20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Střízlivý pohled na těžbu lithia z Cínovce

Ministerstvo průmyslu a obchodu podepsalo 2. října s firmou European Metals memorandum o těžbě lithia. To vzbudilo zájem politiků a veřejnosti. Začaly se šířit různé nepodložené zvěsti o tom, že pod Cínovcem leží lithiový poklad, naše gigantické národní bohatství, které ministr prodal do ciziny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Šejnoha 16.10.2017 23:05

tak to nechme v zemi

Jestli je těžba neefektvní, jak praví všeznalý autor, tak počkejme dvacet let až ceny vyrostou.

Případně to nechme v podzemí navždy.

Alespoň PANENSKOOSTROVANÉ nebudou tratit.

K. Kořinek 11.10.2017 18:51

Připomeňme si arbitráž s Diag Human.

Ani nebylo žádné memorandum a stačila poznámka bývalého ministra zdravotnictví, že DH jsou podvodníci a cálujeme miliardy. A u lithia

bude poplatek státu a obcím podle vyhlášky cca 2 % z ceny vytěžené suroviny. To se přeci vyplatí !!

J. Václavíková 12.10.2017 12:03

Re: Připomeňme si arbitráž s Diag Human.

Jo, je to možné, že australská firma nás bude žalovat za Babišovy nactiutrhačné výroky :-)

V případě poplatků za vytěženou surovinu si ovšem stěžujte u těch, co schválili patřičný zákon. Nebo si myslíte, že si cenu může ministr pálit od boku, jak se (Babiš) vyspí?

J. David 11.10.2017 15:20

Asi budu bloud...

Klasická dialektika, na jedné straně problematika odborně-lučebnická, ohledně (Li) popřípadě (Rb) v lithných slídách. Na straně druhé straně politická, ve smyslu: "Inkasujme něco za cibuli, něco za křen, něco pak zaplatíme a něco zapřem". Memorandum (aidememoire) obvykle nemá právní závaznost a je pouze nezávazným souzněním "plácání se po ramenou pivařů, že spolu pivo budou píti, ku prospěchu ledvin". Tedy ale, jak kde. Anglosasové memorandum berou ve svém právu, jako smlouvu o smlouvě budoucí, jako záměr příslibu, že svoji fenku yorkshire terier nechám výhradně krýt jeho psem. Jiný kraj, jiný právní mrav, u nás precedentní výklad práva neexistuje, u nich ano. Jiné právní vnímání... Apropó, nejsou Australané založeni na precedentních judikátech? To pak bude zase mumraj v arbitrážích, díky tomu, kdy se socan Havlíček "ušprkl" s podpisem "memoranda". Ekonom a MBA v oboru marketing a komunikace. Mladej, Blbej a Ambiciósní. Blbej, ale cítí se skoro, jako Mendělejev. Li a Rb nejsou jenom měkké kovy, ale i celá řada jejich izotopů, sloužící jako prekursory, moderátory a aktivátory jaderných reakcí v oblasti transuranových prvků a jejich izotopů. A takový trotl bude podepisovat cizím řezníkům, před stelením své krávy (před volbami), nenarozená telata svých sousedů a spoluobčanů k porážce. Uzavře memorandum s cizí firmou na české Lihium, "aby ho prý nevyžrali čechomoravští slezané", prej na to nemají prachy ani technologie.

Blbe, bída naučila Dalibora housti na housle, že se i v Daliborce obživil, tak proč se nepustit do toho Lithia sami a ausgerechnet to debile, musíš projekčně a následně fakticky rozprodávat? Debilní Hlaváčku, to si nemůžeme vrtat sami díry pod prdelemi v Cínovci a Erzgebierge, a Ty debile, to servíruješ k vrtání "protinožcům"? Chápeš, Ty ekonome, že si to sice budou pod prdelema zase vrtat naši "fedři", ale "vejvar" odfrčí ke "klokanům" a palmáre a "foršus" máš jistý, jako obročí ovsa za skvělý výkon před volbami. Memento mori, ČSSD. Bývalý lučebník HD.

S. Rehulka 12.10.2017 8:21

Re: Asi budu bloud...

Zdravím pane Davide, omlouvám se předem, že do této debaty nepřinesu ni odborného, pouze pochlebování Vám a Vašemu způsobu vyjádření. Nic na tom nemění fakt, že jsem rodilý Čech, i když už skoro půlstoletí Australan. SFR

P. Marcín 11.10.2017 14:18

Je to dost?

Nebo málo? 10692 Kč je momentálně sazba úhrady z 1 tuny vydobytého čistého lithia: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-98

J. David 11.10.2017 16:26

Re: Je to dost?

Pane Marcín, "vono je to takové nějaké" vágní, zdali je to za vytěženou tunu nerostu, obsahující Lithium (Li), či za tunu čistého prvku (Li). Politik, který to podepsal, vždy bude mlžit, kde, co, s čím a do čeho, a za kolik to střelil ve prospěch své kešeně a partaje. Havlíček není lučebník, Havlíček je politik a pověřený orgán státní správy za socany. Je tristní a ostudné, že podepíše memorandum, které je chápáno jinak v české kotlině, a jinak v zemích Commonwelthu, kde závazné je.

P. Marcín 11.10.2017 16:48

Re: Je to dost?

Pane Davide možná se pletu, ale pochopil jsem to tak, že cena je dle nařízení vlády o sazbách úhrady z vydobytých nerostů (viz. odkaz) v případě lithia za tunu čistého kovu. Mě se to zdá být málo.

S Vaším hodnocením podpisu memoranda ministrem Havlíčkem souhlasím a dodávám, že mi přijde divné podepsat něco takového 14 dnů před volbami. A to i přesto, že hodnota a použitelnost lithia je relativní.

F. Kusák 11.10.2017 12:45

Já to memorandum chápu

jako jistý morální závazek našeho státu (takovou gentleman's agreement), která sice právně vymahatelná není, ale mezi solidními partnery se dodržuje. Myslím, že to zmíněná australská firma potřebuje pro jednání s investory, protože vlastními finančními prostředky v takové výši nedisponuje (v celku normální postup). Takže se domnívám, že pokud dojde k zastavení projektu z nějakých objektivních příčin, nic se neděje. Jiná situace může nastat, kdyby těžbu dostal někdo jiný, pak by firma mohla požadovat vynaložené investice a případně ušlý zisk.

Také jsem přesvědčen, že pokud investoři vyhodnotí projekt jako příliš riskantní, pak do toho nepůjdou. Můj názor je, že se s jakýmikoliv závazky mělo počkat až na novou vládu, projekt dobře vyhodnotit a pak se teprve rozhodnout. Je velká hloupost, že se to celé zpolitizovalo, ale jednoznačně, a nevím proč, to spustila ČSSD.

F. Kusák 11.10.2017 14:14

Re: Já to memorandum chápu

Ještě bych chtěl dodat to, že firma European Metals Holdings má zpracovanou Studii proveditelnosti, což je naprosto v pořádku, bez těchto podkladů by se s ní nikdo nebavil, ale chtěl bych taky vědět, jaké důvody, resp. jaké podklady v písemné podobě, čili taky nějakou Feasibility study, měl pro své rozhodnutí pan Havlíček. Vše ostatní jsou jen politické plky. Taky považuji za logické prodloužení smlouvy s Geometem o provádění průzkumných prací, což bylo součástí původní dohody. Jak by MŽP zdůvodnilo případné vypovězení smlouvy s touto firmou vlastněnou právě těmi Australany?

J. Šimek 11.10.2017 14:41

Re: Já to memorandum chápu

Bureš to už vyhodnotil, bude z toho 80 miliard USD zisku :o)

J. Jurax 12.10.2017 0:10

Re: Já to memorandum chápu

Proč? Protože byli motivování ... :-)

Bylo by dobré se podívat, kterému socanovi a/nebo lobbistovi náhle ztučnělo konto ... a i strana je potřebná, dluží potomkům pana Adlera ...

V. Student 11.10.2017 11:02

Zvažovat těžbu s ohledem

na možné budoucí objevy alternativní komodity mi připadá ještě více ustrašené, než je v naší kotlině běžně zvykem. Taky by mohli přiletět mimozemšťané a naučit nás ovládnout gravitaci, takže bude létat kdejaký lavor. Výrobci letadel se už jistě třesou.

M. Prokop 11.10.2017 12:12

Re: Zvažovat těžbu s ohledem

Pokud už se něco rýsuje, není to "od věci".

V. Student 11.10.2017 15:21

Re: Zvažovat těžbu s ohledem

Jenže ono se nic nerýsuje.

P. Selinger 11.10.2017 10:42

Auta na baterky, třebas lithiové, jsou slepá ulička

Skutečnou budoucnost má vodíkový pohon....

J. Lepka 11.10.2017 11:52

Re: Auta na baterky, třebas lithiové, jsou slepá ulička

Obávám se, že i váš předpoklad je z říše snů. Zákon zachování energie víte. K tomu problémy se skladováním a transportem vodíku. Ale možná dojde k vědeckému průlomu a potvrdí se existence kovového vodíku a možná i jeho praktická aplikace. Jedna věc je ale jistá beze zbytku : my se toho nedožijem.

P. Hlosta 11.10.2017 14:32

Re: Auta na baterky, třebas lithiové, jsou slepá ulička

Nádrže pro vodík jsou vyřešeny firmou Linde a to s pomocí výplně nádrží dutým vláknem. Potíž jediná je v tom, že nějakých deset procent je z nádrže nevyčerpatelné po naplnění. Hlavní problematika zavedení vodíkového pohonu je v čerpacích stanicích, kdy jde o fakt konkurence s ropnými koncerny a protlačení masové výroby motorů na vodíkový pohon. Zájmových skupin je v tomto obrovské množství a proto vodík nemá ještě dostatečnou podporu.

Z říše snů je všeobecná dohoda a ne vyřešení pohonu vodíkem.

J. Jurax 12.10.2017 0:45

Re: Auta na baterky, třebas lithiové, jsou slepá ulička

No, ono jde hlavně o masovou výrobu vodíku, jeho skladování a distribuci - šlo by o kapalný vodík o teplotě -251 °C.

Dlužno dodat, že v současné praxi se vodík vyrábí z fosilních paliv, neboť je to nejlevnější. Ovšem ekologické to není.

Spalovací motory na vodík se vymýšlet nemusí, byly by to varianty motorů na benzin.

A ty nádrže v autech by musely být větší než dnes a dobře izolované. Navíc - vodík se i v sebelépe izolované nádrži odpařuje a aby tyto neexplodovaly, musí se upouštět, takže v současnu z nejlepších nádrží do 15 dnů vyprchá i když auto nejezdí.

Počtěte si na https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=28849 a http://www.ifleet.cz/aktuality/fleet-manazer/manazeri-autoprumyslu-pry-veri-vodiku-proc.html

R. Langer 11.10.2017 12:31

Re: Auta na baterky, třebas lithiové, jsou slepá ulička

Jakmile bude k dispozici vodík v kostkách, je vyhráno. :-D

S. Rehulka 11.10.2017 13:28

Re: Auta na baterky, třebas lithiové, jsou slepá ulička

Přesně tak pane Selingere ! Už začátkem roku 2003 uvolnil president George W.Bush US$ 1.7 billion na vývoj hydrogenového pohonu vozidel Amerických Ozbrojených Sil. General Motors vyvinul model Chevrolet Silvera, s motorem poháněným směsí vodíku a kyslíku, kdy odpadem jsou vodní výpary. Od té doby výzkum a užití v US.Army zajisté pokročilo, pakliže to nebylo sabotováno za Obamových časů !

Že to je vojenský výzkum, je běžné, ale většina pozdějšího civilního využití profituje na nákladech armády. SFR

J. Šimek 11.10.2017 14:42

Re: Auta na baterky, třebas lithiové, jsou slepá ulička

Ale je to stejně daleko k realizaci, jako fůzní reaktory ...

M. Valenta 11.10.2017 10:26

Když nejde o Brusel,

tak i se i od Svobodných lze dočkat zajímavého a realistického pohledu.

M. Prokop 11.10.2017 12:13

Re: Když nejde o Brusel,

I co se týče té Brusele, jenom tam vám to ještě nedošlo.

M. Valenta 11.10.2017 13:25

Re: Když nejde o Brusel,

Mě to nedochází u Bruselu, Vám zase u Klause.

P. Harabaska 11.10.2017 10:02

Kolik chytrosti lze vyčíst těch defétistických řečí

jak autorových tak i řady PRAVOvěrných diskutérů zde! Těžaři z Austrálie, prý zkušená firma, se chtějí exponovat v podniku, který podle českých vždy chytrých diskutujících expertů je jen rizikem a hazardem s penězi daňových poplatníků českých.

H. Gene 11.10.2017 10:09

Re: Kolik chytrosti lze vyčíst těch defétistických řečí

Ano, riziko patří k podnikání.

Oni taky už investovali miliony do průzkumu, když návratnost je v nedohlednu.

J. Lepka 11.10.2017 11:53

Re: Kolik chytrosti lze vyčíst těch defétistických řečí

Ale i oni musí platit daně a náklady průzkum jsou jistě odčitatelná nákladová položka.

H. Gene 11.10.2017 12:07

Re: Kolik chytrosti lze vyčíst těch defétistických řečí

Nechápu tedy, jak to souvisí, ale to nikdo nerozporuje. Ovšem očekávat daňový výnos ze ztrátového podniku, nevím, nevím...

J. Šimek 11.10.2017 14:44

Re: Kolik chytrosti lze vyčíst těch defétistických řečí

Od čeho to budou odpočítávat, když netvoří zisk?