19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

HISTORIE: 100 let od Balfourovy deklarace

Zatímco Rusko si v těchto dnech připomíná sto let od bolševické revoluce, Izrael, Británie a Palestinci vzpomínají na jiné výročí – sto let uplynulo i od Balfourovy deklarace, která slíbila Židům domovinu v Palestině.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 13.11.2017 23:49

No,

kdo sjednotil Araby a sliboval jim kdeco ? Thomas Edward Lawrence

Taky takový Pachatel Dobra..

J. Farda 13.11.2017 17:06

Re: Když pořádáte svatbu,,,

Lawrence z Arábie měl starosti s angažováním arabských kmenů k protitureckému povstání, na konferování s pašou o osudu poloprázné Palestiny už ne. A Vámi adorovaní/ublížení/ošizení Arabové ze Západního břehu svůj stát měli k dispozici ve stejném okamžiku jako Židé. Odmítli ho, ve své nenávisti vsadili vše na hazard všechno nebo nic a prohráli. A zatím činí vše pro to, aby prohráli nafurt. Život hazard neodpouští, což asi židožrout jako Vy nepochopí ... :-(

M. Koutný 13.11.2017 14:12

Re: Když pořádáte svatbu,,,

Ještě koncem 19. století bylo v celé "Palestině" jen 5 měst, zasluhujících si takové označení (nevzpomenu si na všechny, určitě Jeruzalém, Gaza, Hebron). V nich tvořilo hodně přes polovinu, spíš ke 2/3, židovské obyvatelstvo. Nemalý, asi 15% byl podíl křesťanů. Zbytek připadal na ostatní vyznání - nejen na muslimy, ale i na jezídy, samaritány, zoroastristy či různé protokřesťanské sekty. Muslimové pak obvykle nebyli arabského, ale tureckého původu - vojáci a úředníci osmanského státu, jejich rodiny a služebnictvo.

Jiná byla situace na venkově, kde skutečně převažovali "Arabomuslimové"; to ale byli téměř výlučně kočovníci, kteří se proháněli na vembloudech neúrodnou pouští, nevlastili půdu ani pevný dům a živili se nezřídka pašeráctvím a loupežnictvím.

J. Farda 13.11.2017 13:24

Re: Když pořádáte svatbu,,,

Snad spíš bolševonácek ... :-)

M. Prokop 13.11.2017 12:39

Re: Proč Angličané později couvali?

Protože provedení bylo problematické.

Původní zdůvodnění bylo, že píle Židů pomůže ekonomicky i Arabům. Ti ovšem byli toho názoru, proč se namáhat, lze-li majetek Židům rovnou ukrást. Židé si to nenechali líbit, takže končina byla neklidná, což dělalo problémy spravujícím Britům. A taky nemohli příliš nasrat Araby, aby se jim nebouřili namátkou v Egyptě, Iráku ....

Politika je umění možného.

P. Lenc 13.11.2017 10:45

Re: Když pořádáte svatbu,,,

Jo pánové, ale to náckovi opravdu nevysvětlíte.

P. Lenc 13.11.2017 10:43

Re: Když pořádáte svatbu,,,

Ale jako vyhraněný nácek až moc...

H. Lukešová 13.11.2017 10:18

Re: Proč Angličané později couvali?

Proč? Na nátlak Arabů. Arabové jsou bohatí, měli a mají ropu, takže nějaká morálka a čest musí jít stranou, petrodolary jsou víc než nějací Židé.

H. Lukešová 13.11.2017 10:17

Re: Když pořádáte svatbu,,,

Vážně? No já v Evropě nechci žádné muslimy, žádné muslimské migranty a nikdo se mě na můj názor neptá. Evropa je zamuslimena a vám to vyhovuje, přitom islám je v Evropě cizorodý živel, invazivní druh.

Zato Židé jsou v Izraeli doma, je to jejich domov a i do Izraele muslimové vnikli násilím, takže i v Izraeli jsou muslimové invazivním druhem.

J. Plíva 13.11.2017 9:51

Proč Angličané později couvali?

Příměr se svatbou v diskusi je zábavný a pravdivý potud, pokud víme, kdo byl tehdy pořádající svatby (Anglie?), kdo byl na tom území pánem a dokonce není jasné ani to, kdo byli Židé ( nejspíš se myslí ti, kdo se vydávali za představitele tohoto náboženství).

Příspěvek paní Zbavitelové je poučný, ale mě by zajímalo i to, proč později Anglie od slibu couvala.

J. Poláček 13.11.2017 9:12

Re: Když pořádáte svatbu,,,

To území o které se vede spor mělo v době předminulého století osídlení řídké, samé vyprahlé místa nebo bažiny. Kdo by se tam hrnul , že. No a teď je tam něco jiného, říká se tomu civilizace, to už by bral kde kdo. Prosím tedy i Palestinci. Od 60-tych let je to národ nový - řečeno politický. Národy politické byli jsou a budou, Vzpomeňme si na konstrukt - národ Československý. V mých očích to není nic zavrženíhodného. Pokud taková pospolitost bude respektovat státní suverenitu svých sousedů, proč ne ? Uvnitř ať si počínají dle svého. Ovšem pokud by pes nežral tak by dál doběhl.

M. Drašner 13.11.2017 8:57

Re: Když pořádáte svatbu,,,

Pokud by si přispěvatel D. Novak 721 dal tu práci a přečetl si nějaký ten cestopis z 19. stol., dočetl by se, že v dané oblasti se vyskytují

a) arabsky hovořící obyvatelé osad muslimské víry (nijak odlišné od bežných Levantinců, jak se yskytují např, v Libanonu); b) arabsky hovořící obyvatelé osad křestaňské víry (dtto); c) židé,

d) arabsky hovořící beduíni různých kmenů, představující problémy pro všechny výše uvedené (zejména na východě území).

A teď mi ať mi vysvětlí, kdo z nich byli ti "správní", ublížení Palestinci (tuším do r.1923 "Jižní Syřané")? Osobně se mi jeví, že je to politicky korektní sen o "palestinském" národu spíše než co jiného.

M. Prokop 13.11.2017 8:37

Re: Když pořádáte svatbu,,,

Ani jako teoretik nic moc ...

J. Poláček 13.11.2017 8:11

Re: Když pořádáte svatbu,,,

Mohl by jste být dobrý teoretik pane Nováku. Ve světle vaší logiky by ale musel, Král Jiří V, tehdejšího vládce Britské říše navštívit a požádat Mehmeda V, tehdejšího vládce Osmanské říše, svého nepřítele, přítele svého arcinepřítele Viléma II, císaře německého ect. , aby mu dovolil podpořit imigraci "nějakých" lidí z evropských zemí a k tomu jěště emancipační hnutí staletí porobených arabských národů. Mehmed by jej možná přijal, ale za troubení famfár bláznů, až by se "personál" v paláci Topkapi za břicha popadal, v té lepší variantě. Jiří by se optal, Mehmede, povolíš ? ano ? já pak budu ve válce proti tobě efektivnější, rychlej tě porazím. Jiříku, jasně můžeš ! ............... Dějiny píšou vítězové.

D. Novak 13.11.2017 3:00

Když pořádáte svatbu,,,

tak je dobré se ujistit, jestli není nevěsta již vdána. Když slibujete území jednomu, tak se ujistěte, jestli na něm nežije již někdo jiný. A nebylo by od věci přihlédnout i k jeho názoru.