25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ESEJ: Parlament je lepší než referendum

Názorově jednotná společnost není ideální, ale ani příliš rozdělená není požehnáním. Balancuje totiž na hraně občanské války. Většina nemusí mít ve všem pravdu, názorové menšiny mohou společnost obohatit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Klepetko 11.2.2018 9:47

Parlament nebo referendum? Co je lepší?

Špatně položená otázka. Maskuje podstatu věci: možnost řešit zásadní věci v referendu mají občané v drtivé většině demokracií západního střihu, ve kterých panuje nějaká podoba zastupitelské parlamentní demokracie!

Referenda jsou tak nezbytným kořením zastupitelské demokracie, jejím všeobecně uznávaným a zavedeným doplňkem.

Pokud mě paměť neklame - ze zemí EU neexistuje zákonná úprava referend na "centrální úrovni" snad jen v Německu a v Belgii (a v ČR). V Irsku a Dánsku například nelze předat žádnou pravomoc z úrovně národního státu ve prospěch EU bez souhlasu občanů v referendu. I ve většině ostatních západoevropských zemí může být každá ústavní změna podrobena následným testem v referendu - stačí k tomu usnesení jedné z komor parlamentu a například ve Španělsku i jen 10% poslanců libovolné z parlamentních komor. Platí také, že pokud jde o ústavní změny, tak ve většině západních demokracií jsou výsledky referenda vždy obligatorní závazná. Referendum může obvykle vyvolal buď parlament nebo občané, a v žádné ani velmi velké zemi není třeba více než 500.000 podpisů!

Referenda jako doplňkovou formu zastupitelské demokracie mají i v Austrálii nebo v Kanadě ale třeba i jinde, v nových liberálně - demokratických státech, po celém světě, v pobaltských státech například, nejen v tom Švýcarsku!

Takže vůbec nechápu, proč by naše parlamentní demokracie měla tento všeobecně rozšířený doplněk postrádat. Nemusíme se poměřovat se Švýcary. Ale proč má mít náš lid menší demokratickou legitimaci k závažným rozhodnutím o svém osudu, než lid španělský, slovenský, dánský, irský, francouzský, snebo estonský? Jsme snad opravdu méně kompetentní než třeba Slovinci? Sám za sebe říkám že "vystoupení" z EU je nesmysl, ale například rozhodnout v referendu o návratu azylové a migrační politiky do výhradní kompetence ČR již velmi dobrý smysl dává! S výsledky takového referenda v zádech by naše vláda možná dokázala vyjednat s EU příslušnou výjimku...

M. Pesat 11.2.2018 9:26

jak rikavali rudobolsevici

"Podle něho, aby demokracie mohla fungovat, byla zodpovědná a neměnila se ve vrtošivé a pomíjivé emoce davu, jak se stalo starověké aténské přímé demokracii, poslanec by měl být zastupitelem, reprezentantem svých voličů, nikoli jejich delegátem."

jak rikavali rudobolsevici, starsi brachove modrobolseviku/tzv. ceske "pravice":DUVERUJ ALE PROVERUJ. Klidne si muzeme vzit kratke dejiny CR, kdy politici/poslanci si prakticky par vterin po vyhlaseni oficialnich vysledku voleb se svymi volici vytreli/OPAKOVANE/ rektum a udelali presny opak toho co jim jeste par dni pred volbami slibovali.Samozrejmne si to ti politici/poslanci mohli/mohou dovolit, protoze maji jistotu, ze mandat trva 4 roky. Jednoduse, bez zpetne vazby zastupitelska demokracie nefunguje, resp. "funguje tak jak funguje" v soucasnosti. Poslanec/politik/senator zkratka musi byt delegatem i reprezentantem svych volicu/volicu sveho volebniho obvodu, s nimi uzavira "volebni smlouvu" a pokud je podvede, potom ti volici/konkretniho volebniho obvodu/ musi mit pravo jej /dalsim hlasovanim/referendem/ odvolat v prubehu jeho mandatu, pro ztratu duvery. Proto je v anglosaskem svete bezne, ze poslanec v parlamentu hlasuje s opozici proti vlasni strane, protoze by ten vladni navrh poskodil volice jeho volebniho obvodu. V CR ma poslanec sve volice v pazi, sliby se slibuji a blazni se raduji.

Cest :(

Z. Koutecký 11.2.2018 2:45

Re: Jakkoli dlouhá cesta začíná prvním krokem.

Víte, paní Hájková, vždycky, když se diskutuje o přímé demokracii a referendech, tak se píše o Švýcarsku, s tím, že u nás ten jejich systém kopírovat nelze. Myslím, že je to pravda, Švýcarsko je specifický případ, v Evropě tak trochu extrém. Jsou však jiné státy, kde se referendum využívá při rozhodování o důležitých celonárodních otázkách. Proč např. nevyužít třeba zkušeností Irska, kde pořádání referenda je od roku 1930 mandatorní v případech, kdy se např. předávají některé národní kompetence do Bruselu a pod. V takových případech musí být souhlas obou komor Parlamentu schválen referendem.I jiné evropské státy v takových případech referendum využívají a vyplácí se jim to. Naše Ústava v čl. 10a.takový postup rovněž umožňuje, jenže byl využit jen jednou, při vstupu do EU. Nadále mezi našimi politiky převládá názor, že další podobná referenda už povolit nelze. Proč? Jsme snad blbější než Dánové, Irové, Nizozemci a další národy? To asi ne.

Z. Koutecký 11.2.2018 2:00

Zatupitelé

Takže, pane Jochu, aby demokracie mohla fungovat, "poslanec by měl být zastupitelem, reprezentantem svých voličů. Jako reprezentant má povinnost obětovat svůj klid, své potěšení, svou spokojenost těm jeho voličů; a především, vždy a ve všech případech upřednostňovat jejich zájmy před svými. Ale své názory, svůj úsudek, své svědomí jim obětovat nesmí, ani žádnému jinému člověku či skupině osob."

S tím já bych docela souhlasil. Když se tak trochu zamyslíte nad uplynulými 25 roky a chováním našich "reprezentantů", řekl byste, že ta demokracie u nás funguje jak by měla? Ale, prosím, neargumentujte tím otřepaným klišé, že případné nedostatky jsou důsledkem komunistické deformace našich charakterů.

Z. Koutecký 11.2.2018 1:19

Re: Bez reerenda se z Evropského Žaláře Národů nedostaneme

Pane Apolene, asi jste přehlédl, že právní předpisy EU jsou nadřazené našim právním předpisům. Směrnice musíme implementovat do našeho právního řádu ve stanoveném termínu pod hrozbou tvrdých sankcí, Nařízení platí přímo, není třeba ho ani implementovat, stejně tak Rozhodnutí. Evropský soudní dvůr je dokonce toho názoru, že primární právo EU je nadřazené i naší Ústavě. Tento názor my akceptujeme v souladu s čl. 10 naší Ústavy. Ovšem v tomto případě skutečně může náš Parlament buď implementovat nebo neimplementovat. Naše Ústava nám dokonce dává možnost v takových případech uspořádat referendum. To jsme však využili jen jednou - při vstupu do EU. V případě ostatních právních předpisů máme jen dvě možnosti - implementovat nebo platit, či strpět jiné sankce.

M. Jandáková 11.2.2018 1:09

.

První ctností je umírněnost. Tak nás umíněně nedehonestujte a zhodnoťte náš umírněný národ objektivněji, pane Jochu"-)

M. Jandáková 11.2.2018 0:57

.

Jsme stejní, jako Švýcaři a neoddiskutovatelně se to prokázalo na přelomu let 1989 a 1990. Ukažte mi jiné naše blížence.

P. Jirkovský 10.2.2018 23:00

Re: Jsem pro referendum

A máte samozřejmě pravdu a oprávněný pocit. Není to důkazem stavu, kdy se politika zjednodušila na v podstatě idiotské dichotomie "je mně teplo, je mně zima"?

J. Kanioková 10.2.2018 22:34

Přesně !

J. Kanioková 10.2.2018 22:32

Re:

"proti byli spíš skalní levičáci." naopak. Levičáci maj rádi kolektivismus, internacionalismus. Pravičáky brzdil Klaus svou argumentací. Četla jsem to přepečlivě, proto jsem pak volila proti vstupu.

Z. Lapil 10.2.2018 21:59

Re: Jsem pro referendum

Což je, bohužel, poněkud trapný výsledek 50:50.

Napadlo mě to dřív, než o tom mluvil P. Pithart: všimněte se, že už docela dost let jsou výsledky všemožných voleb včetně těch amerických prezidentských docela těsné. Nevím, kam to směřuje, ale už bez Pitharta mi připadá, že neexistuje výrazně většinová shoda na tom, co je správně. Nelíbí se mi to.

J. Kanioková 10.2.2018 20:42

Re:

Převážná většina Evropanů se postaví proti myšlence "Spojených států Evropy", přičemž jen jeden z deseti Britů tuto myšlenku podporuje.

Zatímco Němci nejvíce podpořili tento koncept ve výši 30%, stále 7 z 10 je proti tomu.

Úředníci Evropské unie se údajně pokoušeli vytvořit olympijský tým EU pro r. 2036 k 100. výročí 1936 Berlín. olympiády, čímž devalvují evropskou národní suverenitu.

Bill Etheridge, zástupce UKIP v Parlamentu EU, přinesl zprávy Daily Express a odhalil, že tajné diskuze se konaly mezi úředníky EU za "zavřenými dveřmi".

https://www.express.co.uk/news/world/896644/EU-Olympics-team-Brexit-Jean-Claude-Junker-Emmanuel-Macron

M. Mikulec 10.2.2018 20:24

Re: Jsem pro referendum

Voliči, kteří se v kampani nezajímali? V referendu se ty extrémy zprava i zleva krásně vyruší, a zbude čistá Gaussova křivka klasického pravděpodobnostního rozložení. Není třeba se bát.

J. Kanioková 10.2.2018 20:16

:))))))))))))

J. Kanioková 10.2.2018 20:14

Nesouhlasím s článkem

a chci referendum o vystoupení z EU

E. Erat 10.2.2018 20:14

Re: Stačilo by pro začátek referendum

Napsal jsem třeba, takže jsem to nepaušalizoval na tuto věkovou skupinu. Ale, že je jich řada mrtvých je pravda. A nemuseli být tehdy ani tak moc staří. Pokud by se mladí lidé rozhodli pro setrvání, tak je to jejich budoucnost. Já osobně s manželkou, to už nějak doklepeme. Ovšem dnes třeba bratr Kalousek v Právu, řekl že referendu je třeba zabránit všemi prostředky, pro budoucnost našich potomků. Já bych to ovšem nechal na nich. Naši dědci nás zatáhli v roce 48 pod kuratelu SSSR, a nám už nikdo nedal šanci 40 let demokraticky volit. Pravda, bratr Kalousek byl členem NF, a tak má podobné metody jak zabránit svobodné vůli voličů trochu v krvi.

J. Kanioková 10.2.2018 20:13

J. Pospíšil 402 ....... Přesně !

J. Kanioková 10.2.2018 20:06

O vstupu do EU referendum bylo,

a o vystoupení odtamtud by být němělo ?

J. Kanioková 10.2.2018 20:04

Naprosto souzním..

J. Kanioková 10.2.2018 20:02

S tou většinou NEMÁTE pravdu..

O. Zuckerová 10.2.2018 19:19

Re: Stačilo by pro začátek referendum

Je to už nakonec skoro na nic, ale musím se zastat své věkové skupiny. Naivně pro vstup do EU volili mladí jako staří, neboť jsme všichni měli před očima ten lákavý Západ z 60.-70.let, proti byli spíš skalní levičáci. Dnešní referendum,, pokud by vyznělo ve prospěch setrvání v EU, by bylo spíše pochybnou zásluhou mladých voličů, kteří volí - řečeno obrazně- "mezi dvěma esemeskami", jsou manipulovatelní k různým protestním shromážděním, ač se jimi vlamují do otevřených dveří. A hlavně nemají rozvinuté logické myšlení, protože nečtou a jsou velmi často (čest výjimkám z řad např. mladých vědců a umělců) produkty vizuální zjednodušené kultury.

Z. Lapil 10.2.2018 18:48

Re: Jsem pro referendum

A co si myslet o voličích, kteří se v kampani nezajímali?

Š. Hašek 10.2.2018 16:17

Re: Souhlasím pane Jochu,

Ta výstraha zní jak?

Tady nemají všichni tak bleskové chápání jako Drahoš.

Š. Hašek 10.2.2018 16:16

Re: Dotaz na p. Haška - prohlášení loajality

Děkuji za pozornost.

Zde se omlouvám, ale v diskusi se takto vyjadřují i jiní, já mezi kolegy také ..... . Napíši to jinak.

Vyhledejte si prosím v archivech, kolikrát poslanec Kalousek a poslanec Dominik Feri vždy na prvním místě prohlásili, že "jsme hrdí členové moderní Evropy, členové moderní proevropské strany".

Snad si nemyslíte, že brusele jest řízena Prahou? Neslyšel jste nic o Berlínu? Tolik k tomu, že "Anděla něco řekne". Nemusíte ovšem souhlasit, můžete mít i dojem, že Merkel něco řekne a Kalousek udělá takové to neslušné gesto, případně strhne z Hradu reklamní prápor brusele a pověsí tam druhé trenýrky ......... Hrdina!

M. Mikulec 10.2.2018 16:08

Re: Teť už jde

Míč je na straně neschopné EU, Apoleno.

Š. Hašek 10.2.2018 16:06

Re: Bez reerenda se z Evropského Žaláře Národů nedostaneme

Ale já přece psal "takové nesmysly". Tedy, že si to brusele bude/může strkat do šuplíku.

Nenazýval bych brusele prostor honosným termínem EU. S tím, že brusele je u nás, musím, ač nerad, souhlasit.

E. Erat 10.2.2018 16:02

Stačilo by pro začátek referendum

o případném vystoupení z EU. O vstupu již bylo, teď jsou lidé zkušenější a poučenější o přínosech a záporech EU, dorostla nová generace, která se nemohla v roce 2003 zúčastnit, naopak řada starých lidí, kteří třeba naivně jenom na základě prounijní kamapaně bylo pro již zemřela atd. Je to jako s manželstvím, každý do něj vstupuje s růžovými brýlemi, až po nějákém čase, po složitých situacích atd., může člověk zjistit zda si vybral dobře či špatně. A pak se rozhodnout, zda mu stojí za to v něm i nadále pokračovat.

Š. Apolen 10.2.2018 15:56

Re: Bez reerenda se z Evropského Žaláře Národů nedostaneme

Hašku, neplácejte nesmysly. Nejsme MY a BRUSEL, jsme my v EU a EU u nás. Úředníci v Bruselu mohou vymýšlet co chtějí. Dokud my to neimplmentujeme, mohou si to zastrčit do spodního šuplíku.

Š. Apolen 10.2.2018 15:50

Re: Váš článek

Lenci, co to žvatláte o škrtící smyčce EU ?! O mezinárodních smlouvách mají vyjednávat kompetentní lidé, kteří mají dostupné informace, ne neinformovaní občané ! V referendu se nemůže rozhodovat například o těžbě lithia. Prostě proto, že občané nemají dostatečné výstupy z výpočtů ziskovosti.

Š. Apolen 10.2.2018 15:43

Re: Referendum není popřením, ale aktivizací občanství

Ano, referendum musí mít zákonné mantinely ! Nelze vypisovat referendum o státoprávním uspořádání a účasti v mezinárodních organizacích. Například by někdo mohl vyvolat referendum o členství v OSN ! Kdyby udělal úspěšnou kampaň a ČR vystoupila z OSN, mělo by to nedozírné následky.