25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

SVĚT: Střet civilizací

Letos uplyne 10 let od smrti profesora Samuela Huntingtona, amerického politologa z Harvardu a poradce bývalého prezidenta Jamese Cartera, jehož slavná kniha „Střet civilizací“, která vyšla v roce 1996, vyvolala velký ohlas a polemiku, která trvá dodnes a naše dnešní shromáždění je toho důkazem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Baloun 15.4.2018 22:00

autor

buď Fukuyamu nepochopil nebo ani nečtl

M. Prokop 15.4.2018 22:25

Re: autor

Není sám.

Ale v něčem pravdu má.

Západ ztratil obranyschopnost.

K. Janyška 15.4.2018 8:51

CO JE TO KOMPOZITIVNÍ TEORIE ?

JSOU TO "STANOVY" LIDSKÉHO SVĚTA, OBJEVENÉ VĚDOU.

Metoda relevantních společenských věd je výhradně kompozitivní, tedy skladná. Viz slavná Kontrarevoluce vědy od nositele Nobelovy ceny A.F. von Hayeka. Vědecké informace jí získané, navzájem provázané a neodporující si, tvoří kompozitivní teorii. Myslíme zásadně a vždy v teoriích, tedy jinak se takový obří soubor nebo dokonce koridor souvisejících vědeckých informací o lidském světě nazvat ani nedá.

Co tedy obsahuje ? Úplně všechno, co věda ví o kulturní evoluci i jejich počátcích, tedy o oddělování našich lidských prapředků ze zvířecí říše a kulturním vývoji světa lidí, tedy světa týkajícího se jen lidského rodu, tedy světa lidského, a principů, na kterých vyrostl a stojí. A to jen a výhradně bez pověr a mýtů, tedy bez náboženských a okultních ohledů, tedy na vědecké bázi.

K. Janyška 15.4.2018 8:51

Re: CO JE TO KOMPOZITIVNÍ TEORIE ?

Čím se tedy zabývá konkrétně ? Vysvětlením motoru kulturního vývoje lidstva, tedy objevem obchodu, coby generátorem zisku a důsledky z něho. Tedy vysvětlením procesu civilizace, coby nástroje přeměny divocha, nejprve v samostatného, od kmene odděleného, jednotlivce a návazným procesem masívní emancipace lidí od kmenového způsobu života vůbec, v občana.

Studuje principy, které k takovému pohybu v čase a v prostoru vedly a vysvětluje je. Vysvětluje vznik civilizačních pravidel chování, lidské mysli, inteligence, lidského rozumu, abstrakce, soukromého práva a zejména vznik a vývoj neustále se souběžně od civilizovaných více k civilizovaným méně rozšiřujícího v čase a v prostoru generátoru všeho lidského, spontánního řádu lidské interakce a lidského světa.

Z toho jasně vyplývá, že člověk není vědomým konstruktérem vývoje lidstva, ale že to je jen jeho aktivita a jsou to spontánní síly, které ovládají vesmír a cokoliv na Zemi. Jejich neosobní souhra určuje svými regulačními, záchovnými a pořádacími vlastnostmi to, co bude a co ne. Nepředstavitelná složitost jejich interakce člověku stanoví meze toho, na co má vliv a co musí ponechat k "řešení" na nich.

K. Janyška 15.4.2018 8:51

Re: CO JE TO KOMPOZITIVNÍ TEORIE ?

Kompozitivní teorie je tedy vždy nejvýše možným věděním lidstva, neboť je neustále vědou verifikována a aktualizována a je česky řečeno skladná a celostní, tedy zahrnující všechny vědecké poznatky z obou větví vědy a tvoří neustále vědou upřesňovaný koridor relevantních vědeckých informací o lidské situaci. Jsou to tedy jakési vědou určené stanovy lidského světa.

Měli bychom vždy, a za každých okolností, respektovat to, co tento nejvyšší intelektuální výkon lidstva, tedy vědy, přinesl.

Bez takového vzdělání, které odhaluje nastavení hranic, které nám spontánní síly neosobně stanovují a určují tedy i možnosti vývoje lidského světa, se neobejdeme. Už proto, že vývoj jde jinudy, než si lidé myslí a nerespektují ho. Proto ony války a proto onen zmar.

Začít se vzděláváním kompozitivní teorií je bezpodmínečně nutné. Vždyť každou aktivitu lidí je nutné tímto věděním poměřovat. Více lidstvo totiž neví a nikdy vědět nebude... Dzp.

J. Vlček 15.4.2018 10:24

Re: CO JE TO KOMPOZITIVNÍ TEORIE ?

Pane Janyško, je od vás chvályhodné, že jste zde nastínil obsah té t.zv. kompozitivní teorie, že jste naznačil nutnost se touto teorií řídit, ale již v tomto bodě je možno shledat nereálnost tohoto požadavku. Kolik myslíte, že bude jedinců, kteří si tuto teorii prostudují, vezmou ji za svou a budou se jí řídit? A jak timto svým počínáním ovlivní celkové dění a vývoj lidské společnosti?

Nebo je vše dílem spontánnosti řádu lidské interakce a člověk na to nemá vlastně žádný vliv? K čemu potom slouží takováto teorie, co z ní vyplývá pro reálné konání lidí v současnosti? Co byste z této teorie kupříkladu vyčetl pro řešení současné krize společnosti, týkající se nekontrolované masové imigrace lidí do Evropy? To vše také vyřeší spontánní řád společnosti bez přičinění a konání člověka samotného?

Pokud má mít takováto teorie smysl a pro člověka nějaký význam, měla by umět člověka vést a nabízet řešení takovýchto svízelných situací. Pokud tak nečiní, pak je to teorie pro teorii.

K. Janyška 15.4.2018 20:51

Re: CO JE TO KOMPOZITIVNÍ TEORIE ?

Není moje. Jen ji ovládám. Ona lidský svět popisuje, nic nenavrhuje. Ví, že to nejde. Jen vyzývá k respektu k principům, které jsou nezměnitelné a které samozřejmě dopodrobna vysvětluje. Vystěluje jedinou možnost axistence lidstva odjakživa, jeho spontánní řád... Dzp.

M. Pivoda 15.4.2018 16:01

Náboženské přesvědčení Karla Janyšky

"... každou aktivitu lidí je nutné tímto věděním poměřovat. Více lidstvo totiž neví a nikdy vědět nebude... Dzp."

M. Pivoda 15.4.2018 17:32

Proč náboženství?

Kdyby kompozitní teorie byl vědecký poznatek, pak by nemohl končit náboženským nebo politickým provoláním Janyšky, že "lidstvo nikdy nebude vědět více".

K. Janyška 15.4.2018 18:56

Re: Proč náboženství?

Je to tak.

Veškerá věda je sluhou právě kompozitivní teorie. Tedy celostního vědeckého pohledu na všechno. Takže více, než z ní nikdo vědět ani nemůže. Je stále aktualizovaná a doplňovaná. Není to vědní obor, je to strom lidského vědění a jednotlivé obory jsou její fiktivní větve, které propojuje... Dzp.

M. Pivoda 15.4.2018 20:21

Upřesnění pro Karla Janyšku

Veškerá věda je produktem lidské (nedokonalé) činnosti. Umělá inteligence (programy strojového učení) ještě není v tak pokročilé fázi vývoje. Takže zatím vědu na této zemi tvoří jen lidé.

Kompozitivní teorie je také produktem lidské činnosti, nevisí někde ve vesmíru nezávisle na člověkovi.

Osobní poznámka: Já jsem před třiceti lety spolupracoval s matematikem doc. Václavem Polákem a ten tvrdil, že je vždy třeba studovat (symbolickou) logiku i s logikem (tzn. člověkem, který tu logiku ve své hlavě vyprodukoval). Jeho početnější oponenti (v podstatě IT specialisté) ale naopak věřili, že logika existuje nezávisle na člověkovi (protože IT specialisté nestudovali humanitní obory a lidské psychice proto nerozuměli). S vědcem Polákem to proto nemohlo v Česku dopadnout dobře, protože, jak říká lidová moudrost: "mnoho psů znamená zajícovu smrt".

K. Janyška 15.4.2018 20:53

Re: Upřesnění pro Karla Janyšku

Neměl pravdu. Spontánní řády jsou věcí zvládnutí funkcí abstrakce, ne logiky. Byl to jen konstruktivistický racionalsita, jako například Albert Einstein... Dzp.

M. Pivoda 15.4.2018 21:17

Re: Upřesnění pro Karla Janyšku

A kde ten proces abstrakce probíhá? No přece vždy v lidském mozku!

I. Spálený 15.4.2018 0:15

Co lidi vidět nechtějí, to nevidí. Motorem globalizace byl stále zrychlující se nárůst počtu obyvatel světa. Systém dává, pak si bere se ziskem zpět a přesto mnohem více zůstává, protože počet dotčených uvnitř země v čase narůstá a přečíslí tak všechna vnější negativa. To už po roce 1970 přestává platit. Zem se zalidňuje a tím se další nárůst populace zdražuje. Dochází k poklesu na hodnoty začátku 20. století. Z desítek procent růstu jsou jednotlivá procenta. Zisk už nepřevýší tak snadno možné ztráty a je nutné pečlivěji plánovat. Civilizační problémy jsou najednou více vidět a s nimi i všechny ostatní. Jejich zametání pod koberec už fungovat nebude.

K. Janyška 15.4.2018 8:41

Re:

Ne, je jím obchod a jen obchod a jeho důsledky.

A na zametání civilizace pod koberec a jejich tzv. problémů lidi nemají. Ona ovládá nás, ne my ji. Zejména nás však ovládá spontánní řád lidského světa, o kterém lidé nemají ani páru... Dzp.

L. David 14.4.2018 22:13

Samozřejmě, že nejde pouze o střet civilizací.

Momentálně jde především v Evropě o střet pozdní (dnes již úpadkové) evropské civilizace s ANTICIVILIZACÍ !

Nemám z toho radost, ale ten střet se satanským islámem a jeho muslimskými nositeli si lze těžko vysvětlit jinak, než jako trest, za zpupný hedonismus evropských národů tzv, Západu.

Pohodlí a zase jen pohodlí, jakožto smysl a cíl života současných zpohodlněných Evropanů, zajišťované všemi prostředky, jakožto i vražděním dětí v lůně matek, zákonitě přitahuje sice barbarskou, avšak v idei silnější ANTICIVILIZACI k tomu, aby postupně zvítězila nad úpadkovou evropskou civilizací.

Západoevropské země, skrz naskrz prohnojené muslimy, již dnes nemají šanci nad tímto pronárodem zvitězit a ze svých zemí jej vypudit ! ! !

K. Janyška 15.4.2018 8:45

Re: Samozřejmě, že nejde pouze o střet civilizací.

Jde v první řadě o neuvěřitelné nevzdělaní miliard lidí, včetně vás. Co je to kompozitivní teorie ? Dzp.

J. Kanioková 14.4.2018 18:44

Skvělý rozhovor -

Multikulturalismus SKONČIL, západu nic nedlužíme aneb JSME NA VRCHOLU těsně před PÁDEM?!? - https://www.youtube.com/watch?v=UVHYyYySqdQ

Mnislav Zelený a jeho opravdu zajímavé zamyšlení nad KRIZÍ morální a úpadku naší generace lidstva ...

K. Janyška 14.4.2018 19:01

Re: Skvělý rozhovor -

Pokud nezná kompozitivní teorii, je to hlupák... Dzp.

V. Čermák 14.4.2018 19:16

Re: Skvělý rozhovor -

Hayek ignoroval Boha z 50%- poloviční hlupák, ale Vy ignorujete Boha ze 100%, proto jste 100% hlupák. Hlupák, který křičí, že všichni jsou hlupáci....

J. Jurax 14.4.2018 20:46

Re: Skvělý rozhovor -

Ignorovat bohy, virtuální to konstrukty nedokonalých lidských myslí, není příkladem hlupství. Spíš naopak, příkladem moudrosti ... :-)

K. Janyška 14.4.2018 21:11

Re: Skvělý rozhovor -

Neignoroval Boha, jako vědec však nemohl potvrdit, že existuje a jeho existenci se mu nepodařilo ani vyvrátit. Tak neutrálně věda funguje. Pokud jinak, není vědou... Dzp.

P. Grigar 14.4.2018 21:38

Re: Skvělý rozhovor -

..jděte do háje s vyvracením něčeho, co nikdo nedokázal potvrdit.Jak chcete prokázat neexistenci jako takovou?

K. Janyška 15.4.2018 8:43

Re: Skvělý rozhovor -

No, vidíte, že se shodneme. Nevím, tak nevíme. Jen věříte. To je málo, to je kničemu. Někteří věří, že jedna a jedna jsou tři a mají ve škole samé pětky... Dzp.

J. Vlček 14.4.2018 20:26

Re: Skvělý rozhovor -

Pane Janyško, když už jste se prokousal tou vámi proklamovanou kompozitivní teorií, měl byste sepsat knihu k její propagaci, s uvedením příkladů jejiho působení v praxi. Vaše neustále opakování téze, že kdo nezná tuto teorii je hlupák, na rozdíl od vás, který ji (údajně) zná, i když se svými znalostmi nikterak nenakládá, je poněkud dětinské a trapné. Co byste si pomyslel o zahradníkovi, který by tvrdil, že kdo nezná kompostovou teorii, je naprostý hlupák?

Ono je známo, že cesta uvedení nějaké teorie do praxe je někdy hodně, někdy strašně daleká.

K. Janyška 14.4.2018 21:09

Re: Skvělý rozhovor -

Není žádný příklad uvedení kompozitivné teorie v praxi. Je to jen a jen vědecký popis lidského života a lidského světa samotného. Takového, jaký je. Je to popis, ne návrh nebo výmysl. Lidi to jen nevědí a melou pátépřesdeváté. A jsou jich miliardy... Dzp.

P. Grigar 14.4.2018 21:44

Re: Skvělý rozhovor -

..kompostovka je totéž co jakékoli jiné náboženství. Nejste zasvěcený, zbývá vám pouze naslouchat slovům velekněze Janyšky, věřit a neklást otázky. Víra ve spontánní řád.. i když je to vlastně protimluv. Ale velekněz nám to ruče vysvětlí ...

K. Janyška 15.4.2018 8:48

Re: Skvělý rozhovor -

Není náboženstvím. Je to suma vědeckých, a jen a přísně vědeckých, informací navzájem provázaných a neodporujích si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd... dzp.

M. Pechr 15.4.2018 2:46

...to zní poněkud černobíle...

...takto podané... ...nemoudře...neúplně...nabubřele...nevýstižně...zjednodušeně... ...povýšenecky... ...skoro jakoby autor výroku nic o Skutečnosti nepochopil...čemuž bych nerad věřil...

M. Pivoda 14.4.2018 16:56

Hlavním nebezpečím pro naši civilizaci ...

Článek jsem rychle proběhl a upoutalo mne toto:

Jiří Weigel: "Hlavním nebezpečím pro naši civilizaci, ale ve stejné míře i pro civilizace ostatní, je levičácký progresivismus, který je pohříchu zcela západní provenience. ..."

V tomto názoru se neshodujeme, vzhledem k tomu, že dnes se píše rok 2018. Americký politolog Samuel Huntington, podobně jako ostatní i současní politologové, nedoceňují význam dalšího aspektu, který je ve hře, a jehož význam trvale sílí. Jde o to, že žijeme v době technologicky intenzivní, což má a bude mít i své sociálně ekonomické dopady.

Lidé si nikdy nebudou rovni, a proto budoucí komunismus je třeba nutně považovat za utopii. Ale pozor! Do cca dvaceti let bude ve světě velmi pravděpodobně zaveden tzv. technologický socialismus, jako lepší alternativa, než je alternativa vyhubení nezaměstnatelné části lidské populace, aby mohl být zachován stávající demokratický kapitalismus.

Hlavním nebezpečím pro naši civilizaci je ignorování technologického vývoje většinou společnosti. Evropská komise se sice v dostatečném předstihu zabývá již tématy, jako je udělení právní zodpovědnosti budoucí umělé inteligenci s osobností, ale veřejnost (zejména politologická) takový vývoj považuje za neuskutečnitenou sci-fi.