25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

POLITIKA: Hra na obecné referendum

Nezaujatý, české politické reality nepříliš znalý pozorovatel musí při pohledu na snahu o sestavení druhé vlády toho času premiéra v demisi Andreje Babiše nabýt představy, že v Česku neexistuje důležitější téma než obecné referendum.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Klepal 18.2.2018 15:57

referendum o NATO

Ve skutečnosti ČSSD ve volebním programu referendum o vstupu do NATO měla, ale po (vyhraných) volbách na tento svůj slib zapomněla, a tím své voliče podvedla. Není tedy tak docela pravda, že od referenda na poslední chvíli ustoupila, pokud se tím nemyslí již dříve naplánované humanitární bombardování Jugoslávie, které začalo dva týdny po našem vstupu do NATO. Vzpomeňme na poprask, který vzbudil v té době Jan Kavan (ministr zahraničí), když se po této ilegální akci NATO, provedené v rozporu s Chartou OSN, začal poptávat, jak z NATO zase vystoupit.

P. Zinga 18.2.2018 13:54

Re: Nesouhlasím s autorkou

Jste normální, Rudolfe? Samozřejmě nejste a tudíž šupitopresto zpátky na pokoj!

J. Kanioková 18.2.2018 13:39

1***

plus bych dala - že prioritou jsou především zájmy domácího obyvatelstva. NE NAOPAK !

P. Rudolf 18.2.2018 12:31

Re: Nesouhlasím s autorkou

Takže stanovisko ruské ambasády k tomuto problému je jasné.

Teď ještě, co si tam myslí o dopise maršálka polského senátu Polákům, žijícím v cizině? Přeptejte se a informujte!

J. Kanioková 18.2.2018 12:22

Nesouhlasím s autorkou

J. Kanioková 18.2.2018 12:11

:))))))))))))

P. Zinga 18.2.2018 11:48

Právě jsem utekl od TV:

to hovado se nedá poslouchat! Které? To z Kolína a STAN! Proč? pro jeho kecy o neschopnosti lidu rozhodovat o velkých věcech, jako je EU. A kde ten blb byl, když se hlasovalo o vstupu? To jsme byli dost chytří a informovaní?

A jeho volili blbečkové, nevidící za kolínský obzor...

Když to může říct on, já taky.

J. Mrázek 18.2.2018 6:00

Rozpadne se TO samospádem

A referendum o nesetrvání v Unii o nás, České republice rozhodne většinové hlasování v EU parlamentu, které přidá ještě Polsko a Maďarsko. Severní maďaři zůstanou nejspíše ostrůvkem deviace v zátoce rozumu . O nás bez nás stejně EU rozhoduje už dávno, tak proč by nás nemohla vyhodit. Druhá možnost je násilné přerozdělení Angely návštěvníků a začátek občanských válek ...

J. Pospíšil 18.2.2018 4:46

A vůbec.

Proč vlastně my starší, z venkova a podle vás i nevzdělaní a zaostalí máme volební právo? Na něco, co stihnete ošefovat jako jo a na věci důležité ne.

Ta věta o tom, že veškerá moc pochází, už ani nevzpomínám z koho. Lid to není určitě, zejména ne ten starší, venkovský a nevzdělaný, kdyby to měl být on, tak nemůžete vést takové obyčejný lid diskvalifikující řeči.

J. Pospíšil 18.2.2018 4:39

Mám takový pocit,

že odpůrci referend si nevěří v tom, že voliči jsou na straně jejich politických názorů. Že se bojí, že by všechna ta konkrétní referenda, o kterých píšou, že prostě být nemohou, prohráli.

Ale vždyť to není jisté. Stačí, abyste přesvědčili většinu voličů o tom, že připrchlíci jsou obohacením, že nařízení EU jsou rozumná a prospěšná a ta referenda proběhnou k vaší spokojenosti.

To jste tak přesvědčeni, že to co prosazujete je špatné, že se vám voliče přesvědčit nepodaří?

Věříte vy vůbec ve svou pravdu? Máte dost lásky k voličům, abyste se s nimi rozdělili o hlasování o tom, co je a co není pro vás a pro ně dobré?

Jestli ne, tak jaká pravda a láska? Jestli nevěříte, tak řekněte otevřeně, že láska a pravda je jen pro vaši skupinu a ostatní ať drží hubu a krok a ať je ani nenapadne o něčem důležitém rozhodovat. Že na rozhodování o složitých a důležitých věcech jste tu vy a vy rozhodnete, jak mají voliči žít.

I. Hendrych 17.2.2018 23:54

No comment .

Velmi přesné vyjádření...

O. Zuckerová 17.2.2018 23:10

Souhlas,

pane Mikulče!!

M. Mikulec 17.2.2018 19:44

Vidět Tomiovi do hlavy

tuhle schopnost má jen autorka.

Kromě toho pan Okamura byl jediný, kdo nechodil kolem horké kaše a islám nazval islámem a migraci migrací. Ostatní politici, po vzoru Německa, předstírali, že problém neexistuje- tudíž není co řešit. Vymýšleli předvolební hovadiny, které voličům byly cizí.

Nevím, co je špatného na referendu setrvání v EU, když už nás ta eurooprátka pořádně škrtí. Nelze lidem zavřít hubu jen penězi, dotacemi. Dotace je výmysl EU, nikoliv náš rozmar.

V. Klepetko 17.2.2018 19:10

Re: Náš stávající systém je PARLAMENTNÍ demokracie.

Můžete jmenovat jeden jediný demokratický stát, ve kterém by by platilo to, co navrhujete pro ČR?

V. Klepetko 17.2.2018 17:55

Re: Otázky zásadního významu se v parlamentních demokraciích

Nejsem si jistý, ale myslím že ve Španělsku lze iniciovat i obligatorní "pozitivní" ústavní referendum...

Já osobně si myslím že otázky mezinárodních smluv by měly být "povoleny" pro referenda jen do té míry, do jaké se bezprostředně dotýkají Ústavy. V Irsku třeba nemůžete referendem vypovědět mezinárodní smlouvu, ale naproti tomu přenést nějakou další pravomoc na EU bez referenda nelze ani ústavní většinou parlamentu. Zde někde vidím prostor pro možný kompromis i u nás:

Sama o sobě možnost hlasování o účasti v mezinárodní organizaci nebo "vypovězení mezinárodní smlouvy" nemusí být nutně v ústavním zákonu o obecném referendu zahrnuta. Začínám se přiklánět k názoru, že hlasovat o Czexitu nebo atomových elektrárnách není nejlepší nápad. ALE - občané by každopádně měli mít možnost v referendu řešit, zda ta či ona konkrétní pravomoc má být v kompetenci národního státu nebo EU. Například si dokážu dobře představit obligatorni refefendum o tom, zda má být migrační a azylová politika ve výhradní kompetenci EU nebo ČR. No a jestliže se ukáže, že výsledek referenda bude v rozporu s nějakým naším mezinárodním závazkem, tak vláda bude muset buď vyjednat výjimku - nebo pokud se to ukáže jako zcela nemožné, tak v extrémním případě mezinárodní smlouvu vypovědět. V praxi by to ale spíše znamenalo že bychom od EU dostali několik výjimek, jako Irsko nebo Dánsko. Zní to realisticky - EK akceptuje, že například Ústavní soud v Karlsruhe má před evropskou legislativou prioritu a že přes výsledky referenda "nejede vlak"! Takže nám tu výjimky - pod tlakem výsledků - spíše dají, než by riskovali ztrátu "srdce Evropy"...

Osobně si myslím, že "lidová averze" vůči EU je založena na několika relativních drobnostech, které by se daly "vyreferendovat" zvlášť - tím by se jednak kanalizoval obrovský tlak na Czexit a druhak bychom se možná navěky zbavili "kvót" a dalších obdobných nesmyslů. Diverzita uvnitř EU prostě musí být - a s pomocí referend si tu diverzitu třeba i vydupeme :-)))))

J. Schwarz 17.2.2018 17:45

Re: Vidím to jinak

Proč vylučovat "otázky lidských práv"? Těch je už tolik, že si volají po redukci. Bylo by nanejvýš potřebné vytvořit seznam opravdu zásadních lidských práv, které by nebylo možno omezit. Ale "práva" na bydlení, zabezpečení atp. nejsou žádnými právy jednotlivce, ale naopak bezprávím vůči ostatním. Něco jako právo šlechtice na obdělání pozemků znamenalo povinnost roboty pro poddané.

J. Pražák 17.2.2018 16:56

Re: Otázky zásadního významu se v parlamentních demokraciích

Ten příklad ze Španělska vypadá skvěle. To by mohlo fungovat.

J. Pražák 17.2.2018 16:55

Blahoslavená (autorka) chudá duchem

Zato z demagogie měla ve škole určitě 1*

J. Václavíková 17.2.2018 16:10

Re: Otázky zásadního významu se v parlamentních demokraciích

Jinak řečeno, pokud by ústavní většina prohlasovala v parlamentu vystoupení z EU či NATO, referendem by to šlo zrušit. Nikoliv naopak, že by referendum pouhou nadpoloviční většinou tuto změnu prohlasovalo.

V. Klepetko 17.2.2018 16:04

Re: Otázky zásadního významu se v parlamentních demokraciích

"ústavní změny, odhlasované parlamentem"

V. Kotas 17.2.2018 16:03

Re: Referendum ANO !

Děkuji.

V. Klepetko 17.2.2018 16:02

Otázky zásadního významu se v parlamentních demokraciích

řeší čas od času na celostátním referendu v naprosté většině západních zemí. Je to pro svobodnou společnost standard:

https://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=97313

Referendem zná i Austrálie a Kanada. A většině svobodných zemí lze s pomocí referenda zvrátit ústavní změny, odhadované parlamentem! Chcete nám snad upřít i právo na "negativní refefendum"? Na příklad ve Španělsku když se 10% poslanců rozhodne zvrátit v lidovém hlasování nějakou zásadní ústavní změnu, se kterou nesouhlasí, tak může vyvolat referendum i bez podpisů občanů. A jeho výsledek je závazný.

Není snad Španělsko parlamentní demokracií? Dánsko, Irsko, Francie, Estonsko a další?

J. Václavíková 17.2.2018 15:04

Náš stávající systém je PARLAMENTNÍ demokracie.

Pokud bychom měli řešit otázky základního politického směřování státu na úrovni referend, bylo by k tomu třeba minimálně ústavní většiny hlasů, stejně jako při změně ústavních zákonů.

R. Stary 17.2.2018 13:20

Referendum u nas?

To by Cesi museli byt napred vlastenci a az potom vsecno ostatni. Lid ve Svycarsku rozhodl vzdy spravne. Proto tam nemaji politiky jako jsou Zeman, Babis a spol. Svycarsky system je trnem v oku preplacenym diktatorum v Bruselu. Konec koncu referendum? Babis a Zeman si stejne delaji co chteji.

J. Krásenský 17.2.2018 12:10

Re: Referendum ANO !

Jednou se začít musí.

L. Severa 17.2.2018 11:32

Není referendum jen alibi

pro ty, kteří by měli rozhodovat? Ti mají daleko víc informací. Jestliže např. mají občané rozhodnout, zda školku s hřištěm, nebo domov důchodců, budou ti mladí asi rozhodovat, jinak než ti staří. A přitom představitelé obce mají přesné údaje o věkovém rozložení obyvatel. Musím se vrátit k přemístění brněnského nádraží. Copak má běžný občan přehled o rozvoji města na desetiletí, vliv na dopravu městskou či železniční, ekonomické a provozní dopad. Nebo dá přednost argumentu Zelených a Žít Brno, že z přesunutého nádraží to bude dál na Náměstí Svobody, jak jsem nevěřícně slyšel v brněnské televizi.

P. Zinga 17.2.2018 10:07

Ano, to je žába na prameni :ÚS

Ústavní soud by zatrhl referendum: autorka je přívrženkyní soudcokracie. Amen.

I. Polák 17.2.2018 9:06

Re: Referendum ANO !

Jo, ale Švýcaři to mají cca 370 let - a jak opětovně připomínám: co se v těch 370 letech dělo ve zbytku Evropy...

Jinak, všimněte si, že všichni odpůrci referenda přepokládjí ihned referendum i o EU i o NATO a (Freude, Freude) automaticky předpokládají v obou případech vůli lidu k odchodu....

F. Navrátil 17.2.2018 9:00

Vidím to jinak

Opravdu nevím, proč všichni odpůrci referenda argumentují tím, že v případě jeho schválení by Česká republika musela vystoupit z EU a NATO. Vzhledem k tomu, že občané jsou moudřejší než politici a novináři, žádné vystupování z mezinárodních společenství se nebude konat. Pravda, například otázka, zda má Česká republika odvolat uznání Kosova, by byla zodpověděna kladně. Referendum však musí být přesně definováno a nedovolit v této otázce žádný chaos. Potřebný počet podpisů je třeba podepsat na poště nebo Czech pointu, aby se podpisy nesbíraly po hospodách, ale aby podpis poskytli odpovědní a politicky zralí občané. Vyloučeny musí být otázky týkající se daní a lidských práv. Dále musí být platnost otázky předem schválena ústavním soudem, aby bylo vyloučeno porušení ústavy. Výsledek referenda by měl podléhat schválení vlády, která by v případě odmítnutí výsledku měla rezignovat.

V. Němec 17.2.2018 6:39

No vida, autorko,

jak jednoduché!