16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

POLITIKA: Tunel z lithia?

Copak by to bylo za volby, kdy se pár dnů před nimi nerozhořela taková pěkná a typicky česká kauzička?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 23.10.2017 23:21

Re: Pro Bernarda Lukáše

No, víte, ono se leckde nevyplatí zejména ve velkých městech s hustou MHD osobní automobil už dnes. Protože se vůbec nikde nedá zaparkovat a když, tak je to drahé.

Jenže autem jezdíte i jinde než po městě - a tam je Vámi nastíněná vize poněkud naivní. Jak myslíte, že by taxíky - byť i bez řidiče - zvládaly páteční podvečerní přesun na chaty do přírody a nedělní podvečerní návrat zpátky. Samozřejmě - lze vlakem a autobusem a taxíka až v cíli cesty, ale i tak bude zatížení nárazové. A pro pasažéry to nebude ten komfort.

Takže - buď bude taxíků, byť automatických, potřeba moc, aby rozumně pokryly i špičky, a pak budou drahé, nebo se sníží komfort, takže lidi si raději ponechají svá auta, i třeba automatická. Navíc taxíky nevyřeší zácpy na komunikacích, protože počet aut v téže době jedoucích se při stejné potřebě dopravy nesníží, akorát že to budou furt ta samá ...

No a pak jsou venkovské regiony, kde se bez auta neobejdete a celkem pochybuju, že by tam dopravní potřeby pokryly byť i automatické taxíky.

A elektromobily - odkud se bude pro ně brát elektrická energie, to už se tu diskutovalo mockrát, to ani nebudu vytahovat.

M. Prokop 23.10.2017 22:31

Re: Prokope, prokope, ...

Pivodo, vy vole .... vojenské využití je něco jiného.

M. Prokop 23.10.2017 22:29

Re: Dnes celkem povedený článek,

Tak to přemoudrá EU něco zanedbala, třeba vyhlásit Moravu za Naturu. MŃAU

M. Prokop 23.10.2017 22:28

Každý má nějakou tu posedlost. :-P

"A proto věnuji svůj osobní čas diskuzi na "nedůstojném" informačním médiu, jakým je Neviditelný pes."

M. Pivoda 23.10.2017 19:37

Pro Bernarda Lukáše

Asi souhlasím s vaším kritickým komentářem vůči politikům, ale zásadně nemohu souhlasit se začátekem vašeho diskusního příspěvku. Fyzikální zákony v dané vývojové etapě skutečně nelze obelstít, ale technologie se vyvíjí a mění tím stávající pravidla. Pevná pravidla něco za něco,"trade-ofs", platí trvale jen ve stabilním prostředí, což ale není případ, o kterém vy zde diskutujete.

Takže jen stručně: s příchodem elektromobilů a automobilů bez řidiče-člověka v další fázi vývoje (několika let), poklesne cena dopravy a už se vám nevyplatí osobní automobil vlastnit. Levnější vyjde si objednat dopravu na určitý čas před dům, automobil bez řidiče-člověka přijede a dopraví vás na místo určení - a hned se bude věnovat dalšímu zákazníkovi. Automobily tak budou lépe vytěžovány, a proto poklesne i jejich celkový počet. To bude mít závažné dopady.

Každý ze čtenářů Neviditelného psa je plnohodnotným občanem, se stejnou váhou svého volebního hlasu jako ostatní, a proto si zaslouží být plně informováni. A proto věnuji svůj osobní čas diskuzi na "nedůstojném" informačním médiu, jakým je Neviditelný pes.

M. Pivoda 23.10.2017 17:39

Prokope, prokope, ...

Zdá se, že ekonom Prokop ani netuší, že kdyby Američané v minulém století nepodporovali ze státních peněz strategicky významný projekt Darpanet, později Arpanet, nevznikl by Internet a ko(k)ot Prokop by zde dnes nemohl žvanit nesmysly.

J. Pražák 23.10.2017 17:33

Re: Autorka se mýlí hned několikrát

Geomet nemá žádnou zkušenost s těžbou lithia ani jiných rud. je to sro, několik lidí, zabývajících se geologií, základní kapitál 200 000 Kč.

Sám uvádíte, že stát dostane almužnu.

Viz:

https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=362777&typ=UPLNY

J. Lepka 23.10.2017 17:22

Re: A není a hlubinná těžba lithia takové pěkné plácnutí do vody

Pěkná báchorka. Proč jí jen nevěřím? Že by m.j. i proto, že mám jistě znalosti z energetiky ?

J. Lepka 23.10.2017 17:19

Re: Ševče, drž se slého kopyta

cit: "Nevím, jak si paní Šichtařová představuje těžbu jinde, kde se lithium nezískává "přímo z rudy". Že by se tam vyskytovalo třeba v "nugetech", jako zlato? :-)))"

Stačí juknout do wikipedie všeználku na heslo Lithium : Polovina známých zásob lithia leží v Bolívii na dně solných pánví – největší z nich je Salar de Uyuni.

Z. Koutecký 23.10.2017 16:39

Re: Autorka se mýlí hned několikrát

No, ono je to tak, pane Pražáku.Těžbu má provádět odborná firma Geomet. EMH Ltd. je sice majitelem firmy Geomet,ale je to jen investiční firma s pár zaměstnanci. Pokud bude těžba lithia probíhat podle současných předpokladů firmy EMH, včetně předpokládané ceny uhličitanu lithného, tak ČR získá na úhradě z vydobytých nerostů cca 42 mil. Kč ročně, to jest celkem cca 882 mil. Kč za předpokladu trvání těžby 21 let. Podle zákona z této částky obdrží obce, na jejichž pozemcích bylo dobývání prováděno, 38%, to jest cca 335 mil. Kč a státní rozpočet 547 mil. Kč. Z toho, co získá státní rozpočet přijde cca 153 mil. Kč do rozpočtu MPO a může být použito výhradně na odstranění škod způsobených dobýváním,pro zajištění a likvidaci opuštěných důlních děl, případně na kultivaci a revitalizaci pozemků v majetku státu. Dalších cca 67 mil.Kč dostane MŽP, které tuto částku může rovněž použít jen ke stanoveným účelům. Zbytek, to jest cca 327 mil.Kč není zákonem nijak vázán. Z hlediska státního rozpočtu pohybujícího se v řádu bilionů Kč a nákladů, které si nepochybně jen likvidace a zajištění opuštěných dolů vyžádá, jsou to ovšem částky zanedbatelné. Příklad OKD ukazuje, že během příštích let se vlastníci těžebních práv mohou ještě mnohokrát změnit a jak to celé dopadne a kolik státní pokladna získá, či podělá lze jen ztěží odhadnout.

M. Valenta 23.10.2017 15:14

Re: Dnes celkem povedený článek,

Tak třeba bez dropů. Ti jsou větší, tak jste si jich mohl dříve na jižní Moravě někdy všimnout. Ale teď už tam nejezděte. Jsou fuč. ČAU.

M. Prokop 23.10.2017 14:41

Re: Lithium problémy dopravy nevyřeší.

Protože byste to nezaplatil.

M. Prokop 23.10.2017 14:41

Re: ... tak by se lidstvo nikdy nikam nedostalo.

A dobře dělal. Žádný stát ani státní Pivoda ještě nové technologie nevyvinul, vždycky soukromníci.

Stačí jim neházet klacky pod nohy.

M. Krátký 23.10.2017 14:39

Re: Lithium problémy dopravy nevyřeší.

Váš příspěvek mi znovu připomněl neochotu všech politiků ( včetně EU šašků ) rozvíjet ( = využít ) železniční dopravu tak, abych mohl najet se svým autem do autovlaku v Praze ( a v Čechách obecně ) a jít si na pár hodin lehnout a vystoupit i s tím autem za Brenerem ( Trentem ) a těch pár dalších km dojet autem, zaparkovat a ubytovat se a jít lyžovat - nebo směrem do Chorvatska a pod zemí si zajet vykoupat atd, atp.

M. Prokop 23.10.2017 14:38

Re: Dnes celkem povedený článek,

Proč bez tetřívků? Protože to melouni nebo EU (Natura) tvrdí?

B. Lukáš 23.10.2017 14:25

Lithium problémy dopravy nevyřeší.

Předpokládat, že problémy s rychle se vyvíjejícím automobilovým provozem vyřeší elektromobily , je naivní. Fyzikální zákony nelze obelstít, energie se neušetří, v městské zástavbě sice ubude smogu, ale na úkor výrazně vyšší technické a cenové náročnosti akumulátorových elektromobilů a menší dopravní vzdálenosti. Úkolem politiků není řešit elektropohony aut ani jejich lithiových baterií, ale měli by se zabývat problémem, co se stále rychle rostoucím automobilovým provozem, který je již v mnoha místech na hranici únosnosti. Dostat se z místa X do žádaného místa Y a tam zaparkovat, bude zanedlouho téměř nemožné. Řešení existují, jsou však technicky i ekonomicky velmi náročná a pro nebohatou společnost dlouho nerealizovatelná. Naše lithium nám v tomto asi moc nepomůže, předvolební "lithiové" urážky a vyhrožování soudy si mohli politici ušetřit..

M. Valenta 23.10.2017 13:40

Dnes celkem povedený článek,

až na to, že země bez tetřívků je taky "na draka", ale to klasický ekonom nepochopí.

M. Pivoda 23.10.2017 13:34

... tak by se lidstvo nikdy nikam nedostalo.

Nejde o lidstvo, ale o českou ekonomiku.

V Česku ekonom Václav Klaus nepodporoval vývoj českých technologií (inovací), protože oddaně spoléhal, že to za něj automaticky udělá Neviditelná ruka trhu. Jenže ta ekonomy vzývaná Neviditelná ruka do Česka automaticky přivedla akorát montovny.

V roce 2017 proto raději chraňte vzácného tetřeva, když už tady zbyl.

J. Roubal 23.10.2017 13:16

Re: A není a hlubinná těžba lithia takové pěkné plácnutí do vody

Sázka na elektromobilitu je komplexní úloha a je tedy nabíledni, že se s jejím rozvojem bude rozvíjet i příslušná infrastruktura. Posuzovat schopnosti současné distribuce s budoucí potřebou plynoucí z rozvoje elektromobility a činit pak z toho závěr, že se elektromobilita díky tomu nikdy nemůže rozvinout, je čirá demagogie. Ono je to totiž právě naopak. Rozvoj elektromobility bude pro distribuci jednou z klíčových motivací. Bude to další impuls k jejímu jak extenzivnímu tak intenzivnímu rozvoji. Jak na straně techniky a technologie, tak na straně zákazníků a jejich ochoty přinést do distribuce další peníze v důsledku rozšíření nabídky jejich služeb.

J. Roubal 23.10.2017 13:06

Re: Souhlas s ekologickými kritériemi a optimismus do budoucna

Ano je možné, že se za několik let v oblasti skladování elektrické energie něco změní. Dokonce v to všichni doufáme. To ale neznamená, že bychom do té doby neměli využívat stávající prostředky a technologie. A k nim skladování elektrické energie do akumulátorů, jejichž podstatnou součástí je lithium, patří. A to zcela významně. Kdyby se všichni řidli vašimi návrhy, tedy čekat, až bude vyvinuta nějaké lepší technologie než ta, kterou máme dnes k dispozici, tak by se lidstvo nikdy nikam nedostalo.

M. Pivoda 23.10.2017 13:03

Vsadíte se o bečku čeho?

Preferuji platbu výhry v Bitcoinech.

J. Roubal 23.10.2017 13:00

Česká cesta...

Kauza lithium dokládá naši neschopnost přijmout jak pozitiva, tak negativa plynoucí z našeho rozhodování. Jedno bez druhého prostě nejde. Nejde se rozhodnout tak, že v případě, že to dopadne dobře, bude zisk na straně naší a v případě že ne, bude ztráta na druhé straně. A takhle je to u nás Čechů se vším. Vyrábíme a prodáváme zbraně, ale nechceme nést důsledku z toho, že se lidé někde na konci světa těmi zbraněmi vraždí. Stali jsme se členy EU, jsme k ní vstřícní, když nám z ní chodí dotace, ale jakmile někdo od nás vyžaduje nějakou pro nás nepříjemnou povinnost, okamžitě chceme z EU vystoupit. V kauze lithium neexistuje jednoznačně nejlepší rozhodnutí. Každé bude po čase ovlivněno reakcí reálného vývoje v oblastech, na které ani zdaleka nemůžeme mít pražádný vliv a nedokážeme ji ani objektivně predikovat. Takový je prostě reálný svět. Představa, že ze všech možných řešení vybereme takovou kombinaci, abychom vždy a za všech okolností z toho vyšli bez rizika je dětinská a ukazuje na jediné. Že pro své okolí nejsme jako partneři věrohodní.

R. Langer 23.10.2017 12:56

Re: Souhlas s ekologickými kritériemi a optimismus do budoucna

Vsadím se o bečku, že za deset let se na skladování elektrické energie nezmění zhola nic.

Z. Koutecký 23.10.2017 12:39

Re: Paní Šichtářová

Pane Kusáku, ono je to trochu složitější. Povolení k hornické činnosti, to jest v daném případě k těžbě lithia, může dostat podle našich zákonů firma Geomet, protože splňuje podmínky odbornosti pro takovou činnost. Firma Geomet má i přednost, protože má povolení k průzkumu ložiska. Firmu Geomet ovšem vlastní investiční firma European Metals (UK) Limited,registrovaná v Anglii a Walesu, kterou zase vlastní investiční firma European Metals Holdings (EMH) Limited, registrovaná v Austrálii. EMH má ovšem adresu i na Panenských ostrovech. Paní Šichtařová ovšem správně upozornila na jednu závažnou skutečnost, totiž, jak dalece je vlastně finančně silná EMH Ltd. Nejsem ekonom, ale z auditorské zprávy (EMH Annual Report 30 June 2017), dostupné na internetu, soudím, že její situace není nijak skvělá. Cínovec je v současné době její jediný projekt. Shání na něj investory a pokud projekt nebude velice úspěšný, dostane se do velkých finančních problémů a s ní i všichni investoři. Podle sdělení EMH nejsou investoři 56,12% vloženého kapitálu veřejně známí.

M. Prokop 23.10.2017 11:59

Re: Autorka se mýlí hned několikrát

Bohužel nějak nejevili zájem.

J. Pražák 23.10.2017 11:29

Re: Autorka se mýlí hned několikrát

V Diamu jsou jistě větší odborníci, než v té skořápce z Panenských ostrovů. A umí i sanovat území po těžbě.

J. Pražák 23.10.2017 11:27

Re: Autorka se mýlí hned několikrát

No to mi tedy uniklo. Podporuje těžbu soukromou firmou v její režii, neuvědomuje si rizika plynoucí z těžby,.....

Asi jste četl jiný článek.

A. Alda 23.10.2017 11:25

Co je to MEMORANDUM?

Já znám dva významy slova memorandum:

1. formát kancelářského papíru, na který se psalo sdělení jednoho orgánu (funkcionáře) druhému orgánu (funkcionáři). Je to malé, neb sdělení má být stručné.

2. pamětní spis, tedy sdělení podřízeného nadřízenému, že s něčím nesouhlasí a s jakých důvodů, aby až se to bude soudit (nejen soudně) se nezapomnělo, že on byl proti.

F. Kusák 23.10.2017 11:19

Re: Takováto memoranda

O nikoliv, logické to není, ale bohužel, je to dáno zákonem. A jinak, nevím, jak původně malá česká firmička Geomet by dokázala těžit Lithium ve velkém.

M. Prokop 23.10.2017 11:16

Re: Autorka se mýlí hned několikrát

Podmínky zpracování určuje stát ...

Ono to Norsko je trochu jiné než Česko, tady bych se státní režie dost bál.

Pokud nebude zdejší reprezentace schopna dobře nastavit podmínky těžby a zpracování, kde je záruka nebo alespoň naděje, že by v její režii, vše běželo ziskově a beze ztrát a škod?