19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

NORSKO: Dotujeme, zdaňujeme, zvesela a dokola

Nedávné informace o nových souvislostech s elektromobilitou norské dopravy ukazují zádrhele, které budou současný aktivisticky prosazovaný trend provázet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 13.12.2017 14:57

Fake news?

Požádejte norské velvyslanectví ať se zde na NP zveřejní oficiální stanovisko Norska k elektromobilitě ve své zemi - a dementuje tak české fake news.

P. Han 13.12.2017 15:30

Re: Fake news?

Kdo má požádat? Vy jste také jeden z těch, kdo ví, co by "se" mělo udělat, hlavně když to nemusíte udělat vy.

M. Prokop 13.12.2017 17:42

Re: Fake news?

S daněmi není co dementovat, s infrastrukturou též a o kolik je nějaká elektrická štěničárna těžší, to je mně osobně jedno.

M. Šejna 13.12.2017 12:12

co to píše autor za blbosti?

Elektromobily mají přibližně stejnou hmotnost, jako ostatní automobily. Netuším, jak přišel autor na tu dementní myšlenku, že elektromobily ničí svou váhou silnice.

Pokud jde o nabíjecí síť, tak bohaté stačí, když každá současná pumpa doplní své vybavení o nabijecí stanice pro elektromobily. A hned bude nabíjecích stanic dost (v Česku obzvlášť).

V jediném se dá s autorem souhlasit a to s tím, že by se neměla cena elektromobilů dotovat. Ale to je jen problém dočasný. Novinky se dotují často a jakmile se rozšíří, okamžitě se zdaní naplno.

R. Langer 13.12.2017 13:23

Re: co to píše autor za blbosti?

Jasně, ať každá pumpa natáhne prodlužku a problém s elektromobily je vyřešen. :-D

Ale jenom ve vaší fantazii, pane Šejno, evidentně nemáte ani tucha o tom, co to vlastně obnáší. :-P

M. Šejna 13.12.2017 14:14

pane Langře

já jsem narozdíl od Vás už pár nabíjecích stanic u benzínových pump viděl. Jako prodlužovačky to nevypadalo. Ale já chápu, že kdyby byl Langer majitelem benzínové pumpy, určitě by nabíjecí boxy u své pumpy nevybudouval, protože pro něho je to tak velkej technickej problém, že to určitě u něj nelze vybudovat.

:-D

R. Langer 13.12.2017 14:38

Re: pane Langře

Jo, vy jste "něco" viděl, ale o problému víte ho*no. :-P

M. Šejna 13.12.2017 14:45

no jistě hulváte Langře

oni nejšpíš i ti majitelé současných 330 dobíjecích stanic v ČR vědí o problému ho*no, protože se předtím nezeptali génia Langra.

J. Jurax 13.12.2017 23:04

Re: no jistě hulváte Langře

Benzinových pump je v tuzemsku přes 7 000 ...

J. Jurax 13.12.2017 23:02

Re: pane Langře

Vy nebudete elektrikář ani odborník přes rozvodné sítě, že ne?

J. Svoboda 13.12.2017 14:22

Re: co to píše autor za blbosti?

Já to vím, je to vyřešené :o)

https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/5470.html

M. Šejna 13.12.2017 14:49

pane Svobodo

to je na Langra moc složité. On Vám určitě napíše, že v zaměstnanci společnosti ČEZ vědí úplné ho*no o tom, jak vybudovat dobijecí stanice.

J. Böhm 13.12.2017 14:02

Re: co to píše autor za blbosti?

Pane Šejno, současné rychlonabíjecí stanice dle standardu mají příkon každá cca 350 kW, nově se objevuje stanfard na 450 kW, tedy na každá benzínce by to asi nebylo. Zvlášť, pokud by těch stanic bylo více než jedna. Ono možná na žádné. Nejprve by bylo zapotřebí tam nejspíše dovést vëlektrické vedení odpovídajícího výkonu, nejspíše však 22 kV a trafostanici. Nebo stát u benzínky 6-8 hodin, to se mi moc nechtělo, myslím. Tak bych to neviděl tak růžově...

M. Šejna 13.12.2017 14:10

pane Böhme

zjistěte si, kolik stojí vystavba celé benzínové pumpy. Pak zjistíte, že dotažení kabelu s vyšším napětím je proti tomu brnkačka. A nejspíš také tušíte, že z technického hlediska je opravdu zcela triviální dotáhnout k pumpě pořádnej kabel.

Jinak samozřejmě majitle pump nikdo nutit nebude, aby budovali nabíjeci stanice. Oni příjdou o kšeft.

J. Böhm 13.12.2017 14:22

Re: pane Böhme

Určitě se nechci přít o technické řešení, stačí vykopat nějaký ten výkop, nebo postavit nějaký ten sloup, na poslední dát trafo a je to.

Ve městě však narazíte na problém rozkopání ulic, možná i více než jedné (již dnes některé části Prahy mají se spotřebou problém, a není možné v nich instalovat větší příkony - vlastní zkušenost), u dálnic pak postavit sloupy na cizích pozemcích se všemi omezeními s toho vyplývajícími, zvláště pak, když je to třeba v lese. A ke všemu to obludné množství nejrůznějších povolení.

Na elektromobilitu sice věřím, ale nemyslím si, že to bude rychle.

R. Langer 13.12.2017 14:41

Re: pane Böhme

Ne, na elektromobilitu fakt nevěřte. Tedy pokud bude ještě vládnout normální demokracie, v totalitě to bude natotata. Jenom to s autama bude jak za komančů. :-D

M. Šejna 13.12.2017 14:51

pane Böhme

V Praze stojí v současnosti 60 dobíjecích stanic, aniž by se kvůli tomu musela rozkopat jediná ulice.

J. Böhm 13.12.2017 18:33

Pane Šejna

ano, v Praze je cca veřejnýc 60 nabíjecích stanic, buď 3x32A/400 V, tedy 37.4 kW, nebo 50 kW, tedy žádné skutečné "rychlonabíječky", spíše si postát tak 2-3 hodiny. Tesla S má baterky 75, 90 a 100 kWh a na 100 km potřebuje tak 20-22 kWh (odtud ten dojezd až 400 km), lépe na tom je Hyundai Ioniq Electric se spotřebou cca 14 kWh/100 km. Tesla 3 by (prý) mohla začínat na bateriích 60 kWh. Vaše nabíječky s tímto výkonem ani jedno ze současných vozidel nenabijí na 80% kapacity ani za 30 minut, jak uvádí EON, a už vůbec ne za minut 15. Pro běžného plebejce, jako jsem třeba já, bude skutečně třeba ty rychlonabíječky s výkonem 350 kW, nebo mít elektroauto jen pro pravidelné popojíždění s možností nabíjet doma, jen tak mimochodem, také 3x32A/400V...

P. Zinga 13.12.2017 18:29

Re: pane Böhme

Kolik triviální? 10 km? 50Km? Vy asi přemýšlíte v metrech.

J. Böhm 13.12.2017 18:43

Pane Zinga

budování traťových vedení určitě triviální není, nebo si to alespoň myslím. Nevím, kolik stojí vybudování jak nové benzínové stanice, ani nevím kolik budovat vn, případně vvn vedení. Jen vím, že i to trafo stojí pěkný balík, alepoň na mé finanční poměry. Nicméně, pokud se najdou finanční prostředka, je to technicky řešitelné, technologie je dostupná. Jinak vás mohu ubezpečit, že vlastnit kus pole s vvn vedením, navíc s optickým kabelem v zemi je opravdu spíše za trest.

P. Zinga 13.12.2017 19:04

Re: pane Böhme

Pane Šejno, natažení kabelu je brnkačka?! Kde to žijete? Už jste zkusil tahat trasu přes cizí pozemek? V době posvátnosti soukromého vlastnictví a navíc v soukromém zájmu? říká Vám něco D11?

J. Svoboda 13.12.2017 14:22

Re: co to píše autor za blbosti?

https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/5470.html

Stadardní rychlonabíjecí stanice má nabíjecí výkon 50 kW. Na to není potřeba příkon 350 kW, tak mizernou účinnost skutečně nemají :o)

J. Böhm 13.12.2017 14:24

Re: co to píše autor za blbosti?

Rychlonabíjecí stanice kalkulzjí s příkonem 350 kW, tedy nabití 80% kapacity akumulátoru do 15-ti minut. Z 50 kW nabíječky nabijete za 15 minut maximálně 12,5 kWh, a to opravdu není moc.

J. Böhm 13.12.2017 14:29

Re: co to píše autor za blbosti?

Standard CCS (Combined Charging System) zajistí

kompatibilitu napříč značkami automobilů, a to i u budoucích generací

elektřinou poháněných vozidel. Síť bude používat evropský standard

nabíjení CCS (Combined Charging System). Výkon nabíjení na každém

nabíjecím stojanu bude až 350 kW.Zdroj: https://auto.idnes.cz/elektromobil-nabijecka-ionity-deu-/automoto.aspx?c=A171106_171352_automoto_fdv

R. Langer 13.12.2017 14:39

Re: co to píše autor za blbosti?

Tak až to bude, dejte vědět. Ale abych mezi tím neměl fousy pod kolena. :-D

J. Svoboda 13.12.2017 14:42

Re: co to píše autor za blbosti?

Já vám dal link na aktuální stav. Že někdo slibuje do budoucna něco většího, to je možné, ale nijak jste moje informace o reálném stavu nevyvrátil.

Přeji pěkný den.

M. Prokop 13.12.2017 14:55

Re: co to píše autor za blbosti?

Nekažte mu ideály technickou realitou. :-)

S. Rádl 13.12.2017 14:37

Re: co to píše autor za blbosti?

Hmotnost dostupných vozů Tesla je 2100 kg (Model S) a 2300-2509 kg (model X podle specifikace). U modelu 3 se uvádí hmotnost 1670-1750 kg, ale pokud vím, nejsou na trhu.

J. Svoboda 13.12.2017 14:45

Re: co to píše autor za blbosti?

Oktávka má 1950 kg, to je teda Tesla masakr pro silnice :o)

R. Dubravský 13.12.2017 15:36

Re: co to píše autor za blbosti?

Ovšem ta Oktávka to má plně naložená a Tesla prázdná. Ne že by to na věci něco podstatného měnilo.