25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Ví ministr Brabec, proč Šumava vysychá?

V minulém volebním období ministr Richard Brabec proti vůli Senátu i prezidenta protlačil Poslaneckou sněmovnou zákon o Šumavě (novela 114/92).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Jandáková 18.2.2018 23:27

podporte-tuto-vyzvu

http://nedejmesiprirodu.cz/podporte-tuto-vyzvu--1571.aspx

Š. Hašek 18.2.2018 19:49

Pane senátore,

Šumava děsivě nevysychá (Váš poslední odstavec).

Nechtěl byste se vrátit k řízení energetiky? Nárůst proudu po zkratu v elektrickém obvodu bývá děsivě rychlý.

Nikdy jsem nevolil Zelené, totéž nějaké Duha hnutí. Rovněž nejsem zainteresován na výrobě smrkové dřevní hmoty z okolí Modravy/Mader.

Ta "Vaše panika návštěvníka Šumavy v bílých teniskách" se mi nezdá.

M. Gavlák 18.2.2018 20:04

Re: Pane senátore,

Jirsa přece prosazuje zmenšení bezzásahových zón, protože tam chce dělat svůj byznys. Je holt typickej expert ODS...

Z. Čábelka 17.2.2018 21:58

Pro pana Radu.

Pane Rado, zoufalost vaší argumentace proti doložitelným faktům a i prosté logice je už jen k pláči. Už chápu, že reálně mohou existovat lidé přesvědčení a samozřejmě nestrnulí, že Země je placatá.

P. Rada 18.2.2018 10:37

Re: Pro pana Radu.

Zoufalá nejspíš není má argumentace - ačkoli nic konkrétního neuvádíte - zoufalá je spíše situace našich lesů a to obecně - nejen na Š kde se to projevilo jen nejdříve

Nedaří se vám snad dohledat další odkazy o tom jak se o horšícím stavu lesů ví už dlouho? Jirsa, Vy a vám podobní fakta o tom, že klimatické sucho začíná mít vážné i ekonomické dopady zřejmě nemohou ideologicky zkousnout - že?

https://pardubice.idnes.cz/sucho-lesy-usychani-stromu-dfr-/pardubice-zpravy.aspx?c=A170511_2325161_pardubice-zpravy_jah

http://www.vulhm.cz/sites/files/soubory/24_LOS/Kurovcova_kalamita/2016_LOS_letak_BO_a_sucho.pdf

https://ekonomika.idnes.cz/les-statni-lesy-cr-ales-erber-kurovec-mytina-sucho-fsy-/ekonomika.aspx?c=A171103_150640_ekonomika_elka

M. Prokop 18.2.2018 15:32

Re: Pro pana Radu.

Ani bych tomu neříkal argumentace.

P. Rada 17.2.2018 10:17

Autorova dogma.

..."Ponechávat pokácené dřevo k zetlení je ostatně dogma, kterého se ministerstvo i správa parku zcela křečovitě drží"...

Dogma autora - křečovitá strnulost myšlení - tkví v odmítání reflektovat situaci prostoru, kde "dřevo leží". Pokud k ponechání dojde nad povrchem s vydatnou půdní hmotou a navíc i zásaditého charakteru - přinese padlý kmen jen místní zastínění půdy a omezení proudění vzduchu. Jeli odtěžený prostor malý - do hektaru - pak nenabyde významu větrná ani vodní eroze spolu s rizikem kolísáním teplot na holině které dohromady brání regeneraci dřevních porostů.

Situace Š. je ale od idylického hospodaření v rovinách pravidelně jiná a to zejména ve vrcholových partiích. Ty jsou doposud překyselené s minimální vrstvou půdy, pravidelně svažité, postižení rozlehlé a celá oblast je proto k erozi enormě náchylá.

Každý ponechaný a postupně podadající kmen - jakkoli zprvu vyhlíží jak memento - navíc ponechá v místě při svém rozkladu minerální živiny a to v množství zhruba odpovídajícím dnešní dposud probíhající kyselé depozici.

V případě prvých zon Š. je tedy pravidelně pro šanci na regeneraci nejnadějnější ponechávat území co možná bez zásahu. K tomu ale podotýkám, že zásahovostí se obvykle míní lesnický těžební vliv a opomíjí se antropogenní klimatický i dopady kyselých deštů. Černé jezero a prakticky všechny povrchové toky Š. jsou totiž už od neblahých 80-tých let s důvod kyselých depozic které dodnes poklesly jen na čtvrtinu prakticky mrtvé. Paradoxní nadějí je pro celou vrcholovou oblast Š. dnes masivně tlející dřevo.

P. Han 17.2.2018 10:25

Re: Autorova dogma.

Ta poslední fotka pana Šťastného by vás měla strašit ve snu, "odborníku"! Nebo je to to, čeho jste chtěl dosáhnout?

http://bit.ly/2C3rNv8

P. Rada 17.2.2018 11:05

Re: Autorova dogma.

Jste na omylu. Předně jsem jen mírně poučený laik který ale rád od odborníků čerpá a tu a tam se o poznatek či podělí.

Autor spíše paradoxně uvádí obeně velmi povzbudivé obrázky. Není na nich totiž např. vidět, že kůrovec smrky do věku cca 40let pravidelně nenapadá. Není na nich vidět, že prakticky celé nížinaté polohy česka do konce století přijdou nejen o smrkové porosty ale v dlůsledku klimatické změny a zejména sucha dokonce o lesní porosty ve vyvýšených polohách se skalnatějším podložím. Tato dříve na lesy bohatá země se změná na stepnější, strništější s úbytkem úrodné půdy kterou dnes může turista vidět třeba na balkánu nebo ve Španělsku.

L. Novák 17.2.2018 11:52

Re: Autorova dogma.

Jo, tu vaši "mírnou poučenost laika" tady sledujeme už dlouhou dobu jako řádění a lži zeleného magora Rady, který se mezi odborně znějícími termity potýká s českým pravopisem.

Mimochodem, jak je to se zalesněním ČR? Není to "náhodou" tak, že zalesněné plochy v ČR se neustále zvětšují?

Tohle je sice z roku 2012, ale trend pokračuje dál...

Česko je nejlesnatější od dob Marie Terezie, ukázaly statistiky

http://jdem.cz/du8xm5

P. Rada 17.2.2018 12:26

Re: Autorova dogma.

Jako zalesněnou pochou může být statisticky veden i defoliovaný až mrtvý les. Nebo pokud míru zalesnění autor výše hodnotí rozšířením nějakého přemnoženého druhu či si zvolí vhodné období od maxima odlesnění- může mu také vyjít růst lesů.

Souhlasím také s tím, že od dob Marie Terezie lesů relativně přibylo. V dobách rozvoje sklářství a průmyslu, kdy energetiku země krylo zejména pálení dřevěného uhlí v milířích, byl totiž odlesněný i Říp! Dříve přitom lidé neměli zdaleka tak velký potenciál něco svou chtivostí zničit.

Přechod na jiný energetický zdroj - uhlí - růst lesů zas umožnil. Právě na Š. i jinde ale už do monokulturních struktůr které jsou ale daleko méně stabilní jak původní lesy.

L. Novák 17.2.2018 15:15

Re: Autorova dogma.

Tak co teda, rozrůstají se nám ty lesy samovolně jako dílo přírody a nebo ne? :-P

Rado, běžte se raději projít do lesa a neplácejte tady nesmysly...

P. Rada 17.2.2018 16:33

Re: Autorova dogma.

Samovolně se leckde doposud lesní porost co do plošnosti rozrůstá např jako náletové dřeviny - to ano.

Jiný je pohled na zdravotní stav měřený např mírou defoliace, velikostí přírůstků, kvalitou dřevní hmoty, biodiverzitou, vlastnostmi půdy .... V tomto smyslu nejen naše ale i tropické lesy začínají degradovat až kolabovat.

Nejen Š. přeci poslední desetiletí vysychá, nejen tam degraduje úživná půda jako základ lesní a posléze civilizační.

https://bruntalsky.denik.cz/zpravy_region/dopady-kurovcove-kalamity-20170322.html

M. Vondráček 17.2.2018 11:07

Re: Autorova dogma.

Kecy pane Rado, zajeďte se na Šumavu někdy podívat ...

P. Rada 17.2.2018 11:43

Re: Autorova dogma.

Ty údajné "kecy" dále dokládám. Předesílám ale že o lesy mám veliký zájem, rád je navštěvuji a nejen ty šumavské.

Soubor pohledů lesníků kteří jimi žijí, klimatologů... o stavu lesů vyznívá přitom celostátně velmi nepříznivě. Přitom právě smrk se patrně v čechách udrží do konce století paradoxně jen ve vrcholových patriích Šumavy.

http://www.klimatickazmena.cz/cs/

https://stuz.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=1340:zaznam-ze-seminare-stav-ceskych-lesu-2-1-2018&catid=12&Itemid=71

P. Lenc 17.2.2018 13:57

Re: Autorova dogma.

Pro Radu je jakákoliv rada, natož pak rozumná diskuze pouze házením perel svini.Vím dobře o čem v jeho případě píši.

L. Novák 17.2.2018 15:16

Re: Autorova dogma.

Přesně tak.

P. Rada 17.2.2018 16:48

Re: Autorova dogma.

Pokud jde o "svinstvo" - tak toho předhazujete dost. Zkuste sem snést argumenty a nevažte se jen na mě - číst reakce přeci může kdokoliv.

L. Novák 18.2.2018 9:30

Re: Autorova dogma.

S notorickým lhářem a manipulátorem (a možná i nemocným člověkem) diskuse ztrácí smysl.

J. David 17.2.2018 9:22

Severní strana Šumavy, byl tam po staletí les hospodářský

A nevysychal. Najednou se vrhli na Šumavu ekologisti. Začal vysychat. Jako starej haluzák zírám, a ptám se, v čem se udělala chyba? Čehý, či Hot? Víte, rozumný doktor nezakáže dlouholetému kuřákovi kouřit, ví, že by ho to zabilo (šok organismu, který se dlouhodobě adaptoval na "něco"). Crash syndrom zabije i zdravý organismus. Tak je to i se Šumavou díky pletichaření politiků a ekologických poblouzněnců. Tak to nechme, jako v okolí Černobylu. "Ni čelověka, ni těchniky, toľko radiacii i prirody". A že to tam neroste a nežije.

K. Novák 17.2.2018 7:20

Obvyklý účelový blábol.

Hlavním účelem NPŠ je umožnit přirozený vývoj společenstev. Představa, že přirozený les nemůže vyrůst bez lidské péče, je stupidní a pan senátor Jirsa si to určitě nemyslí. Na to je chytrý dost. Přirozenému vývoji ponechaný les v NPŠ (a kdekoli) se zamokří a to pan senátor jistě také ví. Právě lesnicky obhospodařované lesy, zaměřené na produkci dřeva, jsou oproti přirozenému stavu sušší. Pokud jsou suché málo, lesníci je opatří odvodňovacími kanály.

T. Kubín 17.2.2018 5:48

ano, ale ...

Článek bezpochyby pravdivý, ale zaujala mne věta "Po roce 2007, pod tlakem nevládních ekologistických organizací a za rozhodování ministra Bursíka, ..." - no a čí to byla vláda? Kdo přibral Buršíka do party? Kdo jako premiér měl za něj odpovědnost? A z jaké byl partaje?

Za úspěchy mohla vláda ODS, za prů..r na Šumavě někdo jiný.

V. Šťastný 17.2.2018 5:16

Osobní dojmy z návštěvy Šumavy

https://vladimirstastny.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=622870

P. Rada 17.2.2018 10:56

Re: Osobní dojmy z návštěvy Šumavy

Ocenuji, že své pohlady nazýváte dojmem. Škoda, že jste si ten dojem nedoplnil např změřením kyselosti v potůčcích které jste míjel.... Ještě reálnéjší náhled by Vám přineslo, pokud by jste takováto měření prováděl komplexně a po mnoho desetiletí. Udělali to za Vás ale jiní a dokonce to vydali knižně.: ...http://kbe.prf.jcu.cz/sites/default/files/Sumava/sumava-kniha-fin.pdf

Změnit monokulturu na něco výrazně stabilnějšího lze bud intenzivním promyšleným, dlouhodobým a exttrémě nákladným způsobem - nebo daleko levněji třeba jen ponecháním oblasti na dostatečně dlouhou dobu - několika generací porostů - svému osudu. Pravidelně ale jde o kombinací a kýženě na základě odskoušených znalostí o podstatě vývojových zákonitostí.

Jeli ale oblast např dokonce postižena intenzivně např překyselením půdy kde hrozí až otrava hliníkem... - jako v Beskydech, Krušnohoří... - může být nejvhodnější cestou zprvu vápnit aby vůbec nastala pro stromový porost v dohlednu šance.

Jsem i pro roztroušenou výsadbu dalších dřevin - v tomto smyslu mi statut bezzásahvosti také vadí - ale pro to už je třeba navíc konkretizovat lokalitu. Konkrétněji ve vrcholových partiích Š. tam kde dříve byla klimaxová smrčina by bylo vysazování jiných dřevin nejspíše jen nákladným a tedy kontraproduktivním činem.

Rozbít ekosystém dokáže člověk pravidelně snadno - napravit jen občas a obtížně. V české kotlině člověk v tzv kulturní krajinu už pozměnil drtivou většinu původního. Dokonce už i celosvětová biosféra - lidská kolébka - začíná odumírat. Biodiverzita např. klesá více jak 1000x rychleji jak před antropocénem, boreální lesy odumírají a směřují spíše k polům. Celkově jde o daleko neradostnější poled jak jej i Vy presentujete fotografiemi kde se to nezasvěcenému mnohde jeví dokonce jako relativně rychlá regenerace.

L. Novák 17.2.2018 11:35

Re: Osobní dojmy z návštěvy Šumavy

Jasně, a v roce 2024 bude konec světa... :-P

P. Rada 17.2.2018 12:07

Re: Osobní dojmy z návštěvy Šumavy

Konec jednoho světa/ epochy nastal pro mnohé už v té době, když si uvědomili nereálnost pokračování extenzivního rozvoje pro uzavřenost systému - tedy pro omezenost prostoru a zdrojů.

Ignorantů, demagogů či scifi-snílků se to ale pane Nováku pochopitelně netýká a nikdy týkat nebude!

Překročení hranic - "katastrofu" - planetární stability věda obecně komentuje taktněji a obezřetněji..:

http://abicko.avcr.cz/2010/07/04/meze.html

L. Novák 17.2.2018 2:17

Brabec je zelený blbec

a prokazuje to celou dobu, co jej Babiš prosadil do funkce. ANO je partaj plná podobných pitomců...

J. Krásenský 17.2.2018 4:30

zelení jsou blbci

i přesto, že mnohé zdobí řádka titulů před i za jménem. IYI. Kdyby nebyli, museli by zločinný experiment se Šumavou před desetiletími zastavit. Místo toho jsme svědky zakrývání skutečnosti. Loni jsem se setkal s tvrzením, že les vysušuje krajinu, že holé stráně jsou příznivější pro vodní hospodářství než vzrostlý les.

J. Hruška 17.2.2018 5:09

Re: zelení jsou blbci

Tuto šílenost vyslovil (nasmůlu můj jmenovec) Jakub Hruška, výkonný pracovník ministerstva životního prostředí.

J. Krásenský 17.2.2018 13:12

Re: zelení jsou blbci

Děkuji za potvrzení.