29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Intervenčním sýčkům sklaplo

Letošní export přesáhne čtyři biliony korun. To je v podstatě jistota plynoucí ze známých dat za deset měsíců. Nezaměstnanost je 3,6 procenta, meziroční inflace necelá tři procenta. Euro je za 25,60 koruny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Kubů 2.12.2017 1:18

Co je to za demagogii ?

Autor nechápe nebo dělá, že nechápe, že občan ČR prodělal během intervencí nejenom při nákupu EUR za koruny, ale i při nákupu jakéhokoliv zboží z dovozu.

Že ceny čehokoliv jsou dané nabídkou a poptávkou, je jasné snad i žákům ZŠ; a pokud je nabídka konstantní a poptávka stoupne o nekryté inflační peníze (dnes se již peníze netisknou, stačí si je vymyslet), ceny nemohou nevzrůst. Otázkou je jenom, jak rychle a kdy nekryté peníze prosáknou do celé ekonomiky. Autor zmiňuje zatím vzestup cen realit, pozapomněl na cenné papíry.

Že je inflace zdaněním hotovosti, to je axiom. Že na ni tudíž doplatí v první řadě lidé s úsporami a "pevnou rentou", tj. "vdovy a sirotci", je neokecatelné. Je otázkou, zdali si autor opravdu myslí, že je morální na jejich úkor zvýhodňovat vývozce. Já si to nemyslím.

Hlavně ať zase někdo agituje, že si "musíme spořit na stáří"...

Z. Rychlý 1.12.2017 22:02

Re: uf, to j llogika, pane Rychlý

níže máte odpověď pro vás.

Z. Rychlý 1.12.2017 22:00

Re: V počítačích ČNB jsme vygenerovali koruny

co do toho melete moje úspory všeználku? Jew vám po nich prdlajz, mimochodem já žádné nemám. To ne já, ale naše (i vaše) ČNB má sklep plný € za drahé peníze nakoupené, a pokud je bude prodávat, tak se ztrátou. Co je na této jediné větě k nepochopení ?? To musíte být za každou cenu v opozici, i za cenu ukázkové ignorance, až debility?

V. Lunák 1.12.2017 18:15

nesmysl

Proč máte čas od času to neuvěřitelné nutkání psát o ekonomii, když o tom nic nevíte? Intervence byly především zbytečné, což, přiznám se, pro mě trochu překvapivě, dokládá i letošní studie ČNB. Z ní plyne, že jistý efekt na inflaci v žádoucím směru (ze strany ČNB) zřejmě byl, ale k žádným přesvědčivým dopadům na reálnou ekonomiku nedošlo. Klikněte párkrát myší a aspoň teď si to přečtěte.

L. Novák 1.12.2017 16:36

Re: koho ta ČNB okradla?

Aha, socialistický agitátor Miroslav Šejna na znehodnocení koruny vydělal... Bože, to je ale vůl!

L. Novák 1.12.2017 16:34

Re: Inu,

Psal o tom už dříve i Pavel Kohout, Ekonom. Šichtařová jenom "popularizuje" to, co už je dávno známé.... :-)

L. Novák 1.12.2017 16:31

To je zase blábol...

ČNB znehodnotila korunu, zdražilo zboží v obchodech, zdražily nemovitosti atd. Neskrývaná snaha vlády a ČNB vyvolat inflaci byla úspěšně završena, a tak (i díky znehodnocování eura podobným způsobem - ECB) i po uvolnění kurzu koruny se ceny zdraženého zboží nevrátily zpět na úroveň před zahájením intervencí, ale naopak narostly ještě výš. Takže velká skupina zboží základní spotřeby je dnes i o 50% dražší než před zahájením znehodnocování Kč Českou "Národní" Bankou. Byla to prachsprostá zlodějna a za peníze si dnes samozřejmě koupíme méně, než před zahájením intervencí.

Jenom se divím, že po tom všem se najde ještě nějaký další chytrák, který nám už zase začne tvrdit, že nám ta inflace a znehodnocená koruna vlastně prospěla a máme vykukům, kteří za tím stojí, ještě poděkovat....

J. Pražák 1.12.2017 13:58

Re: Obdivuji vaše sebevědomí, pane autore,

souhlas. Singer & spol. by měli být dávno potrestáni.

J. Pražák 1.12.2017 13:52

Dělá si autor legraci nebo

je skutečně takový ignorant?

Nechápe, že ty 2 biliony Kč, které čnb emitovala (prodala po 27 Kč za 1 €) může investor nyní prodat po 25,50 Kč/€, když mezitím měl ty Kč někde „zaparkované“, aby mu přinášely zisk a docílit slušný zisk? Nechápe, že čnb pravidelně přeceňuje svá aktiva (i nakoupená € aktuálním kursem, takže ztráta bude řádově v desítkách až stovce miliard Kč)? Nechápe, že lidé i podnikatelé kupovali předražené zboží během intervencí?...

A. Pakosta 1.12.2017 11:57

Re: vašnosti Pakosto

Dík za vtipný komentář - máte téměř pravdu.

to "téměř ovšem znamená jednak, že to nebyl Bismarck, kdo první zavedl bankovky, nýbrž čínský císař Kao Tsung v roce 650 n.l.

A dále - dlouho byly bankovky skutečně kryty drahými kovy - až do 30. let minulého století třeba US dolary. Bezcenný papír - a dokonce méně než to (pouze čísílka někde v kompjútru) z nich je až zhruba od druhé světové války, kdy se spousta zemí zadlužila natolik, že jim žádné zlato na krytí měny nezbylo.

V. Kolman 1.12.2017 11:31

Re: vašnosti Pakosto

Nehádejte se pánové.

Za všechno může Bismark! Zavedl totiž "papírky", zvané "bankocetle". Za doby zlaťáků/stříbrňáků/měďáků by z principu logicky k žádné inflaci nemohlo dojít.

A. Pakosta 1.12.2017 11:09

Re: vašnosti Pakosto

Možná, že o české peníze je v zahraničí zájem proto, že se jiné měny znehodnocují ještě rychleji, kdoví? Nebo investoři tuší, že je koruna následkem intervencí pořád vůči euru podhodnocena, a spekulují na její rychlé posílení - nasvědčoval by tomu zájem o KRÁTKODOBÉ dluhopisy. To ale nesouvisí s tím, o čem byla řeč.

Ten Vámi zmíněný NEDOSTATEK bytů se projevuje tím, že jen v Praze je aktuálně v nabídce deset tisíc nových volných bytů? (http://www.ziprealty.cz/v-praze-je-nyni-na-prodej-pres-10-tisic-novych-bytu/) Myslím, že je to právě naopak - byty jsou neprodejné, protože jsou příliš drahé, a normální občan na ně prostě nedosáhne. Kupují se pouze jako investice a pronajímají se krátkodobě, ponejvíce cizincům.

Spotřebitelské ceny se u nás od roku 2000 zdvojnásobily - viz zde:

https://www.novinky.cz/ekonomika/361181-od-roku-2000-nejvic-zdrazilo-bydleni-a-jidlo-ceny-stouply-az-o-103-procenta.html

Můžete si tomu říkat jak chcete, ale ve skutečnosti je to pokles reálné hodnoty peněz.

P. Nový 1.12.2017 11:08

Re: pane Nový 495

Ale provedli, jen protože měli Euro, tak to za ně udělala ECB. Říkala tomu kvantitativní uvolňování :-) Už tatíček Klaus sliboval, že budeme dohánět západ právě posilováním kurzu koruny. Teď byla slušná příležitost, ale sígři nám ji zařízli. Skokové zvyšování platů, při dnešním zdanění a levné pracovní síle z východu, je jen pohádka.

M. Šejna 1.12.2017 10:38

Re: pane Nový 495

Tak znovu:

co má průmerná mzda v Česku společného s intervencemi ČNB?

Na Slovensku, v Estonsku a Litvě žádnou intervenci neprovedli a průměrné platy jsou tam nižší, než u nás.

M. Šejna 1.12.2017 10:36

vašnosti Pakosto

mohla by nám vašnost Pakosta sdělit, jak je možné, že ČNB tiskne peníze a ty peníze mají podle vašnostovy logiky čím dál tím menší hodnotu, ale zahraniční investoři se mohou po těch znehodnocených českých korunách servat, jaký mají zájem?

Minulý týden vydalo MF krátkodobé dluhopisy v hodnotě celkem 20 mld. Byl o ně takový zájem, že koruna krátkodobě vyskočila na hodnotu 24,40 za euro a zájem byl takový, že by MF dokázalo prodat i 40 mld.

Vašnost Pakosta nejspíš netuší, že růst cen nemovitostí je spojen s jejich nedostatkem v Praze a nikoli tiskem peněz v ČNB. O nedostagtek nových bytů a domů se postaral dementní způsob stavebního řízení a prudění občanských iniciativ vůči jakékoli nové výstavbě.

P. Nový 1.12.2017 10:35

Re: pane Nový 495

Tak znovu, průměrná mzda v ČR je teď 29300 Kč (a to 2/3 lidí ani neberou), průměrná mzda ve zkrachovalém Řecku 42700 Kč. Na to snad nepotřebujete metodiku.

M. Šejna 1.12.2017 10:28

pane Nový 495

pokud nás JPMorgan zařadila mezi rozvojové země kvůli intervencím centrální banky, pak to není problém náš, ale problém dementních parametrů metodiky JPMorgan.

Podle nich jsme určité poté, co ČNB ukončila intervence, skočili rovnýma nohama mezi vysoce rozvinuté země.

:-D

P. Lenc 1.12.2017 10:24

Re: Inu,

Ano a na to poukazovala jistá Šichtařová, slušně řečeno "neoblíbená" jistými všeználky.

P. Nový 1.12.2017 10:24

Re: Návrat mezi rozvojové země

Pro doplnění, průměrná mzda v Řecku je nyní v přepočtu 42700 Kč.

A. Pakosta 1.12.2017 10:10

Re: jo aha

Pan Pakosta pouze ví, milý pane Šejno, že díky "proexportní politice" ČNB jen v tomto roce přišel naprosto zbytečně o nějakých pět tisícovek při svých výjezdech do eurozóny. A že peníze mají tím menší hodnotu, čím více je jich v oběhu, to jste opravdu nevěděl, vašnosti? Kde myslíte, že se u nás bere ten ohromný nárůst cen nemovitostí, jinak též řečeno REALIT? Inu je způsoben právě poklesem ceny peněz, víme?

I. Schlägel 1.12.2017 10:07

Inu,

pokud po zrušení intervencí letos v dubnu nenastal jakýkoliv problém s exportem, tak z důvodu povzbuzení exportu nemusely intervence ani začínat. Připomínám velmi neseriozní argumentaci ČNB o hrůzostrašné deflační spirále, která způsobí kolaps naší ekonomiky, pročež je nutné uměle vyvolat inflaci. A právě v té následné inflaci vidím ožebračení lidí v podobě znehodnocování jejich úspor. A jak víme, zadluženým státům se inflace líbí velmi, nulová inflace či dokonce zdravá deflace nikdy.

M. Šejna 1.12.2017 10:03

uf, to j llogika, pane Rychlý

Vždyť Vy sám máte většinu Vašich úspor v tom počítačovém generátoru.

Máte všechny své úspory v papírových penězích a mincích, nebo Vaše úspory jsou vyjádřeny číslem na Vašem bankovním účtu? Dostáváte výplatu v bankovkách, nebo se jen o Vaši mzdu zvýší číslo na Vašem bankovním účtu? A když platíte kartou, tak je to také jen změna čísel na bankovních účtech těch, kteří jsou účastníky té transakce.

P. Nový 1.12.2017 10:01

Návrat mezi rozvojové země

Samozřejmě, že nikomu nesklaplo. Díky intervencím nás letos zařadila JPMorgan mezi rozvojové země kvůli příjmové chudobě. Sígři z ČNB nám totiž neříkají, že současně s korunou bylo mohutně devalvováno i Euro. Bez intervencí tak mohl být kurz klidně na 15 Kč a mohli jsme bez větších otřesů brát průměrně mzdy srovnatelné s rumunskými uklízečkami v NDR. Možná bychom se dostali i na úroveň zkrachovalého Řecka. Pár montoven by tu nebylo, ale ono by se zas tak moc nestalo.

M. Šejna 1.12.2017 9:54

jo aha

takže pan Pakosta má dnes díky intervecím a tisku dalších peněz v peněžence nekryté peníze, zatímco ještě před 5 lety měl ty peníze kryté. Jen by mě zajímalo, čím byly dřív kryté, a kam ty kryty dnes zmizely.

Peníze totiž mají vždy a jen takovou hodnotu, za kterou jsou směnitelné. Má snad pan Pakosta pocit, že česká koruna měla dříve vyšší hodnotu, než dnes (odpočítám-li běžnou inflaci)?

M. Šejna 1.12.2017 9:49

koho ta ČNB okradla?

nejblbější tvrzení tu v dobách intervencí bylo, že prý nás ČNB okradla o úspory. Mě tedy o žádné úspory neokradla. Já jsem si totiž nejvíce naspořil v dobách intervencí. Ta doba se totiž kryla s ekonomickou konjunkturou, a nejen jiným podnikatelům, ale i mě se v té době dařilo tak, že jsem si byl schopen vydělat a naspořit dost peněz.

Ale teď mám dilema: naspořil jsem si tehdy okolo 1 milionu při kurzu 27 Kč/Euro. To je 37.037,- Euro. Teď je kurz okolo 25,50 Kč za Euro, takže moje úspory se od ukončení intervenci zhodnotily na 39.215,- euro. Mám tedy dnes na účtech v přepočtu na eura o 2.178 Euro víc.

Jestli tedy ČNB díky intervencím některé české na všechno neustále nadávající frustráty okradla, tak mě naopak obdarovala.

:-D

P. Maleček 1.12.2017 9:35

Re: Díky ČNB je ČR Titanik řítící se plnou parou na ledovec.

Zas tak ne, to jen šťurám do autora aby se na to prý geniální kutění ČNB podíval i ze spoda.

M. Prokop 1.12.2017 8:24

Re: Díky ČNB je ČR Titanik řítící se plnou parou na ledovec.

Prožíváte to fest ... :-P

M. Prokop 1.12.2017 8:23

Souhlas s tím, že mnohé námitky byly demagogické

či nesmyslné. Bohužel ale už nikdy nezjistíme, jak by se ekonomika vyvíjela, kdyby k intervenci nedošlo nebo byl zvolen jiný kurz.

A. Pakosta 1.12.2017 7:52

Obdivuji vaše sebevědomí, pane autore,

...ale odkud berete jistotu, že bez intervence Singerových hochů by to s naší ekonomikou dnes bylo horší? Výroba nekrytých peněz a jejich uvádění do oběhu je podle mne jednoznačně penězokazectvím, a je to jedno, zda to dělá ČNB nebo ECB. O kolik to nahrálo exportérům, o tolik to poškodilo všechny ostatní - má dáti a dal, víme? Podstatné je, že ty zisky exportérů stejně většinou odtekly za hranice, zatímco ztráty nám zůstaly doma. Každý, kdo jel na dovolenou za hranice, musel na tu "slávu" přispět ze svého, jak vidíme, nejméně dvěma kč za každičké euro, které utratil!

Z. Rychlý 1.12.2017 6:19

V počítačích ČNB jsme vygenerovali koruny

podložené ničím, a za tyto hodnoty jsme nakoupili Ojra vygenerované stejným způsobem v ECB, podložené stejným prdem, jako v ČNB. Teď na závěr nakupování máme v ČNB narvaný sklep (počítač) těch inflačních € podložených dluhopisy států EU a jejich zárukami. No to se máme. Nakupovali jsme miliardy za 27 Kč, prodáme za 25 Kč. Já ten úžasný business pořád nechápu, ale mám na to právo, jsem amatér.