24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Auta na vodík jedou na uhlí

V poslední době jsme svědky ofenzívy ekologicko-průmyslového komplexu (dále EPK) za rozvoj elektromobilů a aut na vodík, která mají zachránit zeměkouli před člověkem a člověka před znečistěným vzduchem. Zde se podívám na auta na vodík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Lepka 9.11.2017 10:53

Re: Tak to jste mně autore fakt zklamal ;-)

Možná proto, že v porovnání s vámi uváděnými, jsou muslimské státy etalonem spolehlivosti.

J. Pražák 9.11.2017 11:00

Re: Tak to jste mně autore fakt zklamal ;-)

:-)))

Kdy např. Rusko nedodrželo své závazky týkající se dodávek paliv?

M. Šejna 9.11.2017 7:55

zasklené silnice?

vodíkový pohon lze odmítat z mnoha důvodů, ale rozhodně ne proto, že by z zimě zasklil silnice.

Podle mě je mnohem problematičtější, že vodík velice ochotně exploduje. Takže případná havárie auta na vodíkový pohod by mohla způsobit na silnici mohutnou explozi. Auta na vodíkový pohon by nejspíš ani nesměla zajíždět do podzemních garáží, jako to mají zakázané automobily na LPG.

Budoucnost vidím v elektromobilech společně nebo v hybridních vozech (benzin-elktřina). I ten elektromobil má samozřejmě výfuk v elektrárně, ale aspoň nám nebude smrdět pod nosem.

P. Hlosta 9.11.2017 8:27

Re: zasklené silnice?

Argument výbuchu vodíku je dávno vyvrácený. Odpálením nádrže auta s benzinem a odpálení s vodíkem, jasně prokazuje, že benzin se rozleje do prostoru pod a kolem auta a cestující zpravidla uhoří. Naproti tomu vodík exploduje i přes kapotu auta směrem vzhůru a naprosto neohrozí cestující ani tlakem, ani teplotou, auto nechytne. Samozřejmě, že musí být umístění nádrže poněkud jinak, než u benzinu. Nádrže na vodík jsou už vyvinuty s výplní dutých vláken, které absorbují stlačený tekutý vodík.

Naproti tomu voda z výfuků skutečně přimrzá na zimní vozovce a výfuky by musely automobilky vyvést směrem vzhůru, což je dost velký problém.

M. Šejna 9.11.2017 8:56

pane Hlosto

tušíte vůbec, kde se nachází nádrž na pohonné hmoty? Většinou pod zadními sedadly.

takže u benzínového vozu můžete uhořet, ale u vodíkového se rozlétíte ze zadní sedačky na všechny strany. A pokud byste seděl na předních sedačkách, tak Vám kusy zadní sedaček ustřelí palici.

J. Lepka 9.11.2017 10:58

Re: pane Hlosto

Pane Šejno, jste již známý svou prudkou letorou a snahou reagovat velmi rychle, až impulsivně, přesto vás žádám, přečtěte si reakci pana Hlosty ještě jednou a znovu, až vám dojde věta:". Samozřejmě, že musí být umístění nádrže poněkud jinak, než u benzinu".

J. Jurax 9.11.2017 19:27

Re: pane Hlosto

No, nádrž s vodíkem by ovšem nemusela být pod zadními sedačkami; vhodnou konstrukcí auta a umístěním nádrže by se jistě dala směrovat energie eventuálního výbuchu vzhůru mimo prostor cestujících.

Ale chtělo by to patrně podstatný zásah do konstrukce vozu.

A u benzínového pohonu, explodují-li páry v poloplné benzínové nádrži, dá to taky slušnou ránu.

A. Alda 9.11.2017 9:05

Zajímavé informace.

Díky za poučení.

M. Prokop 9.11.2017 9:32

Re: zasklené silnice?

Voda z výfuku vzhůru nakonec stejně spadne dolů. Gravitace ...

O. Istvanfy 9.11.2017 9:55

Re: zasklené silnice?

Autá na benzín alebo naftu vyrobia tak 3 litre vody na 100km, čo je asi tretina vodíkových áut. Neviem o tom, že by to spôsobovalo problémy s ľadom na vozovke.

R. Langer 9.11.2017 14:05

Re: zasklené silnice?

No, ještě nám vlastně žádné nevybuchlo, ne? A hašení elektromobilů vodou raději také nebudeme zmiňovat, co? :-D

L. Písařík 9.11.2017 17:11

Re: zasklené silnice?

Píšete tekutý vodík. Víte, na jaké tlaky by musela být konstruována nádrž, aby uchovala za venkovních teplot tekutý vodík. A kolik by asi vážila? Já to nevím, proto se ptám.

J. Jurax 9.11.2017 19:34

Re: zasklené silnice?

A navíc i s těch nejdokonalejších nádrží na kapalný vodík se denně odpaří, resp. musí odpustit přes ventil, cca 3 procenta obsahu. Takže když natankujete a týden nejezdíte, máte čtvrt nádrže fuč.

Takže garážujete-li, máte cca za měsíc v garáži cca dvě třetiny nádrže vodíku ve směsi se vzduchem znamenitě bouchavé, ledaže by garáž byla pečlivě odvětrávána.

J. Lukavsky 10.11.2017 18:00

Re: zasklené silnice?

a což kdyby se ta voda odpařovala chlazením motoru do vzduchu? Zdarma dávám k dispozici.

J.L.

J. Schwarz 9.11.2017 11:17

Re: zasklené silnice?

Elektromobily mají jeden problém - část "paliva", kterou si běžný automobil bere ze vzduchu /kyslík/ si musí vozit v baterii s sebou. A například ke spálení takového metanu CH4 na CO2 a 2 x H2O potřebujete dvě molekuly kyslíku, t.j. váhově na 16g metanu 64g kyslíku, tedy 4x víc. Na stejné množství energie, které si vezete ve 40-ti litrové nádrži s benzínem pak potřebujete minimálně 200 Kg baterii.

P. Dvořák 9.11.2017 7:25

Obecně, ale vždy platí,

že výfuk (resp. odpad) každého ekologického zařízení je někde jinde.

Výfuk elektromobilu je v komínu elektrárny. Výfuk auta na vodík bude na více místech. Ale minimálně při stlačování vodíku kompresorem se dosud užívá a jistě i dlouho bude užívat elektrický proud.

R. Gramblička 9.11.2017 6:48

bezpečnost

jednou z negativních vlastností vodíku je, že díky své titěrnosti lehce uniká skrze ty nejmenší praskliny a netěsnosti a dokonce skrze většinu materiálů. To si pak večer natankujete a ráno máte prázdnou nádrž, pokud vám ovšem auto s garáží nevyletí do luftu

J. Strakoš 9.11.2017 6:01

Čekání na technologii

Rozjet akci aut na vodík a čekat, že odněkud přistane zázračná technologie výroby vodíku, by nebyl postup srovnatelný s výstavbou kargokultického letiště, ale akce srovnatelná se zaváděním elektroautomobilů - prostě čekáme, že se něco objeví. A jako argument je uváděno, že se vždy se něco objevilo - problémem je, že to "něco" se nedá zaručit a nedá se na to spolehnout.

Prostě žádnáí technologie by neměla být dotována, aby se používala - buď má výhody a rozšiřuje se tedy sama nebo výhody nemá.

A. Malusek 9.11.2017 0:59

Výroba vodíku pomocí jaderné energie

Výroba vodíku pomocí jaderné energie je popsána v reportu "Hydrogen production using nuclear energy", IAEA, 2013, který se dá získat zdarma. Hledejte soubor Pub1577_web.pdf . Odpovídající reaktorové technologie jsou popsány na webu World Nuclear Association na stránce věnované reaktorům 4. generace (Generation IV Nuclear Reactors). Jaderná energetika není v současné době "in", a tak se o tom v tisku moc nepíše. Ale vývoj probíhá.

P. Rada 9.11.2017 1:32

Re: Výroba vodíku pomocí jaderné energie?

Jaderná energetika není dodnes dořešená technologie co do uzavřenosti ba ani co do zásb paliva protože využívá prakticky jen procento energie uranu kdežto 99% jde na vrub odpadu doposud bez zajištěného uložení na 400tis let!!!

Ta dnešní 3+generace je navíc enormě drahá - tedy pravidelně neekonomická.

To co popisujete jsou teroretické náměty bez toho, že by kdo na světě byl schopen nabídlout výstavbu JE4 generace na kterou má příslušnou licenci. Jde tedy maximálně jen o poloprovozní zkušenosti.

Už před půlstoletím přitom slibovali jaderní inženýři, že energie z jádra bude prakticky zadarmo - snad jen za cenu rozvodné sítě v domě. Opak je po půlstoletí vývoje a několka nezvládnutých havariích realitou a i Vy proto nejspíše lžete - i sobě.

http://nazory.e15.cz/komentare/komentar-michala-snobra-jak-se-prolhat-k-jadru-1338685

P. Zinga 9.11.2017 7:08

Re: Výroba vodíku pomocí jaderné energie?

Pane Rado, Vaše informace nejsou přesné, aktualizované.m Ani se nedivím, když jako argument předkládáte "odbornou anylýzu" laika.

Už loni jsem zde psal, že Rusové postavili atomovku s vynikajícími parametry a dostali za ni cenu z USA.

Ten pán Snobra, jakou on vůbec nabízí alternativu? Přemrštěně dotovanou zelenou, tzv. perpetum mobile?

A. Alda 9.11.2017 9:13

Tvrzení pana Rady můžete směle pominout.

Pana Rada je natolik ideologem, že mu nelze věřit vůbec nic.

P. Rada 9.11.2017 9:52

Re: Tvrzení pana Rady můžete směle pominout.

Ideologie se prrojevuje předkládáním smyšlenek - namísto argumentů - tak jak to děláte Vy!

Pokud jde o rozvoj/útlum jaderné energetiky jsou relativně nejsouhrnější údaje např zde:

http://www.worldnuclearreport.org/IMG/pdf/20160713MSC-WNISR2016V2-HR.pdf

J. Lepka 9.11.2017 11:11

Re: Tvrzení pana Rady můžete směle pominout.

Pane Rado, není žádným tajemstvím, že již jsou připraveny reaktory vycházející z technologií lodních reaktorů, problém je ovšem s bezpečností. Ne tou jadernou, ale s možností útoku a zneužití radiace teroristy. M.j. i proto se musí stavět JE tak robusní a zabezpečené. To že se dnes již staví JE na ekvivalentních rozpadech je notoricky známá věc, stejně jako fakt, že se jedná o jedinou zdůrazňuji JEDINOU technologii bez emisí skleníkových plynů. Rovněž není docela košer argumentovat nezvládnutelným hospodařením s vyhořelým palivem a ozářenými zbytky, většina těch potíží je lokálně podmíněná odporem místních obyvatel (kterému se ovšem zas tak nedivím), přestože je to obecně ovlivněno neznalostí a nedostatečnou komunikací.

R. Langer 9.11.2017 14:00

Re: Tvrzení pana Rady můžete směle pominout.

Nelži pořád, Zelený sedmilháři!

P. Vaňura 9.11.2017 15:25

JEDINÝM problémem, který brání přechodu na jadernou

energii, je NEPOVĚŠENÍ ZELENÝCH NA VĚTRNÍKY! Vámi uváděné problémy by tady nebyly, kdyby zelení tady nebyli, protože by už byly v provozu množivé reaktory a přepracování vyhořelého jaderného paliva (to už dávno provozují Francouzi).

J. Lepka 9.11.2017 11:00

Re: Výroba vodíku pomocí jaderné energie

O tom se prakticky přesvědčili roku 2011 ve Fukušimě.

R. Langer 9.11.2017 14:01

Re: Výroba vodíku pomocí jaderné energie

Hm, spíš hlavně v Německu. :-D

P. Rada 9.11.2017 0:54

Ofenzíva EPK nebo hrozící soumrak osobní motorizace ?

Autor v úvodu tvrdí ..."V poslední době jsme svědky ofenzívy ekologicko-průmyslového komplexu (dále EPK) za rozvoj elektromobilů a aut na vodík"...

S celého textu ale není zřejmé kdo ještě je jako on takovým svědkem? Není ani konkretizován údajný "EPK". K tématu vodíkového pohonu ale u nás přeci jen letos vyšel článek. Ten však spíše dokládá zcela okrajový význam vodíkového pohonu a to i v jiných zemích:

https://auto.idnes.cz/auta-na-vodik-tankovani-rozsireni-drl-/automoto.aspx?c=A170504_124821_automoto_fdv

Za takovéhoto stavu vnímám článek autora - jakkoli souhlasím s nedořešením zdrojových energetických technologií - jen něco jako hrdiný boj jistého Dona proti vysněným větrným mlýnům EPK.

Jiný naopak velmi vážný problém je ale narůstající uhlík v atmosféře planety. Ani na jeho eliminaci nemá lidstvo žádnou efektivní technologii a to za stavu kdy klimatické dopady začínají naopak celosvětově varovně narůstat - ale toto naměřené je pro autora kupodivu naopak jen "hypotéza".

P. Zinga 9.11.2017 7:11

Re: Ofenzíva EPK nebo hrozící soumrak osobní motorizace ?

Proč bychom měli CO v atmosféře eliminovat?

Když o to stojíte, začněte u sebe a odejděte anebo se naučte žít bez dýchání a potravy.