23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

FEJETON: Václav a Jan

Máme za sebou pěkný svatováclavský víkend, což v praxi znamená, že odpoledne před státním svátkem nastává exodus z velkých měst. Státní svátek, natož tak pěkně historicky personifikovaný, je příležitost k úvahám a debatám a nelze jim uniknout.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Novák 5.10.2017 14:49

Co ještě připomenout,

že kult sv. Václava, dokonce s Řádem svatováclavské orlice, oživili teprve nacisté za naší okupace. Z vyprávění rodičů i prarodičů si pamatuji a názvy v našich legiích o tom svědčí, že do té doby byl uctíván především Jan Hus, jehož pomník naopak nechali Němci zakrýt.

M. Suchý 5.10.2017 13:42

Není tomu tak:

"Právě jsem se vrátil z Hradu..." zaznělo skutečně na náměstí Václavském. Na Staromáku byla velká manifestace již 21. února a fotografie právě z této manifestace bývá nesprávně spojována s 25. únorem a Gottwaldovým projevem.

M. Suchý 5.10.2017 13:43

Re: Není tomu tak:

Mělo být pod p.Polákem...

A. Alda 5.10.2017 9:06

Nejsem pamětník,

ale mám za to, že Gottwald své "právě se vracím" hřímal k davům na náměstí Staroměstském.

P. Zinga 5.10.2017 7:42

Taky jsem již zde podivoval,

proč Češi neslaví skutečného zakladatele české státnosti...

P. Han 5.10.2017 10:40

Re: Taky jsem již zde podivoval,

A kdo je podle vás zakladatel české státnosti? Sv. Václav je její symbol, ovšem český stát tu byl dávno před ním.

I. Polák 5.10.2017 3:37

Taky se často překlepnu či přeřeknu...

Gottwald tedy rozhodně na Staroměstském!

No, tamtéž taky 28 českých pánů - ještě jeden z průšvihů, které kupodivu státním svátkem neslavíme ...

J. Babička 5.10.2017 5:22

Re: Taky se často překlepnu či přeřeknu...

Zajímavé je, že neoslavujeme ty české pány, kteří odešli do emigrace a pokračovali v boji proti císaři, ale ty co zůstali doma a poddali se a byli ochotni císaři přísahat věrnost. To že je nechal popravit, bylo z jeho strany chyba, mnohem lépe by mu posloužili živí

V. Student 5.10.2017 8:34

Re: Taky se často překlepnu či přeřeknu...

Tak tak. Jen pěkně slavit (tedy nikdy nezapomenout) všechny křivdy, které se staly, i ty domnělé. Upálení Jana Husa vydrželo k rozdmýchávání nenávisti pěkných pár staletí. Ale už je to trochu vlažné, že?

Tak tedy vzhůru - budovat pomníky sťatých českých pánů. Habsburkové žijí dodnes, a jsou to katolíci, tak co jim nezkusit vpálit pocit viny, tu páku všech pák, za sedmadvacetinásobnou vraždu. A katolické námitky, že se o vraždu nejednalo a středověk byl krutý, vydávat za důkaz, že ničeho špatného nelitují. Ještě bych zkusil něco o nehodných papežích, to je taky výživné.

A. Reček 5.10.2017 8:44

Re: Taky se často překlepnu či přeřeknu...

Většina z popravených byli Němci a neměli zájem o české království.

A. Alda 5.10.2017 9:33

To není tak úplně pravda.

Páni byli tři a jen jeden z nich byl Němec (Joachim Andreas von Schlick, Graf von Passaun und Weißkirchen). Rytířů bylo sedm a jeden z nich byli Němec (Fridrich z Bílé). Možná i Kašpara Kaplíře ze Sulevic lze považovat za poněmčeného. Měšťanů bylo 17. (Nechoď Vašku s pány na led, mnohý příklad známe...). Z nich Ján Jesenský byl Slovák ze Slezska, Tobiáš Štefek z Koloděj byl patrně Němcem, Němci byli možná též Simeon Sušický z Sonnenštejna a Jan Kutnauer ze Sonnenštejna, Michal Wittmann. Zcela jistě byl pan Němcem Leander Rüppel z Ruppachu a Georg Hauenschild z Fürstenfeldu.

Ostatní byli Češi.

P. Han 5.10.2017 10:55

Re: To není tak úplně pravda.

Ale jděte. Šlikové byli český šlechtický rod původem z Chebu (vlastně původně, před povýšením do šlechtického stavu, chebští měšťané). Že se psali česky i německy bylo v té době normální.

P. Maleček 5.10.2017 0:59

Inu, jak katolictví šáhnete na prachy, žvanec a moc ....

Inu proto, že Václav byl měkota, co svůj volo-stříbrný tribut přes německého krále zčásti sypal i do papežské pokladny. Zatímco Boleslav, byť též křesťan tenhle tribut utnul a ještě dal jeho vymahači vojensky po čuni.

Bratrovraždu by katolictvo Boleslavu odpustilo (ostaně tenkrát to byl běžný způsob šlechtění vlivných rodů, pročež se dodnes zovou šlechtici), ale to, že ho připravil o prachy a tučný žvanec, to mu katolictví dodnes neodpustilo.

A to přesto, že se pak Boleslav snažil katolictvu zalíbit. Byl to on, kdo Václava kanonizoval a pokatoličtil nejen většinu dnes českých zemí, za Václava z většiny pohanských, ale pěkně pokřesťansku, tedy krvavým mečem zkatolizoval a za Dunajem usadil do té doby pohanské a výbojné Maďary.

A tak pro katolictví a české země udělal víc než Václav. Ale holt jednou šáhl katolictví na prachy, žvanec a moc (což katolictví ani po tisíci let neodpouští) - a tak byl patronem českých zemí katolictvím natruc ustanoven Václav.

Jestli ho tedy nenahradí Kalousek - to za prosazení o desítky miliard přefouklých restitucí - čímž vlastně Václavův tribut obnovil a jeho tisícileté neplacení i s úroky dorovnal.

A. Alda 5.10.2017 9:39

Jste úplně mimo.

V době Václavově ještě nebyla Církev rozštěpena na katolíky a ortodoxní. Sám Václav psal lépe staroslověnsky než latinsky a mše nechával sloužit ve staroslověnštině, drže se tradice sv. Cyrila a sv. Metoděje.

Maďaři pronikli do Evropy dávno před tím a zničili Velkomoravskou říši (jejíž byl Václavův děd i otec vazelem) dříve, než se Václav stal českým knížetem.

Češi byli vesměs křesťany dávno před tím, stejně tak Moravané. Slezsko a Krakovsko ovšem v té době křesťanské ještě nebylo, stejně jako nebyli křesťany nájezdní Maďaři.

J. Lepka 5.10.2017 11:21

Re: Jste úplně mimo.

Kroniky zfalšované, nikdo jiný psát neuměl a preláti se věnovali "vědění" kolik ďáblů dokáže tančit na špičce jehly, to se historie rekonstruuje dost ztuha. Takže se zase vymýšlí a falšuje, někdy se tomu říká převratné historické objevy jindy apokryf.

P. Kmoníček 5.10.2017 12:13

Re: Jste úplně mimo.

Lepko, a hlavně kradli, aby se mohlo dnes nadávat na restituce, že?