20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

GLOSA: Chystá se vystoupení Itálie z eurozóny?

Politická stabilita krizových zemí eurozóny se udržuje tak, že vlády vydávají dluhopisy a jejich vlastní banky je kupují. Zadlužené vlády nemusí spořit a udržují dobrou náladu svých občanů. To je důležité, protože lidé opojení konzumismem revoluci nedělají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Bystriansky 8.3.2018 10:37

Re: kazatelův klacek

Je to tak, jak jste uvedl. Nejhorší na tom je to, že si někteří myslí - čím víc vzduchu, tím líp se nám bude dýchat. Ten vzduch je však bez kyslíku - bez přidané hodnoty!!!

Z. Lapil 8.3.2018 11:37

Re: kazatelův klacek

Pěkná metafora, díky.

M. Kolář 8.3.2018 10:47

Re: kazatelův klacek

Já hovořím o tvrdých datech .. Zkuste se na ně někdy podívat ... Jádro eurozony je jediná vetší část "západu", která si udržela schopnost vývozní expanze ,schopnost generovat čistý kapitál. Jádro eurozony za sebou takto táhne i nás, m.j.. USA a VB jsou v loji.. Bohužel ...

Z. Lapil 8.3.2018 12:16

Re: kazatelův klacek

A já se ptal, nejsou-li ta tvrdá data založena na špatných předpokladech.

Nejsem ekonom, jsem inženýr, takže vím, co jsou to tvrdá data a nepletu si je s dojmologií. Stejně tak ale vím, že když mám špatný model, tak mě i ta nejtvrdší data z nejlepšího počítače zavedou při vší poctivosti na zcestí. Těžko se například radovat z německého vývozu coby reprezentanta eurozóny, pokud (pokud!) se při bližším ohledání ukáže, že mimoněmečtí subdodavatelé - členové téže eurozóny jdou do kopru.

Protože modelem eurozóny je eurozóna, nikoliv jedna její část, samozřejmě ledaže byste prokázal, že ta část dává dostatečně přesné výsledky (v našem případě rozhodnutí, je-li poměr vývoz : dovoz větší či menší než jedna).

Což všechno je šťourání se v detailech v situaci, kdy ECB dává na trh peníze, aniž by něco kupovala, doufajíc, že si toho nikdo nevšimne a nepřestane proto věřit penězům, jejichž cena (hodnotu peníze nemají, jsou jejím měřítkem) je od důvěry přímo odvozena.

M. Šejna 8.3.2018 11:01

pane Lapile

přebytky a schodky rozpočtu jsou jen účetnictví. Takže tam se dají opravdu dělat kouzla, nebo jak říkáte, dá se tam "lhát". Zásadní je růst nebo pokles státního dluhu. Tam se totiž lhát nedá.

Jako příklad uvádím rok 2008 v Česku, kdy nejgeniálnější ministr financí na světě - jistý Šetřislav Kalousek - dokázal hospodařit se schodkem pouhých 19 mld. Kč, ale zvýšil přitom státní dluh o 107 mld. Kč.

M. Kolář 8.3.2018 11:14

Re: pane Lapile

To je naprostý nesmysl.. Bilance zahraničního obchodu spolu s jinými daty naznačuje konkurenceschopnost, též schopnost generovat vlastní kapitál k pokrytí vlastních investic, atd .. Statistika je bud dobrá nebo špatná .. Směšujete různé věci ..

Pokud jde o Kalouska atd, nasadil svou politickou kůži aby stabilizoval státní rozpočet který v návaznosti na velkou finanční krizi "západu" skončil za r. 2009 cca 200 mld schodkem.. Za tehdejší stabilizaci náleží jemu a též ministru Janotovi dík .. Pokud jde o státní dluh v. deficit, je třeba si uvědomit, že běžně uváděný dluh je hrubá položka, něco ve smyslu jednoduchého účetnictví ..

M. Šejna 8.3.2018 13:02

pane Koláři

Já jsem psal o rozpočtovém schodku a on vzrůstu státního dluhu za rok 2008. Vy píšete až o roce následujícím (2009), kdy opravdu přišla celosvětová krize. Jen připomínám, že ještě na podzim 2008 tvrdili ve sněmovně pánové Kalousek a Topolánek, že v Česku žádná krize není a nebude, a kdo tvrdí opak, dopouští se trestného činu šíření poplašné zprávy.

Zároveň by mě zajímalo, proč do bilance rozpočtu a státního dluhu motáte bilanci zahraničního obchodu?

M. Prokop 8.3.2018 15:38

Re: pane Lapile

Nečekejte od Šejny pochopení.

J. Ticháček 8.3.2018 17:55

Re: pane Lapile

Jenže důležitá není ta bilance. Ta může být jakákoliv. Důležité je to, co vám zbyde v kapse. A ono to vypadá, že v té kapse nejsou peníze, ale nekrytý šek.

I. Schlägel 8.3.2018 12:15

Re: pane Lapile

Ano, tento Váš standardní falešný argument používáte poměrně často.

M. Šejna 8.3.2018 13:06

pane Schlägele

ten můj údajný "standardní falešný argument" jsou tvrdá data ministerstva financí.

Pokud máte nějaký "nestandardní nefalešný argument", jistě se nám tady s ním pochlubíte. Zatím jste ten Váš "pravdivý protiargument" nepoužil ani "pomerně nečasto", přesněji vůbec nikdy.

I. Schlägel 8.3.2018 13:55

Re: pane Schlägele

Čísla si dejte do souvislostí s vývojem ekonomiky v té době. Ekonomických komentářů je k tomu požehnaně.

M. Šejna 8.3.2018 15:01

neinformovaný pane Schlägele

v roce 2008 vzrostl český HDP o 3,1%. Takže ekonomika rostla. Mohl byste zdejšímu publiku dát do souvislostí čísla s ekonomickým vývojem tak, abychom i my pochopili, proč v době růstu ekonomiky zvýšila Toplánkova vláda český státní dluh o 107 mld. a měla schodek rozpočtu 19 mld.?

A nebo nám sem dejte odkaz na ty ekonomické komentáře, se kterýmu tu šermujete, a kterých je prý požehnaně.

Z. Lapil 8.3.2018 12:37

Re: pane Lapile

Neříkám, že jsem to nevěděl, i když zformulovat bych to asi nedokázal, ale právě tohle je podle mě problém: máte-li pravdu (a proč byste neměl), pak buď státní dluh není státní dluh nebo státní rozpočet není státní rozpočet. Nebo obojí, samozřejmě. S výsledkem, že nemůžete věřit vlastnímu státu reprezentovaným ministrem financí, protože má sice data přímo žulová, ale vy netušíte (dobře, tak já netuším), o čem mluví.

M. Šejna 8.3.2018 13:15

pane Lapile

státní dluh je dluh, který je vždy pravdivý, protože odpovídá součtu všech státních dluhopisů a ostatních státních závazků. Na druhé straně pak existuje přesný seznam veřitelů, kteří státu půjčili. P/roto je údaj o státním dluhu vždy pravdivý.

Rozpočet je ale jen účetnictví a tam se dají dělat opravdu kouzla s tím, co všechno se do rozpočtu započítá. Vzpomínám si, že počatkem tisíciletí musel stát vystavit záruku za nějakou banku ve výši mnoha miliard Kč. Tato záruka se poté započítala do státního rozpočtu a zvýšil se tak schodek rozpočtu, i když stát tehdy nezaplatil ze státní pokladny ani korunu. Jen vystavil záruku, která musela být zaúčtována.

M. Prokop 8.3.2018 10:25

Re: kazatelův klacek

Působíte dojmem, že nedokážete popřít skutečnosti Robejškem uvedené a že vás to jaksi sere. :-P

M. Kolář 8.3.2018 10:51

Re: kazatelův klacek

Robejšek mne osobně nijak nesere pane Prokope.. Věřte mně.. Pouze se snažím působit proti nekvalitním a ideologicky podmíněným "doporučením", která se snaží tvářit jako vrcholné analytické moudro .. ::))

J. Kanioková 8.3.2018 19:04

Jste ubohý hujerek

J. Huml 8.3.2018 21:05

Re: Jste ubohý hujerek

Pani Kaniokova, prosim pekne, co kdybyste, pri Vasi inteligenci, misto opravdu ubohych vykriku, nam hujerum vyjevila, kdy uz konecne, krachne to hnusny ojro?

J. Jurax 9.3.2018 2:32

Re: kazatelův klacek

Jistě.

A mezi anti-EU klacky si lze po libosti vybírat. EU jich svým konáním i záměry vytváří široký sortiment.

K. Drobková 8.3.2018 7:12

Robejšek - žádaný sociolog, který věcně a realisticky ......

Dnes odborník na italské bankovnictví, včera odborník na švýcarský systém referend .... a co zítra Robejšku ? Nebude to o tom jak v Norsku je všechno špatně, protože ..... bla,bla.

Inu, Robejšek, mentor na všechno, všechny a všude. Má ale velkou smůlu. Nikdo, až na pár "Zeolitů" ho nebere vážně ........

:-)) :-))

V. Šťastný 8.3.2018 8:11

.

zatímco paní Drobková se zde vyjadřuje pouze k žehlení a hadrům na podlahu, má na ně totiž tu nejvyšší kvalifikaci.

K. Drobková 8.3.2018 8:58

Re: .

Á,á,á ....další " Zeolit ", ještě chybí Tesařík.

V. Šťastný 8.3.2018 9:37

Re: .

Naběhla jste si sama.

V. Novák 8.3.2018 9:43

Re: .

Pěkně si ty hrábě položila a s gustem na ně dupla.

A diví se...

D. Bystriansky 8.3.2018 10:48

Re: .

Pane Nováku, to ona nepochopí, nemá totiž "to oné" úchopové ústrojí.

J. Kanioková 8.3.2018 19:06

Přesně !

M. Prokop 8.3.2018 10:26

Re: .

Kvalifikaci má, WC lady.

P. Hlosta 8.3.2018 10:12

Re: Robejšek - žádaný sociolog, který věcně a realisticky ......

Děte na schůzi své strany a nebo do perdele. Od vás se nedá očekávat, že byste vůbec byla schopna pochopit psaný text, natož abyste s ním mohla mít shodný názor. Text je totiž o ekonomice a tu vy naprosto neovládáte. Běžte tedy na poradu do svého kolektivu a odhlasujte si v něm svůj budouc postoj k tomuto tématu od vzdělaného Robejška. Náno!

K. Drobková 8.3.2018 10:43

Re: Robejšek - žádaný sociolog, který věcně a realisticky ......

Kuk..... :-)) :-)) :-))

Bacha na tu žilku..... :-)) :-))