nepřišli a nemuseli by se plazit před partou agresivních kreténů...

P. Aron 19.4.2018 13:24

další

Pokud rodíte bílé děti, jste součástí problému, říká profesorka psychologie z New Yorku

Profesorka Daniels pokračuje, že není možné o rodině uvažovat jako “dědičně konzervativní síle ve společnosti” a že bílé rodiny poskytují “ochranu” rasistům. Také říká, že bílí lidé, kteří předávají své majetky svým dětem, zachovávají rasovou nerovnost a zajišťují, že rasová segregace může pokračovat.”

Celý myšlenkový pochod této dámy, která po kritice svůj twitterový účet raději zamkla, můžete vidět níže.

Problémem je, že se nejedná o “nějakou paní támhle od vedle”, ale univerzitní profesorku, což jejím výrokům dodává legitimitu. Její nenávistné projevy mohou v příslušnících menšin vyvolat dojem, že proti bílým je vše dovoleno, a od toho už není daleko k násilí.

V. Lunák 19.4.2018 13:45

Re: další

Ano, Jessie Daniels je evidentně jednodušší osoba. Nesouhlasil bych, že to, že je profesorkou, jí automaticky dodává nějakou váhu, viz např. příspěvky Ulče. Především ale nemá smysl argumentovat ojedinělými a více či méně extravagantními případy.

R. Langer 19.4.2018 15:32

Re: další

Kupodivu, ty extravagantní případy jsou slyšet nejvíce a šíří se jako mor, a protože stokrát opakovaná lež se stává pravdou (u Pátých kolon automaticky), jsou ve skutečnosti pro přirozený chod společnosti velmi nebezpečné.

Nebo to můžeme obrátit a prohlásit za velmi ojedinělý případ to, že dva negry (tak si navzájem říkají, to není rasismus), kteří nebyli zákazníky kavárny, z ní vyhodili, což je naprosto normální, a potom tedy nevím, proč je kolem toho tolik povyku. Tím přece naprosto nemá smysl argumentovat.

Tak co, má to smysl, nebo nemá, nebo jenom tehdy, když se "nám" to hodí? Jak to tedy je?

V. Lunák 19.4.2018 15:41

Re: další

Tyto extravagantní případy se šíří především kvůli hysterikům či rasistům přesně vašeho ražení, nikoliv proto, že by byly jakkoliv podstatné.

Černoši si neříkají negři, protože slovo "nigga" v současném americkém slangu nemá s významem slova "nigger" dříve hojně dnes již méně používaného nic společného. Nejedná se v žádném smyslu o slovo s negativním významem. Buď má význam neutrální, do češtiny ve většině případů nepřeložitelný (či někdy např. lidi, hele, atd...), či pozitivní ve smyslu kamarád a blízko k jinému slangovému výrazu "homie". Rovněž platí, že vzhledem k tomu, že se jedná o slang, rozhodně nelze smysluplně tvrdit "... tak si navzájem říkají...", což jasně naznačuje, že by se jednalo mezi černochy v US o běžné slovo.

B. Novacek 19.4.2018 16:12

Re: další

Co to tady kecáte, pane dokonalý antirasisto? "Nigga" je jen foneticky napsaná černošská výslovnost slova nigger...to jste nějak, po tom multikorektním školení, trochu přeťáp, že... :-)

Pokud aspoň okrajově znáte americký, ale i třeba irský slang, určitě víte, že koncovka "a" i u zdánlivě nepoužitelných slov, je vlastně přípona označující záměrně nespisovnou mluvu...

When'Ya getta homa, nigga?"

Vašemu politkorektnímu antirasistickému školení veškerenstva ZDAR!!!

V. Lunák 19.4.2018 17:02

Re: další

Tady nejde vůbec o to, jak technicky přepis "nigga" vznikl, to je jasné, že je to odvozeno od slova "nigger". To, o čem píšu, se týká věcného významu slova a jeho společenského kontextu, což jsou obvykle dvě strany jedné mince, odborníku.

B. Novacek 19.4.2018 19:23

Re: další

Odborníkem jste tu zřejmě vy :-)...z hlediska logické sémantiky jste ale skutečně vedle jak ta jedle...amatére!

Hezký weekend!

V. Lunák 19.4.2018 21:43

Re: další

Pokud chci analyzovat význam slangového slova, obracím se na to, kým, jak a kdy je používáno v reálném prostředí, ne na logickou sémantiku.

R. Urban 19.4.2018 23:17

Nenechte se rozhodit. Je oblíbenou taktikou rozložit problém na prvočinitele a hledat poslední atom naznačující možnost, že moje teorie nemá nulovou pravděpodobnost. Což samozřejmě nezakryje fakt, že slovo negr je negr.

J. Jurax 19.4.2018 22:44

Re: další

No, dotyčná je možná profesorka, ale hlavně magor ... měla by vyhledat psychologa nebo spíš psychiatra ... :-)

V. Lunák 19.4.2018 11:29

Poněkud histerické

Jak píšete, do Starbucksu přišli dva černoši a čekali na třetího společníka (bělocha, který dorazil ve chvíli jejich zatknutí). Jeden požádal o přístup na toaletu, což mu bylo odepřeno a následně jim bylo odepřeno v podniku čekat na již zmíněného. Pochopitelně, že neexistuje právo čekat na někoho v restauraci a nic si mezitím neobjednat. O to však vůbec nejde. Běžně se dělají věci, na která neexistují psaná práva. Jde pouze o to, s jakou pravděpodobností by se uvedené stalo v US bělochovi a s jakou černochovi. O tom je ten spor a přesně tak tomu je v podstatě ve všech jiných případech diskriminace. Zákony už dnes nestojí tak, že "toto mohou všichni kromě černochů", přesto však mohou být jednoznačně diskriminační. Tak nakonec zákony stoprocentně nestály ani v době segregace.

Pokud jde o vaši legrační úvahu o rozdrobenosti levice: celé to stojí na vašem podivném předpokladu, že v zásadě všechno co je levicové, je současně extrémně levicové. Nevidím nic, co by bylo na např. BLM extrémně levicové. Jinak lze čekat větší rozdrobenost na levici, protože progresivisté se obyčejně zabývají větším objemem témat než konzervativci, kteří se obvykle vědomě rádi "vrací" do dob, kdy byl svět, či si myslí, že byl, jednodušší. Naopak na extrémní pravici a levici pak můžete čekat poměrně malou rozdrobenost, protože jedno i druhé vykazuje sektářské rysy.

P. Aron 19.4.2018 12:23

Re: Poněkud histerické

A vy jste tam byl nebo máte zkušenosti s tím, že to bylo proto, že je černoch? Článek pana Kechlibara jasně uvádí, že Starbucks je vzorně antidiskriminační, policista byl černoch, ale vám je jasné, že jde o diskriminaci.

V. Lunák 19.4.2018 12:51

Re: Poněkud histerické

Já komentuji princip těchto sporů a obecně antirasistického tažení v US, které trvá již řadu dekád. Tento konkrétní případ je v podstatě irelevantní, takových máte za rok stovky či tisíce.

To, že jsou nějací policisté černoši, že byl prezidentem černoch, atd... samo o sobě neznamená vůbec nic. I černoch může být indoktrinován předsudky vůči chudým černochům, především pokud se snaží v žebříčku vyšplhat výše. Klíčové problémy spojené s rasismem se totiž především, ale samozřejmě ne pouze, týkají chudých. A snad není v ničem překvapující, že stejně jako někteří běloši pohlížejí na bílé chudé jako na špínu, lenochy, atd... úplně stejně to platí v případě některých černých. Výsledek je pak ten, že chudý bílý je samozřejmě mizerná pozice, ale pořád lepší než chudý černý.

P. Aron 19.4.2018 13:17

Re: Poněkud histerické

No mě to spíše přijde, že v USA se rozmáhá protibělošský rasismus.

A těch příkladů je více něž dost. O takových "drobnostech" jako přepisování historie, kdy antické hrdiny hrají černoši ani nemluvě.

P. Aron 19.4.2018 13:20

Re: Poněkud histerické

Profesorka matematiky na University of Illinois, Rochelle Gutierrez, která je hispánského původu, tvrdí, že matematika přispívá k rasismu a tzv. bílému privilegiu. Důvodem je to, že matematiku lépe ovládají bílí studenti, a studenti z rasových menšin se kvůli tomu cítí méněcenní, protože znalost matematiky je společensky uznávaná jako důkaz vysoké inteligence.

Gutierrez své názory zveřejnila v knize pro pedagogy. “Školní matematické osnovy dávají důraz na Pythagorovu větu a Ludolfovo číslo a vytvářejí tak dojem, že matematika byla rozvinuta Řeky a dalšími Evropany,” stěžuje si.

V. Lunák 19.4.2018 13:39

Re: Poněkud histerické

Ta až se tu také řešila. Příznám, že mně tato věc moc nezajímá. Jde spíše o otázku pokročilosti matematiky. Z podstaty toho, co se učí na ZŠ a SŠ je zřejmé, že člověk může nabýt dojmu, že co matematik to běloch. To není samozřejmě pravda, protože v pokročilé matematice, která se ale i z pohledu VŠ mnohdy učí pouze na konkrétních oborech, je matematika mnohem barevnější. Např. z pohledu mého oboru řada klíčových poznatků pochází od Davida Blackwella.

Jaké jsou přesně její argumenty a co přesně argumentuje nevím a myslím, že zůstanu v nevědomosti.

R. Gramblička 19.4.2018 13:45

Re: Poněkud histerické

Gutierezová není profesorkou matiky, ale zaobírá se způsoby výučby matematiky a její vlivem na kde co. Sama vystudovala Human biology (Bc)na Standfordu a Education (Ma) na fakultě sociálních studii UNIVERSITY OF CHICAGO. I na současné Univesity of Illinois vyučuje problematiku vzdělávání nikoliv matiku samotnou

V. Lunák 19.4.2018 13:33

Re: Poněkud histerické

Ano, tzv. "protibělošský rasismus" je v posledních letech oblíbeným heslem bělošských rasistů. Velmi to souvisí s jejich teorií o postrasových US, čehož dle nich bylo mimo jiné docíleno volbou černého prezidenta. To, že k jeho volbě přispěla souhra řady v zásadě jedinečných okolností, je na ně již příliš komplikované. Důkaz o poblázněnosti této teorie snad nemohl nabýt lepší podoby než zvolení současného prezidenta.

Diskuze na téma bílých postav, které hrají bílí herci, tu byla opakovaně, nemá smysl ji opakovat znovu. Je to navíc s ohledem na věc zcela irelevantní. Mnohem důležitější je v tomto ohledu velmi přítomné přepisování americké historie např. v tom smyslu, že občanská válka byla válkou Jihu za obranu tradičních hodnot, či že to byla válka za zrušení otroctví, či že se vlastně běloši obětovali a hromadně umírali za zrušení otroctví. To je přepisování historie, které má k danému tématu skutečnou relevanci, a které je přítomné z pohledu základních a středních škol v zásadě v celých US.

R. Langer 19.4.2018 15:26

Re: Poněkud histerické

Myslím, že diskuse na téma kdy "bílé postavy hrají bílí" herci tady ani nebyla. Řekl bych, že by ani neměla valného smyslu. :-D

V. Lunák 19.4.2018 15:57

Re: Poněkud histerické

:)

P. Aron 19.4.2018 16:09

Re: Poněkud histerické

Aha, takže jsem bělošský rasista. Děkuji za vysvětlení, nic jiného jsem od vás ani nečekal.

J. Kanioková 19.4.2018 19:00

:))))))))))))))))

P. Vaňura 19.4.2018 12:31

To už jste úplně ve sféře dohadů.

Ostatně, nevidím důvod, proč by si majitel podniku nemohl VYBRAT koho do svého podniku pustí či nepustí. Klidně se může řídit předsudky zákazníků a každému je do toho kulové, protože se jedná o JEHO peníze!!! To jen levičáci chtějí lidem předepisovat, jak má užívat svůj majetek!!!

V. Lunák 19.4.2018 12:52

Re: To už jste úplně ve sféře dohadů.

No, vybrat si na základě rasy nemůže, protože to je (v US) ilegální.

R. Langer 19.4.2018 15:26

Re: To už jste úplně ve sféře dohadů.

Což je pochopitelně špatně.

V. Lunák 19.4.2018 15:33

Re: To už jste úplně ve sféře dohadů.

Já to hodnotím přesně opačně.

P. Vaňura 19.4.2018 19:11

Je opravdu neuvěřitelné, že mi někdo chce předepisovat,

s kým mám kamarádit a s kým ne. A ten antirasista, který by mě do okolí nastěhoval nějaký kriminální ksindl (to platí i pro ČR!), mi škodu jejich krádežemi způsobenou nezaplatí ale začne ječet, pokud bych zloděje zastřelil...