17.1.2018 | Svátek má Drahoslav



DISKUSE K ČLÁNKU

Nejste přihlášen/a. Vkládat příspěvky mohou pouze registrovaní čtenáři.

Formát tel. čísla "+420 xxx xxx xxx"

DOPRAVA: Nečekejme revoluci



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 34, poslední: 13.1.2018 15:52, přehled diskusí

Na tu první položenou otázku je jednoslovná odpověď ::
Autor: J. Lepka Datum: 12.1.2018 10:30

Vystřízlivění!

A i další příklady použití elektromobilů jsou přehnaně optimistické: ano, pošťáci, referentská auta státní a veřejné správy, dost možná i lehké zásobovací dodávky, ale v žádném případě svoz odpadků nebo dokonce autobusy, tuplem ne v kopcovitém městě.

A s budováním infrastruktury je to komplexní problém, zahrnující od výroby, resp. produkce elektřiny (všimněte si např. zásadně neuváděného problému - OZE jaksi neprodukuje v noci, kdy se předpokládá realizace většiny dobíjení!), přes rozvody VVN - stačí se podívat do Německa, jak se jim furt nedaří to páteřní vedení sever-jih, výstavbu trafostanic až po VN rozvody ve městech- podzemní, což znamená spoustu kopání, až po výstavbu nabíjecích stanic. Mimochodem povšimněte si těch současných, kolik je stojanů na rychlonabíjení. Ono to totiž souvisí se základními fyzikálními zákony, jež nadšenci zhusta ignorují, ale Ohmův zákon jen kvůli hezkým očím nějaké aktivistky platit nepřestane. A to se raději vůbec nezabývám ztrátami, jak vedením, tak transformací a usměrněním až po účinnost dobíjení.

Re: Na tu první položenou otázku je jednoslovná odpověď ::
Autor: F. Kusák Datum: 12.1.2018 11:17

To, že se jedná o proces, který bude trvat dlouho a mobilita se dost podstatně změní, není pochyb. O tom také autor dost rozvážně píše. Vás bych jen poopravil, že OZE nejsou jen fotovoltaické články, ale také vodní, větrné a další zdroje elektřiny. Ale ve vztahu k fotovoltaice máte samozřejmě pravdu a pravdu, tedy podle mne, máte i v těch dalších tvrzeních.

Já dodávám, že jezdit po městě jakýmkoliv automobilem, je pro osobní přepravu nesmysl (srovnáme-li čas strávený na cestě, a celkové náklady, včetně údržby a parkování, třeba na jeden km). To mně ta individualita za to nestojí. Budoucnost vidím spíše v hromadné dopravě a ve sdílené mobiltě, než abych si koupil SUV za dva miliony a pak ho nechal stát před domem a využíval ho jen občas.

Re: Na tu první položenou otázku je jednoslovná odpověď ::
Autor: P. Zinga Datum: 12.1.2018 14:48

Pane Kusáku, chtěl bych Vás upozornit na platnost fyzikálních zákonů: žádné obnovitelné zdroje energie neexistují. Co zřejmě myslíte, tak to je v zásadě slunečná energie. A mluvit o slunci jako o nekonečném?!

A to Vaše přání o používání hromadné dopravy se naplní možná dříve, než byste si přál. Kde bydlíte? Musíte dojíždět do práce mimo bydliště? Tak to mi Vás je v tom případě líto. Ale: dřív lidé bydleli tam, kde byla práce. Něco to do sebe má. Akorát o pracovní mobilitě se mluvit nedá.

V hromadné dopravě musíte zakrátko počítat s tím,:
Autor: F. Houžňák Datum: 12.1.2018 22:05

že vás nějaký muslimák oddělá. Z tohoto důvodu přesedlává teď řada Němců z veřejné dopravy na auta.

Já bych se pana autora zastal:
Autor: Z. Lapil Datum: 12.1.2018 10:25

O problémech avizovaných v diskusi evidentně ví. Proč by jinak "varoval" před očekáváním dopravní revoluce?

Uvědomme si, že nové odběrní místo čili dobíječku povoluje "síťař" (PRE?), takže doma si elektromobil nedobijete, dokud vám to váš dodavatel nepovolí; platba "za jistič" to ještě zhorší, protože jednotlivá kilowatthodina bude relativně levná. Nebo budete dobíjet načerno a můžete se dočkat, že při masovém návratu z práce občas budete večeřet potmě.

Autor dokonce výslovně připomíná, že nechat si do techniky (a ekonomiky, to dodávám já) kecat politiky je vyslovená nepředloženost.

Pořád mi z toho spolu s autorem vychází, že elektrifikovat je vhodné jedině a pouze tam, kde to dává jakýs takýs ekonomický smysl, což je momentálně tam, kde je dobře předvídatelný provoz vozidla. Momentálně jsou nezávisle elektromobilní jistě tisíce fabrik a možná stovky nádraží (vysokozdvižné vozíky; "ještěrky" na zavazadla) a vlaky, tramvaje a trolejbusy mají provoz tak perfektně definovaný, že mají vlastní cesty a obejdou se bez baterií. Samozřejmě tam, kde je ekonomicky dostatečná hustota dopravy. V "liduprázdných" USA jezdí vlaky mnohonásobně delší a těžší, než u nás, a k elektrifikaci tam nikdy nedošlo. Fascinující video: https://www.youtube.com/watch?v=XowwcnbfD5o&t=239s. Nebo jukněte aspoň na fotku. Sice z Kanady, ale to je fuk: http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/can000.jpg.

Nenapadly mě taxíky (třeba letištní - ty dokonce jezdí z jedné základny a na ni vždycky vracejí), rozvozy pizzy a podobné ježdění "kolem komína". Oproti soukromému vozidlu mají tu výhodu, že v nouzi můžete o záchranu požádat někoho z kolegů a nejste závislá na manželovi s jeho řečmi "To se nemůžeš podívat na ukazatel?" Ne že by manželky byly v tomhle lepší :-). Nevýhodou by mohly být relativně menší pořizovací náklady (přinejmenším nekupujete spalovací motor) proti provozu (do jednoho auta budete postupně potřebovat povícero sad baterií).

V Americe jezdí vlaky ještě mnohem delší,:
Autor: F. Houžňák Datum: 12.1.2018 22:11

před pár lety jsem jel v Arizoně (Interstate 10) a po souběžné železnici jel vlak, těžko se to odhaduje, ale řekl bych tak 3 kilometry dlouhý. Ono se to dá dělat, když je to placka. A k tomu ještě pěkně a vytrvale troubí.

Re: V Americe jezdí vlaky ještě mnohem delší,:
Autor: Z. Lapil Datum: 12.1.2018 22:46

Co vím, tak ty 3km není moc přehnaný odhad. Placku nepotřebujete, koukněte na to video. Je toho asi deset minut, ale stačí chvilka, pak už je to přeci jen furt stejný.

K fotce je docela dost zasvěcených komentářů: http://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/can/can000.html.

Mj. se tam píše: Rozmístění lokomotiv bude pravděpodobně dáno omezením spřáhla. V Severní Americe používané spřáhlo AAR má maximální tažnou sílu (dle konkrétního typu) až 2900 kN.

Jedna lokomotiva SD70ACe/ES44AC má maximální/trvalou tažnou sílu cca 800-850/700-750 kN. Při využití maximální tažné síly to vychází na maximálně 3 lokomotivy v čele. Kontejnerové vlaky jsou relativně lehké, nepotřebují využít maximální tažnou sílu všech lokomotiv při rozjezdu či malých rychlostech. Velký výkon (=hodně lokomotiv v čele) tyto vlaky mají, aby mohly dosáhnout a udržet vyšší rychlosti. Oproti tomu u těžkých (např. uhelných) vlaků, které potřebují větší tažnou sílu již při rozjezdu, by při zapojení všech lokomotiv do čela došlo rychle k překročení maximální tažné síly spřáhla.

Vložené lokomotivy se do velmi dlouhých kontejnerových vlaků (nad cca 3,5 km) dávají z důvodu vlakové vzduchové brzdy. Ta má také omezení délky vlaku a s vloženou lokomotivou je možno vlak brzdit ze dvou míst.

A jak to bude s nežádoucím rušením samořiditelných aut ?:
Autor: P. Flener Datum: 12.1.2018 10:17

Vždyť veškeré ovládání samořiditelných aut spočívá na elektronice a bezdrátově se šířících elektromagnetických vlnách pro čidla s veškeré systémy. A svět je všude plný elektromagnetického smogu, generovaného průmyslem, sdělovací technikou mobilními telefony atd....který může být fatálně rušivý - a samořiditelné auto chybu udělat nesmí....

Re: A jak to bude s nežádoucím rušením samořiditelných aut ?:
Autor: J. Ticháček Datum: 12.1.2018 20:48

A funguje vám v té vší hrůze telefon, neb hodinky?

Čekejme revoluci, ale ne hned již zítra:
Autor: M. Pivoda Datum: 12.1.2018 10:11

Toto by byl asi výstižnější nadpis článku (který jsem ale celý nečetl).

V roce 1997 vydal profesor C.M. Christensen knihu, ve které uvádí elektromobily jako jako jeden potenciální případ tzv. rozvratné inovace. A pomocí extrapolace minulého vývoje, Chrisensenovi vyšlo pronikání elektromobilů do hlavního zákaznického proudu na rok 2017. Tato předpověď se naplnila. Rozvrat automobilového odvětví bude skutečně následovat. Bude to ale přece jen komplikovanější, protože Christensenova kniha byla dostupná i pro stávající velké firmy v odvětví, ti se poučili a s elektromobily proto přicházejí dnes i zavedené firmy (incombents) nikoliv jen nové malé firmy jakou je Tesla.

Učil jsem předmět Inovace pro MBA a záludná (ale irelevantní) otázka byla "Budou někdy elektromobily tak výkonné jako automobily se spalovacím motorem?" Správná odpověď, tj. že asi nikdy, není zde podstatnou informací. Podstatnou informací je to, zda-li budou uspokojeny potřeby v hlavnim proudu zákazníků. A k tomu už dochází. Ilustrativně: Vzdálenost mezi Prahou a Brnem se nemění, takže maximální dojezd k babičce se pro 95% zákazníků nemění. Zákazník je je uspokojen i s technologií, která není tak výkonná jakou poskytují spalovací motory. Chemická vazba koncentruje v 1 cm kubickém nafty více energie než v 1 cm kubickém baterie.

Míníte asi "incumbents", zkuste se buďto:
Autor: F. Houžňák Datum: 12.1.2018 22:03

naučit englicky, nebo využijte nějakého intěrnetového slovníku, abyste nepsal trapnosti. Překlep to není, "o" není vedle "u".

Omlouvat bych se musel každý den:
Autor: M. Pivoda Datum: 13.1.2018 9:38

Překlepy dělám i v češtině, nejen v angličtině. A nehodlám se (s přibývajícím věkem) polepšit.

incumbents jsou stávající držitelé moci (the holder of an office or post)

No, děkuju, že jste mě poučil, co v angličtině:
Autor: F. Houžňák Datum: 13.1.2018 10:56

znamená incumbent. Jednoho to potěší, když se s ním znalec podělí o nějaký ten drahokam ze své studnice. Znáte ještě nějaká jiná anglická slova, o kterých byste mě chtěl poučit, co znamenají? Jsem dychtiv.

Pro F. Houžňáka:
Autor: M. Pivoda Datum: 13.1.2018 15:52

Nejste jediný, kdo čte mé komentáře na Neviditelném psovi.

Dobře, "ekologocký" elektromobil,:
Autor: J. Berger Datum: 12.1.2018 10:00

ale vzhledem k dojezdu a době nabíjení se hodí toliko tam, kde za den neujede víc než nějakých 200 km. Tj. městský servis (opravy atd.), městská rozvážka jídel. Těch je ale poměrně málo, tedy velmi omezené použití. Chci-li jet dálkovou jízdu (tedy, pokud 500 km považuji za dálku), je elektromobil časově zcela ztrátový. Pokud bychom tedy chtěli globálně vyměnit benzin/naftu za elektro, museli bychom na nabíjecích stanicích měnit vybité baterie za nabité za dobu cca 5 minut místo nabíjení ma 80% během 40 minut. Jinak souhlasím s tím, že obecně je elektrifikace automobilismu slepá ulička a vývoje "elektro" všech automobilek jsou pouze úlitbou "ekologickému" mainstreamu.

Re: Dobře, "ekologocký" elektromobil,:
Autor: J. Ticháček Datum: 12.1.2018 20:39

A další takový. Proboha, jak chcete měnit baterie?

Že nekecám:
Autor: P. Zinga Datum: 12.1.2018 9:51

Stojí za to si tohle přeložit

https://www.eike-klima-energie.eu/2018/01/02/das-elektroauto-erzeugt-nur-gewinner-und-man-verdient-sogar-geld-damit/

Pro němčináře::
Autor: P. Zinga Datum: 12.1.2018 9:48

https://www.eike-klima-energie.eu/2018/01/08/eu-energierat-hat-beschlossen-planwirtschaft/

Pánové,:
Autor: P. Zinga Datum: 12.1.2018 9:46

musím Vás upozornit, že s masovým držením automobilů se nepočítá! A i ti šťastlivci budou muset dát baterku svého auta k dispozici majitelům rozvodných sítí k překlenutí "černých děr" v dodávce energie.Sice za úplatu, ale to je Vám prd platné, když chcete odjet a baterku máte prázdnou. Nehledě na zvýšení frekvence nabíjecích cyklů a tím automaticky snížení životnosti baterky.

Kdo nevěří, ať se podívá na plány EU a nálň práce řady "výzkumných" ústavu, např. v SRN.

Ještě by nám vždycky podporovatelé elektromobilů:
Autor: F. Houžňák Datum: 12.1.2018 6:51

všude měli vždycky říct, kde vezmou tu elektriku, když chtějí vypnout jaderné a uhelné elektrárny, a jak to chtějí zároveň udělat, aby si každý mohl svůj elektromobil dobít tehdy, když to potřebuje. Tohle téma přívrženci elektromobilů cudně obcházejí.

Re: Ještě by nám vždycky podporovatelé elektromobilů:
Autor: A. Pakosta Datum: 12.1.2018 7:37

Ano, souhlas, a taky cudně obcházejí fakt, že v našich klimatických podmínkách a při současné konstrukci vozidel v zimě auto polovinu spotřebované energie vydá na topení! U tepelných motorů je to jedno, topí se většinou "odpadním teplem" z motoru, ovšem elektroauto musí topit "z baterií" a nebo být vybaveno nezávislým naftovým topením :-)

Re: Ještě by nám vždycky podporovatelé elektromobilů:
Autor: P. Dvořák Datum: 12.1.2018 8:26

Na co elektrárny, když má každý doma zásuvku.

Re: Ještě by nám vždycky podporovatelé elektromobilů:
Autor: R. Morava Datum: 12.1.2018 9:23

Ano to je dnešní politický přístup k elektromobilům a ekologii vůbec.

Re: Ještě by nám vždycky podporovatelé elektromobilů:
Autor: T. Kočí Datum: 12.1.2018 10:32

Samolepku s tímto heslem kdysi rozdávali německé firmy z oboru energetika. Pak přišla makrela...

Re: Ještě by nám vždycky podporovatelé elektromobilů:
Autor: T. Kočí Datum: 12.1.2018 10:33

pardon rozdávaly

Autor popsal jen dvě nevýhody elektromobilu:
Autor: D. Krajíček Datum: 12.1.2018 6:27

Jenže nevýhod je trochu víc, než jen dvě:

jako další bych uvedl - vysoká cena, samovybíjení článků (zkuste nechat stát nabitý elektromobil přes zimu u chodníku a na jaře už neodjedete), neekologická likvidace, dlouhá doba nabíjení, nutnost posílit zdroje elektřiny - převážně pomocí uhlí, nutnost postavit další vedení, riziko zapadnutí v zimě (umrznete během pár hodin, protože na topení není elektomobil vhodný), jakmile stoupne nasycenost nad určité procento, už se k nabíječce na sídlišti nedostanete...

A ještě by se našly další nevýhody.

Nákladní přeprava elektromobily je už naprostá šílenost.

Závěrem lze s autorem souhlasit, že elektromobilita je slepý článek vývoje.

Re: Autor popsal jen dvě nevýhody elektromobilu:
Autor: A. Pakosta Datum: 12.1.2018 7:45

...ano ano, a tak pěkně to začalo, když světový rychlostní rekord automobilu v roce 1899 - 100 km/h získal elektromobil....

Re: Autor popsal jen dvě nevýhody elektromobilu:
Autor: R. Langer Datum: 12.1.2018 8:04

To není o tom, jak to začalo. První vagony po kolejích taky tahali koně. ;-)

Re: Autor popsal jen dvě nevýhody elektromobilu:
Autor: I. Schlägel Datum: 12.1.2018 8:52

Přesně tak. Navíc, pokud se nepletu, rychlonabíjení o délce cca 40 min. vyžaduje příkon, tudíž i rozvody a jištění mnohonásobně větší než u klasického osmihodinového dobíjení, jde postačí domácí jistič.

Re: Autor popsal jen dvě nevýhody elektromobilu:
Autor: A. Pakosta Datum: 12.1.2018 10:16

...a taky to rychlonabíjení má menší energetickou účinnost a citelně snižuje životnost už tak dost drahých akumulátorů.

Při masovém rozšíření elektromobility by se významně projevil fakt, že celková energetická účinnost je výrazně menší než u fosilních paliv.