24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

EVROPA: Machiavelli o EU a migrační krizi

Niccolò Machiavelli je znám především jako politolog a politický filozof, významná postava renesance, souputník Leonarda da Vinci a Michalangela Buonarottiho. Narozen 3. května 1469, zemřel 21. června 1527, působil zejména ve Florencii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 13.12.2017 23:07

Re: Nicollo Machiavelli by se potrhal smíchy,

To je, řekl bych, problém mnohých debat, a nejen těch politických: jsou nejen polarizované ve smyslu "Brusel je naše jediná šance" kontra "Brusel je naše zkáza", ale hlavně strašidelně emotivní: řekněte nahlas, že Brusel má demokratický deficit a obratem jste posílán na Sibiř.

Nevím, jak moc za to můžou noviny a politici, ale obávám se, že jedni i druzí jsou našimi reprezentanty aneb nenadávej na zrcadlo...

I. Koreň 13.12.2017 19:53

Re: Nicollo Machiavelli by se potrhal smíchy,

Myslím, že si úplně nerozumíme. Z diskuse tady mám pocit, že většina diskutujících se nemůže dočkat, až to tomu Bruselu natřeme a z toho spolku vystoupíme. Mně to připadá dětinské, nebo spíš pubertální. Schopnost a ochota spolupracovat s ostatními přece neznamená strach ani podřízenost. A přemýšlet o důsledcích dřív, než něco uděláme, je podle mě úplně normální, zodpovědný přístup, žádná p...ost.

Jinak větší část z Dosti nás si pamatuju ještě ze školy. Ovšem verš "Táboru se klonil věčný Řím" mi přijde právě v téhle diskusí příznačný - není to okatý příklad českého odtržení od reality? (V bavorském pohraničí se na husity vzpomíná jen v souvislosti s dobýváním měst, rabováním a vypalováním kostelů a klášterů.)

Z. Lapil 13.12.2017 7:32

Re: Nicollo Machiavelli by se potrhal smíchy,

Mají málo odstavců, tak Svatopluka Čecha připomenu zvlášť. Tu jeho básničku, která začíná:

Jsme slabí? Malí? Dosti těchto řečí

A končí: Sláb jenom ten, kdo ztratil v sebe víru/ A malý ten, kdo zná jen malý cíl.

Viz: http://ld.johanesville.net/cech-05-jitrni-pisne. Nebojte, je to krátké :-).

Shrnuto: já si nemyslím, že se z nás - už zase to slovo - někdo po... Ale taky se odmítám po... sám.

Z. Lapil 13.12.2017 7:27

Re: Nicollo Machiavelli by se potrhal smíchy,

Myslím, že za časů Machiaveliho byla politika stejná, jako dnes. Možná se víc vyhrožuje a slibuje a míň koná.

Nemyslím si, že by se nás Německo a spol. báli, i když osina v p. jisté obavy vzbuzovat může. Zrovna tak si ale nemyslím, že by platili z dobrého srdce. Určitě v tom bude starořímské Chléb a hry a zároveň udržení "sanitárního kordonu" mezi, řekněme, západní a východní Evropou na své straně.

Můžeme tu diskutovat o tom, co si myslí Merkelová a Macron(?) a Putin a kdokoliv jiný a co bychom si měli myslet my, ale už ta představa, že si deset miliónů Čechů myslí totéž je předpoklad hloupý až směšný. Daleko podstatnější mi připadá následující: k člověku i k národu se ti ostatní chovají tak, jak se jim jeví. Osobně mi proto přijde jednak hloupé a jednak - a především - strašlivě proti srsti chovat se způsobem "ach já ubohý červíček, kde bych byl bez tebe, Ó Veliký". Realistická sebedůvěra a sebevědomí - to je nutné, aby člověka i národ bral někdo vážně.

Dva extrémní případy: muslimové v Evropě. Kolik jich tu je a kolik z nich opravdu koná něco víc, než že nejí vepřové a ve správný čas se modlí? Těch problematických je kdoví jestli milión mezi půlmiliardou "našich", a kdo je pofraný až za ušima?

Příklad druhý, srandovnější: proč myslíte, že myslivci troubí zajícům Halali? Protože jim zajíci sami naskáčou na pekáč s odůvodněním, že brokům neutečeš, tak je mnohem rozumnější se lísat a doufat, že budou vegetariáni, když - podívejte se, jak nám to svědčí? Pokračování...

Z. Rychlý 12.12.2017 23:41

Re: EU = RVHP II. a stejně blbě dopadne... !

Přijít o dotace ? Už aby to bylo. Tak toho bych se s vámi taky nebál, ale bál bych se té krvavé pomstychtivosti, se kterou by z nás udělali exemplární příklad, jak se má zatočit s neposlušnou kolonií.

I. Koreň 12.12.2017 23:36

Re: Nicollo Machiavelli by se potrhal smíchy,

Dotace nejsou výpalné, ten obr nám je nedává proto, že by se nás bál. Za časů Machiavelliho nic takového nebylo.

Jak říkáte, ta hůl by měla dva konce, ale my bychom tahali ve všem za ten kratší. Přemýšlejte, co by se u nás po czexitu zlepšilo.. Věrchuška by si mohla užívat plné suverenity a bylo by tady o pár tisíc azylantů míň, nic jiného mě nenapadá. Chápu ale, že to někomu stačí.

Z. Rychlý 12.12.2017 23:28

Celkem souhlas, až na to

hodnocení N.Machiavelliho. Že by něco propagoval, to jsem tedy nějak nevyčetl. Čistá, racionální logika jak vládnout. Byla to svým způsobem učebnice pro mladého vladaře, jak si udržet moc. Nějaká morálka, či humanismus tu nebyla na místě. Jako mladý idealista jsem byl toto knihou přímo konsternován. Už mě to přešlo. Je to čistá logika a racionalita vládnutí bez moralizování, které bylo v té době slabostí. A ukazuje se, že i dnes je humanita považována muslimy za slabost. Něco od Nikoly bychom převzít měli, jinak i podle jeho předpokladů skončíme mizerně, protože jsme obětovali schopnost vládnout. Vzniklé vakuum vyplní jiní brousci, co se nezakecají. Ti se nechali od N.M. poučit, jak se to má dělat.

Z. Lapil 12.12.2017 21:12

Re: Nicollo Machiavelli by se potrhal smíchy,

Podle mě máte v úvaze zásadní chybu: co je psáno (rozhodují zástupci všech 28 členů) zaměňujete za skutečnost (rozhodují Německo a spol., ostatní nemají reálný vliv).

K vašemu úvodnímu příspěvku: Machiaveli by se nesmál, Machiaveli by vám připomněl, že platí-li silnější slabšímu (dotace), je to obr na hliněných nohou.

Já se ptám: co nejhoršího se může stát, vypovíme-li poslušnost? Přijdeme o dotace a protože každá hůl má dva konce, následně odmítneme platby. Budou na nás uvalena dovozová cla, a protože každá hůl má dva konce, bude mít Volkswagen potíže se zdražením/zákazem dovozových dílů. Protože jestli EU něco opravdu umí, tak jednat takříkajíc do zblbnutí a po malé přestávce nanovo. Což v souvislosti nikoliv s jednáním, nýbrž s čutáním zformuloval J. Žák v knížce Študáci a kantoři.

Už trochu OT: myšlenka změny EU na "federaci zájemců" a vyloučení ostatních mi není úplně cizí; přinejmenším je to jasnější slovo než "posílení státní suverenity odevzdáním některých pravomocí nadstátnímu celku". Dovedu si představit rozpad EU na menší sourodější celky - řekněme federace Německo + Francie + Benelux (a Skandinávie?), a potom volněji seskupené středomoří (od Portugalska po Itálii, možná Řecko) a do třetice V4 (možná plus Bulharsko, Rumunsko, takže V4 + B2; B jako Balkán).

O. Uživatel 12.12.2017 19:33

Uživatel požádal o vymazání
J. Kanioková 12.12.2017 19:11

EU = RVHP II. a stejně blbě dopadne... !

"Máme vyvolávat politický konflikt? Nebylo by lepší nějaké uprchlíky přijmout?" Ne, ne, ne ! Islám tady nemá místo !

"Přijdeme o dotace z Evropské unie?" Už aby to bylo, jsou to pouze vyděračské nástroje Bruselu !

J. Kanioková 12.12.2017 19:07

Bože, vy jste naivní..

"za rozhodováním v Bruselu nestojí jen svévolní komisaři, ale ve skutečnosti zástupci všech 28 členů, a v EP poslanci z členských zemí."

M. Prokop 12.12.2017 17:44

Re: Smlouvy přestávají platit,

Netušili chudáci, že Rusko je čím dál, tím stejné pod všemi názvy.

M. Prokop 12.12.2017 17:44

Re: Smlouvy přestávají platit,

Ano, v celkem gentlemanském Budapešťském memorandu se s něčím jako Putin nepočítalo.

M. Prokop 12.12.2017 17:42

Re: Zajímalo by mne,

Jo, globální oteplování, potažmo klimatické extrémy. Zrovna na to mají v Paříži nějaký potlach, aby se prolétalo více kerosinu a vytáhlo více peněz (z nás).

A taky politická korektnost, Norové kradou děti, Me too, prostě srandy kopec.

P. Zinga 12.12.2017 15:47

Re: Smlouvy přestávají platit,

Pane Vaňuro, Vy určitě víte, které okolnosti mám na mysli.

P. Vaňura 12.12.2017 14:44

Re: Smlouvy přestávají platit,

Těmi "změněnými okolnostmi" míníte to, že se Ukrajina jaderných zbraní opravdu vzdala??? Protože vyměnit reálnou sílu 1900 jaderných hlavic za nějaké imaginární "záruky" může jen naprostý imbecil!

P. Vaňura 12.12.2017 14:14

Machiavelli by nám poradil se od toho spolku trhnout,

a připojit se případně ke KOMUKOLIV jinému. Protože EU nás vojensky neokupuje a ostatní se dá vydržet.

Především by se ale divil, že tak pitomí politici, jako jsou ti v Bruselu vůbec mohou vládnout a nikdo je dosud nezlikvidoval, jak bylo v jeho době zvykem.

Pokud jste z článku nepochopil, že migranti jsou ABSOLUTNÍ ZLO, máte patrně potíže s pochopením psaného textu!

P. Vaňura 12.12.2017 14:05

To je jako byste se během WW1 či WW2 v Česku ptal, jestli

"existuje jiné téma, než ta válka..."

R. Langer 12.12.2017 13:21

Re: Zajímalo by mne,

Inu, myslím, že DŮLEŽITĚJŠÍ téma v posledních letech opravdu neexistuje.

D. Stirský 12.12.2017 12:57

Zajímalo by mne,

zda zhruba poslední 4 - 5 let existuje jiné téma, než migrační krize. :-)

P. Zinga 12.12.2017 12:51

Smlouvy přestávají platit,

pokud se změnily okolnosti. Tím spíše, stojí-li za změnou okolností jeden z účastníků.

To neplatí pouze pro EU a ČR. V to samém duchu jednal Putin, když ignoruje tzv. Budapeštský závazek.

M. Prokop 12.12.2017 12:37

Re: Z Vašeho komentáře je zjevné,

I v Machiavelliho době byla "alternativní fakta", i v naší době je třeba zodpovědné vládnutí.

To rozlišení prospěšného a důležitého bylo potřebné a zároveň obtížné vždy, takže zase žádný zásadní rozdíl.

Machiavelli nemůže za to, že velké státy a soudruzi v Bruseli na důležité a prospěšné rezignují, pokud vůbec nedělají pravý opak.

Je na nás to rozlišit a vynutit.

I. Koreň 12.12.2017 12:34

Re: Nicollo Machiavelli by se potrhal smíchy,

Tříbím si jen svoje myšlenky a snažím se pochopit, co by se stalo, kdyby se ČR chovala podle výzvy autora článku.

Na rozdíl od většiny ostatních diskutujících nevidím EU jako útvar fungující nezávisle na vůli členů, ale jako jejich spolek, který jim umožňuje spolupracovat a řešit problémy společně. Takže za rozhodováním v Bruselu nestojí jen svévolní komisaři, ale ve skutečnosti zástupci všech 28 členů, a v EP poslanci z členských zemí. Když odmítneme spolupracovat s EU, odmítáme spolupracovat s ostatními členy EU, a tak to lidé v těch zemích budou vnímat.

Jestli si někdo myslí, že vystoupíme z EU, a její ostatní členové nás pak budou kdovíjak podporovat, a případně i bránit, je podle mě na omylu.

Proto si myslím, že je nejdřív potřeba zapnout mozek, než se začneme stavět na zadní.

M. Prokop 12.12.2017 12:33

Re: Ó ano!

Praktická a efektivní politika.

I. Koreň 12.12.2017 12:18

Re: Z Vašeho komentáře je zjevné,

Kdybych nečetl Vladaře, nedovolil bych si míchat se do veřejné diskuse.

Machiavelli vyžadoval od vladaře především zodpovědné vládnutí a stavění prospěchu státu nebo města nade vše.

Citáty z Machiavelliho nám ale nepomůžou v zásadním rozlišování toho, je pro náš stát prospěšné a důležité... v éře alternativních faktů.

J. Hanzal 12.12.2017 12:09

Re: Dík

Ano není co dodat. Už je to téměř 1/2 milénia a furt jeho slova platí.

J. Schwarz 12.12.2017 12:04

Re: Nicollo Machiavelli by se potrhal smíchy,

Platí to i v případě, že se "spojenecký" vladař zblázní a tváří v tvář nepříteli nařídí svým poddaným překovat meče v pluhy, neboť pak vyrobí víc chleba, zbyde dost i pro nepřátele kteří taky zahodí meče a chopí se rádel?

R. Brzák 12.12.2017 11:49

Re: Nicollo Machiavelli by se potrhal smíchy,

Spíše by se velice zlobil, že jeho dílo považujete za doporučení pro konkrétně Německo, nebo EU. On totiž psal z pohledu zevnitř konkrétní země, jejíž vládce musí řešit problém jak s vnějšími, tak vnitřními riziky. Pokud tuto debatu, tento článek a například Neviditelného psa vnímáte jako platformu pro vytříbení postupu, který mají vůči nám uplatnit Německo, nebo EU, tak jste někde úplně jinde...

O. Zuckerová 12.12.2017 11:24

Re: Macekvbotach.cz

(Můj příspěvek z 11.16 patří pod příspěvek p. Malečka)

O. Zuckerová 12.12.2017 11:16

Re: Macekvbotach.cz

Sdělil byste nám laskavě, čím pohůnkem račte být Vy? Děkuji předem za odpověď.